Allò que vull ser, allò que comparteixo a través de les disfresses

Com sabeu, la nostra mirada cap a la festivitat de Carnestoltes es basa en una mirada que s’endinsa en les capacitats dels infants, en descobrir altres propostes relacionades amb la festa popular, en oferir altres materials que permeten que ens coneguem més el nostre propi cos (robes, barrets, sabates….), en disposar de maquillatge per pintar-nos algunes parts de la nostra cara i, alhora, conèixer quines parts tinc i com són, en oferir la música relacionada amb el Carnestoltes… En definitiva, propostes on l’infant sigui el protagonista i ell mateix triï fins on s’hi vol endinsar.

És per això que, al grup de grans, s’han viscut moments compartits plens de disbauxa i gresca. Moments on els infants han decidit lliurement provar i transformar-se, compartir amb les companyes rialles adonant-se de com pot ser de divertit i atrevit provar de vestir-se i desvestir-se amb tot allò que tenen disposat a l’estança amb mil possibilitats. L’aprenentatge i la consciència d’un mateix es fa a través de moments com aquests, moments de descobriment compartit.

La nostra mirada a la festa de Carnestoltes

El febrer és quasi a tocar, un mes ple de disbauxa i rauxa. Des dels equips de les Llars de Rodona i Bosquet fa forces cursos que entenem i vivim  la festivitat de Carnestoltes amb una mirada pròpia. Una manera d’entrendre aquesta festa que acompanyi l’infant i respecti els seus interessos i els seus processos. Per això, creiem enriquidor compartir-vos el següent article que explica molt bé què és per a nosaltres i quins objectius l’enmarquen:

«Disfressa’t» o «dissfressa’t com vulguis»

Fa molt de temps que, a l’escola, ens preocupa la manera com podem celebrar les festes populars i, especialment, el Carnestoltes. Pensem que hi ha propostes que les hem de canviar i fer-les més nostres, tenint en compte l’edat, el moment i les necessitats dels nostres infants i les seves famílies. Amb això, volem dir que no necessàriament hem de seguir els mateixos patrons que s’utilitzen en d’altres etapes educatives. Aquest article no és res més que el fruit del treball realitzat per l’equip de l’escola i que pot constituir una eina útil per ajudar uns altres centres a fer el pas.

Temps passats, a l’escola, ens vam plantejar perquè estàvem celebrant una festa com el Carnestoltes, quan crèiem que, amb els infants d’aquesta edat, no calia. Després de molts anys de fer-la més o menys de la mateixa manera (totes les criatures iguals o amb disfresses al voltant d’un mateix tema, organitzant tallers amb les famílies per confeccionar-les, etc.), quan ens vam aturar a reflexionar i a parlar-ne, van sorgir aquestes preguntes:

  • Què entenem les persones adultes per disfressa? I els infants?

  • Què esperem les persones adultes del Carnestoltes a l’escola bressol? I els infants?

  • Quin sentit té per a una criatura de mesos, d’un any, de dos anys, de tres anys, transformar-se en una altra persona, en un personatge o en un animal, si tot just està prenent consciència d’ella mateixa com a ésser humà?

  • Cal que, aquell dia, tothom es disfressi perquè toca?

  • Quins records tenim les persones adultes de la nostra infantesa pel que fa a les disfresses?

De vegades, no ens parem a pensar perquè fem les coses d’una manera i no pas d’una altra, i continuem actuant igual per inèrcia o perquè la resta de gent o de col·lectius ho fa així. És cert que les escoles bressol hem tingut un paper molt important a l’hora de recuperar les festes populars, però no és menys cert que sobretot aquesta ja la celebren les entitats a les quals els correspon fer-ho (districte, associacions de veïns, centres culturals, etc.).

Els infants que vénen a l’escola bressol tenen unes necessitats diferents de les de les nenes i nens de primària, les quals estan relacionades amb la seva edat i el seu desenvolupament. Per això, la preparació, l’organització i la celebració de la festa de Carnestoltes no pot ser igual. També cal pensar que aquesta etapa és l’etapa en què les criatures estan construint la seva identitat i potser no és el millor moment de parlar-los de personalitats noves. Si ens aturem a pensar en la nostra infantesa, ens adonarem que quan més gaudíem era quan ens posàvem la roba, les sabates, les gorres, les bosses, etc. dels nostres referents més propers.

A l’escola bressol, les nenes i els nens tenen l’oportunitat de «jugar a disfressar-se» al racó de les disfresses, on poden trobar diferents peces de roba de la vida quotidiana (sabates, barrets, mocadors, bufandes, faldilles, etc.)

Hem pogut observar que alguns infants de seguida s’hi engresquen; d’altres que primer observen i, uns quants dies després, s’hi afegeixen, i d’altres que no hi mostren gaire interès. Quan arriba la festa del Carnestoltes i l’infant «ha de posar-se una disfressa», no disposa d’aquest temps per anar-s’hi apropant, i les reaccions són diverses: els uns gaudeixen amb la nova disfressa, els altres s’angoixen i es neguen a posar-se-la, etc. En aquest últim cas, la festa, que en principi hauria de ser un moment en el qual la mainada i les famílies gaudissin i s’ho passessin bé tots junts, es converteix en un moment tens i poc propici per divertir-se.

Extret de la revista Guix D’Infantil Núm.52. Novembre- Desembre 2009. Per Joan Cela i Neus Ràfols

El nostre Tió, sumergit en el valor de la cura

Famílies,

Aquests darrers dies ha conviscut amb nosaltres el Tió, un personatge que posa a prova molts valors essencials i empoderants dels infants.

Us podem assegurar que compartir el nostre dia a dia amb el Tió va més enllà del compartir. Ens convida a copsar de cada nen i nena el seu granet de sorra relacionat amb la cura d’un mateix, d’una mateixa i cap a l’altre.

Hem viscut molts moments en les estances amb el Tió que ens han brindat instants on hem observat que els infants el respecten, el cuiden tapant-lo amb la manta perquè no tingui fred, acariciant-lo, oferint-li menjar que agafen de la seva cuineta, passejant-lo per l’espai d’una banda a l’altra, posant-se d’acord per decidir qui li dóna el menjar o qui l’agafa, comunicant-se amb ell d’una manera tendre i explicant-li els seus pensaments. Així com també, seure al seu costat durant una estona, sentint que l’infant està tranquil  d’estar-hi…

Com aquests instants podríem exposar-ne molts més… petjades plenes de generositat, amabilitat, devoció i cura cap al seu entorn.

 

Molt bones festes a totes i tots!

 

La sorra ens desperta tots els sentits

Els elements naturals ens desperten els sentits, ens atrapen per les seves infinites possibilitats. La sorra és un element de joc clau a la llar ja que els infants la transformen amb tot el seu cos.

La seva textura i el seu color fa que els infants, en el seu món incansable de descoberta, la vulguin fer caure entre els seus dits, sentint-la a prop i que forma part d’ells. A través del tacte, fan servir les mans però també els peus per enfonsar-la, per comprovar que canvia la seva textura i la seva temperatura. Amb la boca la tasten activant el gust ja que també és una via fonamental de descoberta i aprenentatge donant-los seguretat amb el què estan experimentant. A mesura que la tenen a prop senten la seva olor a través de l’olfacte, transportant-los a records i sensacions de calidesa.

La tiren amunt i avall per comprovar com es mou en l’aire, fent-se preguntes i, en aquest moment es quan més es desperta la vista obrint els seus ulls al màxim. Escolten com cau al terra, fent servir l’oïda i sabent que tot aquest procés els ha transportat en un món de sensacions i aprenentatges amb els cinc sentits.

Trobades telemàtiques família – escola

Totes i tots sabem que estem vivint un moment diferent, estrany per a totes i tots i que, d’alguna manera, a vegades ens sentim lluny. A la llar, cada gest, mirada i paraula volen acollir i acompanyar. Per això, ens aquests moments incerts volem trobar maneres de poder compartir i apropar-nos. 

Durant la setmana passada ens vam trobar virtualment amb totes i tots i us vam explicar el dia a dia a la llar. Vam poder compartir tot allò que ens neguitejava i també que ens reconfortava. Moments de trobada i d’escolta mútua. Volem agrair a totes les famílies per dedicar aquest temps i poder posar en valor conjuntament el camí de creixement i aprenentatge que estan fent tots i cadascun dels infants a la llar.

Per més moments compartits, seguim caminant plegats i plegades!

La tardor ens captiva i la Castanyera ens visita

Benvolgudes famílies,

La tardor és una estació tan càlida, plena de colors i sensacions que ens captiva i ens transporta a moments com els que ara us aproparem.

