CONSCIÈNCIA FONOLÒGICA

Avui compartim amb vosaltres una idea per treballar la correspondència fonema-grafema amb els més petits. Però abans, què tal si fem un repàs sobre per què cal treballar la correspondència fonema-grafema? Som-hi doncs.

CORRESPONDENCIA FONEMA GRAFEMA O PRINCIPI ALFABÈTIC

Un altra tòpic rellevant per al desenvolupament i adquisició de la lectura i l’escriptura és la correspondència fonema-grafema. Aquest coneixement és important per poder desxifrar el codi escrit i per poder representar els sons. Aquest tipus d’habilitat és la que es duu a terme, segons la teoria de la doble ruta de la lectura de paraules i de l’escriptura. Segons aquesta, quan aprenem a llegir, s’activaria, principalment, la via fonològica. La via fonològica desxifra les paraules i arriba al significat des de l’anàlisi individual de les lletres que formen la paraula. Quan utilitzem aquesta via, implica que estem realitzant una tasca que no està automatitzada, ja sigui per no dominar l’idioma, per estar aprenent a llegir o bé per ser una paraula nova. Aquest procés necessita un control, no està automatitzat, per tant, és lent i, el més important, consumeix una gran quantitat de recursos cognitius, per la qual cosa, quan estem en aquest procés és difícil realitzar altres tasques, com per exemple, comprendre el que llegim.

És per això que aquest procés cal que s’automatitzi, ja que, quan un procés controlat passa a ser automatitzat deixem disponibles recursos cognitius que permetran dur a terme altres tasques. Per exemple, quan aconseguim dominar la correspondència entre fonema i grafema deixem espai a la memòria de treball per poder anar pensant en el significat d’allò que llegim. Per entendre millor la importància d’automatitzar el codi, Willingham (2011) ens proposa un exercici senzill, descodificar aquest missatge, de manera que cada número correspon a una lletra del abecedari, està per ordre. És dir 1=A, 2=B,3=C…i per cert! Mireu de desxifrar-ho sense escriure-ho en un paper, igual que hauria de fer un nen que aprèn a llegir)

12′ 15 2 10 5 3 20 9 21

13 5 19

1 14 20 9 3

4 5

12 1

8 21 13 1 14 9 20 1 20

5 19

5 14 20 5 4 18 5 ’19

1

21 14

13 1 20 5 9 24 (p.149)

Què us sembla? Ho heu aconseguit? Com us heu sentit? Cansats?

Segurament, a mesura que haguéssiu de desxifrar més d’un i practiquéssiu amb la correspondència milloraríeu, no us sentiríeu tant cansats i no necessitaríeu un full per escriure. Així doncs, aquest exemple mostra que un dels objectiu que cal perseguir en les primeres etapes de l’escolarització és l’automatització del codi, l’automatització de les regles de correspondència fonema-grafema. L’adquisició automatitzada de les regles de correspondència fonema grafema resulten d’especial importància en llengües d’ortografia transparent, com el castellà i el català, que tot i tenir grafemes als que s’associen diferents fonemes i fonemes als que podem associar diferents grafemes, la gran part dels grafemes solen tenir un so.

Però, hi ha més motius per ensenyar als alumnes aquestes regles? Doncs sí!, n’hi ha més. Diversos estudis han obtingut dades que demostren que un ensenyament explícit de les associacions fonema grafema milloren les habilitats d’escriptura i lectura així com la consciència fonològica ( per saber-ne més Man i Foy 2003, Martín, Delgado i Gonzàlez, 2012;)

Ara la pregunta és, com es pot facilitar l’adquisició d’aquest aprenentatge? Doncs, ara per ara, la única via per automatitzar processos és la pràctica. Per això en aquesta secció us volem oferir activitats, idees, recursos per practicar de forma divertida i significativa la correspondència fonema-grafema i evitar un dels efectes “negatius” de la pràctica, l’avorriment.

Per últim, des del bloc de recursos per educació especial volem deixar clar que practicar aquests aprenentatges de forma analítica no vol dir oblidar aprendre a llegir i a escriure de forma constructivista i global, des d’aquí animem a utilitzar ambdues orientacions.

