1. Experimentar un canvi físic.
  2. Comprendre el concepte de tensió superficial de manera simple.

Cicle Mitjà/ Superior

• llet
  • safates
  • clips
  • sabó líquid
  • cartró prim
  • palletes
  • esponges
  • bols
  • draps
  • colorant alimentari
  • vasos de precipitats o gots
  • palets per netejar les orelles

Considerem que no utilitzem cap material perillós
En el nostre taller farem tres experiments, tots ells relacionats amb la tensió superficial:

1. Tindrem una plata plena de llet. Els alumnes hauran de tirar una gota de colorant alimentari de diferents colors (blau, vermell i groc) i a continuació, amb l’ajuda d’un bastonet moll de sabó líquid, tocaran la llet.
  2. Per fer aquest experiment necessitem dos clips i un got ple d’aigua per cada nen. Amb l’ajuda d’un clip hauran d’intentar deixar l’altre, horitzontal, sobre la superfície de l’aigua, sense que s’enfonsi. Un cop aconseguit això, tirarem una gota de sabó.
  3. Amb l’ajuda d’una gota de sabó farem que un tros de cartolina entri a la porteria que estarà surant sobre l’aigua.

Amb aquest experiment observem com el sabó trenca la tensió superficial de l’aigua i de la llet.
La tensió superficial d’un líquid és el resultat de les forces intermoleculars a la part superficial d’un líquid. Aquestes forces provoquen la formació d’una mena de membrana. Aquesta s’altera a causa de la presència de molècules o ions d’altres substàncies; així, quantitats moderades de sabó redueixen la tensió superficial de l’aigua a una tercera part.
El sabó com a eina en la didàctica de de la física i de la química:

Universitat de Girona. Facultat d’Educació i Psicologia.
Raquel Heras Colàs
Àlex Farrés, Nina Casamitjana, Loreto Garcia, Judit Formatgé, Miriam Luque, Gemma Diaz i Eva Estevez