Experiments científics amb aigua

Des de ben petits, tenim la necessitat d’explorar i conèixer el món que els envolta. Aquesta interacció amb l’entorn és un aspecte fonamental de l’aprenentatge dels infants perquè els permet interpretar i comprendre els fenòmens i processos que succeeixen en el món.

És en aquest sentit que volem acostar la ciència a la primera Infància. La ciència vista com a eina per comprendre el món i com a recurs per estimular la curiositat natural dels infants.

Aprofitant que aviat començarà la calor, ens centrarem en concret en un bé tan apreciat com és l’ aigua, que utilitzarem com a recurs per potenciar el coneixement científic.

El contacte de l’infant amb l’aigua és present en moltes de les activitats de la vida quotidiana, per exemple en obrir l’aixeta i rentar-se les mans. La manipulació d’aquesta ajuda als infants a ser conscients de les seves capacitats, a consolidar diferents conceptes, a relacionar-se amb el medi i amb les persones que l’envolten.

Llar d’infants la Baldufa

Quan els infants juguen amb l’aigua, desenvolupen les percepcions i sensacions que els provoca en contacte amb el seu propi cos: sec, mullat, calor, fred, lliscant, etc. I al mateix temps, gaudeixen fent-ho.

Per afavorir aquest contacte tan màgic, podem crear i oferir alguns espais de lliure manipulació, on de manera controlada, els més petits de la casa puguin tenir contacte amb l’aigua i les seves qualitats. A continuació us llistem algunes propostes les quals us poden ajudar a crear algun d’aquests espais:

  • AIGUA A DIFERENTS TEMPERATURES: Calenta, tèbia, natural, freda o fins i tot, congelada.

    Llar d’infants la Baldufa

  • UTENSILIS DIVERSOS: També podem oferir utensilis de diferents formes i materials que permetin accions com: Omplir, buidar, vessar, transvasar, etc, amb els quals a través de la seva manipulació i el joc els infants aniran fent les seves pròpies hipòtesis, de capacitat, de pes, de quantitat… I formular les seves pròpies preguntes: Què puc fer amb aquest objecte? Què passarà si…? I si poso l’aigua aquí? Activant d’aquesta manera, el que anomenem “pensament científic”.

  • MATERIAL PELS TRANSVASAMENTS: Coladors, ampolles, embuts, envasos de plàstic, culleres, esprais, mànegues, etc.

 

  • PROPOSTES D’EXPERIMENTACIÓ AMB AIGUA: experiments científics senzills amb aigua que podeu compartir amb els vostres fills i filles.

GLAÇONS DE COLORS

Necessitarem els següents materials:

  • Aigua

  • Gots o recipients

  • Colorant alimentari

  • Motlle per fer glaçons

  • Paper o cartolina.

Barrejarem l’aigua amb el colorant que vulguem utilitzar i observarem com aquesta canvia de color, ho podem fer de diferents colors. Ho posarem en el motlle i deixarem que es congeli al congelador durant un dia.

Un cop tinguem els glaçons preparats, els repartirem en un o diferents recipients i deixarem que els infants experimentin.

A més a més, podem posar un paper com a base i deixar que aquests glaçons de colors llisquin per sobre. Segur que quedaran uns dibuixos molt macos.

SURA O S’ENFONSA

Necessitarem objectes que surin i altres que no:

  • Pedra

  • Tap de suro

  • Pal

  • Fulla

  • Cullera de metall

  • Recipient

Fem servir una palangana o recipient amb aigua i anem posant els elements triats d’un en un, per tal de poder percebre que passa en cada cas. Podem separar els que suren dels que no. I si al final hi posem tots els objectes a l’hora? Què passarà llavors?

QUÈ PASSA SI….? (DISSOLUCIÓ)

Necessitarem els següents materials:

  • Sal o sucre

  • Paper

  • Sorra

  • Farina

  • Pedres o herbes

  • Recipient o got

  • Cullereta

Es tracta d’anar posant els diferents materials d’un en un a l’aigua i amb les mans o amb ajuda d’una cullereta per remenar, veure si es dissolen, es desfan, sedimenten o bé no s’alteren en introduir-los en l’aigua.

Deixarem que els infants experimentin les diferents textures de l’aigua amb els diferents materials que s’han anat barrejant.

 

FEM BOMBOLLES DE SABÓ

Necessitarem els següents materials:

  • Sabó de rentar els plats

  • Una canyeta o ampolla de plàstic

  • Mitjó vell

  • Aigua

  • Recipient

Barrejarem aigua amb sabó en els plats i tocarem l’espuma. Amb ajuda de les mans, fent la pinça amb el dit gros i l’índex, o de la canyeta bufarem i farem bombolles perquè els infants juguin i explorin. Talleu el cul d’una ampolla de plàstic i poseu a sobre el mitjó, suqueu el sabó i bufeu perquè surti una espuma molt divertida.

 

Esperem que us animeu a fer alguna d’aquestes propostes tan refrescants i gaudiu de les ciències amb l’ aigua. Això si, recordeu fer-ne un ús prudent i conscienciar als infants de la importància de no malgastar-la i de fer servir només l’aigua que realment necessiteu. La que us sobri, podeu reutilitzar-la per exemple per regar.

Animeu-vos i comenteu-nos que us ha semblat aquest article!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *