“Els hàbits i rutines com a base de l’autonomia i la convivència”

“Els hàbits i rutines com a base de l’autonomia i la convivència”

Els hàbits i les rutines són molt importants per a les persones, permeten una seqüenciació espai-temporal del dia a dia dotant-lo d’un marc segur. Aquest fet encara és més important en el cas dels infants més petits ja que els proporciona seguretat.

L’adquisició dels diferents hàbits, permet als infants ser més autònoms i avançar-se a les activitats, aquest fet els dóna seguretat i beneficia la seva autoestima. Tots aquests valors els afavoreix per aconseguir una convivència positiva i són necessaris per a l’adquisició de nous aprenentatges.

Es tracta de responsabilitats que s’adquireixen per repetició, passa al subconscient i es fa de manera automàtica, el que afavoreix deixar espai a nous aprenentatges.

És important que es fomenti l’adquisició dels hàbits i rutines des de l’escola i des de casa, a mesura que van adquirint més hàbits, van assolint més seguretat, confiança i interès per l’aprenentatge.

Valorar els petits progressos del dia a dia és, per a ells, una motivació important i necessària per avançar.

Tots els hàbits van evolucionant en tant siguin assolits per a l’infant, sempre tenint en compte el seu moment evolutiu.

En la seva adquisició, la família juga un paper molt important, l’infant tendeix a fer allò que veu, la família és el seu model. Per aquest fet és molt important ser conscients del que es vol transmetre al nen o la nena, a partir d’aquesta reflexió ens hem d’aplicar aquelles rutines que considerem importants.

Us proposem els hàbits més generals que són presents en la vida quotidiana de l’infant, com poden ser alimentació i descans, higiene i ordre.

ALIMENTACIÓ

El procés d’aprenentatge d’hàbits alimentaris és especialment important durant els primers  anys de vida ja que, a més de facilitar un bon estat nutricional i un creixement òptim, ajudarà a consolidar l’adquisició d’hàbits saludables per a l’edat adulta.

Des de l’inici de la vida, l’alimentació és fonamental, tot i que aniran variant els diferents aliments que oferim als nens i les nenes, és important inculcar uns hàbits saludables des del primer moment.

És recomanable oferir els àpats sempre a la mateixa hora, aquest fet proporciona sensació de gana quan s’acosta l’hora habitual de l’àpat.

S’ha de viure aquest moment com un espai de plaer, la persona adulta ha de poder oferir una atenció acurada i relaxada, respectar les quantitats que ens demana l’infant, oferir diversitat d’aliments saludables per acostumar el gust a aquests tipus d’aliments.

Es recomana, dins de les possibilitats de cada família, poder fer els àpats conjuntament per tal d’afavorir un espai social.

A mesura que les nenes i els nens van creixent, es pot anar introduint més col·laboració a les criatures, inicialment en el comportament a taula, l’adquisició d’habilitats en l’ús dels coberts i el got..

Més endavant ja podrem demanar-los col·laboració per parar i recollir la taula, demanar-los la quantitat de menjar que volen, demanar més si han quedat amb gana…

DESCANS

Un bon descans requereix d’un relaxament previ, el cos ha d’estar predisposat a desconnectar de l’activitat per entrar en son. Aquest hàbit és molt important adquirir-lo des de les primeres edats per tal d’arribar a l’edat adulta amb una bona qualitat del descans.

És recomanable fixar unes rutines just abans d’anar a dormir, de l’activitat més activa a una activitat més relaxada. Finalment, intentar que vagin a dormir sempre a la mateixa hora, el que afavorirà que el cos es predisposi a la son per la repetició de l’horari dia a dia.

S’ha d’intentar, mica en mica, que els infants puguin relaxar-se de manera autònoma, evitar la dependència de la persona adulta per aquesta relaxació. En les primeres edats pot ser favorable el xumet, un peluix, una música relaxant… 

HIGIENE

És important que l’infant disposi de tots els estris necessaris per a la seva neteja personal com sabó, paper higiènic, raspall de dents, pinta, tovallola… i es senti responsable d’ells. Aprendrà a utilitzar-los de forma autònoma identificant el seu ús a la vida quotidiana. És important que no visqui l’adquisició d’aquest hàbit d’una manera imposada, la nena i el nen ho han de viure a través de les sensacions, sentir-se a gust experimentant, embrutar-se pot ser agradable però rentar-se després també.

És important posar en paraules les possibles sensacions quan estem bruts, necessitem mocar-nos, necessitem canviar el bolquer… per tal aprenguin a valorar el fet de la higiene en cada moment per assolir un major benestar personal i dels altres.

Les persones referents de les nenes i els nens tenen un paper fonamental en l’adquisició d’aquests hàbits. 

AUTONOMIA PERSONAL

El desenvolupament de l’autonomia personal és un objectiu prioritari en l’educació dels infants, ja que és la base de l’aprenentatge durant tota la seva vida. Es considera autònom quan l’infant és capaç de realitzar per si mateix diferents tasques i activitats pròpies de la seva edat i del seu entorn social i cultural. L’autonomia proporciona seguretat, molt necessària per créixer.

És important demanar autonomia pas a pas, sense agobiar a l’infant, primer se li demanen responsabilitats molt bàsiques: llençar el mocador o el bolquer a les escombraries…. Més endavant, quan observem que ho ha adquirit i ho realitza amb seguretat, se li demana un altre pas, que vagi a buscar el mocador per mocar-se o el bolquer net…

També se’ls pot anar demanant diferents responsabilitats pas a pas: recollir les joguines, menjar sols, vestir-se i despullar-se…

Per tal d’afavorir l’autonomia de l’infant és important oferir diferents alternatives i sigui ell qui decideixi quina acció vol fer, al començament li oferirem dues o tres alternatives per acabar sense oferir-ne cap.

Hem d’estimular-los per què trobin les solucions, evitar que les persones adultes els resolguin els dubtes. A partir de noves preguntes els anem ajudant a trobar per si mateixos les solucions. És molt important deixar que s’equivoquin per poder accedir a les accions correctes.

Finalment, volem transmetre l’excepcionalitat de la situació familiar en la que ens trobem en aquests moments de confinament. És molt probable que els infants, tal i com ens passa a les persones adultes, canviïn els hàbits que ja tenien assolits i els costi més poder-ne adquirir de nous.

Us animem a ajudar a les vostres filles i als vostres fills a adquirir més autonomia!!!!! Comenteu-nos que us ha semblat! Fins dilluns famílies!

Podeu consultar les propostes que us anem fent a http://www.bdv.cat/llarsinfantsbdvacasa o als apartats LlarsInfantsBDVacasa dels blocs de les Llars d’Infants Públiques Municipals de Barberà del Vallès

Llars d’Infants Públiques Municipals de Barberà del Vallès

 

 

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *