Petites tasques, petits aprenentatges…

Sovint ens preguntem quan podem encomanar als nostres infants petites tasques…. Els infants des del moment de néixer són dependents del pare i la mare, de mica en mica es van fent grans i observem com evolucionen les seves capacitats.

Un infant necessita la família, la persona adulta, per donar-li suport i guiar-lo en els seus aprenentatges, per a poc a poc elles i ells poder anar fent les coses per si mateixos.

A mesura que l’infant va adquirint aquesta autonomia i va aconseguint petits reptes, aquests impacten directament en la seva autoestima, és a dir, en valorar-se positivament.

És important educar als infants en la corresponsabilitat per tal que valorin la importància de les tasques de la llar i s’impliquin. Els infants s’han d’anar fent conscients que aquestes feines són una part important i necessària de la vida quotidiana. Cal que tothom se senti bé a casa i que tothom hi col·labori.

El nostre paper com a referent adulta és important que sigui de motivar i engrescar que visquin les primeres feines que fan a casa com una cosa positiva i no com una tasca feixuga, així els podem ajudar amb frases com: “t’ajudo?” o “m’agrada molt com ho has recollit”.

A mesura que es fan grans és convenient anar augmentant progressivament la complexitat i la varietat de les tasques que poden anar fent, però sempre seguint el seu ritme i observant que ho poden fer sense dificultat. Pensem que encara ens necessiten, hem d’adoptar una actitud comprensiva amb elles i ells, amb l’evolució que cada nen i nena va fent i amb el seu procés d’aprenentatge.

Quines tasques penseu que podem fer aquestes petites i petits, ho heu pensat?

Recollir les joguines:

Podem organitzar l’espai perquè no depenguin de la nostra ajuda cada vegada que necessiten alguna cosa. Per exemple si posem les joguines que més utilitzen endreçades al seu abast, elles i ells les podran agafar i també serà més fàcil que les puguin recollir. Els podem ajudar quan ho comencem a fer els primers dies tot cantant una cançó, pot començar com un joc per acabar esdevenint una rutina.

Cançó “Recollim” de Dàmaris Gelabert

 

Ajudar-nos a preparar algun menjar senzill:

Els podem animar a fer que col·laborin en la preparació d’algun menjar, com fer un pastís tot tirant algun ingredient o remenar la pasta amb el vostre ajut. Poden col·laborar posant oli, olives a l’amanida, sucant el pa amb tomàquet…

Sempre amb l’acompanyament de la persona adulta i comptant amb temps per poder-ho fer amb tranquil·litat.

La Roba:

Als infants els hi agrada treure’s les sabates, sobretot ara que ve el bon temps. Gaudim d’aquest temps de confinament perquè investiguin com tornar a posar-les … No tenim pressa!

Deixar que de mica en mica elles i ells es vagin aprenent a vestir, mitjons, pantalons… Evitem posar entrebancs com són els pantalons amb peto, tirants o cinturons perquè això els dificulta la seva autonomia i, si estan en procés d’anar ja sols al WC, els hi podem fer més difícil.

També poden tirar el seu bolquer a les escombraries o la roba per rentar al cistell de la roba bruta!

Adquirir petits hàbits d’autonomia:

Posar-se aigua en un got quan tenen set. Cal que adeqüem els estris: got, gerra… a les seves capacitats i destreses.

Ajudar-nos a regar les plantes:

Buscar una estona perquè ens acompanyin a regar a les plantes, aprendran a respectar-les i a la vegada a tenir-ne cura. Els hi podem facilitar amb una regadora petita per elles i ells.

Menjar soles i sols, rentar-se les mans:

Quan comencen a menjar sols i soles primer s’embruten, els hi cau el menjar, es mullen quan es renten… els hi cal temps, la nostra paciència i acompanyament per anar fent aquests aprenentatges.

 

Us animeu a provar alguna d’aquestes propostes??? Comenteu-nos que us han semblat! Fins divendres famílies!

Podeu consultar les propostes que us anem fent a http://www.bdv.cat/llarsinfantsbdvacasa

o als apartats #LlarsInfantsBDVacasa dels blocs de les Llars d’Infants Públiques Municipals de Barberà del Vallès:

Rodona

Xerinola

El Bosquet

La Rondalla

La Baldufa

La Blava

Llars d’Infants Públiques Municipals de Barberà del Vallès

“Els hàbits i rutines com a base de l’autonomia i la convivència”

“Els hàbits i rutines com a base de l’autonomia i la convivència”

Els hàbits i les rutines són molt importants per a les persones, permeten una seqüenciació espai-temporal del dia a dia dotant-lo d’un marc segur. Aquest fet encara és més important en el cas dels infants més petits ja que els proporciona seguretat.

L’adquisició dels diferents hàbits, permet als infants ser més autònoms i avançar-se a les activitats, aquest fet els dóna seguretat i beneficia la seva autoestima. Tots aquests valors els afavoreix per aconseguir una convivència positiva i són necessaris per a l’adquisició de nous aprenentatges.

Es tracta de responsabilitats que s’adquireixen per repetició, passa al subconscient i es fa de manera automàtica, el que afavoreix deixar espai a nous aprenentatges.

És important que es fomenti l’adquisició dels hàbits i rutines des de l’escola i des de casa, a mesura que van adquirint més hàbits, van assolint més seguretat, confiança i interès per l’aprenentatge.

Valorar els petits progressos del dia a dia és, per a ells, una motivació important i necessària per avançar.

Tots els hàbits van evolucionant en tant siguin assolits per a l’infant, sempre tenint en compte el seu moment evolutiu.

En la seva adquisició, la família juga un paper molt important, l’infant tendeix a fer allò que veu, la família és el seu model. Per aquest fet és molt important ser conscients del que es vol transmetre al nen o la nena, a partir d’aquesta reflexió ens hem d’aplicar aquelles rutines que considerem importants.

Us proposem els hàbits més generals que són presents en la vida quotidiana de l’infant, com poden ser alimentació i descans, higiene i ordre.

