Peus descalços, peus que aprenen

A la llar Bosquet ja fa uns quants cursos que hem apostat perquè els infants, dins les estances, puguin anar descalços i estiguin en contacte directe amb el terra. Tal i com ens explica la ciència caminar, gatejar o moure’s sense cap interferència als peus aporta molts beneficis: evita malformacions en una etapa de ple desenvolupament del peu, propícia el desenvolupament neurològic i sensorial i afavoreix la formació de l’arc plantar, entre altres beneficis.

A més, els infants descobreixen un món ple de sensacions, noves textures i materials a través del contacte amb la superfície. Heu de pensar que abans dels 7 mesos de vida els peus tenen més sensibilitat que les pròpies mans.

També una de les coses que hem de saber és que els infants no es posen malalts per anar descalços sinó que es posen malaltes per un virus, però no per tenir fred als peus.

Per tot això i molt més, valorem molt positivament que els infants puguin anar descalços a la llar i es puguin moure en llibertat, aprenen de tot allò que toquen i viuen amb les mans, amb els peus i amb el cor.

Us deixem els links d’alguns dels articles que ens han inspirat i que també us puguin inspirar a vosaltres:

https://www.criar.cat/noticia/467/no-no-es-posen-malalts-anar-descalcos

https://www.lysmon.com/los-bebes-descalzos-mas-felices/

https://www.nadonsfisioterapia.com/2021/04/12/beneficis-que-els-nadons-portin-els-peus-descalcos/

 

Comencem a caminar plegats. Estrenem un nou curs!

Els records i les sensacions de l’estiu encara hi són ben presents en el nostre imaginari: L’olor de la brisa marina, els últims raigs de sol del dia o la calma dels dies tranquils. Totes i tots, amb una motxilla plena d’algunes d’aquestes sensacions i moltes més comencem a caminar plegats per construir un nou camí que ens durà a viure noves experiències i aprenentatges: comencem un nou curs a la Llar d’Infants Pública Municipal Bosquet.

Tot l’equip estem preparant-ho tot per tal que la llar aculli a cada infant i família de la manera més respectuosa i amable possible. Perquè les portes de la llar convidin a entrar i quedar-s’hi una bona estona, perquè plegats ens anem coneixent amb el temps i la cura necessària, perquè anem construint un camí plegats.

Us hi esperem!

Un curs finalitzat amb olor d´estiu!

Estimades famílies,

Hem acabat un curs que vam iniciar amb certs nervis i dubtes ja que teniem un clar desconeixement de tot el que significava la Covid19.

Un curs que volem agrair-vos amb plenitud perquè hem aconseguit, a través de la constància i l’esforç, gestionar totes les mesures durant el dia a dia a la llar i arribar a vosaltres i als infants d’una manera íntima que, en un inici, se’ns feia difícil imaginar.

Volem fer una menció especial a vosaltres que ens ajudeu a caminar plegats i acompanyar-nos conjuntament fent d’aquesta una tasca compartida amb més fortalesa.

Ara, l’estiu ja el tenim aquí i seguirem compartint moments amb les nostres famílies sense presses, amb instants plens amb calma i benestar, gaudint de llargues passejades i jocs infinits, per  tal de retrobar-nos al setembre amb una gran plenitud.

Per tot això i més, de part de tot l’equip educatiu us volem donar les gràcies!

Us desitgem molt bon estiu, ens veiem a la tornada amb molta energia!

Equips Educatius de les Llars d’Infants Públiques Municipals

Rodona i El Bosquet

Creixem entre plantes: Transformacions en el paisatge dels nostres exteriors

La llar es va transformant i ho volem compartir amb vosaltres. Tot i les limitacions d’aquest curs atípic, hem volgut repetir l’experiència de viure el projecte Creixem entre plantes, una iniciativa que neix de la implicació dels joves que cursen el PFI d’auxiliar de vivers i jardins a la Fundació Barberà Promoció, els alumnes de l’Institut Bitàcola i les llars d’infants Rodona, Bosquet i Baldufa. Un projecte integrador que fomenta el treball en xarxa, dona valor i promou la relació entre els diferents alumnes i millora els espais exteriors de les llars, omplint-los de natura i de propostes de joc motivadores.

A Bosquet, aquest curs no hem pogut mantenir una relació estreta entre els joves i els infants però si que hem pogut fer grans canvis en el nostre espai exterior: els joves han construït una taula d’experimentació, un triangle per poder-hi pujar i baixar i una estructura que es converteix en túnel d’heura i passadís de plantes. També han disposat d’un banc de fustes per pujar i baixar els infants més petits.

Durant les visites dels joves, els infants els miraven des de la distància encuriosits i fascinats per com anava canviant i transformant-se el seu espai proper, gaudint de les propostes i reptes de moviment i experimentació creats.

