Obra
La seva obra, independent i al marge dels cercles literaris, està impregnada d’un esperit de revolta contra qualsevol forma d’autoritat, que identifica tant amb les institucions com amb elements més personals i interioritzats, tot això des d’una perspectiva influïda per la psicoanàlisi (el pare, déu, les inhibicions sexuals i el llenguatge). Tanmateix, fa una escriptura de fort component lúdic, amb jocs de paraules, humor absurd, i amb el jo com a matèria d’indagació. El seu estil és acurat, original i amb un fort esperit de recerca creadora.

Viladot és un escriptor complet: manté les seves arrels però també forma part del conjunt universal artístic i literari de creació; és tradicional i alhora innovador. Hi ha tres Guillem Viladot: un escriptor de contes, un novel·lista, i un poeta.

La part més coneguda de la narrativa de l’autor és Temps d’estrena i la resta de narracions breus dins Memòria de Riella. Darrere aquestes obres hi ha la voluntat de recuperar l’ambient d’una infantesa idealitzada, per una banda, i mostrar els «fantasmes» d’aquesta per intentar superar-los. Així, doncs, a la tetralogia es presenten els records i els fantasmes que han ocupat Riella, geografia mítica del poble natal, Agramunt, i la joventut del mateix autor. Les narracions de Memòria de Riella estan ordenades cronològicament. El primer volum, Temps d’estrena, es basa en anècdotes familiars i escolars d’infantesa, com records de la vida rural, de malaltia i de les primeres amistats, explicats amb un to poètic. La narració acaba amb l’entrada del protagonista a un internat lleidatà per cursar el Batxillerat. Els següents volums són satírics i caricaturescos, tocant l’esperpent. Els infants de Riella és una recopilació de les descripcions de cinquanta nois i noies de l’època, com si fos una memòria generacional del seu temps d’infantesa. A La gent i el vent aquests xicots s’han fet adults, i se’ns descriuen tant les seves vides com els paisatges costumistes de Riella, amb un punt grotesc. I a L’arrel del panical, el paisatge humà pren més importància a l’època de l’onada immigratòria i la bonança econòmica dels anys 1960.

Per altra banda, Aril avall és una novel·la curta que recopila i sintetitza tot el món de Riella creat per Viladot, seguint amb l’ambient rural i pairalista, però canviant el marc geogràfic a Andorra i la Seu d’Urgell i tenyint la narració d’un to més tràgic. Aquesta novel·la suposa el primer aprofundiment en la psicologia d’un personatge i l’enriquiment del discurs per la introducció d’elements màgics i onírics.

Pel que fa a la poesia, Viladot no és gens convencional. A partir del 1957, comença a experimentar en la desconstrucció del llenguatge i fa el pas a la poesia visual, i crea un gènere propi, la «poesia concreta». Ell mateix ho explica a una entrevista de 1957

« Poesia concreta, visual, oftàlmica, icònica, guestàltica, semiòtica o digues-li el que vulguis. El nom no fa la cosa. Era una resposta a una necessitat. Jo en aquest sentit vaig ser un franctirador des d’aquí, a Agramunt. Eren els anys 1950. Després vaig saber que a Barcelona hi havia en Brossa. Només que ell partia d’una immensa informació i jo de la necessitat del desig. I això no és cap judici de valor. »
— Guillem Viladot, 1957