ALIMENTACIÓ

El procés d’aprenentatge d’hàbits alimentaris és especialment important durant els primers  anys de vida ja que, a més de facilitar un bon estat nutricional i un creixement òptim, ajudarà a consolidar l’adquisició d’hàbits saludables per a l’edat adulta.

Des de l’inici de la vida, l’alimentació és fonamental, tot i que aniran variant els diferents aliments que oferim als nens i les nenes, és important inculcar uns hàbits saludables des del primer moment.

És recomanable oferir els àpats sempre a la mateixa hora, aquest fet proporciona sensació de gana quan s’acosta l’hora habitual de l’àpat.

S’ha de viure aquest moment com un espai de plaer, la persona adulta ha de poder oferir una atenció acurada i relaxada, respectar les quantitats que ens demana l’infant, oferir diversitat d’aliments saludables per acostumar el gust a aquests tipus d’aliments.

Es recomana, dins de les possibilitats de cada família, poder fer els àpats conjuntament per tal d’afavorir un espai social.

A mesura que les nenes i els nens van creixent, es pot anar introduint més col·laboració a les criatures, inicialment en el comportament a taula, l’adquisició d’habilitats en l’ús dels coberts i el got..

Més endavant ja podrem demanar-los col·laboració per parar i recollir la taula, demanar-los la quantitat de menjar que volen, demanar més si han quedat amb gana…

DESCANS

Un bon descans requereix d’un relaxament previ, el cos ha d’estar predisposat a desconnectar de l’activitat per entrar en son. Aquest hàbit és molt important adquirir-lo des de les primeres edats per tal d’arribar a l’edat adulta amb una bona qualitat del descans.

És recomanable fixar unes rutines just abans d’anar a dormir, de l’activitat més activa a una activitat més relaxada. Finalment, intentar que vagin a dormir sempre a la mateixa hora, el que afavorirà que el cos es predisposi a la son per la repetició de l’horari dia a dia.

S’ha d’intentar, mica en mica, que els infants puguin relaxar-se de manera autònoma, evitar la dependència de la persona adulta per aquesta relaxació. En les primeres edats pot ser favorable el xumet, un peluix, una música relaxant… 

HIGIENE

És important que l’infant disposi de tots els estris necessaris per a la seva neteja personal com sabó, paper higiènic, raspall de dents, pinta, tovallola… i es senti responsable d’ells. Aprendrà a utilitzar-los de forma autònoma identificant el seu ús a la vida quotidiana. És important que no visqui l’adquisició d’aquest hàbit d’una manera imposada, la nena i el nen ho han de viure a través de les sensacions, sentir-se a gust experimentant, embrutar-se pot ser agradable però rentar-se després també.

És important posar en paraules les possibles sensacions quan estem bruts, necessitem mocar-nos, necessitem canviar el bolquer… per tal aprenguin a valorar el fet de la higiene en cada moment per assolir un major benestar personal i dels altres.

Les persones referents de les nenes i els nens tenen un paper fonamental en l’adquisició d’aquests hàbits. 

AUTONOMIA PERSONAL

El desenvolupament de l’autonomia personal és un objectiu prioritari en l’educació dels infants, ja que és la base de l’aprenentatge durant tota la seva vida. Es considera autònom quan l’infant és capaç de realitzar per si mateix diferents tasques i activitats pròpies de la seva edat i del seu entorn social i cultural. L’autonomia proporciona seguretat, molt necessària per créixer.

És important demanar autonomia pas a pas, sense agobiar a l’infant, primer se li demanen responsabilitats molt bàsiques: llençar el mocador o el bolquer a les escombraries…. Més endavant, quan observem que ho ha adquirit i ho realitza amb seguretat, se li demana un altre pas, que vagi a buscar el mocador per mocar-se o el bolquer net…

També se’ls pot anar demanant diferents responsabilitats pas a pas: recollir les joguines, menjar sols, vestir-se i despullar-se…

Per tal d’afavorir l’autonomia de l’infant és important oferir diferents alternatives i sigui ell qui decideixi quina acció vol fer, al començament li oferirem dues o tres alternatives per acabar sense oferir-ne cap.

Hem d’estimular-los per què trobin les solucions, evitar que les persones adultes els resolguin els dubtes. A partir de noves preguntes els anem ajudant a trobar per si mateixos les solucions. És molt important deixar que s’equivoquin per poder accedir a les accions correctes.

Finalment, volem transmetre l’excepcionalitat de la situació familiar en la que ens trobem en aquests moments de confinament. És molt probable que els infants, tal i com ens passa a les persones adultes, canviïn els hàbits que ja tenien assolits i els costi més poder-ne adquirir de nous.

Us animem a ajudar a les vostres filles i als vostres fills a adquirir més autonomia!!!!! Comenteu-nos que us ha semblat! Fins dilluns famílies!

Podeu consultar les propostes que us anem fent a http://www.bdv.cat/llarsinfantsbdvacasa o als apartats LlarsInfantsBDVacasa dels blocs de les Llars d’Infants Públiques Municipals de Barberà del Vallès

Llars d’Infants Públiques Municipals de Barberà del Vallès

 

 

 

“El control d’esfínters no s’ensenya, es desenvolupa”

El control dels esfínters al qual anomenen, «El moment de treure els bolquers», és un procés que requereix una maduració neurològica, emocional i motriu.


Quan això succeeix, les persones adultes han d’estar alerta i adonar-se dels senyals que ens donen els infants tot fent-nos saber que, madurativament, estan preparats per començar a dir adéu als bolquers.Els infants, quan són nadons, fan pipi o caca de manera inconscient fins que arriba un moment en el qual el seu cos i la seva ment es coordinen i els indica que estan preparats per començar a controlar, de manera voluntària, les seves necessitats fisiològiques.

És convenient viure aquest procés des de la calma i la satisfacció. Es tracta d’un procés progressiu que requereix temps i paciència i una actitud positiva en la persona adulta que projecti en l’infant calma, respecte i confiança. És un moment de canvi en les seves vides i cal que li dediquem i deixem el seu temps i espai.

