Implementació

El punt de partida amb l’alumnat va ser el recordatori de les curses solidàries anteriors i un debat sobre les desigualtats socials arreu del món.

A partir d’aquí després d’una bona pluja d’idees els vam demanar que cadascú escollís sobre quina problemàtica o desigualtat social volia treballar i fer aportacions per contribuir a trobar una solució. De totes les propostes inicials, finalment van quedar els següents grups amb les següents temàtiques:

Desigualtats i estereotips de gènere. → Grup de 15 alumnes de cinquè

La contaminació i els plàstics al món. → Grup de 14 alumnes de cinquè

La pobresa a l’Àfrica.→ Grup de 18 alumnes de cinquè i de 19 de sisè.

Animals abandonats. → Grup de 18 alumnes de sisè.

Els objectius d’aprenentatge que ens vam marcar per tots els grups van ser els següents:

Analitzar l’entorn amb criteris ètics per cercar solucions alternatives als problemes.
Adoptar hàbits d’aprenentatge cooperatiu que promoguin el compromís personal i les actituds de convivència.
Saber utilitzar correctament les fonts d’informació (ordinador, llibre, etc.) i sintetitzar els aspectes més rellevants.

Com a producte final els vam demanar dos elements:

Una presentació on exposessin perquè havien triat el tema, que n’havien après o descobert i què creien important compartir amb els seus companys per conscienciar-los sobre el tema escollit

Una proposta pràctica per col·laborar o donar solució a la desigualtat o problemàtica escollida. Què poden fer ells (i els seus companys) per contribuir

A partir d’aquí cada grup va treballar amb certa autonomia en el desenvolupament del seu tema i en la recerca, preparació i organització de la seva proposta.

Cada grup tenia un/a mestre/a referent que els acompanyava en tot el procés de debat, recerca, organització i de treball.

Les propostes i les activitats realitzades van ser molt variades i totes van sortir de les inquietuds i els interessos de l’alumnat.

Aquest és un llistat d’algunes de les activitats que van realitzar o organitzar els diferents grups:

• Preparar una xerrada amb els membres de l’associació Somriures Madina Jambor.
  • Crear un prototip de paperera per substituir les que actualment hi ha al poble.
  • Crear xapes per vendre durant la cursa solidària.
  • Gravar vídeos sobre els estereotips i les desigualtat de gènere.
  • Organitzar una xerrada amb una associació d’animals abandonats.
  • Recollida de material escolar i educatiu per enviar a l’escola de Gàmbia.
  • Recollida de menjar per gossos per col·laborar amb l’associació d’animals abandonats.
  • Elaborar cartells per trencar amb els estereotips de gènere.
  • Col·laborar en l’organització de la cursa solidària.