Malgrat el polèmic ajornament, algunes desil·lusions locals i crítiques cap al batlle, la poca publicitat de l’esdeveniment mesos abans per part de la ciutat (ni tan sols durant el Tarraco Viva 2018; molt poca o inexistent dins del programa del festival i tampoc pels carrers) i el Mundial de futbol a Rússia que de ben segur l’eclipsarà força, aquest divendres 22 de juny comencen, a l’antiga capital de la Hispania Citerior i també de la Tarraconensis, els XVIII Jocs Mediterranis!
Fins diumenge 1 de juliol, Tàrraco, declarada Patrimoni de la Humanitat per la UNESCO, gràcies el seu conjunt artístic i monumental romà (14 elements reconeguts! les muralles, el temple, el fòrum provincial, el circ, l’amfiteatre, el fòrum local, el teatre, la necròpoli, la vil·la de Centcelles, l’aqüeducte, la torre dels Escipions, la pedrera del Mèdol, la vil·la dels Munts i l’arc de Berà) , acollirà, en aquesta competició de caire internacional i olímpic, 3622 atletes (rècord d’inscripció!) de 33 modalitats esportives, procedents de 26 països (ben bé, gairebé tot l’antic imperi romà!Mireu el mapa de sota).
Tal i com apuntàvem a Els referents clàssics dels Jocs del Mediterrani, fa setmanes que a Tarragona 2018, han anat apareixent alguns aspectes clarament romans. Mentre se celebren i amb la voluntat de poder-ne caçar moltes més d’aquí uns dies, volem presentar ara els que ja han tret el cap i, alhora, animar-vos a estar ben atents (sobretot a les cerimònies d’inauguració i cloenda, així com en els lliuraments de guardons, per exemple) per, entre tots, poder ampliar la llista. Aquest apunt, doncs, és tan sols un esborrany en espera i obert a tothom per tal de ser editat i completat amb més referents clàssics un cop hagin acabat les competicions.
Heus aquí l’essència romana, prèvia a la inauguració dels XVIII Jocs Mediterranis Tarragona 2018 (és a dir, abans del 22 de juny): [totes les imatges han estat extretes del web oficial de l’organització]
L’amfiteatre com a escenari de luxe per als actes (i fotografies) pre-Jocs
El famós amfiteatre de Tarragona, en nombroses ocasions, ha estat protagonista d’actes oficials relacionats amb la candidatura de Tarragona 2017. Des de fa anys, la bandera de l’International Committee of Mediterranean Games (CJM) oneja just a la plaça de sobre de l’antic edifici d’oci romà.
En Tarracvs, la mascota dels XVIII Jocs Mediterranis
En Tarracvs, ideat per l’Aleix Girona, un alumne de 13 anys de l’Escola Abel Ferrater de La Selva del Camp, va ser la proposta guanyadora del concurs “Fes la Mascota”, en el qual van participar 10.000 nens de les escoles de la demarcació de Tarragona. Posteriorment, Jean Jullien, conegut dibuixant i dissenyador francès, va ser l’encarregat d’adaptar-lo i de presentar-ne el prototip final i oficial.
- El disseny original d’en Tarracvs, de l’Aleix Girona
- L’adaptació d’en Tarracvs d’en Jean Jullien
Batejat i personificat amb la versió escurçada del nom originari de la ciutat (Colonia Iulia Urbs Triumphalis Tarraco), porta un casc de soldat romà fet amb l’aigua i les ones del Mediterrani, el nucli i nexe d’unió de tots els participants.
A banda dels esdeveniments esportius, en Tarracvs també serà present per tota la ciutat difonent la competició a través de l’art, dins la mostra del “Tarracvs Parade”. Estarà representat en grans figures volumètriques decorades amb el disseny de diferents artistes per, després dels Jocs, ser subhastades o venudes.
Les medalles i els diplomes per als vencedors
Les medalles, amb el contorn irregular, imiten una moneda romana de l’època i representen el “retorn a l’arena” de les antigues competicions esportives a la ciutat imperial Tarraco. Les sanefes d’elements circulars del contorn s’inspiren també en formes geomètriques de monedes i mosaics romans. A més a més, a la part superior de la medalla, per on passa la cinta que la subjecta, hi ha tres arcades que simbolitzen l’aqüeducte de les Ferreres, més conegut com a Pont del Diable.
Però, en el revers de la peça i en els diplomes, encara hi ha més referents clàssics! A la cara del darrere, hi surt un auriga conduint una biga (un carro tirat per dos cavalls), passant justament pel revolt, que encara es conserva, del circ de la ciutat (en època romana, les curses de carros es feien en el circ, que tenia una arena allargada; mai a l’amfiteatre, que és rodó). Sota els números romans que indiquen l’edició dels Jocs del Mediterrani hi ha la inscripció llatina “reditum arenam”, el ja comentat “retorn a l’arena”.
- La medalla d’or
- El diploma de Tarragona 2018
I, fins aquí, els primers (esperem) referents clàssics dels XVIII Jocs Mediterranis de Tarragona 2018. Us desitgem que els gaudiu moltíssim i que estigueu ben atents per si els clàssics tornen a aparèixer.
Us deixem també el programa oficial per tal que pugueu tenir controlat el calendari esportiu.
Berta Cantó, professora de clàssiques
Etiquetes:Actualitat, Biga, Circ, Esport, Jocs del Mediterrani, JocsMediterranis, Tarraco, Tarracvs, Tarragona, Tarragona2018
No hi ha com tenir una atleta clàssica col·laboradora! Moltes gràcies, Berta, i bons jocs amb referents!
Moltes gràcies a tu per deixar-m’ho compartir! 😀
Bona feina Berta, molt interessants totes aquestes referències que ens fan entendre millor els funaments de l’esport
Bon treball Berta, molt interessants aquestes referències que ens fan entendre millor els fonaments del nostre esport
Moltes gràcies Berta, gran article!!
Molt interessant. Cal donar difussió a un event historic molt important.
I així es com Tarragona es retroba amb el dia a dia del que van ser els seus dies. Una celebracio esportiva ambientada en la que va ser la seva epoca mes daurada.
Segueix així…!