Gràcies a tots els elements que ens heu portat, hem pogut compartir-los amb tots els infants convertint cada moment quotidià en un descobriment. Les fulles, les pinyes i els troncs són plens de possibilitats de descoberta.

A l’aula dels Pollets, a través de les cançons i les rondalles ho hem descobert:

 

 

 

 

 

A l’aula dels Cavalls, la Castanyera ens va venir a visitar amb la seva camisa petita i les sabates que li fèien CLOC CLOC. Ens va portar un cistell ple de castanyes i moniatos, va sortir amb nosaltres a l’espai exterior i li vam poder ensenyar totes les propostes de joc que tant ens agraden. Va ser un matí molt bonic!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Benvolgut inici de curs 2020-2021

BENVINGUTS I BENVIGUDES A LES

LLARS D´INFANTS PÚBLIQUES MUNICIPALS

RODONA I EL BOQUET

Confiem que us trobeu tots i totes bé i hagueu pogut gaudir de la família durant l’ estiu.

Primer de tot, dir-vos que comencem amb molta il·lusió i amb moltes ganes del nou RETROBAMENT AMB VOSALTRES. Segur que entre tots i totes ens adaptarem a aquesta nova realitat.

Us volem agraïr la confiança que ens doneu, dipositant en nosaltres una tasca tant important com és l’educació dels vostres fills i filles.

Som a punt de començar un nou curs, que serà diferent en alguns aspectes, però estem convençudes que, amb la col·laboració de tota la comunitat educativa, aconseguirem un bon curs.

Les llars d´infants Públiques Municipals Rodona i el Bosquet es defineix com una escola oberta, on la nostra identitat es caracteritza en fer un acompanyament sense presses i respectant el ritme de cada criatura, i ens hem vist obligades a canviar o adaptar aquests aspectes regits per la normativa actual.

Un dels més rellevants és que durant el curs no es podrà accedir a les aules com fèieu fins ara, excepte durant el procés d´adaptació.

Seguidament, us fem un resum d’alguns aspectes a tenir en compte durant tot el curs.

Som conscients que la situació és molt canviant i que tots aquests aspectes s’hauran d’anar adaptant als canvis de les mesures preventives del COVID-19 i a les necessitats del moment.

Us agraïm per endavant la vostra comprensió, col·laboració i flexibilitat.

ENTRADES I SORTIDES

Les entrades i sortides es faran per la única porta de l´edifici principal que hi ha a la llar i, en el cas de la llar El Bosquet, s´anul.larà la circulació de famílies per la porta que dóna a l´Escola del Bosc (aquest aspecte ja ha estat coordinat amb la Directora de l´escola).

Aquests moments es faran de manera esglaonada, curta i només una persona acompanyant, ja que no podreu accedir directament a la llar si hi ha famílies a dintre (com a molt podrem anar entrant de 4 en 4).

L´horari serà com el de fins ara, però cal preveure que potser no serà tan inmediat l´acompanyament:

L´Entrada matí:

a partir de les 9h fins a les 9:30h (De 8 a 9 servei d´acollida)

La sortida del migdia:

de les 11:30 a 12:00 hores.

La sortida de la tarda (només en la llar el Bosquet):

a partir de les 15h, fins a l´hora de tancar, a les 17h de manera flexible.

L´entrada i sortida vindrà acompanyada d´unes indicacions que són les següents:

-Posar-se gel hidroalcohòlic.

-Canviar les sabates al vostre fill o filla i, netejar les vostres a l´estora desinfectant.

-I la presa de temperatura.

El circuit que seguirem estarà indicat i senyalitzat en els espais corresponents.

D´altra banda, si l´infant necessita el cotxet, en cap cas es podrà quedar a la llar per les mesures higièniques i, si el porteu ja us especificarem on l´heu de deixar, tant sols en el moment d´acompanyar al nen o nena.

EL PROCÉS D´ADAPTACIÓ

Fins ara, el procés d’adaptació era molt flexible i les famílies podíeu estar presents en molts moments a l´estança, a més d´estar el temps que necessitessiu.

