“El joc sensorial”

Els infants es caracteritzen per la seva capacitat de meravellar-se amb les petites coses, de ser curiosos amb l’entorn.

Tenir un espai per la manipulació i l’exploració ofereix jocs que potencien que la nena o el nen descobreixi característiques, possibilitats dels objectes i treure’n conclusions.

Tot creant safates d’experimentació amb diferents elements o habilitar tot una zona per preparar una proposta (a gran escala), amb farina, sal gruixuda o fina, pa ratllat, cafè, pell de taronja o mandarina triturada, blat de moro, arròs…

Jugant amb col·leccions de materials diferents, que convidin a combinar-se, separar-se, fer transvasaments… tot utilitzant elements varis (manegues, recipients diferents mides, culleres, coladors, embuts, morters, xeringues, esponges, pipetes, glaçoneres…).

                              Farina

                                                         

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

       Guix colors triturat amb farina

 

 

 

 

 

 

Crear pasta sal de colors i olors (amb espècies) diferents combinant l’experimentació amb altres elements (cigrons i macarrons)

 

 

 

 

 

 

 

Pell mandarina triturada

 

 

 

 

 

       Cigrons amb cullerots, morter,                    glaçonera i pinces

 

 

 

 

 

 

Blat de moro (partit en dos i una mica desgranat, per provocar l’acció de que l’infant pensi en com fer-ho)

 Espaguetis de colors (afegint les tisores com a element nou a provar)

Gelatina (tot amagant en ella animals, que provoquen pensar en com treure’ls)

                   Iogurt                                                              

                 

 

 

 

 

 

                   Iogurt + colorant blau

 

 

 

 

 

 

Arròs de colors

Escuma d’afaitar, colorant, animals, glaçonera, vaporitzadors i bastons de cotó

 

 

 

 

 

 

 

 

Boles d’hidrogel blaves combinades amb animals i elements del mar creant un MINIMÓN


L’aigua

Un element amb infinites possibilitats, ja que es pot combinar i transformar com decidim, amb o sense colorant, diferents utensilis per manipular i explorar, fer transvasaments, circuits, barrejar amb elements que s’enfonsen o no… o simplement banyar unes nines o animals.

L’obrador de sorra

És una proposta de joc que es basa en la manipulació de sorra fina i seca a l’interior. L’entorn està distribuït amb contenidors (calaixos, paneres…) i a diferents alçades, on els infants de manera lliure interactuen amb la sorra i el seus elements (objectes reals, de metall, fusta i vímet).

“Els infants amb la sorra absorbeixen moltes sensibilitats que els queden per sempre en forma de tendresa a les seves mans” Ute Strub.

A vegades, només hem de tenir al abast dels infants elements de la vida quotidiana i ells mateixos, són els encarregats d’utilitzar-los quan ho necessiten.

El nostre entorn natural

Gaudir de la nostra natura i els seus elements són coses habituals que podem fer en el nostre dia a dia. Tot creant provocacions o convertir les rutines de la cura cap a les plantes i els éssers vius com a una experimentació més de la vida quotidiana.

 

 

 

 

Terra amb flors i branques, llums, pales i motlles

 

Regar i cuidar les plantes

 

    

 

 

 

 

Crear bossetes d’olors amb plantes aromàtiques (romaní, espígol…)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I si fem una proposta diferent amb la cuineta? I si trèiem la cuineta al exterior (balcó, terrassa, jardí…)?

Podem crear uns pots d’espècies amb elements naturals (blat de moro, cigrons, romaní, glans, branques) i d’altres de rebuig (taps d’ampolla, taps suro, càpsules de cafè, oueres…) i veiem com interactua l’infant…

 La proposta ha canviat i les possibilitats amb aquest tipus de material també…

 A vegades no cal disposar de molts materials, simplement podem aprofitar el temps i les seves possibilitats.

Què passa quan plou?

Què creieu que va pensar aquesta nena al veure el bassal?

Li diríeu que no s’apropés pel simple fet d’embrutar-se?

 

Les persones adultes som les encarregades d’anticipar-nos als fets i si ja veiem que pot sorgir la possibilitat, no creieu que és millor anar equipades amb una muda de recanvi, botes d’aigua i impermeable?

Així li oferim aquest aprenentatge amb l’entorn i la natura.

 A vegades només necessitem tenir TEMPS i ara som ben conscients del valor que té.

 

Al sorral o a la platja pot passar el mateix, val la pena dir-los constantment no t’embrutis?

Oferim moments de la vida de l’infant de gran valor personal.

Facilitant i empoderant per fer un món millor.

Tot propiciant que gaudeixin i aprenguin jugant, experimentant, descobrint, embrutant-se…

 

Us animeu a provar alguna d’aquestes propostes??? Comenteu-nos que us han semblat! Fins dimecres famílies!

Podeu consultar les propostes que us anem fent a http://www.bdv.cat/llarsinfantsbdvacasa o als apartats LlarsInfantsBDVacasa dels blocs de les Llars d’Infants Públiques Municipals de Barberà del Vallès:

Rodona

Xerinola

El Bosquet

La Rondalla

La Baldufa

La Blava

Llars d’Infants Públiques Municipals de Barberà del Vallès

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *