QUIN CONTE TRIO?

El conte és un conjunt d’imatges i paraules que sovint van acompanyades d’una narració feta per una persona adulta. Sovint crea un espai de calma, d’escolta i d’observació que permet als infants viure aventures que els ajuda a créixer.

Amb els contes descobrim el món que ens envolta, ple de referents molt importants i d’imaginaris culturals per construir la pròpia identitat i establir relacions socials.

Triar un conte no sempre en senzill, de fet comporta una gran responsabilitat educativa, és una eina de canvi i transformació cap a una societat més justa i igualitària. Hem d’oferir narracions on les criatures puguin ser qui vulguin ser, sense limitacions per raó de gènere, origen o capacitats.

Doncs ara ja hi som a la biblioteca o llibreria… Quin conte triem?


Una bona opció per començar és preguntar-li a la persona que treballa allà perquè ens assessori i ens mostri varies opcions.

A continuació us deixo unes pautes que poden ajudar a decidir-vos pel conte més adient.

Mirarem qui hi hagi…

– Equilibri en el nombre de personatges femenins i masculins.

– Que tingui un llenguatge no sexista. Que el vocabulari sigui inclusiu per a totes les persones.

– Que trenqui amb els estereotips de gènere ( rols no associats a una cultura sexista).

– Presència de diversitat en les formes d’estimar i relacionar-se.

– Presència de diversitat en els models familiars.

– No ha de contenir violències ni discriminacions, aquí hem de tenir en compte que, si a un conte es dona una situació de discriminació ha de tenir una resolució positiva.

Sovint ens fem la pregunta “Què fem amb els contes tradicionals?”

De ben segur que els contes tradicionals tenen altres qualitats que els fan interessants, una d’elles podria ser aconseguir fer-ne una lectura crítica.

Conèixer aquestes narracions tradicionals ens permet orientar-nos i saber d’on venim per poder construir a on anem, què volem transmetre als nostres infants.

A continuació us deixem uns quants exemples de contes coeducatius per l’etapa 0-3 anys:

  • Quin soroll” Shirley Hugues Edició: Barcanova, 1987

  • El cassó del Gerard” Isabelle Carrier Edició: Juventud

  • D’on surt aquesta nena?” Tierry Lenain, Edició: Baula, 2005

  • Tots uns homes” Manuela Olten Edició: Serres,2005

  • Ens agradem!” Juanolo Edició: Tandem edicions

  • Quico i Tula” Patricia Geis i Sergio Folch Edició: Combel,2006

  • Serafina. La princesa que camina” Little Titiris Edició: Titiris,2006

  • Els llibres del nen petit” Helen Oxebury Edició: Joventut,1990

  • Endevina com t’estimo” Sam Mcbratney i Anita Jeram Edició: Kókinos

  • Familiari” Mar Cerdà Edició: Comanegra,2014

  • Óssos” Sean Taylor i Emily Hugues Edició: Libros del zorro rojo, 2014

  • L’aniversari d’en peixet” Guido Van Guenechten Edició: Símbol,2005

  • Gent de tota mena” Emma Damon Edició: Beascoa,2005

EQUIP LLAR D’INFANTS LA BALDUFA

FER PASTA DE SAL

Aquesta proposta manipulativa i d’experimentació estimula la creativitat i la imaginació dels infants així com el desenvolupament de la motricitat fina, l’expressió a través del llenguatge plàstic i l’estimulació sensorial tocant diferents textures durant el procés d’elaboració i amb els diferents ingredients.

Què és la pasta de sal?

La pasta de sal és una massa feta amb ingredients naturals que tenim a casa, fàcil de fer i no és tòxica si se la posen a la boca.

No caduca ni es passa, la quantitat de sal que porta actua com a conservant natural.

S’ha de guardar la massa dins d’un recipient hermètic, perquè amb contacte amb l’aire s’asseca.

Si la guardeu a la nevera, que es conserva millor, la podeu treure una mica abans de fer-la servir.

O la podeu utilitzar al moment i l’amassar-la amb les mans ja li faran calor.

Ara segur que també els hi agradarà la sensació de fred.

Si la deixeu fora de la nevera pot ser que deixi anar una mica d’aigua, només cal posar una mica de farina, pastar, i ja es pot fer servir de nou.

Com fer pasta de sal:

Ingredients:

  • Una tassa de sal.

  • Dues tasses de farina.

  • Aigua.

  • Un bol gran.

Pas a pas:

  1. Mesureu la sal i la farina i la poseu en un bol.

  2. Ho barregeu bé i aneu posant l’aigua a poc a poc. Si heu tirat massa aigua, afegiu més farina.

  3. Amasseu bé la pasta fins a aconseguir una textura que no s’enganxi a les mans.

Quan la pasta estigui feta, la poseu a la nevera en un taper 30 minuts perquè s’endureixi.

I ja estarà a punt per fer servir.

POSAR AQUI VA EL VIDEO

El podeu descarregar clicant el següent enllaç:

https://1drv.ms/v/s!Anf00riqLae_k4AwvH853PT6NZhOJw?e=Cqb2Sg

Podeu experimentar i manipular amb diferents propostes:

  • Experimentar amb el color: Només heu de tenyir la massa de sal amb colorant alimentari.

  • Experimentar oferint materials naturals que tingueu a casa; pinyes, pedres, macarrons, cigrons…

  • Afegir espècies i essències per ampliar el joc sensorial i descobrir colors i olors.

Proveu amb essències aromàtiques i espècies: pebre vermell, curri, canyella.

  • Fer formes oferint una varietat d’objectes: motlles, espàtules, corrons…

  • La pasta es pot deixar assecar l’aire o posar al forn.

Si la deixeu a l’aire, tardarà unes hores.

O la poseu al forn 20 minuts a 100 graus i anar girant perquè es cogui uniformement.

Un cop seca la pasta podeu pintar les creacions que han fet els infants amb pintura o envernissar-les.

EQUIP LLAR D’INFANTS PÚBLICA LA BALDUFA

PLANTEM LLEGUMS

Les llavors de les lleguminoses permeten veure d’una manera senzilla, com es produeix la germinació i el creixement de les plantes.

 

     QUÈ NECESSITEM?

  • Recipient de vidre o plàstic, preferiblement transparent.
  • Terra o cotó.
  • Llegums seques: llenties, cigrons, mongetes…
  • Aigua.

 

PREPARACIÓ:

Posem terra o cotó al recipient. Hi posem els llegums. Ha de quedar una mica d’espai entre elles. Però si en poseu bastants queda més maco. Afegim aigua, amb molt de compte. Ha de quedar mullat, però no en excés.

Al cap d’uns dies comença a créixer una o més plantes dels llegums. La closca de les llavors s’esquerda i comencen a germinar.

Al cap d’uns 4-5 dies la planta ha crescut una mica més. Ara hi podem distingir les seves parts: arrel, tija, branques i fulles. Deixem la planta a prop d’una finestra, perquè les llavors puguin rebre llum natural. Al cap de 7-10 dies podem trasplantar les plantes amb un test.

És molt interessant plantar llegums amb els infants. Una activitat que els ofereix la possibilitat d’observar i conèixer el procés de creixement i de cura les plantes.

 

El podeu descarregar el vídeo clicant el següent enllaç:

 

https://1drv.ms/v/s!Anf00riqLae_k4EUkIkg6N1yCmC-HQ?e=wYfXUe

 

Equip llar d’infants Pública Municipal la Baldufa

CABANES ON AMAGAR-SE

Us heu fixat que les criatures els encanten les cabanes? Amagatalls, jugar sota la taula, darrere el sofà… Una tela entre quatre cadires pot convertir-se en un munt de possibilitats: una caseta, un racó de contes, un refugi…

Proporcionem-los nous racons de joc! La cabana és l’autèntica casa on crear un món imaginari, on passen llargues estones, espais on apareixen i desapareixen els infants…

Les cabanes no només són activitats del camp o del bosc, també es poden fer a casa! Els materials els tenim a l’abast. A més a més, fer una cabana potser molt divertit pels petits i les persones adultes ajudar que tinguin un racó on jugar o fer coses de forma individual o familiar.

Les cabanes d’indis, quatre bastons units per dalt i damunt una manta o llençol; cabanes amb coixins, agafar els coixins fem tres parets i una teulada i després decorar com vulguem; cabanes amb llençols, en una habitació on pugin posar una corda en dos extrems i al damunt col·locarem un llençol o manta lleugera; una cabana amb cadires on la forma del llençol es guiarà en fer un racó de contes o joc divers…

Ara us deixem en les vostres mans la diversió i ganes de joc!

Equip Llar d’infants la Baldufa

JUGAR AMB CONSTRUCCIONS

El joc amb construccions és una activitat lúdica que comença al voltant del primer any de vida dels infants. En un primer moment, els petits i petites gaudeixen intentant apilar blocs per després experimentar amb el plaer fer-los caure. Però, A poc a poc, aquest tipus d’activitat comença a ser més conscient i els infants poden passar llargues estones fent i desfent per tornar a fer una altra vegada.

Es tracta d’una fase d’investigació en què els infants tenen l’oportunitat de manipular i començar a establir diferències de mida, pes o color, entre d’altres. És una manera d’estimular la seva motivació i la seva creativitat.

Per construir, els infants poden fer servir material ja elaborat per a aquesta finalitat, construccions de plàstic o de fusta, per exemple, que es poden adquirir a qualsevol botiga de joguines.

Però també es poden fer servir altres tipus de materials més bàsics i que podem trobar per casa: capses de cereals, rotlles de cartó, brics de llet, capses metàl·liques, capses de sabates… Les opcions són ben variades i les possibilitats que aquest tipus de joc ofereix recull un munt de beneficis per als nens i nenes.

El joc en general, permet als infants comprendre el món que els envolta i de manera específica, jugar amb construccions els hi permet desenvolupar habilitats com:

  • La motricitat fina.

  • La coordinació òculo-manual.

  • L’atenció i la concentració.

  • La memòria visual.

  • L’orientació espacial.

  • L’equilibri.

  • La socialització i el joc compartit.

  • L’esforç i la paciència.

Caldrà anar variant la dificultat de la construcció en funció de l’edat dels infants però recordeu que aquest tipus de joc pot començar a utilitzar-se des de ben aviat amb blocs grans que els hi permetin crear estructures bàsiques.

Animeu-vos i animeu els vostres infants a jugar amb construccions i no oblideu que construir significa molt més que apilar unes determinades peces. Construir és plaer i diversió però també aprenentatge i autonomia.

Llar D’infants Pública Municipal La Baldufa

EL DESCANS: LA NECESSITAT DE DORMIR BÉ

Dormir és una activitat necessària per a recuperar l’equilibri físic i psicològic, és fonamental perquè afavoreix els processos d’atenció i memòria i ajuda a consolidar tot allò que hem après durant el dia. És molt important que els nens i nenes puguin gaudir d’una un bon descans, essencial pel seu desenvolupament físic i cognitiu així com emocional. Una vivència agradable a l’hora d’anar a dormir, aporta patrons i hàbits saludables, que potencien la seguretat i confiança que beneficia la seva salut emocional.

Mentre dormim…

  • Descansem físicament i psíquicament

  • Es memoritza i consolida, l’aprés durant el dia

  • Es produeix la secreció d’una hormona del creixement:podríem dir que mentre dormim creixem.

Què passa si no dormim?

  • Durant el dia els nens i les nenes es mostren més irritables.

  • Durant el dia es frustren i s’enfaden amb més facilitat.

  • Estan cansats físicament.

  • Es veu afectada la seva capacitat d’atenció i comprensió

Podríem dir que els nens i nenes mostren la seva manca de descans tant físicament com emocionalment i es veu reflectit en el seu estat d’ànims i amb les relacions socials.

Què podem fer abans d’anar a dormir?

No volem donar pautes concretes, hem de tenir em conte que cada família es diferent, amb realitats d’horari, espais, rutines, ben distintes unes de les altres. Si que volem fer arribar la importància de crear un ambient tranquil i relaxat abans d’anar a dormir.

  • Baixar la intensitat de sorolls i de llum.

  • Deixar aquelles activitats que provoquen en els nostres fills i filles una excitació i trobar aquelles coses que puguin relaxar-los.

Prèviament és important seguir unes rutines, cada família les seves, consensuades i parlades a casa. Els nens i nenes troben en les rutines la seguretat i confiança d’allò que esdevindrà.

Equip Llar D’infants Pública municipal La Baldufa

EL JARDÍ A LA LLAR

El jardí a la llar és un espai tan educatiu com els espais interiors; ofereix als infants descobertes diferents. És el marc idoni per superar reptes psicomotrius, conquerir habilitats, aprendre sobre el risc, vèncer obstacles, posar en joc les seves capacitats, enfilar-se, fer equilibris, saltar, córrer, fer rodar, jugar en els espais amb els elements naturals: actuar sobre els objectes vius i els inerts; realitzar projectes propis del joc d’infants sense la intervenció de la persona adulta, transformar, observar i experimentar… És un espai de vida, de múltiples relacions i descobertes sensorials.

Les cabanyes conviden a un joc imaginatiu, simbòlic i de relació.

És molt gratificant veure créixer una planta, després d’haver estat tenint-ne cura.

Els infants aprenen a adquirir responsabilitats i reforcen la seva autoestima.

Un espai màgic per amagar-se, observar, aparèixer, desaparèixer sense ser descobert, amagar-se de les mirades dels altres.

Les criatures tenen l’oportunitat d’experimentar amb les seves possibilitats d’exercici i moviment. Això els permet realitzar importants aprenentatges explorant els seus límits davant els riscos.

Les estratègies dels infants per provar i experimentar són prou riques si l’espai i els materials de què disposen els permeten experimentar, jugar i aprendre.

A més, jugar a l’exterior ajuda als infants a millorar les habilitats socials, ja que estan en contacte amb els seus iguals i han d’aprendre a relacionar-se, a compartir, a negociar… En aquest sentit, jugar amb altres criatures implica la necessitat de desenvolupar les habilitats de lideratge i cooperació, ells i elles aprenen a dirigir però també a cedir, cosa que serà molt valuosa per al futur.

Equip Llar D’infants La Baldufa

ELS LÍMITS

Per què és tan difícil posar límits als nostres fills i filles?

La base de la relació amb els fills i les filles és l’amor, volem pels nostres infants el millor i que tot els hi vagi bé. Els hi volem dedicar tot el temps del món, però sovint això no és així. La conciliació familiar tan desitjada per a tothom, a vegades no ho fa possible i de retruc el temps que els hi dediquem no volem que hi hagi conflictes i no ens agrada veure’ls enfadats. I ens sembla, que el millor és deixar-los fer tot allò que ells vulguin.

Cada vegada ens és més difícil dir «no», quan en realitat el «no» ens ensenya que a la vida podem aconseguir o no allò què volem. Ens dóna instruments per preparar-nos per a la vida amb una perspectiva més realista i ens ajuda a tenir més tolerància a la frustració.

Els conflictes entre pares i mares i les seves criatures s’han d’acceptar i s’han d’afrontar, ja que l’infant sap que sempre té la seva confiança i que, malgrat que el renyin, l’estimen i la canalla els estima també, perquè són els seus referents.

Cap als 2-3 anys els infants necessiten amor, però també uns pares i mares i mestres que, amb empatia i reflexions, l’ajudin a acceptar que hi ha hores per anar a dormir o deixar de jugar, l’ajudin a compartir joguines i, en definitiva, l’acompanyin en el procés d’anar acceptant que no tot el que vol ho podrà tenir. Les persones adultes hem de conèixer els nostres propis límits, els grans som el model dels fills i filles.

Hem de saber dir “no”, ser coherents, quan es nega alguna cosa explicar el perquè, escoltar i mirar al nen o nena quan plora, marraneja o crida, perquè és possible que estigui intentant dir-nos alguna cosa. Sobretot mantenir les decisions i sempre ressaltar el que fan bé.

