Herbari virtual

Entre els alumnes de 2n ESO farem un petit herbari virtual, és a dir, una recopilació d’informacions sobre algunes de les plantes del nostre entorn. Ho farem de la següent manera:

Cada alumne ha de fer una foto a una planta o a una part representativa de la mateixa (les seues fulles, o les seues flors, per exemple). Pots triar la planta que vulgues; això sí, no es pot repetir, així que abans de decidir-te, val la pena que faces un cop d’ull a les que ja hi figuren a l’herbari. Pots fer-ho fent clic sobre l’etiqueta Herbari virtual. També podeu anunciar quina planta fareu al corresponent fòrum al Moodle. Com més aviat et decideixes, més tindràs on triar.

Per poder demostrar que la foto que inclous l’has feta tu, i no l’has trobada, per exemple per Internet, en la foto ha d’aparèixer el logotip de l’herbari, que és el que acompanya aquesta entrada: fes clic sobre ell, imprimeix-lo, i fotografia’l juntament amb la planta.

La fotografia ha d’anar acompanyada d’una certa informació:

• Nom científic en llatí. Ha d’estar ben escrit: com que és un nom llatí, va en cursiva. Consta de dues paraules (el gènere i l’espècie): la primera sempre ha de començar per majúscula; la segona, tota en minúscules.
  • Família a la qual pertany la planta.
  • Nom comú en català, en castellà i en anglès. Pots incloure alguna altra llengua, si estudies francès o alemany, per exemple, o si en coneixes alguna altra, com l’àrab o el romanès, etc.
  • Nom de l’alumne que ha fet la fotografia.
  • Data i lloc on vas prendre la imatge.
  • Hàbitat: bosc, matollar, dunes, jardí, camp conreuat…
  • Descripció de la planta: port (herbaci, arbustiu, arbori), tipus de fulles, etc. Has d’incloure sempre les fonts d’on has obtingut la informació, per exemple, l’enllaç, si l’has trobada per Internet.
  • Relació de la planta amb l’ésser humà o amb altres espècies: si té alguna propietat medicinal, o és tòxica, si s’utilitza en alimentació o com a planta ornamental, si és pol·linitzada per algun animal, o presenta simbiosi o parasitisme, etc.

Perquè aparega la teua contribució a l’herbari virtual has de penjar al nostre Moodle dos arxius: una imatge amb la fotografia i un document de text amb la informació sobre la planta. La nota d’aquest treball es tindrà en compte en la qualificació de la matèria de Ciències naturals.

Pots consultar altres herbaris virtuals per fer-los servir com a referència o per obtindre informació (recorda que has d’incloure l’enllaç de les fonts bibliogràfiques). Des de les Universitats de València i de les Illes Balears, l’Herbari Virtual del Mediterrani Occidental ens acosta tota la saviesa al voltant d’espècies vegetals. Estan agrupades per famílies, per nom científic, per nom popular català i per nom popular castellà. Igualment d’interessant i ben organitzat és l’herbari virtual de la pàgina www.floraCatalana.net.

Ànims i no t’ho deixes per a l’últim moment!

4 pensaments sobre “Herbari virtual

1. Hola Laura.

Vosaltres heu de penjar el vostre treball al Moodle i jo, després, el publico a l’Herbari virtual. Però m’he pres un descans durant les vacances, a partir d’avui tornaré a la feina i els aniré penjant, un poc de paciència! 🙂

Gràcies!