Famílies Gegantes!!

Des de la llar d’infants la Blava valorant el sentit de pertinença social i cultural, donem a conèixer elements i característiques de l’entorn sociocultural habitual, a través d’una programació didàctica basada en la transmissió de la cultura popular més propera, aprofitant com a fil conductor els personatges de les Gegantes i els Gegants de la població com a referents a cada una de les estances.

Aquests personatges ens apropen als costums i estils de vida propis de la nostra cultura a través de les tradicions, festes, històries, llegendes… sempre dins la dinàmica habitual de les estances, tenint molt present la vida quotidiana i oferint model positiu de referència.

La cooperació i la implicació de les famílies a la llar en col·laboració amb l’equip educatiu en aquestes propostes pedagògiques contribueix en aconseguir una acció educativa compartida, dinàmica i corresponsable.

És per això, que participar i gaudir de les experiències de la llar amb les seves criatures els ajuda a implicar-se i entendre al seu procés d’aprenentatge i la seva educació.

Carnestoltes

La festa del carnestoltes suposa gresca i disbauxa, situacions que no sempre són viscudes de manera divertida des de la mirada de l’infant, per això és important tenir en compte les ganes de participar dels nens i les nenes i respectar les seves decisions, doncs a vegades als infants la intensitat i l’enrenou els supera emocionalment.

Prioritzant el benestar de l’infant, a la llar celebrem aquesta festivitat del Carnestoltes des d’una vessant totalment lúdica i lliure per als infants.

Per aquest motiu, oferint un espai preparat amb cura i detall amb tot de complements i disfresses, d’aquesta manera els infants poden manipular i experimentar lliurament en funció del seus interessos amb barrets, collarets, varetes màgiques, diademes, ulleres, capes, vestits, sabates.. alhora acompanyat de contes, cançons i danses referents d’aquesta festivitat.

Una proposta on cada nena o nen participa per iniciativa pròpia, amb elements que conviden a imitar i representar diferents personatges i a experimentar amb diferents materials.

Creixem entre plantes

Al mes de gener, vam iniciar el projecte Creixem entre plantes” en el qual participen de manera activa els nens i les nenes de les estances de 2 anys, la Geganta Clotilde i el Gegant Sebastià.

És un projecte comunitari, on per una banda participa l’alumnat del PFI d’Auxiliar de vivers i jardins del centre Fundació Barberà Promoció interactua, que és l’encarregat de realitzar tasques de manteniment i millora dels jardins i els espais exteriors de les llars d’infants.

Per altra banda, participa l’alumnat de 1er de l’ESO de l’Institut Bitàcola, amb l’encàrrec de documentar aquest projecte, amb fotos i reculls d’entrevistes, així com planificar i organitzar les propostes lúdiques per la Jornada de Cloenda del projecte per tal de posar-lo en valor i donar-lo a conèixer a la ciutadania.

Aquest projecte es realitza emprant la metodologia d’aprenentatge-servei (APS), a través del qual els infants de les llars, juntament amb el jovent del curs, milloren els seus aprenentatges referents a coneixements, capacitats, destreses, actituds i valors morals, i ho fan alhora que actuen com a membres de la comunitat compromesos amb l’entorn, aprofitant com a fil conductor la millora dels jardins i dels espais exteriors de les llars d’infants.

L’objectiu és crear situacions d’aprenentatge fomentant la relació des del respecte i la cura.

Aquí teniu una petita mostra de moments compartits!!!!

Lab Serendípia La Blava

La Serendipia és una troballa inesperada, que es produeix fortuïtament quan es donen les circumstàncies adequades. En el «laboratori serendípia La Blava» es volen desenvolupar diferents ambients pedagògics per l’experimentació, el joc i el desenvolupament de la creativitat, intentant crear aquelles circumstàncies capaces de facilitar moments «serendípics».

«El laboratori La Blava» s’ha creat per investigar la potencialitat de la sala polivalent com un espai artístic per proposar universos lúdics d’aprenentatge, posant en valor materials del món tèxtil com base, partint del projecte inicial « La Blava, fàbrica tèxtil» en interacció amb altres elements i materials inespecífics.

Alhora, les propostes es caracteritzen per l’alta qualitat estètica, el seu disseny ecològic a través de material reciclat, recuperat i natural i el respecte de la diversitat de les nenes i els nens.

És un espai ampli que facilita la distribució de les diferents propostes i materials, afavorint l’autonomia dels infants, la llibertat de moviment, la comunicació i les relacions.

Els materials i l’equipació dels espais despertaran la curiositat dels infants i afavoriran, a través del joc, la manipulació, l’experimentació, la creativitat, la descoberta i l’autoregulació.

Sempre pensats i seleccionats acuradament per l’equip educatiu segons uns criteris de seguretat, qualitat, sostenibilitat, estètica i sense estereotips de gènere.

El nadal

El nadal…

Amb les constants reflexions sobre la nostra tasca educativa com equip educatiu, la celebració del nadal també ha estat un tema que hem posat sobre la taula. Aquesta festa sempre s’ha acollit com una celebració cultural, que no exclou a ningú, i on tothom pot trobar els seu espai i sentir-se’n part.

El nostre entorn immediat, té una gran riquesa i diversitat cultural i nosaltres, com a escola inclusiva i com a professionals compromeses amb el respecte i la igualtat, no ens podem permetre que cap infant ni cap família es senti fora del que passa dins l’escola.