Posar límits, dóna seguretat. És un acte de respecte a cap a un mateix i cap a l’altre. És fer als infants resistents a la frustració. És dir-los que els estimem, que ens importen i per això de vegades els direm que «no», i els infants hauran d’aprendre ha acceptar. Aquesta és una tasca que, com moltes altres ha de començar des de casa, i des de l’escola us hi acompanyarem.

L’educació és semblant a tocar un violí, si les cordes estan massa tenses es trenquen, si estan massa fluixes, no surten les notes…

Equip Llar d’infants Púiblica Municipal La Baldufa

ESPAIS DE MOVIMENT

Cada infant juga al seu aire i en el moment que vol fer-ho, sense horaris. El moviment és un despertar del cos que va del cap fins als peus. Hi ha autors com Emmi Pikler que ens parlem de la importància que té el moviment lliure de l’infant en el seu desenvolupament. L’infant ha de poder conquerir el moviment amb autonomia, amb poder de moure’s en llibertat, per afavorir la descoberta de les seves pròpies capacitats, la utilització de les seves adquisicions i aprendre a partir dels seus propis fracassos i èxits. Si interferim en el seu desenvolupament, estarem forçant a l’infant a crear unes tensions musculars i a aplicar una força per la qual possiblement no estigui encara preparat. Aquestes tensions musculars es poden convertir en tensions al pensament, bloqueijos, parcialitat, pors i/o inseguretats.


Durant aquest procés l’infant passa per diversos esquemes que l’ajuden a anar evolucionant d’un moviment a un l’altre i a recuperar el seu registre personal sempre que ho necessiti.

Què podem fer per persones adultes per ajudar als infants en l’adquisició de moviments?

– Donar llibertat de moviment a l’infant: no tenir pressa, mostrar confiança en les seves capacitats i la seva consciència.

– Observar, escoltar, ser-hi a prop per oferir confiança i ajudar-lo amb la nostra mirada, paraules i gestos.

– Oferir espais, temps i materials que siguin segurs per desenvolupar les seves habilitats motrius on poder pujar, baixar, grimpar, saltar… Així com roba còmode que ho permeti.


– El material per desenvolupar la motricitat fina (el domini de les mans, els dits, la pinça…) és imprescindible per adquirir concentració i atenció.

– Facilitar propostes on practicar l’equilibri físic el qual va molt lligat al moviment. El que fa el cos es reflecteix al cervell. És molt important la connexió entre els dos hemisferis del cervell, que aconseguim a través del moviment.

– Com a adults podem plantejar als infants diferents propostes i activitats però també és important deixar-los espai pel silenci, l’avorriment i sobretot el joc lliure.

A continuació us facilitem una pluja d’idees perquè les pugueu fer a casa i que de ben segur els farà moure el cos amb llibertat:

  • guerra de coixins

  • jugar al correcuita

  • jugar al pica-paret

  • gimcana/circuit amb mobles i objectes de casa, com taules, cadires, mantes, coixins …

    Vídeo: Circuit de psicomotricitat a casa

  • dansa (es pot acompanyar amb mocadors, instruments, plomes …)

  • cançons amb moviment

    Vídeo: Catifa voladora

  • balanceig del cos amb robes

    Vídeo: Balanceig relaxant

  • ioga

  • jocs d’equilibri passant per sota o per sobre de les cadires, dibuixar una línia i caminar per sobre amb un peu darrere de l’altre…

  • crear espais que convidin a amagar-se, com per exemple passar per darrere del sofà com si fos un passadís o bé un túnel tot tapat; posar una roba gran que cobreixi tota la taula i amagar-se a sota; capses de cartó per ficar-s’hi a dins… Podem fer servir llençols, tovalloles, robes grans, mocadors, i per crear un espai màgic, utilitzar lots i així jugar amb la llum i la foscor.

  • Facilitar jocs que permetin entrar i sortir: construir cases, castells amb cartons, coixins … un calaix de fusta també pot anar genial.

L’equilibri entre el joc de manipulació i la psicomotricitat gruixuda és vital, per això us animem a deixar-los fer sempre les dues coses, en la mesura del possible. Un exemple són les activitats de precisió que es poden fer agafant pompons, taps de suro, anelles amb pinces, apilar objectes, construccions, encaixar objectes dins d’un contenidor…

Esperem que us hagin agradat aquestes idees i que trobeu alguna proposta interessant per realitzar-la amb els vostres fills/lles. Podeu comentar-nos que us han semblat!