Degut a la situació actual i per fomentar la prevenció, aquest curs aquesta situació serà diferent ja que l´adaptació pels infants nouvinguts a partir del dia 21 de setembre ja no podreu accedir a l´aula. Els infants que venien el curs passat serà a partir del dia 17 de setembre (Rebreu el quadre de tota la organització del procés d´adaptació del vostre fill i filla).

Aquí podeu consultar els horaris d´aquest curs:

Horaris d´adaptació Grup A, bosquet

Horaris d´adaptació Grup B bosquet.

Organització horaris infants antics Bosquet

l´ACOLLIDA DE MATINS

L´horari de l’acollida del matí, s´organitzarà a cada aula, per les famílies que ho necessitin (de les 8h a les 9:00h) començarà pels que ja venien a la llar el dia 17 i pels infants nous el dia 28 de setembre si es necessita i es valorarà amb l´educadora del vostre fill o filla.

Aquest horari recordeu que és amb una altra quota.

SERVEI INTERLECTIU DEL MIGDIA (només llar bosquet)

Tant el menjador com el dormitori s´organitzarà a cada classe de 12 a 15h del migdia i, a partir del dia 17 pels antics i el dia 28 pels infants nous, encara que ho valorarem amb l´educadora.

Recordeu que l´infant que es queda a dinar cal comunicar-ho abans de les 9:30h del matí del mateix dia, o dels dies anteriors.

Aquest horari recordeu que és amb una altra quota.

ESMORZAR DE FRUITA

l´esmorzar de la fruita a mig matí es portarà a terme a finals de setembre inicis d´octubre, un cop passi l’adaptació i el grup estigui més tranquil.

Us enviarem la informació de com i quan es farà, més endavant.

LLISTAT DE MATERIAL

El llistat de material us l´enviarem amb l´horari d´adaptació.
Tot el material us l´emportareu el divendres per rentar i el dilluns l´haureu de tornar a portar net. En el cas que hi hagi algun material brut, abans el donarem el mateix dia.

El material que portareu el dilluns cal deixar-lo al penjador del vostre fill o filla.

*Els objectes que vagin més a la boca ( com xumets ) es posaran cada dia per rentar.

Llista de material

COMUNICACIÓNS AMB VOSALTRES

Degut a les mesures preventives, no es podrà fer ús de l´agenda, ni fluïdesa de documentació, ni reunions de més de 10 persones, segons la última normativa.

Per tant, la comunicació amb les famílies es portarà a terme mitjançant els moments de l´entrada i sortida de manera breu, a través del correu electrónic, de reunions de manera telemàtiques periòdicament, via telèfon, i mitjançant el nostre bloc informatiu, amb la finalitat de vetllar que estigueu informades plenament de tot allò que necessiteu.

D´altra banda, s´organitzaran entrevistes personals amb cita prèvia amb l´educadora que les podrem demanar, tant nosaltres com vosaltres, en el moment que les necessitem.

Qualsevol dubte que tingueu podeu fer-ho mitjançant el correu, o telèfon i nosaltres donarem resposta el més aviat possible.

Els blocs informatius són:

http://blocs.xtec.cat/llarrodona
http://blocs.xtec.cat/llarelbosquet

Els correus i els telèfons de les llars són:

RODONA

eeirodona@bdv.cat

Telèfon: 93 719 08 01

BOSQUET

eeielbosquet@bdv.cat

Telèfon: 93 729 71 89

 

 

* En breu us enviarem tota la gestió relacionada amb els Protocols del COVID-19 que durem a terme a les llars.

 

 

FAMÍLIES,

UNA VEGADA HAGUEU REBUT TOTA AQUESTA INFORMACIÓ,

SI US SORGEIXEN DUBTES, INQUIETUDS, INCERTESES…. O

QUALSEVOL NEGUIT ENS AGRADARÀ RESOLDRE´L O

CONTESTAR EL MÉS AVIAT POSSIBLE.

US HI ESPEREM AMB MOLTA IL.LUSIÓ EL

DIA 14 DE SETEMBRE!!!!!!

 

 

L´EQUIP DOCENT DE LES

LLARS D´INFANTS PÚBLIQUES MUNICIPALS BOSQUET I RODONA

 

Pla d´Obertura de les llars d´infants Públiques Municipals Rodona i el Bosquet

Benvolgudes famílies,

El passat divendres dia 4 de setembre el Consell Escolar de la zona Educativa de les llars d´infants Públiques Rodona i El Bosquet vam aprovar el document del Pla d´Obertura per aquest curs 2020-2021.