Incorporem l’arribada del Nadal a la realitat de l’escola respectant la nostra línia metodològica. Així doncs, a les estances arriben propostes i experimentacions amb elements propis d’aquesta època; paneres i ampolles sensorials amb textures, colors i olors que relacionem amb l’hivern i amb el nadal.

La música, que ens acompanya a diari com una part essencial del nostre dia a dia, s’omple ara de nadales i cançons tradicionals. Les famílies poden portar objectes típicament nadalencs i els acollim a les estances com un element de joc més, donant resposta a l’interès propi dels infants per jugar i descobrir de forma lliure.

Però per sobre de tot, l’estrella és el Tió, al qual donem lloc com a tradició cultural. Esperem la seva arribada a l’escola i compartim amb ell les setmanes prèvies. Els infants li porten fruita, l’acaronen, vigilen amb curiositat si va menjant i nosaltres, com a persones adultes, només podem acompanyar aquesta il·lusió. Les seves cares d’emoció i sorpresa no tenen preu.

Les Tradicions

La tradició és el conjunt de coneixements, costums i creences que es transmeten de generació en generació per considerar-se dalt valor per a la pròpia cultura.

Les tradicions són en part la base de la nostra cultura, i si bé és important transmetre aquestes, també és important pensar COM ho fem, sobretot a la llar d’infants i a l’etapa 0-3 anys.

I ara, com ho fem?
A l’exterior el mateix cicle de la natura i de la vida ens ho fa notar, a la tardor comença a arribar el fred, quan sortim necessitem algo d’abric, els arbres s’omplen de colors càlids, les fulles cauen i al jardí en tenim un munt per poder jugar , plou més i podem sortir a jugar amb els bassals! A dins oferim propostes de joc lliure amb elements i materials naturals típics de l’estació, escoltem i ballem música i danses típiques d’aquest període estacional, a través de contes i imatges establim diàlegs , conversant sobre la castanyera, qui és, que porta, si han vist una parada de castanyes pel municipi, si han tastat les castanyes, com són les castanyes… És a partir d’aquestes situacions a vegades provocades o a vegades espontànies que s’aprofiten perquè els infants aprenguin significativament i d’una manera molt més vivencial.

Primeres relacions

El dies han anat passant i mica en mica  anem deixant la familiarització enrere, tot i que hi ha moments que encara és palpable.

Tot i així, el dia a dia ens permet trobar estones on podem veure als infants gaudir de la llar amb tots els sentits.

          

Infants que descobreixen els tresors que s’amaguen a l’espai exterior.

Infants que comparteixen moments, situacions, jocs i experiències que reforcen vincles i que n’afavoreixen de nous.

Infants que troben en la persona adulta una abraçada, un somriure que els reconforta, una mà que els acompanya, una mirada que els anima.

Aquestes primeres relacions són el fonament que ens permetran caminar amb confiança i seguretat, sempre de la mà.

“Són les relacions amb els altres el que dona sentit a la vida”
Von Humboldt

Els primers dies a la llar

Anar per primera vegada a la llar d’infants, o tornar-hi després de l’estiu, és tot un esdeveniment. Conèixer un nou entorn, nous adults de referència i nous companys de joc pot convertir-se en tota una aventura, i l’acompanyament i l’adaptació ajuden a les criatures a assumir tots aquests canvis de forma tranquil·la.

L’entrada a la llar suposa un canvi important en la dinàmica familiar. S’inicia el procès de socialització del vostre fill o filla. Per primera vegada, l’infant sortirà del seu nucli familiar per interactuar amb altres persones adultes que el cuidaran, amb altres infants què compartirà estones de joc, d’aprenentatge i amb altres famílies dels companys i companyes de grup. Des de la llar us volem acompanyar en aquest procés d’una manera respectuosa i propera.

Entenem l’adaptació, com el temps que necessita cada criatura i la seva família per anar coneixent i creant vincles de confiança amb l’educadora, en un nou espai i amb altres infants. Aquest procés cada criatura el fa de manera diferent, per tal de poder dur-lo a terme ens adaptem a   les necessitats dels infants i organitzem aquest primers dies de l’estada a la llar:

  • Fent grups reduïts.
  • Fent horaris, què aniran augmentat, tenint en compte com viu   l’infant aquest procès d’adaptació, fins arribar a l’horari que cada criatura farà de manera habitual.
  • La família teniu la possibilitat d’acompanyar al vostre fill o filla en aquest procés, el temps que cregueu oportú.
  • Els espais estaran preparats de manera acollidora i rics en propostes educatives que donin seguretat i ajudin a crear el vincle amb l’educadora.
  • Recollirem les necessitats i inquietuds mútues que sorgeixen d’aquest procès per crear la confiança i els vincles necessaris entre família i escola per a l’educació del vostre fill o filla.

Llibret de les llars d’infants pel curs 2023-2024

Falten pocs dies per l’inici del procés de preinscripció i matrícula a les llars d’infants públiques municipals i volem facilitar-vos la informació perquè pugueu escollir la que considereu més adequada per als vostres infants.

S’ha realitzat aquest llibert en el qual hi trobareu tota la informació per encarar el repte educatiu que teniu al davant. A més, a fi de conèixer cadascun dels equips professionals que hi treballen i resoldre els dubtes que tingueu, respecte al procés de preinscripció i matrícula, us convido a participar en les portes obertes que es faran a les diferents llars municipals.

Amb tots aquests elements, esperem que us sigui més fàcil prendre la millor decisió per a l’educació dels vostres infants.