Equip Llar d’Infants Pública Municipal La Baldufa

LES EMOCIONS I LES REBEQUERIES

Durant l’etapa del 0- 3 anys, el desenvolupament lingüístic encara no està desenvolupat però la comprensió existeix i els infants són conscients i entenen tot el que volem expressar-los. En aquestes edats predomina el joc com a vehicle de qualsevol tipus d’aprenentatge i a través d’ell es desenvolupen les capacitats d’identificació, diferenciació i reconeixement de les emocions.

Els infants no neixen amb l’educació emocional adquirida sinó que som les persones adultes les que hem d’acompanyar-los en l’adquisició de l’educació emocional. L’educació emocional s’ha de dur a terme des de la infància i mai hauria d’acabar. Inclús en l’etapa adulta, és segueix aprenent a gestionar algunes emocions.

Dels 0 als 6 anys és important educar en les emocions perquè afavoreix al desenvolupament, creixement i evolució dels nens i nenes.

 Sovint, les persones adultes ens sentim perdudes davant de les emocions considerades negatives com la por, la tristesa, la frustració… dels més petits i ens costa poder ajudar-los a canalitzar situacions de frustració i/o rabietes.

Les rebequeries són una expressió emocional davant les contrarietats. Poden aparèixer de ben petits, cap als 2 anys, encara que alguns infants poden començar abans, a partir dels 18 mesos. El seu final sols ser quan els infants aprenen a tolerar la frustració i les emocions denominades “negatives”. Canvien la seva manifestació segons l’edat (des de plors i crits a tirar coses a terra o donar cops) i varien en intensitat i freqüència segons la personalitat de l’infant. El que li està passant és que ha perdut totalment el control de les seves emocions, no té els mecanismes per gestionar-les i necessita que alguna persona adulta l’ajudi a identificar el que l’està passant i l’acompanyi durant el procés d’identificació i canalització d’aquestes.

Què es pot fer provar de fer davant d’una rebequeria?

El més important és identificar la rabieta, saber davant de quin tipus de rebequeria ens trobem. El Doctor Daniel J. Siegel autor del llibre “El cerebro del niño” les classifica en dos tipus diferents:

  • Rebequeries com a mitjà per aconseguir quelcom que el nen/a desitja. Si li donéssim al nen/a el que vol, la rabieta s’aturarin. És important que no cedint al que demanen sense reflexionar amb ell/a. A les persones adultes sovint ens costa canalitzar els crits o els plors però donant-los el que reclamen sense fer cap exercici de reflexió pot fer que els infants relacioni, erròniament, que aquesta forma és la correcta d’aconseguir el que volen i, per tant, sempre que vulguin quelcom, recórrer a utilitzar els mecanismes de plor i/o crits per aconseguir el que es vol. Es tracta d’ajudar-los a trobar altres formes de canalitzar les emocions des de l’exemple que els mostra la persona adulta (parlar del que passa, deixar temps per respirar, escoltar o estar en silenci, oferir-li ajuda, acompanyar-lo de manera respectuosa, reflexionar conjuntament…). Podem donar una breu explicació com: “ja sé que vols un gelat, però ara no te’l puc donar perquè dinarem en cinc minuts» i a partir d’aquí tranquil·litzar al nen/a amb la nostra presència. També funciona bé donar-los alternatives com «Demà, quan anem al parc, ens menjarem plegats el gelat que tant desitges d’acord?» I així arribar a acords als quals la persona adulta i l’infant us comprometeu, per tant caldrà complir-ho perquè desenvolupi els sentiments de confiança i es reafirmin les emocions.

  • Rebequeries on el nen/a està en col·lapse emocional i no és capaç de tranquil·litzar-se per si mateix/a. És igual el què fem, el nen/a es mostra descontrolat/da. Es refereixen quan el nen/a que ha perdut els papers i és incapaç de controlar el seu cos i les seves emocions. Serien situacions com les que se’ns plantegen quan se’ls trenca una joguina per exemple. La frustració que això suposa els fa entrar en la desesperació emocional. En els primers moments de la rabieta cal deixar-los el seu temps. Són els primers segons en els quals està enfurismat/ada perquè l’ha passat quelcom que no desitjava. S’ha de respectar,mostrar-li que estem al seu costat, que entenem el que l’està passant i que és natural que estigui enfadat/ada. Cal acompanyar-lo en la rabieta, deixar que s’expressi, connectant amb ell/a i que, de mica en mica, vagi canalitzant i transformant l’enfado en reflexió i en cerca de recursos per solucionar quelcom que hagi pogut estar afectat. Quan l’infant està en plena rebequeria és difícil negociar o parlar amb ell/a però quan la rabieta ha baixat d’intensitat és el moment de parlar sobre què li ha passat. Pots posar-li tu mateix/a el nom i preguntar-li perquè pugui explicar per què ha reaccionat així i com es sent després.

 

Què podríem provar de fer quan la rebequeria es dóna en públic?

Quan la rebequeria apareix en públic la situació es torna encara més incòmode. És important que l’expressió de ràbia surti. A vegades tenim la tendència d’amagar-ho i voler que acabi de pressa però hem d’entendre que cadascú/una necessita el seu temps per canalitzar les emocions i, en el cas dels infants, cal que els ajudem i acompanyem a fer-ho perquè sovint ho viuen tan intensament que no són capaços de sortir del bucle en el qual han entrat per ells/elles mateixos/xes. Davant d’aquests casos, na possible estratègia podria ser apartar-lo de la situació social, del context immediat on hi ha el conflicte perquè pugui tenir un espai de calma per ajudar-lo a relaxar-se (sortir fora, al carrer, si s’està en una botiga o en un restaurant, sortir d’un grup si s’està fent un joc, etc. )

És habitual que davant d’aquestes conductes descontrolades les persones adultes ens preguntem si ens estem equivocant i reflexionem sobre estil educatiu li estem implementant al nostre fill/lla amb la intenció de buscar altres formes d’ajudar-lo. Hem d’entendre però, que les rebequeries en si no són una conducta inapropiada, són una reacció emocional, que no podem negar ni evitar. Les rabietes es poden convertir en una conducta problemàtica quan aprenen a aconseguir el que ells/lles volen a través d’aquesta conducta o bé quan obtenen alguna cosa positiva que sense aquesta conducta no haguessin obtingut. Nosaltres com a persones adultes també sentim ràbia però sabem com canalitzar-la perquè ho vam aprendre És per això que l’acompanyament de les persones adultes en la gestió i canalització emocional dels infants és tan important; els infants han d’aprenent a gestionar, a comprendre i entendre que els passa. Proporcionar-los un bon acompanyament, parlant des de la calma, mostrant-los la nostra ajuda, gestionant les nostres reaccions de neguit davant la frustració dels infants des de la calma, el respecte, l’estima i la tolerància…. els ajudarem a aprendre a canalitzar les emocions intenses que es viuen davant de la frustració i de les rabietes i a aprendre a gestionar millor les pròpies emocions. Amb aquest acompanyament, es reforçaran també els vincles de confiança i estima tan importants en aquesta etapa de 0 a 3 anys i primordials en la gestió i canalització de les emocions.

Us proposem algunes recomanacions que podeu posar en pràctica amb els infants per acompanyar-los en l’adquisició del desenvolupament emocional:

– Expressar amb paraules com ens sentim: Mentre els ajudeu a vestir-se, per exemple, podeu parlar-los de com us sentiu i per què amb fases com: ‘Avui estic feliç perquè ha sortit el sol. Aquesta acció es pot fer en qualsevol moment del dia i quantes vegades es vulgui.

– Cantar cançons on es parli d’emocions: Els podeu cantar cançons que parlin de les diferents emocions, inventades per vosaltres o que ja existeixin i acompanyar-les amb llenguatge verbal interpretant-les amb gestos realitzats amb la cara, mans i cos. Si s’animen, us imitaran i passareu una estona ben divertida.

Us deixem un exemple de Cançons emocionals cantades per Damaris Gelabert

– Explicar i mirar contes que tractin sobre les emocions: Explicar-los algun conte o llibre relacionat amb les emocions els ajudarà a posar nom allò que senten de manera visual i pot ser de gran ajuda en els moments de neguit i frustració.

Us deixem alguns exemples de contes emocionals:

Conte “El monstre de colors”

Conte: Molt enfadat!!

– Crear material per tractar les emocions i identificar-les: Un exemple de proposta seria realitzar unes cares amb cartolina, goma eva, etc…, enganxades a un pal, palleta o alguna cosa que les pugui sostenir i per poder mostrar-les a l’infant a la vegada que se’ls diu el nom de cada una d’ell. En funció del desenvolupament motriu i cognitiu de cada infant, podreu anar ampliant la proposta fent-los indicacions com: «Qui pensen que fa cara de tristesa?» «I d’alegria?» Com posaries tu la cara de tristesa?»

 


Una variació d’aquesta proposta es podria fer amb fotografies o retalls de persones reals on expressin diferents emocions. Fins i tot us animem a fotografia al vostre fill/lla en diferents situacions perquè, quan se us presenti un moment de neguit, por, frustració, etc el pugueu ajudar a canalitzar. Fer servir els seus propis records i vivències per exemplificar les emociones que senten pot ser de gran ajut.

Us posem un exemple de situació: «Recordes el dia que et va caure el gelat? Estaves igual de trist que avui. El que sents a dins es diu tristesa. Vols que t’ajudi? Parlem del que ha passat i busquem una manera d’entendre-ho i canalitzar-ho.»

– Mirar-se al mirall: Seure amb l’infant davant un mirall i jugar amb gestos fent imitacions d’animals (lleó, gos, vaca, etc..) i anar incloent variacions com: imitar a un lleó enfadat, un gos content, un mico trist…

 Activitats per canalitzar emocions i calmar rebequeries:

– Crear un “Racó de la calma” a casa. Es tracta d’un lloc agradable en el qual podem crear amb el nen/a. Posar coixins, pelutxos o altres objectes que afavoreixin la calma i on l’infant pugui anar sempre que ho necessiti.

 – Ensenyar-li a alliberar tensions: L’esport és un excel·lent vehicle per canalitzar la ira i l’estrès, allibera endorfines i contribueix a tenir una sensació de benestar. Així com la realització d’activitats que impliquen relaxació com el ioga, massatges…

– Tocar aigua o sorra pot relaxar els moments d’ira en el nen/a. Podem tenir un recipient i que en qualsevol moment i/o en els difícils pugui posar les mans en aquest i faci cercles o formes que el tranquil·litzin.

Bufar bombolles: Aquesta tècnica va molt bé per trobar la calma a través de la respiració. Consisteix a fer bombolles, per això és necessari controlar la respiració bufant suaument perquè les bombolles es formin. Després es pot imaginar que es fan bombolles a l’aire i nosaltres el podem acompanyar calmadament per demostrar-li com es fa.

– Abraçar un peluix o el seu nino preferit en els moments que està trist, nerviós o té una rebequeria pot ser una bona eina. Abans que arribi a tenir la rabieta podem suggerir-li que el pot tranquil·litzar abraçar el seu peluix i si en el moment que li ha arribat no ho recorda, li podem oferir més endavant.

– Pot de la calma: És un bon recurs que podem fer amb els petits. L’objectiu és calmar l’estat d’ànim de l’infant quan té una rebequeria, atac de por o estrès. Amb un pot de plàstic (preferiblement), aigua i purpurina ajuda a calmar-los mentre observen com es mou la purpurina dins el pot. Primer li expliquem al nen/a perquè serveix i com utilitzar-lo. Les primeres vegades que l’utilitzi l’haurem d’anar guiant i a poc a poc ja l’anirà agafant ell sol quan el necessiti.

Esperem haver-vos apropat al món de les emocions dels més petits i que, si feu servir alguna de les propostes que us proposem, us animeu a explicar-nos com us ha anat.

Equip Llar d’infants Pública Municipal La Baldufa