Conclusions

La nostra hipòtesi inicial abans de començar la recerca era que la música té molta influència en l’amor. És a dir, aquelles persones que escolten estils musicals com ara el reggaeton i subgèneres que se li assemblen, com ara el dembow, tenen una visió de l’amor menys romàntica i més decantada cap sexe. Des del nostre punt de vista, moltes d’aquestes persones segurament veuen els homes i, sobretot, les dones com a objectes que es proposen aconseguir o utilitzar a la seva conveniència, sense deixar sorgir cap tipus de sentiment relacionat amb l’amor. En canvi, la gent que escolta estils musicals com ara la balada romàntica o el pop romàntic, segurament tenen una visió molt més sensible, romàntica, detallista, sincera i real sobre el terme amor pròpiament dit en si.

Per tal de conèixer si la nostra hipòtesi inicial era certa o no, vam decidir centrar-nos únicament en la influència que té la música en l’amor en les etapes de la preadolescència i l’adolescència (dels onze als vint anys), perquè fer un estudi de totes les edats ens resultaria probablement impossible.

Aprofitant que en el nostre centre d’estudis hi ha alumnes de totes les edats esmentades, vam crear una enquesta, la qual consta de tres parts; i vam demanar la col·laboració d’un grup d’alumnes reduït de cadascun dels cursos dels quals consta el nostre institut: des de primer d’ESO fins segon de Batxillerat.

En la primera part de la nostra enquesta formulem quatre preguntes.

En la primera els preguntem quins són els estils musicals que escolten, i que, per tant, els agraden. Ens han d’anotar com a màxim cinc estils. La nostra intenció en fer aquesta pregunta és saber quins són els estils musicals que més destaquen en cada curs, per així, més tard, poder analitzar de forma general, fixant-nos en les lletres de les cançons dels estils rellevants, quina és la visió que tenen de l’amor en cadascun dels cursos.

En la segona pregunta els demanem que, per ordre de preferència, indiquin com a màxim els cinc cantants que prefereixen escoltar. El que volem aconseguir tractant aquesta qüestió és bàsicament saber quins són els cantants i/o grups musicals més destacats a cadascun dels cursos en qüestió, per així, poder analitzar certes de les seves cançons i fixar-nos en les lletres que les componen: potser són més romàntiques, igual tracten més l’amor, potser juguen més amb el desamor, igual les lletres es basen més en l’amor físic i carnal…
A més, aquesta pregunta ens pot ajudar més tard, quan arribem a la segona part de l’enquesta, en la qual tractem fragments de certes cançons amb l’objectiu d’esbrinar si agraden o no a les persones enquestades; a tenir l’opció de saber si agrada aquell fragment perquè és una cançó del cantant o grup musical que agrada a l’alumne o alumna, o si no agrada perquè la lletra de la cançó és d’un cantant o banda musical que no agrada a l’alumnat.

En la tercera i quarta pregunta els preguntem el nom de, com a màxim, cinc cançons d’amor i cinc cançons de desamor, respectivament. Amb les respostes que ens donen volem saber, principalment, si s’escolten o no cançons que tractin aquestes dues temàtiques entre l’alumnat. Si es dóna el cas que sí que s’escolten cançons d’aquest tarannà, volem saber quines són les més demandades per així poder analitzar la seva lletra i arribar de nou a la mateixa conclusió: la idea d’amor que transmet la lletra. Si la lletra agrada, és perquè la concepció que aquella persona té de l’amor és similar o igual al que la cançó explica, o ara bé, la persona se sent identificada amb el que aquesta transmet.

Un cop enllestides les quatre primeres preguntes de l’enquesta, els alumnes passen a fer la segona part. En aquest tros de l’enquesta hem volgut saber quina importància té l’estil musical al qual pertany la cançó enfront de la seva lletra.

El treball dels alumnes consistia a llegir catorze fragments que nosaltres vam escollir de certes cançons que tracten l’amor i el desamor, les quals pertanyien a un estil musical però aquest no estava citat (és a dir, l’única possibilitat que tenien les persones enquestades de saber quin era el ritme d’aquelles cançons, era reconeixent-les tan sols en llegir les seves lletres) i posar al costat esquerre del full, davant de cada cançó, un gomet verd si consideraven que els agradava el que deia el fragment, o bé, enganxar un gomet de color taronja si no els agradava aquella lletra que llegien. Un cop acabada aquesta tasca, els alumnes passaven a escoltar el tros de les cançons de les quals havien llegit la lletra. Aleshores havien de seguir el mateix procediment: enganxar un gomet verd quan la cançó que escoltaven els agradava, o ara bé, un gomet taronja si aquella cançó no els havia agradat; però ara a la part dreta del full.

Els fragments escollits són els següents i pertanyen a les següents cançons:

1. “Y es que yo quiero ser el que nunca olvida tu cumpleaños, quiero que seas mi rosa y mi espina aunque me hagas daño, quiero ser tu carnaval, tus principios y tus finales; quiero ser el mar dónde puedas ahogar todos tus males, quiero que seas mi tango de gardel, mis octavillas, mi media luna de miel, mi blues, mi octava maravilla; el baile de mi salón, la cremallera y los botones, quiero que lleves tu falda y también mis pantalones.” (Tu jardín con enanitos – Melendi)

2. “Este menor que usted la quiere conocer, con su forma de actuar me va a enloquecer. La tengo en mi soñar, acaricio su piel; le quiero confesar…Yo… No me importa que usted sea mayor que yo. Hoy la quiero en mi cama.” (Mayor que yo – Wisin y Yandel)

3. “El amor, no solo son palabras que se dicen al azar, por un momento y sin pensar. Son esas otras cosas que se sienten sin hablar, al sonreír, al abrazar… El amor, a veces nunca llega porque pasa sin llamar, se va buscando a quien amar. A veces, cuando llega, llega tarde, porque ya hay alguien más en su lugar.” (El amor – Julio Iglesias)

4. “Cuando tú me miras, yo te miro y me muero. Nadie te quiere como yo te quiero, nadie te ve como te puedo ver. Porque si me dejas yo te llevaré al cielo, te haré canciones con amor sincero; seré tu sol en este amanecer…” (Por fin te encontré – Cali y el Dandee ft Juan Magan)

5. “Cerca de mí está tu pecho. Tus latidos, uno por uno los cuento. No siento, ni que haya luces a mi alrededor y todo huele a ti, las horas vuelan. Siento tu cuerpo palpitando al lado del mío, siento tus labios sobre mis besos. Mira, mírame y dame tu dolor más nuevo. Yo estoy aquí, amor, ya no temas más.” (Todo huele a ti – Alejandro Sanz)

6. “Eres lo mejor que tengo, lo mejor que tuve, lo mejor que tendré en esta vida, un amor que sube, llega hasta las nubes y allí vuela; jugar a no perderte, a abrazarte fuerte, a quererte tanto que me duela. A tu lado todo es diferente, el olor de tu perfume me enamora cuando vuelves, pasear de la mano a tu lado hasta perderme, decirte que te quiero, “te quiero” y así será para siempre.” (Buenos días princesa – Rafa Espino)

7. “Y es que vuelvo a verte otra vez, vuelvo a respirar profundo y que se entere el mundo que de amor también se puede vivir. De amor se puede parar el tiempo, no quiero salir de aquí. Porque vuelvo a verte otra vez, vuelvo a respirar profundo y que se entere el mundo, que no importa nada más…” (Vuelvo a verte – Malú y Pablo Alborán)

8. “Caminas dentro de mí, como el fuego entre mis venas, me estoy quemando con tu amor. Tu sombra, tu olor, tu ser; me siguen por donde quiera, estoy perdiendo la razón. Acostados en tu cama, abrazados, haciéndonos el amor. Y confundidos entre sabanas mojadas, el tiempo se nos detuvo, y tus cabellos largos sobre la almohada; mi mejor canción de amor eres tú.” (Fuego entre mis venas – Kronos)

9. “Quien sabe de hechizos que duerma las penas, quien sabe de pócimas para olvidar, si la brujería es capaz de curarme, ¿dónde la puedo encontrar? Dime dónde encontrar en otros besos mi hogar. Pues en tus brazos yo siempre dormí, y me olvide se sufrir. Sólo dime por donde estarás y si te puedo llamar. Pues tengo miedo si vuelvo a caer y no me sé levantar.” (Hechizos, pócimas y brujería – Mägo de Oz)

10. “Vuelvo a casa con los ojos rayados y mi madre me pregunta: “¿hijo qué te ha pasado?”. Yo sin remordimientos caigo en sus brazos y me dice: “el amor es ciego, el final es triste”. Y tú no sabes lo que siento por tí, en mi ventana ya no se ve la luz… El cielo está oscuro, y lloro, porque no te encuentras aquí.” (Puro amor – Young Killer)

11. “El amor es una rosa que se cuida con cariño, no se le debe de hacer daño porque es más tierna que un niño. Y estas bonitas palabras yo no las tenía en cuenta, y por no cuidar mi jardín he pagado las consecuencias. No se valora lo que tienes hasta que lo has perdido, y contigo se ha ido mi felicidad… No supe apreciar tu dulce cariño, y ahora como un niño me harto de llorar.” (Si se pudiera volver – Canelita)

12. “Ya no tengo fuerzas para resistir, ya no tengo palabras para rebatir, ya no… te alejas y me duele. Ya no habrá canción ni bailes de pasión, los ojos que ahora miras no los veo yo, ya no, seremos para siempre. Los dos, cada uno por su cuenta, cada cual su pelea; un te quiero sin voz. Dolor, si no estuve contigo, si no supe decirlo, no me guardes rencor…” (Ya no – Manuel Carrasco)

13. “Vive mirando una estrella, siempre en estado de espera. Bebe a la noche ginebra, para encontrarse con ella. Sueña con su calavera, y viene un perro y se la lleva, y aleja las pesadillas, dejando en un agujero unas flores amarillas, para acordarse de su pelo.” (Standby – Extremoduro)

14. “Espera no recojas tus cosas todavía, sé que tienes prisa, pero solo aguarda un momento. Sé que soy culpable de todo y lo acepto, porque soy un hombre como todos y también tengo defectos. Perdóname mi amor si te hice daño, yo no quise lastimarte, sabes muy bien que te amo. Perdóname mi amor si te hice daño, ella fue una aventura, sabes muy bien que te amo.” (No quise hacerte daño – Makano)

En la tercera i última part de l’enquesta, demanàvem als alumnes respondre dues preguntes.