Us l´adjuntem per si el voleu consultar:

Pla d´obertura Modificació Rodona Bosquet aprovat setembre 2020 CE

Restem a la vostra disposició!!!!

#LlarsInfantsBDVacasa

Les Llars d’Infants Públiques Municipals volem compartir, durant aquests dies de confinament pel COVID-19, uns continguts especials adreçats a famílies amb infants de 0 a 3 anys.
D’aquesta manera, cada dilluns, dimecres i divendres trobareu, a la web municipal i als perfils oficials de l’Ajuntament a les xarxes socials, diferents propostes per gaudir d’aquests dies en companyia dels infants i, a la vegada, ajudar-los a desenvolupar els seus sentits.
Us animem, a més, a compartir els vostres comentaris i les vostres experiències amb nosaltres a través de les xarxes socials, amb l’etiqueta #LlarsInfantsBDVacasa. 

Podeu consultar les diferents propostes en aquest apartat: LlarsInfantsBDVacasa

Esperem que us siguin d’utilitat i ens veiem aviat!

Día internacional de les dones 8 de març

Per a tu…

Coincidint amb les commemoracions del 8 de Març i recordant la importància que té lluitar pel dret de les dones a la nostra societat, us volem informar com a través de la coeducació ho portem a la pràctica, totes les Llars d’Infants Públiques Municipals de Barberà del Vallès.

L’objectiu de la coeducació és que totes les criatures tinguin igualtat d’oportunitats per desenvolupar-se i decidir-ho tot. Volem que cada infant pugui ser qui vulgui ser. I ho volem fer posant la cura al centre de l’acció educativa, perquè les persones i els infants som interdependents. La cura és la base de la vida i cal que tothom vetlli perquè així sigui, tan de la cura d’un/a mateix/a, com de la resta de criatures i dels materials.

Què ens hem plantejat?

  • El llenguatge que fem servir: Proposem fer servir mots col·lectius que incloguin a tothom i on tothom se senti reconegut, i proposem parlar per exemple de famílies, infants o criatures i tothom, enlloc de pares, nens o tots.
  • Les imatges que hi ha a la llar: En les imatges volem mostrar com desenvolupen les seves capacitats els infants, els seus valors, els hàbits d’autonomia, emocions i relacions que es viuen a la llar, el joc, la cura…
  • Els contes: És un recurs on els infants descobreixen el món que els envolta, aportant imatges i llenguatge carregats de significat, valors, formes de relació, hàbits de convivència… Aquests continguts són referents molt importants amb què comptaran per construir la seva identitat i la seva manera de relacionar-se.

Encara avui dia, sovint podem obser­var la transmissió d’aquests estereotips i rols de gènere a les il·lustracions i narracions. És per això que s’ha de fer una bona selecció d’aquests contes, on es prioritza la transmissió de valors com l’estima, l’empatia, el respecte, la llibertat, la diversitat, la solidaritat i el coratge.

Us facilitem un enllaç amb un gran recull de contes coeducatius i en igualtat de gènere que us seran molt útils:

https://diarieducacio.cat/26-contes-per-celebrar-amb-la-canalla-el-dia-internacional-de-les-dones/

  • Les cançons de la llar les analitzem i valorem eliminar del nostre repertori les que tenen contingut sexista i adaptem d’altres per fer-les més coeducatives.
  • Els espais i materials a les aules i al pati: Tenint en compte que a les aules ja tenim una diversitat de joc coeducatiu distribuit per racons de joc, ens focalitzem amb l’espai exterior per atendre a les necessitats dels infants i potenciar en ells moments de cura:

No distribuir el joc mogut al centre del pati.

Crear diversitat de joc.

Alguns dies oferir jocs moguts (motos, cotxes..) i d’altres no.

Potenciar la cura cap a l’espai exterior i la seva vida (plantes), cuidant-lo (regant, plantant…).

Promoure material inespecífic (naturals i nobles).

  • La relació amb les famílies: La llar té una visió àmplia i acull a tota la diversitat de models de família que existeixen en el món, entenent-la com totes les persones o persona que té cura de l´infant en el seu camí de la vida personal. És necessari trobar la balança per poder transmetre com a equip a la família els punts de vista coeducatius, que es donen amb molts detalls del dia a dia a la llar.

Empoderem-nos!!!