Tremp, ciutat geològica. Visita a l’IGC

IGC

El divendres 8 de maig del 2015, amb l’alumnat de 2n d’ESO hem visitat  l’Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya.

En aquest article hi teniu una revisió d’alguns conceptes i idees referents al que hem vist en aquesta sortida.

Aquí teniu eldossier que correspon a aquesta activitat que no hem treballat però és una guia d’algunes de les coses que hem comentat en aquest taller:  Tremp_Ciutat_Geo_alumne

A la visita ens han parlat del què és la Geologia i de la feina que fan els geòlegs. Què en saps tu d’això?

Consultarem la pàgina d’aquest mateix bloc on parla d’aquests termes.

Podem dir doncs que els geòlegs fan feines molt diverses i a la vegada molt importants. Un de les més aplicades és la minimització i prevenció de riscos geològics. Quan fem una construcció nova és molt important tenir en compte aquest apartat. Quan no ho fem així poden passar desastres com l’esfondrament al barri del Carmel (Barcelona) o esllavissades com la del poble de Puigcercós.

En geologia també és molt important un altre concepte: el TEMPS GEOLÒGIC.

cropped-interrogants-colors.jpg

Recordes quants anys té la Terra? I quan fa que hi ha vida a la Terra?

El temps, com sempre s’ha dit, és relatiu. I és ben veritat. Per a tu, un període de deu anys et pot semblar molt llarg, però com a geòleg o geòloga has de començar a tenir en compte ’tot el temps del món’. Per a un geòleg una roca que tingui 10 m.a. és una roca jove, per exemple.

Mira aquest rellotge de la Terra en el que l’hora zero representa la formació de la Terra fa 4600 m.a. i les 12 de la nit és avui ( també el tens al dossier). Fa 3.600-3800 m. a. van aparèixer les primeres formes de vida.

rellotge Terra

 

El Pirineu, laboratori natural

La Conca de Tremp i el Pirineu han esdevingut un laboratori natural a l’aire lliure des del punt de vista de recerca i també de formació de geòlegs. En aquest Institut s’hi realitzen moltes activitats com la confecció de mapes geològics, els geotreballs i  l’estudi de microfòssils per datar el lloc on els han trobat i també per conèixer millor l’ambient i l’ecosistema en el què vivien aquells organismes.

Els mapes geològics i els geotreballs

Hem parlat d’aquest tipus de mapes i de per a què ens serveixen. Conèixer bé el tipus de sòl o substrat quan hem de fer una construcció determinada és molt important ja que permet planificar on farem aquella obra ja que no és el mateix construir una carretera, un pont o una via de tren.

Aquests mapes també ens poden facilitar la recerca de recursos naturals: minerals, hidrològics( d’aigua), energètics…

VISITA A L’IGC 

L’edifici que visitarem ha rebut un premi d’aquitectura i construcció  per haver integrat l’energia a l’arquitectura.

Aquest és un edifici sostenible i eficient i el seu disseny està dintre del que anomenem arquitectura bioclimàtica. N’havies sentit a parlar mai?

arquitectura bioclimàtica

 Aquí tens un parell d’edificis construïts amb aquesta arquitectura:

bioclimàtica 2bioclimàtica 1

 

 

 

 

geotèrmiaLa climatització d’aquest edifici es du a terme aprofitant l’energia geotèrmica. Saps en què consisteix aquesta energia?

Segurament ja n’heu parlat a tecnologia d’aquest tipus d’energia. Aquesta energia fa que en utilitzar-la no s’emetin a l’atmosfera tants gasos d’efecte hivernacle com amb l’ús d’energies no renovables, per això podem dir que és un edifici sostenible.

CLASSIFICACIÓ DE ROQUES

Per a classificar les roques, com les plantes o animals, fem anar les claus dicotòmiques que són claus de classificació que ens serveixen per identificar una mostra i ens permeten escollir entre dues possibilitats fins a identificar-la.

Aquí tens un exemple per fer-ho amb plantes.

Activitat per fer una clau dicotòmica de roques.

Les roques que hi han en gabions al costat de l’IGC de Tremp són tretes del riu Noguera Pallaresa. De totes les que classificarem quines estan als gabions? Per què les altres no?

Recorda que aquí a la conca la majoria de roques són sedimentàries ja que estem en una magnífica conca sedimentària però n’hi ha d’altres que han pogut acabar també al riu. Això depèn del lloc on s’originen, on es troben, com es transporten, si són o no solubles en aigua…

Aquí tens la notícia que han penjat a l’EdA.