La primera els preguntava si creien que algunes de les lletres dels fragments que acabaven de llegir expliquen històries amoroses que ells hagin viscut o els agradaria viure. Amb aquesta pregunta volem comprovar si han viscut una relació amorosa al llarg de la seva vida que trobin reflectida en les lletres o si els agradaria viure-la. D’aquesta forma, i basant-nos en si els agraden o no les lletres de les cançons, podem saber com ha estat aquesta experiència o com els agradaria que fos (més materialista, d’amor vertader, si han patit en conseqüència d’aquell sentiment…).

En la segona pregunta volem saber si coneixen o no alguna persona que es pugui sentir identificada amb alguna de les lletres. En analitzar les respostes volem saber si han viscut de forma propera alguna de les situacions reflectides en els fragments, sigui per experiència pròpia o bé, de forma indirecta (en relació a algun amic o amiga, a algun familiar…).

Amb aquesta pregunta finalitza la nostra enquesta.

Com ja hem esmentat anteriorment, els fragments que vam escollir per a l’enquesta han estat llegits pels alumnes i després, els hem passat les audicions dels fragments amb la seva música de fons, per tal que puguin escoltar-les i saber si els agraden en el seu conjunt o no.

Per poder passar aquests fragments de les lletres de les cançons per les classes, el primer que vam fer va ser convertir-les a format MP3 i, seguidament, descarregar-les. El següent pas va ser descarregar-nos el programa Audacity, el qual va facilitar-nos retallar la cançó en el minut i segon exactes on començaven i acabaven els respectius fragments. Per tal de no perdre temps mentre passàvem l’enquesta per les aules, vam enganxar totes i cadascuna de les cançons retallades, una rere l’altra, en el mateix ordre cronològic en el qual les havien llegit els alumnes.

Vam passar aquest recopilatori a un pendrive, i va ser així com vam reproduir el conjunt de cançons en cadascuna de les aules: introduint-lo als ordinadors.

Escollir els fragments de cadascuna de les cançons ha estat una tasca clau per a les enquestes. Ens ha resultat divertit, això de buscar cançons amb lletres d’amor, per una banda, i de desamor per l’altra. Però alhora havíem de donar-li la serietat que calia: cadascun dels fragments ha de representar una visió diferent de l’amor, per així poder veure quines són les lletres que agraden més entre els alumnes. Aquesta informació ens permetrà concloure, més tard, la visió de l’amor que tenen cadascun dels nois i noies: molt romàntica, materialista, incondicional…

Tot va començar quan la tutora del nostre treball ens va mostrar un vídeo que plasmava les reaccions que tenien certes persones en llegir lletres d’algunes cançons de reggaeton. Totes eren negatives. Els provocaven rebuig i els avergonyia llegir aquells fragments. Aquest curtmetratge volia demostrar que aquest tipus de lletres, la majoria masclistes i molt materialistes, resulten desagradables a les oïdes de moltes persones sense anar acompanyades del ritme de fons que és propi d’aquest estil musical llatí.

Amb aquesta demostració vam arribar a la conclusió que potser podia passar alguna cosa semblant amb la resta dels estils. És a dir, si en les cançons de reggaeton, el ritme és el que més agrada a les persones però la lletra, en la majoria dels casos, resulta indignant; potser en estils totalment diferents, podria passar exactament el mateix o, per contrari, donar-se el cas que les lletres dels artistes d’aquells estils tinguin gran èxit i el ritme no agradi tant. També podem considerar com a tercera possibilitat que tant el ritme com la lletra de les cançons de certs estils agradin per igual al públic. Aleshores, havíem de passar a analitzar quins estils ens ajudarien més a arribar a aquestes conclusions. Vam fer una llista i vam pensar en els estils més coneguts i que són més escoltats. Aquests estils havien de ser en castellà, perquè si les buscàvem en altres idiomes, com per exemple l’anglès, el francès; corríem el risc que potser els alumnes no poguessin entendre les lletres.

A continuació us mostrem els estils musicals que apareixen en l’enquesta:

  • El primer que consideràvem que havíem de tractar és el pop. Un dels millors representants d’aquest estil és Melendi. A més, com tenim coneixement que aquest artista és un cantant molt popular en el nostre institut, sobretot entre les noies, vam pensar que seria una molt bona idea posar una lletra seva. Després d’estar mirant lletres de cançons seves que tractin temes relacionats amb l’amor o el desamor, vam pensar que la millor opció per al nostre treball és la cançó titulada Tu jardín con enanitos. Després d’estar analitzant la seva lletra, vam escollir el següent fragment: “Y es que yo quiero ser el que nunca olvida tu cumpleaños, quiero que seas mi rosa y mi espina aunque me hagas daño, quiero ser tu carnaval, tus principios y tus finales; quiero ser el mar dónde puedas ahogar todos tus males, quiero que seas mi tango de gardel, mis octavillas, mi media luna de miel, mi blues, mi octava maravilla; el baile de mi salón, la cremallera y los botones, quiero que lleves tu falda y también mis pantalones.”
    Ens ha semblat el millor fragment perquè aquestes lletres representen un amor vertader, realment intens, incondicional: mostra una persona que s’entrega a una altra sense esperar res a canvi.
  • El segon estil que hi havia d’aparèixer quasi per obligació, ja que és un gènere molt escoltat entre els alumnes, és el reggaeton. Vam buscar vàries cançons de molts artistes, però vam tenir la idea que seria un bon experiment escollir una lletra que, en tan sols llegir-la, es noti que la lletra pertany al reggaeton i, a més, resulti una mica masclista i possessiva i, per tant, xocant.
    Nosaltres sospitàvem que la reacció dels alumnes en llegir la lletra seria negativa i ja es predisposaven a no escoltar la cançó de forma receptiva. El que vosaltres volíem veure, llavors, era a quantes persones sí que els agradaria la lletra en llegir-la i a quantes els agradaria després. Perquè aquest fet ens mostra qui té una visió més materialista i bàsicament carnal sobre l’amor. El millor fragment que podia ajudar-nos a aconseguir el nostre objectiu és el següent: “Este menor que usted la quiere conocer, con su forma de actuar me va a enloquecer. La tengo en mi soñar, acaricio su piel; le quiero confesar…Yo… No me importa que usted sea mayor que yo. Hoy la quiero en mi cama.”
    Aquesta lletra l’hem extret de la cançó Mayor que yo, dels artistes llatins Wisin y Yandel.
  • Un estil que no podia faltar en la nostra enquesta és el rap. Vam buscar noms dels representants màxims d’aquest estil musical. Després d’informar-nos, vam quedar-nos amb aquells artistes que sabem que són més coneguts sobretot entre els adolescents. Vam escoltar cançons de rap, vam buscar lletres. Volíem trobar una lletra que arribés profundament (no sabíem si de forma positiva o negativa) als alumnes només en llegir la primera frase, que ho digués i mostrés tot en poques línies.
    Ja coneixíem l’artista Rafa Espino i vam recordar una cançó seva amb una lletra, per a nosaltres, preciosa: Buenos días princesa. El fragment que més ens agrada diu: “Eres lo mejor que tengo, lo mejor que tuve, lo mejor que tendré en esta vida, un amor que sube, llega hasta las nubes y allí vuela; jugar a no perderte, a abrazarte fuerte, a quererte tanto que me duela. A tu lado todo es diferente, el olor de tu perfume me enamora cuando vuelves, pasear de la mano a tu lado hasta perderme, decirte que te quiero, “te quiero” y así será para siempre.” Com és una lletra que mostra l’amor fidel, real i vertader, ens serveix per saber que les persones que indiquin que els agrada, tenen una visió més sentimental de l’amor.
  • Una cançó molt coneguda i escoltada actualment és la de Cali i el Dandee ft Juan Magan, titulada Por fin te encontré. És un reggaeton que parla de sentiments reals d’amor, i no apareix cap expressió referida al sexe, a l’amor físic i carnal, ni al materialisme; com és típic en la majoria de les cançons d’aquest estil.
    També volíem veure si aquesta cançó és escoltada per igual en tots els cursos, encara que hi hagi molta diferència d’edat entre els alumnes de primer de l’ESO i de segon de Batxillerat, per poder comparar aleshores les seves visions enfront l’amor.
    El fragment més conegut de la cançó és la tornada: “Cuando tú me miras, yo te miro y me muero. Nadie te quiere como yo te quiero, nadie te ve como te puedo ver. Porque si me dejas yo te llevaré al cielo, te haré canciones con amor sincero; seré tu sol en este amanecer…” . És per això que el vam escollir.
  • Ara tocava posar una cançó d’un estil més tranquil, lent i molt diferenciat al reggaeton. De sobte se’ns va ocórrer un cantant molt conegut i que, des de fa molts anys, té èxit: Julio Iglesias, qui sol cantar balades romàntiques. Com és d’esperar, la nostra idea era que en llegir la lletra de la cançó, aquesta agradés majoritàriament; ja que és un artista que té lletres immillorables. Però pensàvem que en escoltar la cançó, la reacció majoritària seria negativa a causa de l’estil de música al qual pertany.
    En arribar a aquesta hipòtesi, vam decidir buscar lletres de cançons seves i analitzar quina ens aniria millor per poder conèixer si la nostra hipòtesi inicial és certa o no. Finalment vam veure que no hi havia cançó millor per a aquesta ocasió que la titulada El amor. El fragment que vam escollir diu: “El amor, no solo son palabras que se dicen al azar, por un momento y sin pensar. Son esas otras cosas que se sienten sin hablar, al sonreír, al abrazar… El amor, a veces nunca llega porque pasa sin llamar, se va buscando a quien amar. A veces, cuando llega, llega tarde, porque ya hay alguien más en su lugar.”
  • Un altre gran representant del pop és Alejandro Sanz. Les seves lletres sempre són intenses i quan tracta l’amor aconsegueix transmetre la tendresa pròpia d’aquest sentiment. És per això que vam escollir una cançó seva. Després de cercar lletres, vam creure que la millor cançó era Todo huele a ti. El fragment és molt sentimental, ja que l’artista dóna una visió molt romàntica de l’amor, que es mostra de manera incondicional. Vam considerar que el fragment més adient per al nostre treball era: “Cerca de mí está tu pecho. Tus latidos, uno por uno los cuento. No siento, ni que haya luces a mi alrededor y todo huele a ti, las horas vuelan. Siento tu cuerpo palpitando al lado del mío, siento tus labios sobre mis besos. Mira, mírame y dame tu dolor más nuevo. Yo estoy aquí, amor, ya no temas más.”
  • Per donar suport als resultats de les cançons de pop, havíem de posar una cançó d’aquest estil que fos coneguda. Aleshores vam recordar la cançó titulada Vuelvo a verte, cantada per dos artistes molt rellevants en l’àmbit del pop: Malú i Pablo Alborán; i a més, amb una lletra que relata una història d’amor profund. El fragment que millor reflecteix aquesta història diu: “Y es que vuelvo a verte otra vez, vuelvo a respirar profundo y que se entere el mundo que de amor también se puede vivir. De amor se puede parar el tiempo, no quiero salir de aquí. Porque vuelvo a verte otra vez, vuelvo a respirar profundo y que se entere el mundo, que no importa nada más…”. Si aquest fragment agrada, vol dir que la visió de l’amor que es té, és real; sense interès, ni únicament desig carnal.
  • Un estil que també havia de formar part d’aquesta enquesta és el heavy. Després d’informar-nos sobre quins eren els artistes que millor representen aquest estil, vam escollir centrar-nos en Kronos. Després de buscar i llegir vàries cançons seves, vam veure que la que més informació podia aportar-nos a l’hora d’arribar a les conclusions de si la nostra hipòtesi inicial era certa o no, és la cançó que es titula Fuego entre mis venas. En escoltar la cançó i adonar-nos que és un heavy no tan dur com la majoria de cançons d’aquest estil pel que fa al ritme, vam decidir extreure aquest fragment, on es mostra l’amor en la seva plenitud: “Caminas dentro de mí, como el fuego entre mis venas, me estoy quemando con tu amor. Tu sombra, tu olor, tu ser; me siguen por donde quiera, estoy perdiendo la razón. Acostados en tu cama, abrazados, haciéndonos el amor. Y confundidos entre sabanas mojadas, el tiempo se nos detuvo, y tus cabellos largos sobre la almohada; mi mejor canción de amor eres tú.”
  • La següent cançó es diu Ya no i és de l’artista de pop Manuel Carrasco. És una cançó molt coneguda avui dia i és per això que volíem que formés part de l’enquesta, per així poder observar les reaccions prèvies a escoltar la cançó (veure si la gent la coneix i aquesta li agrada o no) i les reaccions posteriors a escoltar-la. El fragment més complet de la cançó diu: “Ya no tengo fuerzas para resistir, ya no tengo palabras para rebatir, ya no… te alejas y me duele. Ya no habrá canción ni bailes de pasión, los ojos que ahora miras no los veo yo, ya no, seremos para siempre. Los dos, cada uno por su cuenta, cada cual su pelea; un te quiero sin voz. Dolor, si no estuve contigo, si no supe decirlo, no me guardes rencor…”. Com és la tornada, és segurament la part més coneguda de la cançó.
  • En l’enquesta ens feia falta una altra cançó de rap, però ara que tractés un tema més trist: el desamor. Com ja havíem buscat artistes que representen aquest estil musical, l’únic que ens faltava, llavors, era cercar lletres. Vam descobrir una cançó que mostrava aquest tòpic en la seva totalitat: Puro amor, de Young Killer. El fragment de la cançó que més ens va emocionar va ser el següent: “Vuelvo a casa con los ojos rayados y mi madre me pregunta: “¿hijo qué te ha pasado?”. Yo sin remordimientos caigo en sus brazos y me dice: “el amor es ciego, el final es triste”. Y tú no sabes lo que siento por tí, en mi ventana ya no se ve la luz… El cielo está oscuro, y lloro, porque no te encuentras aquí.” Aquest fragment mostra realment el sofriment causat per l’amor i ens va semblar que potser molts dels alumnes podrien sentir-se identificats.
  • Un altre estil essencial a analitzar és el rock. Un dels seus grans i més coneguts representants és Mägo de Oz. Aquest artista tracta molts temes, per això vam cercar cançons on ell tractés el desamor. La que millor ens va semblar de totes les que vam llegir va ser Hechizos, pócimas y brujería. Bàsicament vam fixar-nos en aquesta perquè parla del sentiment negatiu, el patiment que provoca el desamor. La cançó representa l’amor no correspost. És per això que en la cançó intenta buscar el remei per apagar el seu dolor mitjançant la bruixeria i vol trobar algun antídot per deixar de patir. El fragment que ens ha semblat més adient és el següent: “Quien sabe de hechizos que duerma las penas, quien sabe de pócimas para olvidar, si la brujería es capaz de curarme, ¿dónde la puedo encontrar? Dime dónde encontrar en otros besos mi hogar. Pues en tus brazos yo siempre dormí, y me olvide de sufrir. Sólo dime por donde estarás y si te puedo llamar. Pues tengo miedo si vuelvo a caer y no me sé levantar.”
  • El flamenc és un estil que també havia d’estar constatat en les enquestes, ja que cap dels estils que apareixen s’assembla ni s’aproxima a aquest en el ritme. Les lletres d’aquest estil musical solen ser molt profundes i a més, expressen majoritàriament sentiments vertaders amb els quals les persones poden identificar-se.
    Un artista que avui dia té molt d’èxit en aquest estil és el conegut amb el nom de Canelita, un jove d’ètnia gitana, el qual es dedica a cantar cançons flamenques amb lletres realment treballades. La cançó que hem escollit d’entre tot el seu repertori es titula Si se pudiera volver. El fragment que més deixa veure el desamor com a tema que tracta la cançó és: “El amor es una rosa que se cuida con cariño, no se le debe de hacer daño porque es más tierna que un niño. Y estas bonitas palabras yo no las tenía en cuenta, y por no cuidar mi jardín he pagado las consecuencias. No se valora lo que tienes hasta que lo has perdido, y contigo se ha ido mi felicidad… No supe apreciar tu dulce cariño, y ahora como un niño me harto de llorar.” Ens sembla un fragment molt fàcil d’arribar als alumnes, com a lletra, i creiem que hi haurà persones que se sentin identificades amb la lletra.
  • L’estil que també havia d’aparèixer en l’enquesta és el punk. Com nosaltres no tenim gaire coneixement sobre aquest estil musical, vam encarregar-nos de cercar els màxims representants del punk espanyol. Entre aquests vam investigar quins tenien més cançons que tractessin l’amor i el desamor, i la cançó que vam trobar més adient és Standby, d’Extremoduro. A més, Extremoduro té molt d’èxit entre les persones propícies a escoltar punk i vam considerar-lo una bona opció. El fragment que vam utilitzar en les enquestes és: “Vive mirando una estrella, siempre en estado de espera. Bebe a la noche ginebra, para encontrarse con ella. Sueña con su calavera, y viene un perro y se la lleva, y aleja las pesadillas, dejando en un agujero unas flores amarillas, para acordarse de su pelo”. Aquesta cançó dóna una visió de l’amor menys romàntica que moltes altres cançons que formen part de l’enquesta. La nostra idea inicial era que majoritàriament no agradaria.
  • Per últim, calia posar un reggaeton romàntic que mostri un amor real, en aquest cas, reflectint un desamor: un home que ha estat infidel a una dona; el qual es penedeix i li demana disculpes i una nova oportunitat. Volíem comparar els resultats de les dues cançons anteriors d’aquest estil amb aquesta d’ara, ja que cadascuna aporta un tipus d’amor diferent i precisament això és el que ens interessa per tal de comprovar si la nostra hipòtesi inicial és o no certa. La cançó que ens ha semblat més adient es diu No quise hacerte daño, de Makano. El fragment de la cançó que ens va semblar que provocaria més reaccions diu: “Espera no recojas tus cosas todavía, sé que tienes prisa, pero solo aguarda un momento. Sé que soy culpable de todo, y lo acepto. Porque soy un hombre como todos y también tengo defectos. Perdóname mi amor si te hice daño, yo no quise lastimarte, sabes muy bien que te amo. Perdóname mi amor si te hice daño, ella fue una aventura, sabes muy bien que te amo.”

 

Un cop analitzats els gràfics de les catorze cançons treballades en tots el cursos, arribem a les següents conclusions generals:

Les cançons que més han agradat entre els alumnes enquestats abans de ser escoltades han estat:

  • Por fin te encontré – Cali y el Dandee ft Juan Magan
  • Buenos días princesa – Rafa Espino

Basant-nos en les respostes de les enquestes, arribem a la conclusió que la cançó Por fin te encontré, de Cali y el Dandee ft Juan Magan, ha agradat més perquè en varies enquestes els alumnes han contestat que és una de les seves cançons preferides i, en aquest cas, els artistes també han destacat positivament entre l’alumnat. A més, el reggaeton és el segon estil musical més escoltat entre els alumnes d’aquest curs.

Els arguments que han donat els alumnes per demostrar que els agrada la cançó ha estat el següent: han subratllat els fragments que més sentiments els transmeten i per aquest motiu els agradava: “nadie te quiere como yo te quiero, nadie te ve como te puedo ver”. Observant aquestes expressions ens adonem que prefereixen la part més romàntica i sensible d’aquest gènere llatí, enfront de la part més masclista i materialista del reggaeton.

Pel que fa a la canço Buenos días princesa, de Rafa Espino, podem comprovar, analitzant les enquestes, que el rap és el tercer gènere musical clau i és per això que ha agradat més entre els alumnes. A més,

La cançó que menys ha agradat abans d’escoltar-se entre aquests és:

 

  • Todo huele a ti – Alejandro Sanz

Les cançons que més els agraden a les noies abans d’escoltar-se són:

    • El amor – Julio Iglesias
    • Por fin te encontré – Cali y El dandee ft Juan Magan

 

  • Buenos días princesa – Rafa Espino
  • Ya no – Manuel Carrasco

Les cançons que menys els agraden a les noies abans d’escoltar-se són:

  • Mayor que yo – Wisin y yandel

 

  • Todo huele a ti – Alejandro Sanz
  • Standby – Extremoduro

Les cançons que més els agraden a les noies després d’escoltar-se són:

  • Por fin te encontré – Cali y El dandee ft Juan Magan

 

  • Ya no – Manuel Carrasco
  • Les cançons que menys els agraden a les noies després d’escoltar-se són: El amor – Julio Iglesias

 

  • Fuego entre mis venas – Kronos
  • Standby – Extremoduro

 

 

Les cançons que més els agraden als nois abans d’escoltar-se són:

  • Por fin te encontré – Cali y El dandee ft Juan Magan

 

  • Buenos días princesa – Rafa Espino

 

 

La cançó que menys ha agradat als nois abans d’escoltar-se és:

 

  • Fuego entre mis venas – Kronos

 

  • Hechizos, pócimas y brujería – Mägo de Oz
  • Standby – Extremoduro

 

Les cançons que més els agraden als nois després d’escoltar-se són:

 

  • Tu jardín con enanitos – Melendi
  • Por fin te encontré – Cali y El dandee ft Juan Magan
  • Buenos días princesa – Rafa Espino
  • Ya no – Manuel Carrasco

 

 

La cançó que menys ha agradat als nois després d’escoltar-se és:

  • Fuego entre mis venas – Kronos

 

Els estils musicals que han destacat entre els alumnes del Can Planas que han respost la nostra enquesta són els següents (esmentats de més preferència a menys):

 

  1. Pop: 110 alumnes
  2. Reggaeton: 80 alumnes
  3. Rock: 59 alumnes
  4. Rap: 31 alumnes
  5. Música clàssica: 20 alumnes
  6. House: 18 alumnes
  7. Bachata i heavy: 15 alumnes
  8. Flamenco: 10 alumnes
  9. Reggae: 9 alumnes
  10. Indie i techno: 6 alumnes
  11. Jazz: 5 alumnes
  12. Rumba, hardcore i blues: 3 alumnes
  13. Dembow, hip-hop, folk i salsa: 2 alumnes
  14. Minimal, country, merengue i metal: 1 alumne/a.

 

Aquesta informació queda demostrada en el següent gràfic:

zsdfghj

 

En la segona part de l’enquesta, aquella on s’han de llegir i escoltar els fragments, hem observat quatre possibles opcions:

  • Que en llegir la lletra, el fragment agrada però més tard, en escoltar la cançó, no agrada.
  • Que en llegir la lletra no agrada i després, un cop s’escolta la cançó, sí agrada.
  • Que en llegir el fragment, aquest sí agrada i, seguidament, en escoltar la cançó, també agrada.
  • Que en llegir el fragment, aquest no agrada i, més tard, quan s’escolta la cançó, tampoc agrada.

 

En analitzar els resultats, hem observat quines són les cançons que han destacat en cadascun d’aquests àmbits:

 

    • En primer lloc, les cançons que abans d’escoltar el ritme de les quals han agradat, i després d’haver-ho fet no, comparant els resultats de tots els cursos, són principalment:
      • El amor, de Julio Iglesias. Les frases que mostren que la lletra va agradar majoritàriament són: “El amor, no solo son palabras que se dicen al azar” i “Son esas otras cosas que se sienten sin hablar, al sonreír, al abrazar”. En escoltar la cançó, aquesta no agrada a causa del seu estil.

 

  • Si se pudiera volver, de Canelita. Els fragments que en llegir la lletra han agradat són: “El amor es una rosa que se cuida con cariño, no se le debe de hacer daño porque es más tierna que un niño” i “No se valora lo que tienes hasta que lo has perdido”. Però després, quan s’escolta la cançó aquesta no agrada perquè el flamenco tampoc ha estat un estil dels que més es prefereixen en general.

 

    • Les cançons que han agradat tant abans com després d’escoltar-les són:
      • Tu jardín con enanitos – Melendi. Les frases que més han agradat en general d’aquesta cançó són: “Yo quiero ser el que nunca olvida tu cumpleaños”, “Quiero que seas mi rosa y mi espina aunque me hagas daño” i “Mi media luna de miel”. Després d’escoltar la cançó també ha agradat majoritàriament. Això és degut a que Melendi ha sortit com a cantant favorit en repetides ocasions i a que el pop és l’estil que més ha agradat de tots, i el ritme d’aquest tipus de pop agrada.
      • Por fin te encontré – Cali y el Dandee ft Juan Magan. Així ho demostren els fragments que han estat subratllats pels alumnes, argumentant per quin motiu els agrada: “Cuando tú me miras, yo te miro y me muero” i “Nadie te quiere como yo te quiero, nadie te ve como te puedo ver”

 

  • Buenos días princesa, de Rafa Espino. Els fragments clau són: “Eres lo mejor que tengo, lo mejor que tuve, lo mejor que tendré en esta vida” i “”Te quiero”, y así será para siempre”
  • Vuelvo a verte, de Malú y Pablo Alborán. Els fragments que recolzen que la cançó agrada són: “Y es que vuelvo a verte otra vez, vuelvo a respirar profundo” i “Y que se entere el mundo que no importa nada más”
  • Ya no, de Malú i Manuel Carrasco. “Ya no tengo fuerzas para resistir, ya no tengo palabras para rebatir, ya no… Te alejas y me duele” i “Un te quiero sin voz”

 

 

    • En l’últim cas que s’ha donat, la cançó que menys ha agradat en visió general ha estat la que es titula
      • Mayor que yo, de Wisin y Yandel. Les dues frases que han provocat que no agradi abans d’escoltar-la són: “No me importa que usted sea mayor que yo” i “Hoy la quiero en mi cama”. El fet que ha provocat que la cançó no agradi
      • Todo huele a ti, d’ Alejandro Sanz. La frase a la qual es deu aquest fràcas per majoria és “Mira, mírame y dame tu dolor más nuevo”. Després d’escoltar la cançó, aquesta no ha agradat, observem, perquè el ritme pop de la cançó és molt pausat.

 

  • Fuego entre mis venas, de Kronos. Els fragment que justifica que no ha agradat abans d’escoltar-la és “Y confundidos entre sábanas mojadas”. El motiu pel qual no agrada en escoltar-la és perquè l’estil no és molt escoltat entre els alumnes, per tant, això demostra que no agrada.

 

      • Hechizos, pócimas y brujería, de Mägo de Oz. Els fragments que ho demostren són: “Quien sabe de hechizos que duerma las penas, quien sabe de pócimas para olvidar” i “Pues tengo miedo si vuelvo a caer y no me sé levantar”

 

  • Puro amor, de Young Killer. La lletra que descarta que agradi la cançó entre els alumnes és “Vuelvo a casa con los ojos rayados y mi madre me pregunta “¿hijo qué te ha pasado?”
  • Standby, de Extremoduro. La cançó no ha agradat per la frase “Bebe a la noche ginebra, para encontrarse con ella” i “Sueña con su calavera y viene un perro y se la lleva”. Clarament des d’un principi la lletra no ha agradat. L’altre factor que explica que no agradi la cançó és que l’estil (el punk) no agrada entre els alumnes.
  • No quise hacerte daño, de Makano. Els fragments que mostren que no ha agradat són: “Yo soy culpable de todo y lo aseguro. Porque soy un hombre como todos, y también tengo defectos” i “Ella fue una aventura, sabes muy bien que te amo”. La cançó no ha agradat perquè ja des d’un principi, la lletra no agradava i més tard, un cop escoltada, el ritme de la cançó no ha agradat; tot i que el reggaeton és un estil dels que més agraden entre els alumnes.

 

 

Les lletres de les cançons que agraden més abans d’escoltar-les entre les noies han estat les seguents:

 

  • Por fin te encontré, Cali i el Dandee ft Juan Magan (reggaeton).
  • Ya no, de Manuel Carrasco (pop).

 

 

  • Tu jardín con enanitos, de Melendi (pop).

 

 

Les cançons que han agradat menys entre les noies abans d’escoltar-les han sigut:

  • Standby, d’Extremoduro (punk).
  • No quise hacerte daño, de Makano (reggaeton).
  • Mayor que yo, de Wisin y yandel (reggaeton).

 

Les cançons que han agradat més un cop escoltades entre les noies han estat les seguents:

  • Por fin te encontré, Cali i el Dandee ft Juan Magan (reggaeton).
  • Ya no, de Manuel Carrasco (pop).
  • Tu jardín con enanitos, de Melendi (pop).

 

Les cançons que agraden menys a les noies un cop escoltades han estat:

  • Todo huele a ti, d’Alejandro Sanz (pop).
  • Fuego entre mis venas, de Kronos (heavy).
  • Standby, d’Extremoduro (punk).

 

Les lletres de les cançons que agraden més abans d’escoltar-les entre els noies han estat les seguents:

  • Ya no, de Manuel Carrasco (pop).
  • Puro amor, de Young killer (rap).
  • Buenos días princesa, de Rafa Espino (rap).

 

Les cançons que han agradat menys entre els nois abans d’escoltar-les han sigut:

  • Fuego entre mis venas, de Kronos.
  • Standby, d’Extremoduro (punk).
  • No quise hacerte daño, de Makano (reggaeton).

 

Les cançons que han agradat més un cop escoltades entre els nois han estat les seguents:

 

  • Ya no, de Manuel Carrasco (pop).

 

  • Buenos días princesa, de Rafa Espino (rap).
  • Vuelvo a verte, Malú i Pablo Alborán.

 

Les cançons que agraden menys als nois un cop escoltades han estat:

  • Todo huele a ti, d’Alejandro Sanz (pop).
  • Fuego entre mis venas, de Kronos (heavy).
  • Standby, d’Extremoduro (punk).