És important que la decisió i l’interès d’iniciar el procés de treure els bolquers neixi de l’infant i se l’impliqui en tot moment. Així doncs, quan l’infant manifesti interès, us recomanem, per exemple, anar a comprar la gibrella i/o les calcetes i calçotets amb ella o ell abans de començar a treure els bolquers i que així, de mica en mica, pugui anar-se mentalitzant i preparant el seu camí cap al nou aprenentatge.

Cal destacar però, que no existeix una única tècnica a l’hora d’acompanyar aquest procés dels infants però sí que és important que la persona adulta identifiqui quin és el millor moment per iniciar-lo.

A continuació us indiquem alguns dels senyals previs que cal tenir en compte els quals ens poden ajudar a adonar-nos de quin pot ser un bon moment per iniciar el procés de treure els bolquers i com la persona adulta pot acompanyar l’infant en aquest procés:

– És important que els infants es comuniquin i tinguin un cert domini de la parla (conèixer i relacionar algunes paraules com: pipi, caca, orinal, brut…). No importa que sigui estiu o hivern sinó que l’infant es mostri preparat per fer-ho.

– Un senyal important és quan l’infant és capaç i té la intenció d’avisar-nos una mica abans, durant o tot just quan acaba de fer el pipi o la caca.

– La persona adulta pot anar fixant-se, cada vegada que els canvia el bolquer, en si està mullat o no, si comença a fer estones llargues de retenció entre bolquer i bolquer per identificar cada quant fa pipis, a quina hora acostuma a fer caca… I així poder calcular quins podrien ser els millors moments per animar-lo a seure a la gibrella o lavabo.

– És interessant que la persona adulta es fixi en quins moments l’infant està fent caca i/o pipi. A vegades, se’ls pot veure amagant-se en un racó per fer caca o caminant incòmodes quan els molesta el bolquer ple. Observant i identificant aquests moments, ens pot facilitar informació per acompanyar-los oferint-los la possibilitat d’anticipar-se en fer les seves necessitats a la gibrella o lavabo.

– És molt importat que la decisió de treure els bolquers es prengui en un moment idoni, és a dir, quan realment la persona adulta disposi de temps necessari per dedicar-li al procés l’atenció i calma que necessita. No us recomanem plantejar aquest canvi juntament amb altres com per exemple, treure el bolquer i el xumet a la vegada.

– Una manera que pot funcionar-vos a l’hora d’iniciar el procés és situant la gibrella en un espai d’intimitat, normalment al costat del lavabo dels adults i anar animant a l’infant a seure. Podeu aprofitar els moments previs al bany, als matins abans de vestir-se, abans de posar-se el pijama, abans de canviar el bolquer…. Això pot ajudar a fer que comenci a néixer l’interès i la curiositat de l’infant, que vagi adquirint una nova rutina i que vagin apareixent els primers pipis i/o caques. De mica en mica, podreu veure com, segurament s’aniran ampliant aquestes estones de voler seure a la gibrella fins a aconseguir el control dels esfínters.

– És normal que durant els primers dies l’infant tingui alguns escapes. A vegades no se’n recorden que ja no porten els bolquers o d’altres no arriben a temps al lavabo perquè encara no controlen els tempos.

Davant d’aquestes situacions, és molt recomanable que l’actitud de la persona adulta sigui positiva, calmada i de confiança.   Si se’ls escapa el pipí o la caca, és bo evitar disgustar-se i/o enfadar-se. Heu de pensar que això forma part de l’aprenentatge. Davant d’això, acostuma a funcionar bé l’acompanyament a l’infant des de la calma reflexionant sobre el que ha passat, oferint-li la nostra ajuda per canviar-se, netejar-se, posar-se roba neta i seguir amb el procés des de la tranquil·litat i així mostrar-li la confiança que tenim en les seves capacitats.

Sobretot a l’inici del procés, és bo que se’ls vagi recordant, de tant en tant, que no porten bolquers i que se’ls convidi a seure a la gibrella més sovint. No obstant això, us recomanem evitar parlar constantment del tema i que us atabaleu preguntant-los cada cinc minuts si tenen pipi o caca.

De mica en mica, a mesura que vagin creixent i desenvolupant el control dels esfínters podreu veure com aquests   escapes aniran disminuint-se. Aquest procés necessita el seu temps i és recomanable viure’l integrat en el dia a dia des de la naturalitat.

– Sovint, hi ha vegades en les quals el nen o la nena tenen control dels esfínters i són capaços d’aguantar-se fins que els tornem a posar el bolquer. Això ens indica que, encara que podria   fer-ho a la gibrella o al lavabo, encara no se sent suficient preparat o preparada. També hi ha vegades en què a casa, en confiança, fan el pipi i/o la caca a la gibrella però quan surten fora necessiten el bolquer. Davant d’aquestes situacions, cal que els donem temps i siguem pacients; estan fent el seu procés.

– Hi ha altres vegades en les quals, durant aquest procés de no dur els bolquers, l’infant ens pot tornar a demanar que li tornem a posar. No hem de prendre’ns aquesta situació com un retrocés perquè és part del procés. És una manera de reafirmar-se, de guanyar en confiança i en la que la persona adulta el podem ajudar mostrant confiança en ell o ella, no pressionant, i respectant les seves necessitats.

– D’altra banda, si durant el procés de treure els bolquers heu de fer un viatge inesperat amb l’infant i aquest es mostra còmode i segur per anar sense els bolquers, us recomanem que no li poseu el bolquer perquè els pot confondre en el procés del seu control d’esfínters. Davant d’això, és millor que programeu més parades durant el trajecte perquè l’infant faci pipi o caca i que porteu suficient roba de recanvi per si la necessiteu.

– I per últim, i no menys important, cal que se’ls faciliti vestir-se i desvestir-se amb roba còmoda amb la qual sigui fàcil baixar i pujar els pantalons i les calcetes o calçotets.

Normalment, els infants acostumen a viure aquest procés d’autonomia amb satisfacció i de seguida s’engresquen en implicar-se i col·laborar. No obstant això, hi ha alguns que no volen saber res d’aquest procés i ho viuen amb desconfiança, inseguretat i, fins i tot por. Davant d’aquestes situacions, és millor esperar que l’infant s’interessi perquè els resultats siguin positius. És preferible que l’infant estigui madurativament molt preparat que no pas que ens avancem. Esperar al millor moment ens evitarà passar mals moments i viure el procés amb negativitat.

No es tracta d’un procés amb una data d’inici i de finalització concreta sinó que, la seva complexitat, fa que cada infant el desenvolupi al seu ritme.

Us recomanem que tingueu paciència, reflexioneu amb ells o elles, confieu en les seves capacitats i que els acompanyeu des de la calma. Ja veureu que, dia a dia, l’infant anirà creixent en control i autonomia fins a aconseguir-ho.

El vostre fill o filla mostra senyals d’estar preparat per iniciar el procés de dir adéu als bolquers? Si és així, potser podria ser ara un bon moment, aprofitant el confinament. Si no, no patiu, espereu a trobar el millor moment.

Animeu-vos i comenteu-nos que us ha semblat! Fins divendres famílies!

Podeu consultar les propostes que us anem fent a http://www.bdv.cat/llarsinfantsbdvacasa

o als apartats LlarsInfantsBDVacasa dels blocs de les Llars d’Infants Públiques Municipals de Barberà del Vallès

NOVETAT: Per accedir a altres propostes publicades amb anterioritat caldrà entrar a LlarsInfantsBDVacasa

Llars d’Infants Públiques Municipals de Barberà del Vallès

“El joc sensorial”

Els infants es caracteritzen per la seva capacitat de meravellar-se amb les petites coses, de ser curiosos amb l’entorn.

Tenir un espai per la manipulació i l’exploració ofereix jocs que potencien que la nena o el nen descobreixi característiques, possibilitats dels objectes i treure’n conclusions.

Tot creant safates d’experimentació amb diferents elements o habilitar tot una zona per preparar una proposta (a gran escala), amb farina, sal gruixuda o fina, pa ratllat, cafè, pell de taronja o mandarina triturada, blat de moro, arròs…

Jugant amb col·leccions de materials diferents, que convidin a combinar-se, separar-se, fer transvasaments… tot utilitzant elements varis (manegues, recipients diferents mides, culleres, coladors, embuts, morters, xeringues, esponges, pipetes, glaçoneres…).

                              Farina

                                                         

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

       Guix colors triturat amb farina

 

 

 

 

 

 

Crear pasta sal de colors i olors (amb espècies) diferents combinant l’experimentació amb altres elements (cigrons i macarrons)

 

 

 

 

 

 

 

Pell mandarina triturada

 

 

 

 

 

       Cigrons amb cullerots, morter,                    glaçonera i pinces

 

 

 

 

 

 

Blat de moro (partit en dos i una mica desgranat, per provocar l’acció de que l’infant pensi en com fer-ho)

 Espaguetis de colors (afegint les tisores com a element nou a provar)

Gelatina (tot amagant en ella animals, que provoquen pensar en com treure’ls)

                   Iogurt                                                              

                 

 

 

 

 

 

                   Iogurt + colorant blau

 

 

 

 

 

 

Arròs de colors

Escuma d’afaitar, colorant, animals, glaçonera, vaporitzadors i bastons de cotó

 

 

 

 

 

 

 

 

Boles d’hidrogel blaves combinades amb animals i elements del mar creant un MINIMÓN


L’aigua

Un element amb infinites possibilitats, ja que es pot combinar i transformar com decidim, amb o sense colorant, diferents utensilis per manipular i explorar, fer transvasaments, circuits, barrejar amb elements que s’enfonsen o no… o simplement banyar unes nines o animals.

L’obrador de sorra

És una proposta de joc que es basa en la manipulació de sorra fina i seca a l’interior. L’entorn està distribuït amb contenidors (calaixos, paneres…) i a diferents alçades, on els infants de manera lliure interactuen amb la sorra i el seus elements (objectes reals, de metall, fusta i vímet).

“Els infants amb la sorra absorbeixen moltes sensibilitats que els queden per sempre en forma de tendresa a les seves mans” Ute Strub.

A vegades, només hem de tenir al abast dels infants elements de la vida quotidiana i ells mateixos, són els encarregats d’utilitzar-los quan ho necessiten.

El nostre entorn natural

Gaudir de la nostra natura i els seus elements són coses habituals que podem fer en el nostre dia a dia. Tot creant provocacions o convertir les rutines de la cura cap a les plantes i els éssers vius com a una experimentació més de la vida quotidiana.

 

 

 

 

Terra amb flors i branques, llums, pales i motlles

 

Regar i cuidar les plantes

 

    

 

 

 

 

Crear bossetes d’olors amb plantes aromàtiques (romaní, espígol…)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I si fem una proposta diferent amb la cuineta? I si trèiem la cuineta al exterior (balcó, terrassa, jardí…)?

Podem crear uns pots d’espècies amb elements naturals (blat de moro, cigrons, romaní, glans, branques) i d’altres de rebuig (taps d’ampolla, taps suro, càpsules de cafè, oueres…) i veiem com interactua l’infant…

 La proposta ha canviat i les possibilitats amb aquest tipus de material també…

 A vegades no cal disposar de molts materials, simplement podem aprofitar el temps i les seves possibilitats.

Què passa quan plou?

Què creieu que va pensar aquesta nena al veure el bassal?

Li diríeu que no s’apropés pel simple fet d’embrutar-se?

 

Les persones adultes som les encarregades d’anticipar-nos als fets i si ja veiem que pot sorgir la possibilitat, no creieu que és millor anar equipades amb una muda de recanvi, botes d’aigua i impermeable?

Així li oferim aquest aprenentatge amb l’entorn i la natura.

 A vegades només necessitem tenir TEMPS i ara som ben conscients del valor que té.

 

Al sorral o a la platja pot passar el mateix, val la pena dir-los constantment no t’embrutis?

Oferim moments de la vida de l’infant de gran valor personal.

Facilitant i empoderant per fer un món millor.

Tot propiciant que gaudeixin i aprenguin jugant, experimentant, descobrint, embrutant-se…

 

Us animeu a provar alguna d’aquestes propostes??? Comenteu-nos que us han semblat! Fins dimecres famílies!

Podeu consultar les propostes que us anem fent a http://www.bdv.cat/llarsinfantsbdvacasa o als apartats LlarsInfantsBDVacasa dels blocs de les Llars d’Infants Públiques Municipals de Barberà del Vallès:

Rodona

Xerinola

El Bosquet

La Rondalla

La Baldufa

La Blava

Llars d’Infants Públiques Municipals de Barberà del Vallès

 

“La llum, les ombres i els colors”

L’infant aprèn a través dels sentits, s’obre pas al món jugant i experimentant, provant i comprovant.

L’ambient de llum ofereix una oportunitat de jugar a través de la llum i el seu color.

Amb la llum natural podem descobrir els reflexes a través de diferents materials (CD, miralls, paper de cel·lofana…), crear l’arc de Sant Martí, descobrir l’ombra, fer projeccions amb diferents elements (construccions translúcides, ampolles amb aigua de colors…).

Si voleu saber com fer aquestes ampolles de colors , us deixem l’enllaç.

Amb la taula de llum…

Es descobreixen les propietats dels objectes amb un suport lumínic diferent. Hi ha moltes propostes a fer amb aquest recurs, tant del tipus manipulatiu i sensorial com de descoberta i aprenentatge.

A casa podeu experimentar amb aquestes propostes amb o sense taula de llum:

  • Experimentar amb escuma d’afaitar amb colorant alimentari, aigua tenyida, sorra fina, arròs/espaguetis de colors, boles d’hidrogel…

  • Bosses sensorials: omplir les bosses sensorials de varietat de materials (oli corporal, escuma d’afaitar, pintura, colorant, purpurina, palletes, gomina, etc), per a crear efectes i colors diversos. Mirar-les a través de superfícies diferents (llum solar, taula llum, llanterna…).

  • Observar aliments de diferents punts de vista (rodanxes de taronja, poma…).
  • Construccions amb objectes transparents i translúcids; també opacs.

  • Creació i composició amb peces soltes (pedretes, materials naturals diversos…).

Les ombres…

Es pot jugar amb ombres xineses, l’ombra corporal, l’ombra dels objectes. A partir d’un espai de construccions, animals, etc. Amb un focus es poden projectar les ombres a la paret. Jugar amb papers de cel·lofana per a crear ambients de colors. Expressar-se amb dansa a través de la música i el color projectat.

A casa podeu provar alguna d’aquestes propostes:

  • Joc amb llanternes: deixar als infants llanternes i diferents materials, o crear amagatalls perquè puguin experimentar. També podeu posar música per ballar amb les llanternes.

  • Penjar l’ombra: crear amb els diferents elements, per a generar ombres que representin objectes, animals, personatges, etc…

  • Ombres de colors: amb 3 focus dels colors de la llum (vermell, verd i blau) jugar, experimentar, veure diferents objectes sota els efectes d’aquest focus de colors.

  • Contes d’ombres: il·luminar amb un focus de llum un llençol blanc, per a crear ombres que es vegin des de l’exterior, tot explicant un conte.

  • Descobrir l’ombra: descobrir la pròpia ombra al terra, jugar a trepitjar l’ombra dels altres o dibuixar-la amb guixos. Podem fer el mateix amb animals, objectes…
  • Ombres de colors: amb un focus de llum podem projectar a la paret les formes i colors de materials translúcids.

I per finalitzar us deixem un enllaç, que segur que els infants coneixen:

Conte: A què fa gust la lluna

Us animeu a provar alguna d’aquestes propostes??? Comenteu-nos que us han semblat! Fins dimecres famílies!

Podeu consultar les propostes que us anem fent a http://www.bdv.cat/llarsinfantsbdvacasa

o als apartats LlarsInfantsBDVacasa dels blocs de les Llars d’Infants Públiques Municipals de Barberà del Vallès:

Rodona

Xerinola

El Bosquet

La Rondalla

La Baldufa

La Blava

Llars d’Infants Públiques Municipals de Barberà del Vallès

 

“La pràctica del ioga amb els infants: una activitat plena de beneficis pel seu desenvolupament”

El ioga és una tècnica ancestral que neix amb l’objectiu de mantenir cos i ment sans. És l’instrument idoni per aconseguir un estat de pau interior i prendre consciència del nostre cos i de la nostra ment. De fet, regula la relació entre ambdós i aporta un major control sobre nosaltres mateixos i mateixes.

Durant els últims anys s’han comprovat els múltiples beneficis que comporta practicar aquesta pràctica mil·lenària com un sistema de salut per alleugerir tensions musculars i emocionals.

Sessió de ioga a la Llar d’infants La Baldufa

Tothom pot practicar ioga tant persones adultes com infants; només es tracta d’adaptar les tècniques segons les necessitats individuals.

El ioga és una pràctica positiva en l’etapa del creixement dels infants. Mitjançant el ioga, exerciten la seva respiració i aprenen a relaxar-se per poder respondre positivament davant dels conflictes. També, com que no és un esport de competició, disminueixen els estats d’agressivitat i els afavoreix la capacitat de concentració, la qual cosa els ajuda en la seva salut física i emocional.

El ioga pels infants és una manera divertida de desenvolupar el seu potencial creatiu i la seva capacitat de resoldre problemes i superar reptes.

I·lustracions del llibre OM de Ma Isabel Sanchez Vegara i Albert Arrayas

A més, les postures i moviments de Ioga ofereixen als infants la possibilitat de divertir-se imitant els diferents animals amb el seu cos.

I·lustracions del llibre OM de Ma Isabel Sanchez Vegara i Albert Arrayas

És una oportunitat d’aprendre jugant, de connectar els dos hemisferis del cervell i de reconèixer i exercir els seus propis talents.

Sessió de ioga a la Llar d’infants La Baldufa

Pels infants inquiets, curiosos o molt actius, resulta una manera de canalitzar la seva energia i creativitat, i no convertir-la en estrès o frustració. Pels més tranquils i menys actius, els ajuda a activar el seu cos, a refermar la seva autoestima.

En els infants, la pràctica del ioga és aconsellable perquè els aporta múltiples beneficis pel seu desenvolupament com:

  • El control del propi cos: Millora dels hàbits de respiració, fomenta la flexibilitat i agilitat, els aporta força muscular, estimula la circulació sanguínia, millora l’atenció i la coordinació, la memòria, la imaginació i creativitat, perfecciona els sentits i afavoreix un millor desenvolupament del ritme.
  • El domini i control de la ment: Els ajuda a l’autoconeixement, el coneixement dels límits del propi cos, a baixar els nivells d’estrès i frustració, i al control de les pròpies emocions i sentiments.
  • La millora de l’autoestima: Harmonitza la personalitat i el caràcter i, a més a més, si es treballa en grup, afavoreix les relacions socials millorant la comprensió i les relacions amb els altres i, en conseqüència, ajuda a una major percepció d’un/a mateixa afavorint l’autoestima.
  • Ajudar a canalitzar l’energia: Ajuda a fer una bona gestió de l’energia treballant la relaxació, la calma i la concentració. És molt beneficiós per aquells infants que són més inquiets.
  • Incorporar a la vida quotidiana hàbits saludables: Afavoreix establint hàbits, ritmes i rutines on els infants actuen activament i els ajuda a gestionar les seves emocions negatives de manera correcta.

Hi ha diferents recursos per pràctica ioga amb els infants com contes com aquest:

Llibre OM de Ma Isabel Sanchez Vegara i Albert Arrayas

A continuació us deixem dos vídeos amb propostes fetes per educadores de les Llars d’Infants Públiques Municipals de Barberà del Vallès per posar en pràctica exercicis de ioga amb infants. Són molt interessants i divertits, desitgem que us agradin!

Vídeo Natàlia, exercicis de ioga per a infants a través de la imitació d’animals.

Vídeo Núria, exercicis de ioga per a infants a través de la narració d’un conte.

Si voleu consultar més contes us deixem un parell d’enllaços:

Ioga per a infants en forma de contes

El conte de l’erugueta goluda

Us animeu a practicar ioga amb els vostres infants? Animeu-vos i comenteu-nos que us han semblat! Fins dilluns famílies!

Podeu consultar les propostes que us anem fent a http://www.bdv.cat/llarsinfantsbdvacasa

o als apartats LlarsInfantsBDVacasa dels blocs de les Llars d’Infants Públiques Municipals de Barberà del Vallès

Llars d’Infants Públiques Municipals de Barberà del Vallès

“La diada… una oportunitat educativa”

La Diada de Sant Jordi se celebra el dia 23 d’abril i representa un dia molt empoderat culturalment a la nostra ciutat.

Un dia màgic que té com a protagonista, el llibre adreçat a totes les edats, tant a infants com a persones adultes, així com la flor en aquest cas la rosa.

Des de les llars d’infants apostem per tractar aquest tema d’una manera especial on el fil conductor és el llibre, amb els seus relats, i la rosa.

Amb el llibre………….

Aquest dia, a través de l’explicació del Conte de Sant Jordi, convidem a l’infant a endinsar-se, a escoltar, a imaginar, a encoratjar-se, a viure, a somiar…. la història de la Llegenda, on tant la princesa com el Sant Jordi són persones fortes, amables i valentes.

Paral·lelament, incorporem altres contes relacionats amb aquesta temàtica que integren altres punts de vista, amb l’objectiu principal de trencar amb els estereotips, ampliar la nostra mirada coeducadora i fer palès la diversitat que ens trobem en aquest món on vivim, a la qual s’ha de respectar, cuidar i enriquir amb la nostra aportació.

 Aquests contes poden ser “La Llegenda de Santa Jordina”, “El drac, Sant Jordi, la princesa i la rosa”… i molts més que tenim en el mercat.

Alhora, apostem per introduir   l’essència de les Dites relacionades amb la Diada que representen un gran ART del llenguatge i, alhora, fomentem la construcció de la memòria.

 Aquí en teniu dos exemples:

 Sant Jordi arribat
surt la cuca del forat.

Si Sant Jordi no ha passat,
l’hivern encara no s’ha acabat

 

Us adjuntem algunes propostes relacionades amb la Diada i realitzades per les nostres educadores:

També adjuntem un enllaç molt interessant relacionat amb el dia de la Diada.

La Rosa…

A la llar potenciem espais de naturalesa per tal que les criatures puguin observar l’entorn, vincular-se amb aquest i fomentar l’interès i moments d’atenció i gaudi.

 Per aquesta qüestió i, aprofitant la Diada, incorporem la rosa com a pretext educatiu, perquè els infants puguin gaudir de propostes vivencials i manipulatives.

 Per això, una vegada, els pètals de Rosa ja s’han assecat, els podem utilitzar com una eina més per convidar a diferents propostes als infants, on fomentarem la seva curiositat que els impulsa a tocar i remenar, aprenent amb la pròpia acció.

 Manipulació amb els pètals de rosa tot pintant

Fer massatges amb els pètals de rosa cap a nosaltres mateixes i cap a l’altra persona

La Diada, una oportunitat d’aprenentatge on l’infant empodera la seva mirada!!!!

*Aprofitem a informar-vos d’una iniciativa popular, donat que per la Diada, encara viurem en el confinament. Aquesta dolça proposta és omplir els balcons o finestres de casa nostra, amb roses fetes amb qualsevol material.

Des de naturals, a les de feltre, de cartró, pintades, de roba o de plàstic. Seria una manera de posar tonalitat i alegria a aquesta primavera i viure la Diada d’una manera diferent, des del nostre cor!!!!

Us animeu a gaudir de la màgia del dia de la Diada??? Comenteu-nos que us han semblat! Fins divendres famílies!

 Podeu consultar les propostes que us anem fent a http://www.bdv.cat/llarsinfantsbdvacasa o als apartats LlarsInfantsBDVacasa dels blocs de les Llars d’Infants Públiques Municipals de Barberà del Vallès

Llars d’Infants Públiques Municipals de Barberà del Vallès

“La màgia dels contes: Un bé molt apreciat a l’entorn educatiu”

La primera funció dels contes és gaudir de les històries, els personatges, la màgia, l’efecte sorpresa… és un dels recursos més rics per treballar amb els nens i les nenes!!!

Aquest és un bon moment per compartir una estoneta amb la vostra criatura per mirar un conte, explicar una petita història o inventar-la a partir d’algún personatge o alguna vivència o creant un escenari diferent, com en aquest conte:

Al mercat hi ha un munt de varietats de contes:

Contes sensorials: mirar, tocar, escoltar, petites sorpreses…

Contes d’imatges

Contes d’imatges amb un text petit

Contes de la vida quotidiana

Contes de les emocions

Contes de la cultura popular

Contes amb personatges màgics…

Probablement a casa en teniu alguns d’ells,   valoreu-los com un tresor

A través dels contes transmetem un munt de valors, i ajudem als nens i les nenes a adquirir un munt d’habilitats com la capacitat d’escoltar, de parar atenció, de desenvolupar la imaginació i la creativitat…

Compartint històries divertides donem recursos per a la gestió de les emocions: la ràbia, la por, la tristor, la alegria… tant a flor de pell en aquestes edats!!!!

Amb els contes també oferim uns models amb els quals els infants s’identifiquen, per això és important oferir contes o explicar històries on els models siguin d’igualtat i coeducatius, on els nens i les nenes sentin que tenen les mateixes capacitats i les mateixes oportunitats!!!!

Busqueu el moment, per enfonsar-vos durant una estona en aquest món màgic, compartint amb les vostres criatures mil aventures maravelloses, despertant d’aquesta manera, l’interès per la lectura i fomentant l’hàbit perquè siguin futurs lectors i lectores!!!!

Una petita mostra feta per educadores de les llars:

Expliqueu contes amb imatges, amb titelles, amb peluixos, contes a partir d’alguna cançoneta… No deixeu d’ imaginar històries precioses i divertides que necessitem ara més que mai!!!! I gaudiu de la companyia dels vostres fills i filles!!!

Alguns més:

El peix Irisat

I recordeu, que als infants d’aquestes edats els hi encanta escoltar mil vegades el mateix conte, conèixer la història i poder preveure que passarà, els dóna seguretat i alhora l’oportunitat de participar de manera activa.

I no perdeu de vista que és un recurs que contribueix al desenvolupament del llenguatge, ampliar el vocabulari i començar a fer petites construccions gramàticals.

Us adjuntem un conte escrit i il·lustrat per dues educadores:

Un poble silenciós

Us animeu a gaudir de la màgia dels contes??? Comenteu-nos que us han semblat! Fins dimecres famílies!

 Podeu consultar les propostes que us anem fent a http://www.bdv.cat/llarsinfantsbdvacasa o als apartats LlarsInfantsBDVacasa dels blocs de les Llars d’Infants Públiques Municipals de Barberà del Vallès

Llars d’Infants Públiques Municipals de Barberà del Vallès

“Els infants a la cuina… un món ple de sensacions”

Quan entrem a la cuina i ens posem a cuinar o fem perquè necessitem alimentar-nos. Cadascú cuina de diferent manera segons el seu país d’origen, de qui n’après, de si li agrada més o menys cuinar.

Però entrar a la cuina, és molt més que cuinar un plat més o menys elaborat, és entrar en contacte en tot un món d’olors, de textures, de colors… és aprendre a través dels sentits.

A partir d’uns ingredients preparar uns plats per a la família, pels amics i amigues, pels companys i companyes de la feina… és oferir als que estan a prop alguna cosa feta amb les mans i amb el cor. Entrar a la cuina moltes vegades és més que posar-se a cuinar, és explicar-se com estàs, de com ha anat el dia, és xerrar i deixar passar el temps més lentament… mentre fas el sopar.

Als infants els hi agrada entrar a la cuina, posar-se al costat de l’adult i col·laborar amb allò que s’està fent. Gaudeixen tocant i manipulant… també provant. Què bo! Quina olor més bona! Preparar unes galetes, unes magdalenes que desprès es menjarà per a berenar… Quina alegria i quina emoció!! Ho ha fet amb les seves mans.

Us animem a fer diferents receptes i a compartir-ho amb les vostres filles i fills i us sorprendrà les seves capacitats per fer petites noves tasques !! US HI ANIMEU

Galetes de civada i xocolata

Ingredients:

  • 115 grams de flocs de civada no torrada
  • 1 ou
  • 50 grams de farina d’espelta
  • 75 grams de mantega
  • 75 grams de panela
  • 1/4 de cullerada de postres de llevat en pols
  • Trossos       de xocolata.
  • Un pessic de sal

Com fer-les:

Escalfeu el forn a 180º a dalt i baix mentre elaboreu les galetes. Deixatem l’ou en un vol. En un altre vol barregem el sucre i la mantega (va bé deixar-la fora de la nevera una estona perquè estigui tova ) Després hi afegim l’ou i la farina, ho remenem bé. Tot seguit hi posem la civada, el pessic de sal , el llevat i trossos petits de xocolata al vostre gust.

En fem boles petites i les posem una mica separades sobre d’una safata de forn. Quant les tingueu sobre la safata les aixafeu perquè quedin rodones. Poseu-les al forn 20 minuts. I llestes per menjar…

Recepta de roques de Xocolata

Ingredients:

  • Xocolata negra
  • Galetes
  • Un bol de anacards i nou de brasil
  • Un bol de galetes a trossets
  • Un bol de cereals a trossets

En aquest enllaç trobareu com fer-les. Boníssimes!!!

https://youtu.be/VIZckXYM9Do

I per totes aquelles famílies que tingueu algun dels membres amb alguna al·lèrgia o intolerància alimentària, us proposem una recepta de pastís de poma sense ou i sense llet, dos dels principals al·lèrgens.

Ingredients:

  • 1 kg. de pomes (5-6 unitats)
  • 250 ml. de beguda de coco amb arròs
  • 180 g. de farina de blat
  • 240 g. de sucre
  • 225 g. de galetes integrals (reviseu la etiqueta)
  • 100 g. de farina d’ametlla
  • 110 g. de margarina 100% vegetal
  • El suc de mitja llimona

Elaboració:

  1. Tritureu les galetes i barregeu-les amb la margarina fins que sigui una massa homogènia.
  2. Deixeu refredar la massa a la nevera i col·loqueu-la en un motlle, millor desmuntable.
  3. Peleu les pomes, talleu-les a trossos, però guardeu una o dues per posar-les amunt del pastis i tritureu la resta en el got de la batedora.
  4. Afegiu al mateix got de la batedora la beguda de coco i arròs, el sucre, la farina i el suc de llimona.
  5. Col·loqueu la barreja al motlle, sobre la pasta de galeta.
  6. Talleu a làmines les pomes restants, i poseu-les sobre la massa per guarnir el pastís.
  7. Escampeu una mica de sucre per sobre el pastís.
  8. Enforneu el pastís al forn durant 60 minuts a 180ºC.

Us poden ajudar a sucar pa amb tomàquet! Són uns grans cuiners i cuineres!!!

Podeu trobar més receptes per a fer amb els vostres filles i fills a:

Cuinar sense foc. Glòria Baliu

Gelats i postres ràpides. Glòria Baliu

El pa: 10 receptes per a petits i grans. Glòria Baliu

Bon Profit!!!!!

Us animeu a provar alguna recepta ??? Comenteu-nos que us han semblat! Fins dilluns famílies!

Podeu consultar les propostes que us anem fent a http://www.bdv.cat/llarsinfantsbdvacasa o als apartats LlarsInfantsBDVacasa dels blocs de les Llars d’Infants Públiques Municipals de Barberà del Vallès

Llars d’Infants Públiques Municipals de Barberà del Vallès

“El massatge infantil: un món de tacte i carícies”

Aquesta proposta va destinada tant als petits i petites com als més grans de la casa. Els massatges tenen molts beneficis saludables, tant físics com psicològics i són molt recomanables en totes les edats sobretot en aquesta primera etapa d’educació infantil.

El massatge infantil troba els seus orígens a la cultura oriental. Es tracta d’un moment de calma, tranquil·litat, de confiança mútua, de donar i rebre, d’establir connexions, d’enfortir vincles…

La pell és el primer llenguatge i el primer mitjà que tenen els nadons en néixer per començar a entendre el món, per crear els primers vincles d’aferrament, per identificar el seu propi cos i per començar adonar-se de la seva pròpia persona.

Així doncs, el cos de l’infant esdevé un primer medi d’expressió i de comprensió i, per tant, a través de l’estimulació cutània i dels massatges, podreu incidir directament en la comunicació amb els vostres infants. Es tracta de comunicar sense paraules, de pell a pell, creant un vincle únic acompanyat de mirades, somriures, un to de veu suau…

A través del massatge i les carícies no només podreu passar una bona estona plena de sensacions agradables sinó que, a la vegada, estareu afavorint el desenvolupament emocional i biològic dels vostres infants, enfortireu els vincles i connexions amb ells i elles i passareu una estona on regnarà la calma, la relaxació i l’eliminació de l’estrès i el benestar.

Per realitzar aquesta proposta és important que es busqui el moment més òptim i es creï un espai acollidor on hi hagi molta tranquil·litat i calma. Podeu fer una tovallola sobre el llit o sobre una superfície plana com el terra per limitar l’espai en un espai contingut i també podeu crear un ambient relaxant posant una música de fons (música de meditació, ZEN…), baixar o tancar les llums i posar una il·luminació tènue/ càlida o espelmes i, opcionalment també, reforçar l’ambient acompanyant-lo d’oloroterapia amb encens o olis d’olors suaus.

Un cop tingueu l’espai adequat, és moment de passar a l’acció.

Massatge amb crema corporal.

Amb els més petits podeu gaudir fent-los massatges directes a la pell. Feu servir olis naturals i si no en tenim, crema del cos.

Diferents objectes per fer massatges.

 

Combinació d’objectes per fer massatges relaxants.

Si els infants estan receptius, i sobretot amb els que són més grans, podeu combinar els massatges de mans amb massatges a partir de materials que afavoreixen l’estimulació de la pell i la relaxació com ara plomes, pilotes petites, cotó, teles, pinzells…..

Rodet de massatges.

Podem començar pels peus i les cames i anar pujant per l’esquena i els braços, seguit de l’abdomen i la cara, sempre efectuant moviments suaus i rítmics de dins a fora del cos.

Massatge amb una ploma.

Massatge amb una pilota.

I, fins i tot, podeu fer servir objectes de joc com pilotes o cotxes amb els quals es pot combinar el joc i el massatge dibuixant-los sobre la pell carreteres (amb ceres, llapis d’ulls, pintallavis…) i resseguir-los amb les pilotes, els cotxets, etc. També podeu animar-vos a fer que els vostres fills o filles us els dibuixin a vosaltres i us facin els massatges. De ben segur que passareu una estona ben entretinguts i entretingudes!

Us animeu a provar? Fem massatges?? Comenteu-nos que us han semblat! Fins divendres famílies!

 Podeu consultar les propostes que us anem fent a http://www.bdv.cat/llarsinfantsbdvacasa

o als apartats LlarsInfantsBDVacasa dels blocs de les Llars d’Infants Públiques Municipals de Barberà del Vallès

Llars d’Infants Públiques Municipals de Barberà del Vallès