Volem donar les gràcies als joves i al Xavi, el seu formador, per tota la implicació i la feina feta, esperem tornar a repetir l’experiència el curs vinent!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Benvingudes a les Portes Obertes per al curs 2021-2022

PORTES OBERTES 2021 – 2022

Al blog dedicat a les Portes Obertes ja podeu consultar tota la informació relacionada i també la que fa referència a LES PREINSCRIPCIONS i LES MATRICULACIONS i, tot allò que vulgueu conèixer de la llar d’infants Pública Municipal El Bosquet.

Hi podeu accedir clicant aquí:

INFORMACIÓ PORTES OBERTES BOSQUET

Us facilitem el codi del nostre Centre per fer la Preinscripció: a8070313 

Us convidem a visualitzar una de les informacions que hem publicat que us facilitaran una mirada cap a la llar:

Clica aquí: Les entrades complaents

Clica aquí: El joc com a motor de l’aprenentatge

Clica aquí: Tot el què passa a la cuina de Bosquet

També, us facilitem aquest vídeo per a poder visitar de manera virtual la llar d’infants Bosquet:

Esperem que us sigui útil i respongui les vostres qüestions. Qualsevol dubte, podeu consultar-ho al correu electrònic de les mateixa Llar!

El Bosquet: a8070313@xtec.cat // eeielbosquet@bdv.cat

Us hi esperem!

Allò que vull ser, allò que comparteixo a través de les disfresses

Com sabeu, la nostra mirada cap a la festivitat de Carnestoltes es basa en una mirada que s’endinsa en les capacitats dels infants, en descobrir altres propostes relacionades amb la festa popular, en oferir altres materials que permeten que ens coneguem més el nostre propi cos (robes, barrets, sabates….), en disposar de maquillatge per pintar-nos algunes parts de la nostra cara i, alhora, conèixer quines parts tinc i com són, en oferir la música relacionada amb el Carnestoltes… En definitiva, propostes on l’infant sigui el protagonista i ell mateix triï fins on s’hi vol endinsar.

És per això que, al grup de grans, s’han viscut moments compartits plens de disbauxa i gresca. Moments on els infants han decidit lliurement provar i transformar-se, compartir amb les companyes rialles adonant-se de com pot ser de divertit i atrevit provar de vestir-se i desvestir-se amb tot allò que tenen disposat a l’estança amb mil possibilitats. L’aprenentatge i la consciència d’un mateix es fa a través de moments com aquests, moments de descobriment compartit.

La nostra mirada a la festa de Carnestoltes

El febrer és quasi a tocar, un mes ple de disbauxa i rauxa. Des dels equips de les Llars de Rodona i Bosquet fa forces cursos que entenem i vivim  la festivitat de Carnestoltes amb una mirada pròpia. Una manera d’entrendre aquesta festa que acompanyi l’infant i respecti els seus interessos i els seus processos. Per això, creiem enriquidor compartir-vos el següent article que explica molt bé què és per a nosaltres i quins objectius l’enmarquen:

«Disfressa’t» o «dissfressa’t com vulguis»

Fa molt de temps que, a l’escola, ens preocupa la manera com podem celebrar les festes populars i, especialment, el Carnestoltes. Pensem que hi ha propostes que les hem de canviar i fer-les més nostres, tenint en compte l’edat, el moment i les necessitats dels nostres infants i les seves famílies. Amb això, volem dir que no necessàriament hem de seguir els mateixos patrons que s’utilitzen en d’altres etapes educatives. Aquest article no és res més que el fruit del treball realitzat per l’equip de l’escola i que pot constituir una eina útil per ajudar uns altres centres a fer el pas.

Temps passats, a l’escola, ens vam plantejar perquè estàvem celebrant una festa com el Carnestoltes, quan crèiem que, amb els infants d’aquesta edat, no calia. Després de molts anys de fer-la més o menys de la mateixa manera (totes les criatures iguals o amb disfresses al voltant d’un mateix tema, organitzant tallers amb les famílies per confeccionar-les, etc.), quan ens vam aturar a reflexionar i a parlar-ne, van sorgir aquestes preguntes:

  • Què entenem les persones adultes per disfressa? I els infants?

  • Què esperem les persones adultes del Carnestoltes a l’escola bressol? I els infants?

  • Quin sentit té per a una criatura de mesos, d’un any, de dos anys, de tres anys, transformar-se en una altra persona, en un personatge o en un animal, si tot just està prenent consciència d’ella mateixa com a ésser humà?

  • Cal que, aquell dia, tothom es disfressi perquè toca?

  • Quins records tenim les persones adultes de la nostra infantesa pel que fa a les disfresses?

De vegades, no ens parem a pensar perquè fem les coses d’una manera i no pas d’una altra, i continuem actuant igual per inèrcia o perquè la resta de gent o de col·lectius ho fa així. És cert que les escoles bressol hem tingut un paper molt important a l’hora de recuperar les festes populars, però no és menys cert que sobretot aquesta ja la celebren les entitats a les quals els correspon fer-ho (districte, associacions de veïns, centres culturals, etc.).

Els infants que vénen a l’escola bressol tenen unes necessitats diferents de les de les nenes i nens de primària, les quals estan relacionades amb la seva edat i el seu desenvolupament. Per això, la preparació, l’organització i la celebració de la festa de Carnestoltes no pot ser igual. També cal pensar que aquesta etapa és l’etapa en què les criatures estan construint la seva identitat i potser no és el millor moment de parlar-los de personalitats noves. Si ens aturem a pensar en la nostra infantesa, ens adonarem que quan més gaudíem era quan ens posàvem la roba, les sabates, les gorres, les bosses, etc. dels nostres referents més propers.

A l’escola bressol, les nenes i els nens tenen l’oportunitat de «jugar a disfressar-se» al racó de les disfresses, on poden trobar diferents peces de roba de la vida quotidiana (sabates, barrets, mocadors, bufandes, faldilles, etc.)

Hem pogut observar que alguns infants de seguida s’hi engresquen; d’altres que primer observen i, uns quants dies després, s’hi afegeixen, i d’altres que no hi mostren gaire interès. Quan arriba la festa del Carnestoltes i l’infant «ha de posar-se una disfressa», no disposa d’aquest temps per anar-s’hi apropant, i les reaccions són diverses: els uns gaudeixen amb la nova disfressa, els altres s’angoixen i es neguen a posar-se-la, etc. En aquest últim cas, la festa, que en principi hauria de ser un moment en el qual la mainada i les famílies gaudissin i s’ho passessin bé tots junts, es converteix en un moment tens i poc propici per divertir-se.

Extret de la revista Guix D’Infantil Núm.52. Novembre- Desembre 2009. Per Joan Cela i Neus Ràfols

El nostre Tió, sumergit en el valor de la cura

Famílies,

Aquests darrers dies ha conviscut amb nosaltres el Tió, un personatge que posa a prova molts valors essencials i empoderants dels infants.

Us podem assegurar que compartir el nostre dia a dia amb el Tió va més enllà del compartir. Ens convida a copsar de cada nen i nena el seu granet de sorra relacionat amb la cura d’un mateix, d’una mateixa i cap a l’altre.

Hem viscut molts moments en les estances amb el Tió que ens han brindat instants on hem observat que els infants el respecten, el cuiden tapant-lo amb la manta perquè no tingui fred, acariciant-lo, oferint-li menjar que agafen de la seva cuineta, passejant-lo per l’espai d’una banda a l’altra, posant-se d’acord per decidir qui li dóna el menjar o qui l’agafa, comunicant-se amb ell d’una manera tendre i explicant-li els seus pensaments. Així com també, seure al seu costat durant una estona, sentint que l’infant està tranquil  d’estar-hi…

Com aquests instants podríem exposar-ne molts més… petjades plenes de generositat, amabilitat, devoció i cura cap al seu entorn.

 

Molt bones festes a totes i tots!

 

La sorra ens desperta tots els sentits

Els elements naturals ens desperten els sentits, ens atrapen per les seves infinites possibilitats. La sorra és un element de joc clau a la llar ja que els infants la transformen amb tot el seu cos.

La seva textura i el seu color fa que els infants, en el seu món incansable de descoberta, la vulguin fer caure entre els seus dits, sentint-la a prop i que forma part d’ells. A través del tacte, fan servir les mans però també els peus per enfonsar-la, per comprovar que canvia la seva textura i la seva temperatura. Amb la boca la tasten activant el gust ja que també és una via fonamental de descoberta i aprenentatge donant-los seguretat amb el què estan experimentant. A mesura que la tenen a prop senten la seva olor a través de l’olfacte, transportant-los a records i sensacions de calidesa.

La tiren amunt i avall per comprovar com es mou en l’aire, fent-se preguntes i, en aquest moment es quan més es desperta la vista obrint els seus ulls al màxim. Escolten com cau al terra, fent servir l’oïda i sabent que tot aquest procés els ha transportat en un món de sensacions i aprenentatges amb els cinc sentits.

Trobades telemàtiques família – escola

Totes i tots sabem que estem vivint un moment diferent, estrany per a totes i tots i que, d’alguna manera, a vegades ens sentim lluny. A la llar, cada gest, mirada i paraula volen acollir i acompanyar. Per això, ens aquests moments incerts volem trobar maneres de poder compartir i apropar-nos. 

Durant la setmana passada ens vam trobar virtualment amb totes i tots i us vam explicar el dia a dia a la llar. Vam poder compartir tot allò que ens neguitejava i també que ens reconfortava. Moments de trobada i d’escolta mútua. Volem agrair a totes les famílies per dedicar aquest temps i poder posar en valor conjuntament el camí de creixement i aprenentatge que estan fent tots i cadascun dels infants a la llar.

Per més moments compartits, seguim caminant plegats i plegades!