REFERÈNCIES:

Mann, V., i Foy, J. (2003) Phonological awareness, speech development and letter knowledge in preeschool children. Annals of Dyslexia. 53 (1) 149-173.

Willingham, D. (2011) És recomanable “l’ensinistrament”? A Wellingham, D Per què als nens no els agrada anar a l’escola? (pp. 141-165) Barccelona: Graò.

Martín, I., Delgado, M. I Gonzàlez, MJ (2012) Factores predictivos de las dificultades de aprendizaje. A Gonzàlez MJ(coord), Prevención de las dificultades de aprendizaje. Madrid: Pirámide.

Bibliografia:

Sans, A. (2010) Dislexia A Sans ¿Por qué me cuesta tanto aprender? (pp 10-55) Barcelona:Edebé.

Navas, L. I García,-Fernández (2011) Dificultades de aprendizaje i trastornos de la escritura. A Castejón I navas (eds), Dificultades y trastornos del aprendizaje y del desarrollo en infantil y primaria (pp.169-202). Alicante: ECU

Sampascual, G. (2011) Dificultades de aprendizaje y trastornos de la lectura. A Castejón I navas (eds), Dificultades y trastornos del aprendizaje y del desarrollo en infantil y primaria (pp.129-168). Alicante: ECU

EL MEU LLIBRE DE LES LLETRES

Objectiu: Treballar amb els alumnes la correspondència fonema-grafema des d’allò que els hi resulta significatiu, el seu propi nom i els dels seus companys.

En què consisteix? Crear un llibre amb la inicial de cada nen, el nom i la foto. La inicial està confeccionada amb goma eva, i la construcció del llibre permet una lletra en volum i l’altra en contorn, ideal per treballar resseguint el dit. Aquest llibre pot ser individual, un per cada nen, o bé, un llibre grupal. Allò importat és que aquest llibre sigui accessible per als alumnes.

A qui va dirigit? Està pensat per nens de P3. Però es pot utilitzar quan vulgueu i fins hi tot modificar-ho i en comptes de ser el nom, poden ser altres paraules. Això sí, millor si les paraules van acompanyades del referent visual que designa la paraula. Un altra opció és que aquest llibre acompanyi al nen en tota la seva escolaritat a educació infantil, i iniciar-lo amb el nom dels nens i continuar amb altres paraules fins tenir tot l’abecedari.

Com es pot utilitzar? La proposta consisteix a presentar una lletra cada setmana. Aquesta lletra coincidirà amb la inicial del nom dels nens de la classe. Quan la presentem, es parla sobre com sona, quin altre nen la té encara que no sigui la primera, paraules que els sembli que la tenen, i, repassem el contorn amb el dit mentre la fem sonar, de manera que afavorim un aprenentatge multisensorial. A mesura que avancen les lletres es poden fer més jocs, com jugar a dir el so de la lletra en mostra’ls-hi la pàgina del llibre amb la lletra, tapar-los els ulls i fer que ressegueixin la lletra de la pàgina i demanar que endevini la lletra, i així, tantes coses com se us acudeixin.

Com veureu insistim en el so, doncs és el so de la lletra el que ens dóna la informació que servirà al nen per poder escriure i llegir. El nom no serveix per identificar si la lletra està present en la paraula escoltada ni és el que necessitem pronunciar quan llegim. És per això que cal insistir en el so i de moment, podem oblidar el nom de la lletra.

Dit això, aquí teniu l’enllaç per veure com fer-ho.

Esperem que us agradi 🙂

ACCÉS DIRECTE clicant AQUÍ.

UN JOC FONOLÒGIC D’ELABORACIÓ PRÒPIA

MATERIAL DEL JOC FONOLÒGIC

Es tracta d’un joc d’elaboració pròpia per a treballar i desenvolupar les diferents habilitats que intervenen en la consciència fonològica en un entorn lúdic i divertit amb alumnes de diferents edats i nivells ja que permet múltiples possibilitats i adaptacions.

El joc està format per una guia del joc, un tauler, més de 100 cartells amb proves fonològiques. Cal que cadascú s’elabori la resta del material: un abecedari per confegir i cartells amb diferents dibuixos.

Des d’aquesta pàgina us podeu descarregar, imprimir i/o visualitzar els diferents continguts del joc: la guia, el tauler de joc i els cartells de les proves. És important llegir la guia ja que, en ella, hi figuren totes les instruccions per aplicar el material i el significat de les diferents icones que formen part de les proves del joc.

GUIA DEL JOC FONOLÒGIC

guia

TAULER DEL JOC FONOLOGIC

taulerCARTELLS AMB LES ACTIVITATS DEL JOC FONOLÒGIC

cartellsjfClicant sobre els títols podreu accedir als materials del GOOGLE DRIVE

Si us descarregueu aquests i altres materials, agraïria que dediqueu uns instants a afegir el vostre comentari. Moltes gràcies!

126 respostes a CONSCIÈNCIA FONOLÒGICA

  1. yroset diu:

    Gràcies a tu Raquel pel comentari. Seguim construint junts!
    Yolanda Roset

  2. Ana diu:

    Moltes Gràcies per penjar aquest material!
    A l’escola ens es molt útil.
    Ana.

  3. Alba diu:

    Moltes gràcies per compartir aquest material! ´És genial!!

  4. Maria diu:

    Hola Yolanda! Et segueixo des de fa temps i he de dir que m’encanten tots els materials que vas penjant! Aquest joc m’anirà molt bé per treballar la consicència fonològica amb un grupet de nens que tenen dislèxia i els hi costa fer tot aquest treball! Moltíssimes gràcies i enhorabona pel fruit del treball!!

  5. Sandra diu:

    Gràcies per compartir les teves idees i el temps que dediques per fer tots els materials. Ens facilites moltíssim la tasca que fem com a mestres i ens obsequies amb materials motivadors també per nosaltres. Mil gràcies Yolanda!!!

  6. Olga diu:

    Realment venir a fullejar el teu espai és inspirador i dóna moltes pautes i eines per treballar, tant a l’aula com a educació especial.
    Gràcies per la feina feta i per compartir-la amb tothom.

  7. yroset diu:

    Moltes gràcies a tu Sandra per compartir.
    Jo i la resta de professionals que d’una manera o altra col·laboren en aquest bloc dediquem molt temps a la creació dels materials però també és veritat que s’agraeix moltíssim trobar un petit espai de temps per escriure comentaris i, missatges com els teus ens dónen ànims i ens empenyen a seguir treballant.
    Comunicar-te amb nosaltres tan sols per felicitar-nos o per donar-nos les gràcies és també un valor afegit!
    Per tant… GRÀCIES TAMBÉ A TU!!!
    Seguim en contacte,
    Yolanda Roset

  8. yroset diu:

    Hola Olga,
    Els vostres comentaris tamé ens inspiren i ens dónen força per seguir endavant.
    Gràcies per comentar i…si mai t’animes a col·laborar ja saps on trobar-nos.
    Un abraçada,
    Yolanda Roset

  9. Anna diu:

    Hola Yolanda,

    He descarregat aquests jocs de consciència fonológica per provar amb els alumnes de CI. Potser caldrà adaptar una mica les normes i les activitats, perquè molts encara els costa llegir o bé no han arrencat, però em sembla una manera molt interessant de treballar.
    Gràcies per compartir-ho.

    Anna

  10. yroset diu:

    Hola Anna,
    jo he utilitzat el joc amb nens de Cicle Inicial i el que feia era que la mateixa mestra llegís les consignes.
    Un atra manera d’adaptar el joc als teus alumnes també seria la següent: la mestra té la capsa amb els cartells de proves sobre la seva taula. S’estableix que, els primers o últims cinc minuts de classe es faran jocs de consciència fonològica. Un alumne triarà a l’atzar una prova que la mestra llegirà i que els alumnes, un a un, hauran de respondre (sempre en format joc).
    El més important no és el moment del dia sinó destinar un petit temps dins la rutina escolar a treballar en veu alta la consciència fonològica tan necerssaria per adquirir un bon procés de lectura i escriptura.
    T’animo a provar-ho!
    Ja ens comentaràs, si pots i si vols, com t’ha funcionat ja que pot ajudar a altres professionals que es trobin en la teva situació.
    Gràcies pel teu comentari!
    Una abraçada,
    Yolanda Roset.

  11. MONTSERRAT diu:

    Moltes gràcies per compartir aquest material. És força enriquidor el poder treballar-lo amb els alumnes d’una manera més lúdica.
    Montserrat

  12. asun aragonés diu:

    Acabo de descobrir aquest joc tan bo, la veritat és que un sol joc has unit un munt d’exercicis, activitats que normalment fem per separat així que és fantàstic.
    Moltes gràcies per compartir-ho amb tothom
    El que no acabo d’entendre és per què hi ha els colors vermell i verd en algunes caselles dels taulers.
    Asun

  13. yroset diu:

    Hola Asun,
    els colors de les caselles dels taulers són aleatoris i, per tant, no signifiquen res; els vaig pintar així perquè quedés més bonic, res més 😉
    M’alegra saber que t’agrada aquest joc!!!
    Gràcies pel teu comentari.
    Seguim en contacte per la xarxa.
    Yolanda.

  14. sandra diu:

    Moltes Gràcies! pel material tinc dos fills i vull treballar la consciència fonològica i em va genial

  15. Bet diu:

    Aquest material és meravellós, com tot el que pengeu al bloc. Moltes gràcies per compartir-ho amb tots nosaltres, que de ben segur en farem un bon ús!!
    Bet

  16. Carol diu:

    Hola Yolanda!
    Primerament felicitar-te per tot el què fas…un material molt bo i el compartir-ho en el teu bloc i que altres mestres ho podem aprofitar!!! M’agrada moooolt toooot!!!!! milions de gràcies i ànims per continuar-ho fent!!!
    Salutacions d’una mestra d’educació especial, des de Santa Coloma de Gramenet.
    Carol 🙂

  17. Sandra diu:

    Hola,
    Moltes gràcies per compartir els materials, són molt bons i m’ajudaran enguany que estic de mestra de compensatòria, i també quan torne a estar en infantil, per als racons.
    Gràcies,

  18. Elisabet diu:

    Moltes gràcies per aquest material, Yolanda. Espero que en puguem fer un bon ús a la nostra aula. Ja us explicaré l’experiència!

    Elisabet

  19. M. Àngels Frigola diu:

    Moltes gràcies Yolanda. Un material molt interessant. Ara només falta provar-lo! I potser utilitzar la idea per preparar material d’altres matèries.

    M. Àngels

  20. Natalia diu:

    Moltes gràcies Yolanda per compartir aquest material. Sembla molt interessant! Ara a posar-lo en pràctica.

    Natalia

  21. Carla diu:

    hola Yolanda,

    Com puc descarregar-me aquests materials? Els trobo molt interessants! Felicitats per la feina feta!

  22. Eli diu:

    Hola Yolanda!

    fa un temps que vaig descrobrir la teva web, em sembla molt interessant i t’agraeixo enormement la feina que fas i la voluntat de compartir aquests deliciosos materials amb tothom. Moltes gràcies!

  23. Marta AG diu:

    FELICITATS!!!
    Es nota el “carinyo” per la professió!
    Moltes gràcies!

  24. Assumpció Linares Sancho diu:

    Hola Yolanda,

    estava buscant idees per començar a fer treball fonològic amb un nen i em topo amb el teu blog! Fantàstic! Quina feinada. Espero poder compartir a la xarxa algun dia material propi tal com fas tu.
    Moltes gràcies!
    Assum

  25. Simó diu:

    Yolanda, m’he descarregat material per a treballar la consciència fonològica a l’aula d’audició i llenguatge, em sembla fantàstic! Enhorabona per aquesta “currada” impressionant i per aquest material que t’ha quedat realment bonic i aconseguit. Moltes gràcies per aquest treball i per la dedicació i les ganes que hi poses, això és vocació i passió per la faena i això és el que ens cal urgentment.

  26. yroset diu:

    Moltes gràcies Simó, estic totalment d’acord amb tu. Les ganes i la dedicació són les armes més poderoses per seguir endavant i això es nota amb el munt de comentaris i amb el fet que cada dia siguin més els professionals que s’animen a compartir els seus recursos i materials.
    T’agraeixo moltíssim el teu comentari i m’alegra saber que aquest material és útil en el vostre dia a dia a les aules.
    Una araçada enorme i, de nou, moltes gràcies per comentar.
    Yolanda Roset.

  27. yroset diu:

    Hola Assum, gràcies per comentar!
    Segur que, algun dia no molt llunyà compartirem per la xarxa recursos i materials!
    Si t’animes…ja saps on trobar-nos!
    Una abraçada,
    Yolanda Roset

  28. Esther diu:

    Yolanda, moltíssimes gràcies per compartir aquest material. Me’l vaig descarregar per a treballar la consciència fonològica i el vaig provar amb els meus alumnes. Dir-te que s’ho passen molt bé i que els ha agradat molt. En format joc és variat i divertit. Enhorabona !!

  29. Marta diu:

    M’ha encantat el joc, tot i que només li he fet una ullada, però de seguida que pugui l’imprimeixo en gran i… a jugar!
    Moltes gràcies pel recurs.

  30. Núria diu:

    Ostres noies!

    esteu fent un treball que no té preu!. Només el llistat de blogs que relacioneu ja val la pena tenir-lo en compte!.

    Aquest any faig d’assessora LiC, i estava buscant jocs i recursos per treballar el vocabulari. Quan he trobat el vostre blog…. he vist la llum!

    Moltíssimes gràcies per la feina feta i sobretot per compartir-la!

  31. carme diu:

    Hola Yolanda. Acabo de veure el teu material del joc fonològic i el trobo molt interessant. M’agradaria poder-lo descarregar però no m’és possible. Em pots ajudar?
    Moltes gràcies per endavant i també per compartir tots aquests materials que ens ajuden tant en el dia a dia i ens faciliten tant la feina.

  32. Nuri diu:

    Hola Yolanda:
    Jo he adaptat el llibre de les lletres per treballar-ho amb els meus alumnes a l’escola.
    Cada vegada que fem una lletra, ells porten de casa fotografies que comencin per aquesta lletra, les enganxem en una cartolina i la platifiquem.
    Ells escriuen el nom de la paraula amb lletra de pal o lligada, ho plastifiquem, i hi posem un “velcro” per poder enganxar i desanganxar.
    De moment estan molt engrascats i contents de fer el seu llibre.
    Moltes gràcies per totes les idees que ens dónes.

  33. Hola Núria,
    moltíssimes gràcies pel comentari i per explicar la teva experiència i les adaptacions que has incorporat al llibre de les lletres.
    Ens encanta rebre les vostres aportacions i vosaltres enriquiu moltíssim aquest bloc.
    Que bé que estiguin engrascats i contents i que ens ho hagis fet arribar és d’agrair.
    Una abraçada i moltes gràcies per comentar!!!

  34. Ariadna diu:

    Moltes gràcies per aquest material!
    Sóc mestra d’educació primària amb menció en atenció a la diversitat i ara estic fent un màster de psicopedagogia. En aquest estic fent pràctiques a una escola i treballant amb un alumne amb dificultats relacionades amb la consciència fonològica i gràcies al teu bloc he pogut afegir activitats molt interessants a la meva intervenció!

    Gràcies de nou 🙂

  35. Escola diu:

    Hola Ariadna!
    Moltes gràcies pel teu comentari. Per explicar-nos com els materials poden aplicar-se a la teva feina diària i per les teves paraules sobre el bloc i els materials que s’hi comparteixen. És un treball de tots mantenir-lo i enriquir-lo i comentaris com el teu ajuden a que creixi i que ajudi a més professionals. Ens encanta rebre aquest feedback i que ens feu arribar les vostres impressions. Molt agraïdes i, molta sort en la teva tasca! Una abraçada! 😉

  36. Núria diu:

    Moltíssimes gràcies per la vostra generositat.
    Sou un pou de recursos i bones idees , pràctiques, divertides i agradables estèticament.
    I totes molt útils per a l’aula.

