1. Aprendre que les plantes tenen un pigment de color verd: la clorofil•la.
  2. Investigar la degradació de la clorofil•la mitjançant un àcid.
Cicle mitjà
  • morter
  • mà de morter
  • gespa de jardí
  • bastonet
  • colador,
  • paper absorvent
  • flascó
  • llimones
  • exprimidor
  • alcohol
Caldrà vigilar i fer les recomanacions necessàries perquè els alumnes usin l’alcohol amb precaució (tocar-se els ulls, la boca… amb les mans brutes).
  1. Agafar un grapat de gespa tendre i la col•locar-la al morter.
  2. Amb la mà de morter aixafar bé la gespa.
  3. Remenar la gespa aixafada amb un bastonet.
  4. En el mateix morter afegir un raig d’alcohol.
  5. Colar la barreja de la gespa aixafada i l’alcohol  i posar el líquid colat en un flascó.
  6. Dividir el líquid en dues parts: en una es posa suc de llimona i a l’altra res.
Observem que el líquid desprès per la gespa és de color verd i, per tant, conté un pigment d’aquest color: la clorofil•la.
A més, també observem que el suc de llimona, que és àcid, fa desapareixer el color verd i, per tant, arribarem a la conclusió que les fulles a la tardor perden el color verd perquè es degrada la clorofil.la.
  • Clorofil•la: és una mol•lècula present a les plantes, algues i cianobacteris que els hi dóna el color verd i està relacionada amb el procés de fotosíntesi.
  • Degradació de la clorofil•la a la tardor: les fulles caduques perden color a la tardor perquè amb la falta de llum segreguen una substància que para l’entrada de saba a dins la fulla. Per tant, frena l’entrada dels pigments (clorofil•la). És a dir, la clorofil•la es va degradant i la fulla va perdent el color verd.
UdG
Mònica Aranjuelo, Roberta Archibald, Alba Codina, Minerva Corredera, Alba Garcia i Anna Gispert