“Parlem de coeducar…”

A les llars treballem amb l’objectiu de què totes les criatures tinguin igualtat d’oportunitats per desenvolupar-se i decidir-ho tot. Volem que cada infant pugui ser qui vulgui ser. I ho volem fer posant la cura al centre de l’acció educativa perquè les persones i els infants som interdependents. La cura és la base de la vida i, per aquest motiu, cal que cada criatura aprengui a tenir cura d’ella mateixa, de la resta i dels materials. A les llars treballem la coeducació:

Oferim a les criatures models molt diversos de com ser nena i nen, per a que sentin que poden ser de moltes maneres i totes són vàlides. Totes les persones som i podem ser sensibles, valentes, atrevides, tímides, porugues…

Per tal d’integrar la mirada coeducadora en l’àmbit familiar, us fem unes propostes i reflexions sobre com podem fer-ho en el nostre dia a dia, a través de diferents eines com, per exemple:

  • Els contes: Feu una mirada als contes que teniu a casa des d’aquesta mirada coeducadora per prendre consciència de quins valors, rols i estereotips poden transmetre. Properament, us farem arribar propostes!
  • Les cançons: Fixeu-vos en les lletres de les cançons que cantem amb les nostres criatures…. Segur que us sorprendrà el caire sexista que tenen moltes d’elles.
  • El llenguatge: El llenguatge és reflex de la societat i crea realitat. El que no s’anomena no existeix. Quan utilitzem el masculí com a genèric (nens, pares….) estem invisibilitzant a les nenes, a les dones. Utilitzem un llenguatge inclusiu. Observem com acostumem a parlar en un to diferent, més suau a les nenes i més fort amb els nens. Mirem quin tipus d’adjectiu utilitzem per les nenes i quins pels nens de forma inconscient….Quins estereotips estan reforçant?

 

  • Les joguines: Cal oferir a les criatures tot tipus de joguines com les construccions, les nines, els cotxes, material inespecífic, totes d’un gran valor educatiu i que les ajuden a créixer com a persones de forma integral.

Jugant ens imaginem móns possibles. Cal doncs que cada criatura pugui tenir el màxim d’experiències de joc, i com més diverses possibles millor.

Si tenim cura d’aquestes coses, entre totes i tots afavorirem una societat més equitativa, ètica, justa, diversa, cuidadora i lliure de violències.

Us animeu a provar alguna d’aquestes propostes??? Comenteu-nos que us han semblat!

Podeu consultar les propostes que us anem fent a http://www.bdv.cat/llarsinfantsbdvacasa o als apartats LlarsInfantsBDVacasa dels blocs de les Llars d’Infants Públiques Municipals de Barberà del Vallès:

Rodona

Xerinola

El Bosquet

La Rondalla

La Baldufa

La Blava

Llars d’Infants Públiques Municipals de Barberà del Vallès

“La música forma part de la nostre vida quotidiana, aportant-nos sensacions i vivències”

“L’oïda comença a funcionar des del sisè mes de vida prenatal i està estimulada per qualsevol so amb conseqüències benèfiques sobre el desenvolupament de la intel·ligència musical”

Tafuri, 2000

A través de la música els infants descobreixen un to de veu cantat amb dolçor, uns instruments tocats amb sensibilitat tot transmetent-nos sentiments i emocions. Juntament amb els ritmes, gestos i jocs musicals les nenes i els nens poden anar aprenent el llenguatge d’una manera amena i divertida.

La música també la podem fer servir com a recurs ambiental per establir un espai tranquil i relaxat. Per tant podem fer-la servir com un element més de joc. Una manera d’introduir aquest tipus de joc i que l’infant sàpiga que anem a fer una proposta musical és fer servir un ritual tot just abans de començar:

– Posar una música que ens agradi i ballar amb robes de colors, cintes, fent bombolles de sabó…

Així les nenes i els nens estaran amb expectació i emoció per començar allò que els hagueu preparat, que de ben segur serà increïble.

Hi ha diferents propostes que podem utilitzar amb la música, com a recurs visual i d’interacció amb els infants:

Un cançoner creat per nosaltres amb imatges de l’element més característic de la cançó (podeu tenir-lo de la llar o confeccionar-ho amb una foto, dibuixat en una pissarra…).

A continuació unes educadores de les nostres llars d’infants us fan una mostra:

Les capsetes musicals que poden ser creades amb material de rebuig (de galetes, bombons, sabates, caramels, joguines, joies…), en les quals un element de la cançó, el més característic (real, dibuixat, titella, creat… com per exemple, un cargol, una petxina, un elefant…) està amagat a dins, com un tresor. Els emociona molt el poder trucar a dins la capsa i esperar amb il·lusió (l’efecte sorpresa) el què s’amaga a dins.

Aquí teniu una mostra inspiradora:

Les titelles poden representar una cançó determinada (les podem tenir o fer-les amb material senzill que tingueu per casa). Aquí teniu una exemple:

– Si teniu algun instrument a casa, podeu oferir-li una panera amb els que pugueu aconseguir o fins i tot crear-ne algun (tipus maraca amb un pot de iogurt i arròs)… Distribuir-los per l’espai, tot classificant-los (maraques, tambors…) en petits racons fa que s’hagin de desplaçar per a tocar uns instruments o uns altres i els combinin entre ells segons el seu interès.

Aquí teniu una cançó acompanyada d’un instrument, l’ukelele:

– Una dansa per moure el cos i gaudir plegades. Podeu aprofitar alguna cançó que coneixeu de la llar com: la Castanyera, el Joan petit quan balla, el Buggy buggy…

Hi ha grups de música que captiven als infants per ballar, tipus: El Pot petit, Dàmaris Gelabert, el Jaume Barri, Reggae per xics, Samfaina de Colors, Grimpallunes, Jordi Tonietti, Doctor Prats, Els Catarres… Aprofiteu també, per ballar plegats amb el vostre estil de música creant balls divertits, tot gaudint del moment.

– Els jocs de falda són una gran eina per crear i potenciar vincles afectius entre la persona adulta i l’infant que ajuden a potenciar que els infants es senti més segurs i confiats. Es tracta de cançons o dites que cantem mentre tenim als l’infant assegut sobre la falda. A través de carícies, moixaines, gronxant-los, mirant-los…

Alguns exemples són:

Ralet ralet, Arri arri tatanet, Ballmanetes, Aquest és el pare, Quan vagis a la carnisseria, Salta miralta, Escarbat bum bum, Les campanes de salom, Anirem a París…

A continuació teniu alguns jocs de falda de les educadores de les llars:

Us deixem uns links, perquè pugueu consultar-ne alguns més:

Jocs de falda. Com s’hi juga

Joc de falda. I tu, què vols?

I també un posem un enllaç amb algunes cançons que cantem a les llars d’infants:

Elefant mireu allà dalt

Bon dia, dia!

La tortuga Ballaruga

Les oques van descalces

Els petits titelles

Els mosquits

Plim, plim, l’esquirol

Sóc un bolet molt petitó

La castanyera

Cric catacrec

El dijous llarder

Ara arriba el Carnestoltes

Us animeu a provar alguna d’aquestes propostes??? Comenteu-nos que us han semblat! Fins divendres famílies!

Podeu consultar les propostes que us anem fent a http://www.bdv.cat/llarsinfantsbdvacasa o als apartats LlarsInfantsBDVacasa dels blocs de les Llars d’Infants Públiques Municipals de Barberà del Vallès:

Rodona

Xerinola

El Bosquet

La Rondalla

La Baldufa

La Blava

Llars d’Infants Públiques Municipals de Barberà del Vallès

“Panera dels tresors, joc heurístic i peces soltes”

Aquest material va destinat als infants més petits, els proporciona la base de tots els aprenentatges que vindran més endavant.

Mostra de diferents material

La panera dels tresors

La panera dels tresors

S’inicia des del moment que l’infant és capaç de mantenir-se assegut. Es tracta d’un joc d’exploració a partir dels sentits, els permet interioritzar les qualitats de cada material: pes, textura, temperatura, gust, color…

Podeu buscar per casa diferents objectes per fer la vostra panera: com llimones, mandarines, rotlles de paper higiènic, caixetes de fusta i de metall, moneders, cremalleres, cintes de colors, culleres de fusta i de metall, ous de fusta de cosir, claus, clauers, anelles, pilotes de llana, raspall de dents, pots petits de vidre, mirallets.

Joc heurístic, mostra de material inespecífic

El joc heurístic va dirigit a infants a partir de l’any aproximadament. Es tracta d’un joc per explorar objectes i combinar-los lliurement. Ha de permetre omplir i buidar, que passin a través de (tubs, coladors i embuts) i altres combinacions.

Busqueu per casa pots de diferents mides que facin de recipients contenidors de diferents objectes com pinces d’estendre la roba, rul·los de perruqueria, anelles de cortina, trossos de tela, cordons de diferents colors, pompons de llana, petites ampolles, cons de cartró… Diferents objectes que trobeu i que siguin combinables entre ells.

Jocs de peces soltes adaptat al menjador de casa

Peces soltes

En la línia de la panera dels tresors i del joc heurístic evolutivament per a infants més grans trobem les “PECES SOLTES” (d’aquí pot sorgir un MINIMÓN creat amb el que tingueu per casa) que són materials de joc no estructurat (materials, coses, objectes, utensilis, eines, ingredients…) que tenen en comú una cosa: sense ser RES poden ser TOT. L’únic límit és la imaginació de qui les fa servir.

Us animeu a provar alguna d’aquestes propostes???

Comenteu-nos que us han semblat! Fins dimecres famílies!

Podeu consultar les propostes que us anem fent a http://www.bdv.cat/llarsinfantsbdvacasa

o als apartats LlarsInfantsBDVacasa dels blocs de les Llars d’Infants Públiques Municipals de Barberà del Vallès

Llars d’Infants Públiques Municipals de Barberà del Vallès

“Els infants aprenen perquè juguen, no juguen per aprendre” Piaget

Pels infants que tenim a la llar d’infants, el joc és la forma d’interactuar amb el món. A través seu, aprenen totes les possibilitats que té el seu cos, a socialitzar-se i a entendre com funciona el món que els envolta.

Cada infant ha de ser el protagonista del seu joc. En funció del moment evolutiu en què es troba i de les seves inquietuds, mostrarà més interès per un tipus de joc o un altre.

Com a acompanyants en aquest procés, us recomanem preparar un ambient ric en possibilitats i prestar atenció a les demandes del joc i dels infants, i a tot el que pugui sorgir.

Espai Nadó Rodona

Partint de la base de què estan en un moment de ple coneixement del món, i de construcció i descobriment del seu propi comportament, en aquestes edats és recomanable oferir-los materials naturals, com més diversos millors (fusta, metall, tèxtil de diferents textures i formes, paper/cartó, materials translúcids/opacs, fruits de la natura…) que els ajudin a desenvolupar els seus sentits. Aquests, els aporten riquesa, coneixements i els fan aprendre característiques com la textura, el pes, la temperatura, el color… S’ha de procurar que siguin materials que puguin combinar i interactuar entre ells.

D’altra banda, cal tenir en compte que els infants tenen una capacitat d’atenció més limitada que les persones adultes i cal no atabalar-los donant-los massa material alhora. És per això que haurem d’anar gestionant el material per anar variant-lo en funció de les necessitats i el cansament.

Com ja sabeu, els infants d’aquestes edats tenen la necessitat de moviment, tot explorant les possibilitats del seu cos i de l’entorn. Per això, és molt positiu habilitar espais segurs i provocadors que afavoreixin aquest moviment, oferint-los materials diversos i controlats que els permetin:

– Amagar-se i fer túnels (amb robes, capses…).

– Enfilar-se (amb coixins, matalassos, puffs…).

– Construir i destruir (capses de cartó de diferents mides, robes grans, recipients grans, coixins grans…).

– Arrossegar-se (amb llençols, materials que puguin ser arrossegats…).

– Balancejar-se (balancí, hamaca, amb el nostre cos, amb robes grans sostingudes per dues persones adultes, pilota gegant tipus ioga…).

– Saltar (d’un puff/moble/escala adaptat a un matalàs).

– Provocar moviments de precisió (joc amb pilotes).

– Alliberar l’energia acumulada i controlada (picar a un espai determinat amb xurros de piscina o entre una persona adulta i un infant).

Jocs psicomotrius adaptats al menjador de casa

Al final de cada espai de moviment, us recomanem que, per tornar a la calma i si l’infant vol, us estireu a terra mirant el sostre i us imagineu que voleu agafar la lluna, les estrelles… També podeu relaxar-vos ajudant-vos de robes fines o pilotes amb les quals us podeu fer un massatge mentre escolteu música relaxant.

Esperem que us engresqueu amb aquesta proposta i ens deixeu comentaris explicant-nos com us ha anat!

Fins aviat!

Llars d’Infants Públiques Municipals de Barberà del Vallès

 

 

#LlarsInfantsBDVacasa

Les Llars d’Infants Públiques Municipals volem compartir, durant aquests dies de confinament pel COVID-19, uns continguts especials adreçats a famílies amb infants de 0 a 3 anys.
D’aquesta manera, cada dilluns, dimecres i divendres trobareu, a la web municipal i als perfils oficials de l’Ajuntament a les xarxes socials, diferents propostes per gaudir d’aquests dies en companyia dels infants i, a la vegada, ajudar-los a desenvolupar els seus sentits.
Us animem, a més, a compartir els vostres comentaris i les vostres experiències amb nosaltres a través de les xarxes socials, amb l’etiqueta #LlarsInfantsBDVacasa. 
Podeu consultar les diferents propostes en aquest apartat: LlarsInfantsBDVacasa
Esperem que us siguin d’utilitat i ens veiem aviat!