    Gràcies !!!!

  37. Hola Núria,
    moltes gràcies per les teves paraules sobre el bloc i els recursos i els materials que es presenten. Ens fa il·lusió rebre notícies vostres i saber que el que es comparteix és útil en la vostra tasca diària.
    El bloc el formem entre tots, tots l’enriquim aportant la nostra experiència, els nostres recursos i també els vostres comentaris així que…gràcies per dedicar uns minuts a escriure un comentari!!!!
    Seguim compartint!

  38. Marta diu:

    Hola Yolanda,
    Fa poc que vaig descobrir el blog i vull donar-te les gràcies per la creació d’aquest material meravellós. Gràcies per compartir les teves idees i la teva feina amb tots nosaltres.
    Com em puc descarregar el joc?
    Estic segura que serà un èxit a l’aula!!

    Gràcies!!!

  39. Glòria diu:

    Moltes gràcies per compartir tots aquests materials. Segur que els nens i nenes de la meva classe gaudirant molt.

  40. Marta diu:

    M’encanta aquest joc! Moltes gràcies per fer material de qualitat i en català!

  41. Iria diu:

    Hola Yolanda! Me encanta este material, una compañera de trabajo lo ha descargado, pero a mi no me deja desde Camaleo, y tengo cuenta.

    Podrías enviarme el material por internet a mi dirección de correo electrónico?

    Gracias,

    Iria Meléndez

  42. Gemma diu:

    Hola Yolanda,
    Sovint miro aquest bloc entre d’altres.
    Aquest estiu he fet un curs de consciència fonològica i el teu material el trobo interessantíssim i molt pràctic.
    He intentat descarregar-me’l després de registrar-me al Calameo, però ni he pogut registrar-me (dec fer alguna cosa malament), ni sé com fer-ho per descarregar-lo.
    Ja em diràs alguna cosa, si us plau?

    Moltes felicitats pel bloc i moltes gràcies

    Gemma

  43. Noemi diu:

    Bona tarda Yolanda,

    Jo també he intentat descarregar-me el joc de consciència fonològica, però el botó de descàrrega està inactiu.

    Em sembla un material molt interessant i m’agradaria utilitzar-lo a les meves classes d’Audició i Llenguatge. Com podria obtenir-lo? Me’l podries passar per correu electrònic?

    Moltes gràcies per tot!
    Noemi

  44. Silvia diu:

    Moltes gràcies per compartir aquest material!Estic segura que m’anirà genial i que els nens aprendran mentre s’ho passen bé!

  45. Gràcies Sílvia pel teu comentari sobre el material.
    Esperem que realment sigui així i aprenguin gaudint.
    Ja ens explicaràs l’experiència.
    Seguim compartint i comentant.
    Iolanda i Cristina

  46. Aurora Clemente diu:

    Hola!
    aquest curs a la meva escola hem decidit apostar a fons amb la consciència fonológica i he vist els vostres materials i m’encanten!! M’agradaria poder tenir el material per compartir-lo amb les companyes d’educació infantil i per suposat per posar-ho en pràctica. Gràcies pel vostre bloc, és indispensable!!

  47. Laia diu:

    Bona nit Iolanda!

    He intentat descarregar-me els teus materials del joc fonològic però no em deixa, ja fa temps que estic registrada al calameo però no me’n surto. Els puc descarregar d’una altra manera. Moltes gràcies per compartir els teus materials!

    Laia

  48. Anna diu:

    Hola! He intentat descarregar-me els materials pel joc fonològic però des de calaméo no em deixa. Està penjat en algun lloc on pugui descarregar-ho? Gràcies

  49. Alba diu:

    Molt bona feina! Enhorabona! Sabeu com puc descarregar els documents? Estic registrada a Calameo, però no em dóna la opció de descarregar.

    Gràcies

  50. Laura diu:

    Hola Yolanda!

    M’encanta el blog i els recursos que comparteixes, es nota la gran vocació que sents!
    Com puc descarregar-me aquestos recursos?
    Moltes gràcies!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *