DOCUMENTS

En aquesta pàgina hi trobareu diferents models i documents que, si ho desitgeu, podreu adaptar i modificar en funció de les vostres necessitats.

PLANS INDIVIDUALS

Us presento un model de Pla Individual que ens és útil a la nostra escola (Escola Lluçanès). Permet múltiples adaptacions i és fruit d’un recull de diferents informacions relacionades amb l’elaboració d’aquests Plans. Mentre el Departament no ens ofereixi un model estandaritzat o bé l’EAP de cada zona no defineixi un model comú cada escola s’haurà d’adaptar la seva plantilla en funció de les seves necessitats.

Esperant que us pugui ser d’utilitat us presento el model que utilitzem nosaltres. A l’inici de cada trimestre es seleccionen aquells continguts que es pretenen treballar i, durant les sessions d’avaluació, s’avaluen aquests objectius concrets. D’aquesta manera, al final del curs escolar, es disposa d’informació rellevant i necessària per ajustar l’avaluació a les necessitats educatives de l’alumne i comprovar-ne el seu progrés.

Model de Pla Individual per ALUMNES NOUVINGUTS
Molt sovint ens trobem amb l’arribada d’alumnes nouvinguts a les escoles i ens vénen al cap un seguit de dubtes:
-Quines dades podem recollir?
-De quina manera adapten les diferents àrees curriculars?
-Com en fem el seguiment?
Assessorats pel CLIC la nostra escola ha elaborat un model de Pla Individual per alumnes nouvinguts. No pretén ser un model únic sinó que cada escola el podrà adaptar a les seves necessitats. A mesura que l’anem aplicant també l’haurem d’anar modificant.
Si vosaltres utilitzeu ALGUN ALTRE MODEL i el VOLEU COMPARTIR, ens el podeu enviar juntament amb les vostres dades i, amb molt de gust, el penjarem en aquesta pàgina. Gràcies.

Document del Departament sobre els Plans Individuals:



ROSA CASADO BAÑOS, mestra d’Educació Especial del CEIP TURÓ DE CAN MATES de Sant Cugat m’ha fet arribar un MODEL DE PLA INDIVIDUALITZAT totalment competencial.

Segons la Rosa…

imagepi2“El PI (Pla individualitzat) que us presento és fruit d’un esforç personal i professional del qual em sento molt satisfeta. M’ha permès pensar profundament en les necessitats educatives dels meus alumnes i, sobretot, m’ha donat la possibilitat d’obrir la mirada cap a la seva globalitat com a persones.

Aquest PI és un model que conté un desenvolupament representatiu de les competències que integren la LOE i el Currículum del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya. Està destinat a l’Etapa d’Educació Primària i, en concret, a un alumne que cursa 3r, les dades personals del qual han estat omeses o bé modificades per respectar-ne l’anonimat.”

Podeu veure l’article sencer clicant AQUÍ.

A continuació… el model de PI de la Rosa:

GRAELLA DE COMPETÈNCIES

graella-competenciesGraella molt útil per elaborar el contingut dels Plans Individuals ja que seqüencia els objectius i continguts de les àrees instrumentals en diferents cicles. Seqüencia i descriu els continguts des d’Educació Infantil fins a Cicle Mitjà però cal tenir en compte que, quan els alumnes que necessiten Plans Individuals en aquestes àrees normalment cal plantejar-se l’assoliment d’objectius de cicles inferiors.

FULL DE DEMANDES

A la nostra escola, juntament amb l’EAP, hem actualitzat i creat un full demanda i de seguiment per part de l’Equip d’Assessorament. D’aquesta manera es canalitzen i s’organitzen les diferents actuacions que es porten a terme i s’obre un protocol d’anàlisi, seguiment i organització dels diferents demandes.

demandes1DEMANDES EAP

REGISTRES DE CONDUCTES DISRUPTIVES

Graella per registrar conductes disruptives dins l’aula. Permet definir la conducta-problema i mesurar els antecedents i les conseqüències.

ACCÉS AL REGISTRE: registre-conductual

REGISTRE D’AUTOCONTROL PERSONAL (AGENDA)

Model de registre setmanal que permet al propi alumne i amb el modelament i tutorització del mestre autoregular la pròpia conducta. Es tracta d’un registre setmanal on l’alumna intenta controlar dues conductes-problema, és a dir, es pretenen assolir dos objectius concrets.

El sistema d’avaluació és visual i funciona amb el sistema de recompenses-conseqüències. En aquest model també hi figura el full de compromisos. Pretén ser una guia per adaptar-la a les necessitats de cada alumne de manera individual. Aquesta graella ha estat realitzada a partir de les recomanacions de l’EAP i l’adaptació de diverses graelles de control. Hi podeu accedir a través de la següent imatge:

registre1

TERMÒMETRE DE SEGUIMENT DE NORMES D’AULA

termometreAmb alumnes de Cicle Inicial hem aplicat un registre de conducta per tal de fer que els alumnes segueixin les normes de convivència treballades i presents a l’aula a través d’un cartell amb imatges. La idea és recompensar el gran grup segons el nombre de gomets vermells que, a nivell de grup, tenen al termòmetre. Cada alumne en té un sobre la taula (a nivell individual) però sap que, amb el seu comportament, pot afavorir o produir que el grup aconsegueixi o no la recompensa pactada.

Per accedir al document amb la imatge de cinc termòmtres (per guardar-la o imprimir-la) podeu clicar sobre el termòmetre conductual.

Podeu veure un exemple del procediment que vàrem seguir a l’escola per aplicar el “termòmetre d’aula” amb un grup de 2n de CI a través d’una presentació elaborada per presentar a una jornada de “bones pràctiques” a Manresa:

REGISTRE DE LECTURA

Graella per registrar i fer el seguiment dels errors de lectura dels alumnes. Un cop els nens i nenes han llegit el text es comptabilitzen els errors i, si cal, s’hi afegeixen les observacions oportunes. Una bona manera d’avaluar la lectura dels nostres alumnes i comprovar el seu progrés:

ADAPTACIÓ DE MATERIAL: CRITERIS I GUIÓ

L’EAP de Terrassa ha publicat un document molt útil perquè estableix criteris a tenir en compte a l’hora d’adaptar el material per alumnes amb nee al mateix temps que ens proporciona un guió molt pràctic per al professorat.

Per accedir cliqueu sobre l’enllaç: adaptacio-de-materials (document en format .pdf)

EINES I DOCUMENTS PSICOPEGÒGICS

documents-psicopedagogics

Gran varietat de documents psicopedagògics elaborats per diferents Equips d’Assessorament Psicopedagògic (EAP). Alguns d’aquets documents es poden consultar en línia o descarregar-los en format PDF. Molt útils per la nostra tasca d’Educació Especial a les escoles.

Hi podem trobar diferents tipus de documents organitzats en les següents categories:

  • Models de pautes, entrevistes o informes, registres, etc. per diferents etapes.
  • Models de pautes, entrevistes, informes, registres, etc. per llenguatge oral.
  • Models de pautes, entrevistes, informes, registres, etc. per alumnes amb deficiència visual.
  • Models de pautes per observar problemes conductuals.
  • Informes de sol•licitud de material.

PROVES D’AVALUACIÓ INICIAL DE MATEMÀTIQUES

Al Bloc Aula pt hi podem trobar l’accés a un gran nombre de documents amb proves d’avaluació i diagnòstic. C.A.R.E.I. Centro Aragonés de Recursos para la Educación Intercultural ha elaborat un document on hi ha proves d’avaluació de matemàtiques de 1r a 6è. Estan en castellà però ens poden servir de model i guia per elaborar les nostres pròpies proves d’avaluació.

Us deixo l’accés a les proves de matemàtiques però recordeu que la resta de proves d’avaluació les podeu trobar clicant AQUÍ.

L’ACCIÓ TUTORIAL

Tot tipus de documents i eines de suport a l’acció tutorial que ens ajudaran a l’hora de realitzar tutories individualitzades, realitzar observacions de conductes disruptives…

Aquests documents estan elaborats per l’EAP d’Esplugues de Llobregat.

Orientacions per les sessions de tutoria individual o en petit grup:

Full per observar i poder analitzar els conflictes:

Pauta per observar comportaments disruptius per alumnes amb problemes conductuals o d’adaptació:

INFORME D’AULA D’EDUCACIÓ ESPECIAL

Cristina G. de Cáceres comparteix amb nosaltres un model d’informe d’Aula d’Educació Especial que ens pot ser molt útil per donar a conèixer els progressos dels alumnes amb més dificultats.
Moltes gràcies Cristina!

27 comentaris a l'article: DOCUMENTS

  1. Marta Casado diu:

    Merci Yolanda per tots aquests documents, aquest curs he de fer algun PI i crec que em seran molt útils.
    Ets la millor!!!!

  2. yroset diu:

    Gràcies reina! M’alegra saber que m’estàs seguint, d’aquesta manera et puc sentir una mica més a prop!
    Tu sí que ets la millor!

  3. ASCENSION RODA HERNANDEZ diu:

    Jo també t’haig de donar les gràcies Yolanda. Fa temps que et faig el seguiment. Un dia remenant, et vaig descobrir per casualitat i desde llavors sempre faig una ullada.
    Fas un treball extraordinari i m’has ajudat molt a treballar la diversitat dins de l’aula. Abans em trobava molt perduda.
    Gràcies! Una abraçada

  4. yroset diu:

    Moltíssimes gràcies Ascension pel teu comentari. M’encanta rebre notícies de les vostres visites i les vostres paraules m’ajuden a seguir endevant; realment són una gran font d’energia.
    Espero que seguirem en contacte; si tens alguna cosa a aportar ja saps que qualsevol petit gra de sorra pot enriquir moltíssim aquest bloc.
    Una abraçada,
    Yolanda.

  5. M.Àngels Pellicer diu:

    Impressionant la teva pàgina! M’ha fet molt de servei; buscava algun tipus de document per poder fer un seguiment de conducta a un nen de la classe, per una banda espero no fer servir els documents, això voldrà dir que no hi ha cap problema, moltes gràcies per compartir les teves coses!

  6. yroset diu:

    Moltíssimes gràcies M.Àngels per deixar el teu comentari. M’alegra que els documents et siguin d’utilitat. Una abraçada.

  7. Núria diu:

    Bones noia, continuem mirant el teu blog dia a dia…
    estem fent una proposta a una escola per ajudar-los amb els PI ja que era un tema pendent per ells, utilitzarem aquesta pàgina per fer-ho. El que et volia demanar és quines proves passeu per valorar el nivell dels nens? veig que has penjat les de mates però, en passeu d’altres?
    t’ho agrairé molt ja que al no estar dins d’engranatge d’educació tampoc estic al cas del que es fa dins les escoles i les meve proves són molt logopèdiques i específiques.
    Espero que em puguis ajudar. Moltes gràcies!

  8. yroset diu:

    Hola Núria,
    m’alegra saber que tinc unes seguidores tan i tan fidels…
    m’alegra saber que estàs interessada amb el tema dels PI i, si vols, et puc fer arribar nous models via correu electrònic. Pel que comentes sobre el material que faig servir per avaluar el nivell actual, només comentar-te que a partir de les graelles de matemàtiques hem elaborat diferents proves a final de cada nivell entre tots els mestres de l’escola. Pel que fa a la llengua, a tots els cursos de primària passem la prova de consciència fonològica que també pots trobar al bloc (CI) i a la resta de cicles les proves ACL de comprensió, una prova de fluïdesa lectora segons uns textos que també hem elaborat conjuntament totes les mestres i una prova d’escriptura i dictat. A Cicle Inicial només dictem paraules i frases i, a la resta de cicles, ja fem un petit dictat i una redacció lliure. A partir d’aquí traiem resultats sobre escriptura, lectura i comprensió.
    Si necessiteu qualsevol altra cosa, no dubte a demanar-n’ho. Amb tot el que us pugui ajudar… encantada!
    Una abraçada i…. seguim en contacte, ok?
    Yolanda Roset

  9. elena diu:

    Hola Yolanda,
    he estat part del matí remenant el teu blog i he de dir-te que m’has deixat sense paraules.
    FELICITATS per la feina feina!! i GRÀCIES per voler-la compartir amb tots/es nosaltres.

  10. yroset diu:

    Hola Elena,
    moltes gràcies pel teu comentari i per les teves paraules. És molt d’agrair rebre un feedback positiu de totes les persones que visiteu aquest espai i m’alegra saber que t’agrada la tasca que, entre tots, estem desenvolupament. Gràcies per compartir la teva opinó amb nosaltres. Seguim en contacte i, si mai t’animes a compartir recursos i materials propis o bé tens ganes de donar a conèixer algun enllaç, serà fantàstic!
    Una abraçada i… ens seguim veient i comentat pel bloc!
    Yolanda.

  11. Maria diu:

    Hola, sóc la Maria i tinc un nen amb síndrome de down a l’aula de suport que fa primer amb un nivell de P3. Tinc molts dubtes sobre el tipus d’informe que s’ha de donar a la família. El nen no segueix cap assignatura a l’aula ordinaria. Tindries algún model? Moltes gràcies i felicitats per aquest blog ja que és molt útil per aquelles persones que anem una mica despistades.

  12. yroset diu:

    Hola Maria,
    jo, a l’escola, també tinc una nena amb SD a 1r i que aproximadament té el mateix nivell que comentes p3-p4 i alguns continguts de p4. El model d’informe que li hem fet és amb el mateix format que la resta d’alumnes però el que canvia molt és el contingut, és a dir, no li hem avaluat ni escrit res sobre els continguts de Cicle Inicial sinó totes aquelles observacions que hem anat fent en relació al seu Pla Individual ja que ella té un Pla Individual amb cotinguts d’Educació Infantil.
    Llavors, per exemple, a llengua catalana, hem redactat tot allò que hem treballat i tot allò que s’està treballant i encara no està assolit i això amb cada assignatura. A llengua estrangera i llengua castellana ens hem basant més amb aspectes d’actitud i interès ja que, en aquestes àrees, acostuma a sortir de l’aula per rebre suport més individualitzat segons les seves necessitats.
    Penso que ha de ser un informe on es vegi clarament el nivell de l’alumne i s’expliqui allò que s’ha treballat. També s’hi poden afegir hàbits d’autonomia personal, responsabilitat, comunicació, relació amb els companys/es… que potser no s’especifiquen tant a CI i en canvi són importants a Educació Infantil.
    Espero que et sigui útil aquesta informació i, si necessites quelcom més, ja saps on trobar-me! Aprofito per demanar a tots els visitants i usuaris d’aquest bloc que si volen aportar més informació sobre aquest cas podeu enviar els vostres comentaris. Qualsevol informació serà molt benvinguda i ens ajudarà a tots i totes! Una abraçada.

  13. Sole diu:

    Hola Yolanda,
    no sabia del teu blog i buscant activitats d’eficàcia lectora que he anat a parar al teu espai.
    T’haig de dir que m’ha agradat molt. Aquest curs, al meu centre (de recent creació- 2007) s’ha obert l’aula d’educació especial. Jo havia fet els primers anys de tutora d’infantil però aquest any he passat a fer d’especialista d’EE (he treballat molts anys com a especialista EE). He començat a elaborar algun document, però no gaires per manca de temps, però perquè també m’he dedicat a elaborar un PI a un nen de 1r. Tenia en el cap de fer-ne més i sort que t’he trobat. Hi ha molts documents al teu espai que m’aniran super bé.
    Moltes gràcies per compartir-ho amb tots nosaltres.
    Aquest gest és molt lloable. Felicitats per la feina ben feta.
    Sole

  14. yroset diu:

    Moltíssimes gràcies Sole per les teves paraules i per deixar que et coneguem una mica més. M’alegra molt saber que els documents que a mi m’han ajudat també poden ser útils a d’altres professionals i, sobretot, els podeu aplicar a les aules amb els vostres alumnes. Un dels objectius del bloc és facilitar-nos la tasca mútuament i crec que, entre tots i totes, ho estem aconseguint.
    Moltes gràcies de nou per aquest suport.
    Fins aviat, Yolanda.

  15. Anna diu:

    Bon dia! vull donar les gràcies a totes les persones que esteu elaborant aquesta web. En especial m’imagino a la Yolanda, que al meu entendre n’és la promotora. M’estan essent de gran utilitat els vostres recursos i considero que el vostre gest és una senyal de solidaritat i cooperació grandiós, moltes vegades mancat en el nostre camp. Per part meva, i encara que potser no seré capaç d’arribar al vostre nivell. Intentaré participar en tot el que pugui per poder col.laborar i aportar el que pugui. Gràcies per tot! i per fer que els meus alumnes puguin gaudir també de tots aquests recursos. Una abraçada!
    Anna

  16. Gemma diu:

    Hola Yolanda,
    fa molt de temps que faig servir materials de la teva Web. Avui hi he tornat a remenar i és una autèntica passada!
    Moltes gràcies perquè ajudes als mestres i de retruc als infants amb nee.
    FELICITATP PER LA FEINA FETA I PER LA GENEROSITAT DE COMPARTIR-LA.

    Gemma

  17. yroset diu:

    Hola Gemma!
    Moltíssimes gràcies per les teves paraules; són una gran injecció d’energia i ajuden a seguir endavant.
    T’agraeixo el fet que hagis volgut compartir la teva opinió sobre el bloc amb tots vosaltres. De tota manera, si aquest bloc és el que és, també és gràcies a la generositat de tots els seus col·laboradors/es a qui faig també extensives les teves felicitacions.
    Una abraçada enorme,
    Yolanda Roset.

  18. Cristina GdC diu:

    Hola Yolanda,
    he vist que sí ha canviat els marcadors…si vols canvia’ls per uns que t’agradin i els tornes a penjar bonica. Això que surti una “W” és un mica rotllo…Així que endavant! ho deixo a les teves mans! Petonets i et felicito de nou públicament per aquesta “superfeina” que fas per tots/es nosaltres!!!

  19. yroset diu:

    Hola Cristina,
    miraré de canviar-ho quan tingui un moment. Jo pensava que aquesta “W” ja estava posada expressament! jejeje!
    Petonets a tu també i moltes gràcies per aportar el teu granet de sorra a aquest gran projecte de compartir materials a través de la xarxa.
    Moltes gràcies!!!
    Yolanda.

  20. Lourdes Espejo diu:

    Hola, soc la Lourdes, mestra i logopeda d’una escola d’educació especial, m¡agrada moltíssim aquest blog i les seves activitats. Però tot el material que està en la plataforma de camaleó no m’el puc baixar.
    Si es pot baixar d’una altra manera m’agradaria poder accedir als seus continguts.
    Moltes gràcies
    Atentament
    Lourdes

  21. yroset diu:

    Hola Lourdes, la majoria de material està penjat a la plataforma Calaméo ja que permet descarregar-se els materials de manera relativament fàcil i, de moment, totalment gratuïta.
    Si vols em pots enviar un missatge al correu demanant tot aquell material que tu vulguis i jo te’l faré arribar amb el format que desitgis però el més ràpid i efectiu és que et registris al portal Calaméo i així tindràs fàcil accés a tots els materials. Només has de donar el teu correu electrònic i una contrasenya.
    Espero que tinguis sort.
    Ja em diràs!
    Yolanda Roset

  22. Esther diu:

    Hola Yolanda! Sóc l’Esther, mestra d’educació especial i psicopedagoga. Tens un material espectacular per poder treballar, gràcies per compartir-lo. El teu model PI m’agrada moltíssim per poder fer-lo servir, però si us plau, me’l podries passar en word?
    Gràcies per aquest blog.

    Una abraçada
    Esther

  23. Vicky diu:

    Genial la graella per competències! Gràcies per compartir!

  24. Anna Miranda diu:

    Moltíssimes gràcies per tot el material que penges i ens facilites el dia a dia a l’aula d’educació especial!!!

  25. yroset diu:

    Moltíssimes gràcies Anna!!! T’agraeixo moltíssim el teu comentari!!! Amb els vostres comentaris m’ajudeu molt més del que us penseu! Una abraçada virtual enorme! Yolanda.

  26. Angels diu:

    Molt útil aquest blog.
    Moltes gràcies x compartir-lo

  27. Ametllaa diu:

    Gracies per compartir tots aquests documents!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *

Podeu fer servir aquestes etiquetes i atributs HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Current day month ye@r *