I les fotos de la visita que hem fet: 

 

teeneger readingI ara et toca a tu: fes un comentari de la sortida. T’ha agradat? Què has après? Creus necessari i important fer aquest tipus de sortides per entendre millor el que treballem a l’aula? Per què?

FES EL TEU COMENTARI!

 

.

 

 

15 comentaris a “Tremp, ciutat geològica. Visita a l’IGC

  1. La sortida m’ha agradat bastant. Amb aquesta sortida, he vist diferent tipus de pedres, he après com envestigat la antiguitat de la terra, com identificar una pedra, a on es troben les pedres, i com la importància dels geològics.
    Jo personalment penso, que es molt necessaris fer sortides per aprendre el l temari que estàs estudiat, perquè així pots opinar millor, estàs mes atent, aprens mes cosses, et diverteixes aprenent, estàs amb grup, pots fer mes preguntes…
    Pro el mes important tens que aprendre i saber divertir-te aprenent.
    🙂 🙂

    • M’encanta això que dius d’aprendre mentre et diverteixes. És un gran repte que tenim molts educadors/es. Penso que amb aquest tipus d’activitats ens hi acostem bastant i moltes vegades ho aconseguim!!!

      • Jo també crec que u esteu aconseguirem, això de aprendre i divertir-se .Potser que en un futur quan els alumnes, s’adonin de la importància dels estudis, i que deixin de pensar que tenen que aprendre per un examen o per passar de curs , si no adquirir mes coneixement al llarg de la vida .Llavor pot ser que ens divertim aprenent.
        🙂 🙂 🙂 🙂 :):)

  2. A jo, personalment aquesta sortida m’ha agradat més del que em pensava, pensava que seria una de les típiques sortides en la que ens emplenen el cap de coses que no sens quedaran o que no utilitzarem però no, aquesta sortida a estat entretinguda i divertida, no pensava ni sabia que passessin tants geòlegs o estudiants de geologia per la conca de Tremp, per estudiar-ne les roques, tampoc sabia que teniem una conca sedimentaria tant important, espero que fem més sortides d’aquest tipus, ja que m’agradaria saber-ne més sobre les roques que tenim sota els nostres peus.

  3. Jo també crec que u esteu aconseguirem, això de aprendre i divertir-se .Potser que en un futur quan els alumnes, s’adonin de la importància dels estudis, i que deixin de pensar que tenen que aprendre per un examen o per passar de curs , si no adquirir mes coneixement al llarg de la vida .Llavor pot ser que ens divertim aprenent.
    🙂 🙂 🙂 🙂 :):)

  4. A mi la sortida m’ha agradat molt! És una d’aquelles excursions en les quals entre tant et diverteixes fent jocs o activitats, vas aprenen moltíssim! Penso que a vegades aprens més fent aquestes sortides amb un guia, amb grup i posant els coneixements amb pràctica, que amb un llibre a les mans, llegint i a vegades ni sabent el que llegeixes. Per això, estic totalment d’acord amb vosaltres, en aquesta excursió he après a aprendre i divertint-me al mateix temps!
    Gràcies a que uns dies abans la Flors ens fes una mica de repàs sobre la geologia, en la sortida no em costava tan capta la informació que em donava el Carles i les coses que ens deia no em venien gaire de nou, ja que anteriorment ja havíem parlat una mica sobre les pedres i el seu entorn!
    El que més m’ha agradat de la sortida és l’activitat final. la veritat que en aquell joc m’he posat a la pell d’un geòleg i… el seu treball no és gens fàcil, ja que en algunes pedres al analitzar-les al meu grup ens va provocar una mica de dubtes ! 😉
    Per part meva espero repetir molts més cops aquest tipus de sortides, ja que a part de omplir el teu cervell de nous coneixements, ho pots posar en pràctica, pots conèixer nous llocs (en aquest cas l’ Institut Geològic) i també pots conèixer a persones que es dediquen en aquestes feines especialitzades!

    • M’ha agradat això que has dit de posar els coneixements en pràctica: també aquest és un dels objectius de molts profes, que sigueu capaços d’aplicar els coneixements apresos. Si amb aquesta sortida ho hem aconseguit una mica ja em dono per satisfeta!!

  5. La sortida m’ha agradat molt , ha estat molt bé perque apart de que ens han esplicat unes cuantesn coses , a l’erjercici de les pedres hem fet com de investigadors , les hem classificat … I a sigut bastant divertit .
    Jo personalment crec que esta molt be de fer surtides de cuant en cuant perque d’aquesta manera ens relaxem mes i ens es mes facil per estudiar i ens arrecordem mes de lo que ens expliquen , d’aquesta manera no s’hens fa tan pesat .

  6. A mi aquesta sortida m’ha agradat molt la veritat, pensava que seria una sortida bastant avorrida i que no pararien d’explicar coses rollo i que després d’un temps ja no ens recordaríem més, però ha sigut molt divertida i entretinguda, i també ens han explicat moltes coses interessants sobre les pedres, on es troben gairebé els fòssils a Tremp i que ve molta gent a arqueòloga a investigar etc… i també em va impressionar l’edifici l’IGC perquè no pensava que seria així, i quan el vaig veure vaig pensar que les manxes que tenia era per la pluja o alguna cosa, però quan el Carles ens va explicar que era un mapa em vaig quedar parat, mai m’imaginava que seria un mapa. I l’activitat que més em va agradar va ser la ultima, ja que ens van deixar unes pedres i vam haver d’investigar el nom de cada pedra.

    • Els que venen a estudiar les roques i fòssils no són arqueòlegs sinó PALEONTÒLEGS. També vénen molts estratígrafs ( estudien els estrats).

  7. A mi la sortida m’ha agradat molt, no es una de aquelles sortides en que sol escoltes i no et quede res si no que a sigut divertida sobre tot aquella activitat de clasificar les pedres …
    he pogut observar coses que son interesants coneixe noves especies de pedres saber de on venen…
    es curios que jo vivint al costat no havia vist aquella part , m’ha encantat.

    • És veritat que l’activitat de classificar les roques ha estat molt interessant. Només una observació: les roques, com que no són éssers vius, no es classifiquen en diferents espècies.

  8. A jo, aquesta sortida m’ha agradat força. Com han dit altres companys, pensava que seria una sortida en la qual ens parlarien molt, ens explicarien moltes coses…però, a part d’aprendre, ens avorrim més perquè si solament parla la persona que ens ho explica i ens va donant molta informació no ens en enrecordem i ens cansem(fins un punt que ja no escoltem).
    Però aquesta sortida va ser diferent perquè, a part d’explicar-nos informació important, vam veure moltes roques…i, també penso que, al explicar-nos coses sobre roques que hi ha al Pallars ens interessem més. Perquè no és el mateix que et parlin de roques a països que, potser, no aniràs mai; a que et parlin de roques que “t’envolten” i les pots trobar cada dia.
    En general, la sortida em va agradar molt. Moltes gràcies!:)

  9. A mi personalment m’ha agradat molt aquesta sortida perquè hem tingut l’oportunitat d’aprendre moltes coses interessants amb la companyia del Carles.
    Fent aquest tipus de sortides de camp podem observar coses en els quals possiblement mai ens hi fixaríem, en aquest cas, les pedres que ens envolten. A més podem aprendre i divertir-nos al mateix temps, al contrari de quan estem a classe passant les pàgines d’un llibre sense entendre el que llegim (encara que a naturals gairebé mai utilitzem llibre).
    El fet de fer aquesta sortida ens permet posar els nostres coneixements en pràctica i aprendre’n de nous, ja que tenim al nostre costat a gent especialitzada en el tema.
    L’activitat d’analitzar les pedres em va agradar molt, ja que vam ser nosaltres mateixos els que vam descobrir quin tipus de pedra era cadascuna. El meu grup les vam fer totes bé!
    Espero continuar fent sortides com questa 😀

  10. La sortida que hem fet aquest dimecres penso que ha estat molt bé per poder millorar i interioritzar aquests elements geològics (tipus de roques, quines tenim aquí…) Em sembla molt bé i m’agrada molt que fem sortides d’aquestes perquè és una manera d’aprendre moltes més coses d’una manera una mica més lliure, divertida i diferent, a més podem fer moltes preguntes i dubtes i parlar amb persones expertes en aquest tema, cosa que no sempre es té oportunitat. Crec que hauríem de seguir fent aquestes sortides, però clar, si no ens agrada el tema potser és una mica avorrit! Això també ja depèn de cada persona 🙂

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *