BIBLIOTECA DE LA LLAR

A partir del dilluns 24 de novembre iniciem el servei de préstec de contes de la Llar. Cada dilluns podreu emortar-vos un conte cap a casa, que haureu de tornar, com a màxim, el següent dilluns. Els dies previs, haureu de triar-lo, tot passant una estona per la biblioteca de la Llar i deixant per escrit el nom del conte seleccionat.

Us animem a participar!

Tot seguit us deixem un petit escrit sobre la importància d’explicar contes als infants.

 

SESSIÓ PSICOMOTRICITAT I2

En el grup d’infantil 2, el temps a la sala de psicomotricitat s’estructura mitjançant fases successives que permeten passar per diferents nivells de simbolització (del cos al llenguatge) i ajuden a incorporar aquesta estructura temporal als infants.

Les fases són:

  • Ritual d’entrada: el grup s’asseu davant la porta de la sala per treure les sabates.L’educadora recorda les normes de la sala i els límits de la mateixa que seran pocs però clars (es pot jugar, però no fer mal als altres o a tu mateix). Tot seguit entrem a la sala per tirar la muralla.
  • Sessió de desenvolupament: En aquest moment els infants poden triar el què volen fer a la sala i amb els materials que estaran disposats segons els espais esmentats anteriorment: espai d’expressivitat psicomotriu, espai simbòlic i espai pre-simbòlic.
  • Relaxació: En aquest moment els infants s’estiren al matalàs amb una música relaxant per mirar d’estar en calma uns minuts, després de tanta activitat motriu. Les educadores ajudem a aconseguir aquest descans amb diferents tècniques de relaxació.
  • Ritual de representació: En aquest ritual es busca representar amb imatges, elements de construcció o modelatge les experiències i emocions que s’han viscut i sentit al llarg del desenvolupament de la sessió. En aquest moment es fa un reconeixement de cada infant, del que hem pogut observar de cadascun d’ells i elles, d’avenços que han fet, de preferències que han mostrat, etc.
  • Ritual de sortida:  Finalment cantarem la cançó del ritual, diem adéu a la sala i anem a buscar les sabates que es troben al passadís.

MOMENTS DE PINTURA

Les arts plàstiques tenen un paper molt important en l’educació infantil, ja que no només fomenten la creativitat i l’expressió personal, sinó que també contribueixen significativament al seu desenvolupament cognitiu, emocional i social. Pintar, dibuixar, fer peces de fang… tot aporta creativitat i efectes positius sempre que es faci per plaer. A través de l’art, els nens desenvolupen habilitats fonamentals, expressen les seves emocions, construeixen la seva identitat i adquireixen una apreciació per la cultura i la creativitat. Tot seguit us deixem algunes imatges dels moments de treball plàstic amb els infants d’I2.

En aquestes propostes de pintura els infants d’I2 fan servir estris de pintura naturals, elaborats amb fulles de coníferes i fruites de la tardor.

DESCOBRIM TARONGES, MAGRANES, LLIMONES I CARBASSES

La manipulació és vital i necessària per a saber com són les coses, quines són les característiques dels materials i aliments que es té a disposició… per això és tan important oferir moments d’experimentació. Durant la manipulació en l’experimentació, els infants descobreixen aspectes importants sobre la capacitat dels diferents aliments o materials: la forma, la mida, el volum, sec, humit, rugós, fi, enganxós… Aquestes propostes li proporcionen vivències sensorials molt necessàries en aquestes edats. Tot seguit us deixem unes imatges dels infants en diferents sessions d’experimentació.

CAFÈ LITERARI AMB FAMÍLIES

Un dels pilars bàsics de la Llim la Taronja és l’estimulació del llenguatge oral en els infants. En aquest sentit, ens plau informar-vos sobre algunes de les intervencions previstes en col·laboració de l’IMET i la cooperativa Cuentropia. Les famílies esteu convidades a passar dos matins de tertúlia sobre la literatura infantil i la importància d’explicar contes per fomentar la parla. Aquestes trobades estan previstes pels dies 13 i 18 de novembre a partir de les 9:30h. Amb aquestes tertúlies iniciarem el projecte de servei de prèstec de contes de la Llar.

Finalment, el dia 19 de desembre realitzarem una sessió de contes amb famílies: toca’m un conte. 

Us deixem algunes imatges de la PRIMERA SESSIÓ AMB FAMÍLIES.  Volem aprofitar per agrair la vostra participació en l’activitat.

Us deixem algunes imatges de la SEGONA SESSIÓ AMB FAMÍLIES. També volem aprofitar per agrair la vostra participació en l’activitat. Moltíssimes gràcies!

Us recomanem consultar aquest enllaç, si voleu més informació sobre els beneficis de la lectura en els infants.

 

MOMENTS DE CONVERSA

En aquestes edats és molt important dedicar moments a la conversa. En aquest sentit us recomanem l’article: ENRAONAR: PARLAR, CONVERSAR, DIALOGAR  d’Irene de Puig i Olivé, (Guix Infantil. maig 2021) amb idees sobre la importància de la conversa i el diàleg a l’etapa d’educació infantil com a  clau per aprendre la llengua i estructurar el pensament.

Nosaltres a la Llar dediquem cada dia un temps al diàleg i al retrobament del grup d’infants. Els infants d’I1 ho fan a l’estança, mentre que els infants d’I2 realitzen aquesta activitat a l’entrada de la Llar. Tot seguit us deixem unes imatges.

EXPERIMENTACIÓ AMB PATATES I MONIATOS

Els infants han pogut explorar textures, olors, colors i sensacions tot manipulant, tastant i descobrint dos tubercles típics d’aquesta època de l’any: la patata i el moniato. Aquesta proposta ha permès fomentar la curiositat dels més petits, alhora que han desenvolupat la motricitat fina. També ha servit per connectar amb la tradició de la Castanyada, acostant-los al món dels panellets, tot jugant i experimentant amb alguns dels seus ingredients d’una manera vivencial i divertida.

IMPORTÀNCIA DE LES RUTINES

Ja des del naixement, pediatres i especialistes recomanen la implantació de rutines d’alimentació, descans i higiene.
Les rutines són aquelles activitats que realitzem d’una manera determinada, regular i periòdica. Aquestes rutines requereixen habilitats i, una vegada establertes, creen aprenentatges i es formen els hàbits. Petits i grans necessitem rutines per organitzar el nostre dia a dia.
El treball dels hàbits i les rutines és fonamental en l’Educació Infantil, perquè ajuda a potenciar l’autonomia i la socialització dels infants, així com a millorar les pautes i la responsabilitat en el treball.
PER QUÈ SÓN IMPORTANTS?
Fomenten l’autonomia. Generen seguretat i augmenten l’autoestima. Són oportunitats d’aprenentatge. Creen hàbits. Donen ordre i estructura. La predictibilitat de les activitats redueix l’ansietat i les conductes negatives.
Afavoreixen l’adquisició de la noció i estructuració del temps. Donen comprensió de l’entorn. Són oportunitats per participar en les activitats del dia
activament.
Per aquests motius, ja des del naixement, pediatres i especialistes recomanen la implantació de rutines d’alimentació, descans i higiene. Amb el temps es mantindran i s’ampliaran segons el desenvolupament i el ritme de cada nen/a.
A l’escola infantil s’estableixen rutines bàsiques mitjançant horaris d’entrada i sortida, d’alimentació, d’activitats, d’higiene i de son. Tot seguit us deixem unes imatges d’aquests moments.

PRIMERS DIES A LA LLAR

Els primers dies de la Llar d’Infants esdevé un període molt sensible a causa de la quantitat d’emocions i sentiments que s’hi barregen, no només per part dels infants –malgrat que són els qui ho viuen amb més intensitat–, sinó que també per la de la resta dels agents implicats.

Per una banda, ens trobem amb els més petits i les seves famílies, algunes de les quals experimenten la separació per primer cop. En conseqüència, han de conèixer nous espais i nous adults i, en comptades ocasions, això genera incertesa. Per l’altra, també intervenen les persones educadores de referència i tota la comunitat educativa que forma part del centre, les quals han de crear noves sinergies entre la família i l’escola.

En aquest context, el procés de familiarització esdevé imprescindible per l’acompanyament a l’infant i, per aconseguir-ho, és crucial establir una relació de confiança sòlida en el temps que ajudi a detectar les seves habilitats, coneixements i nivells de socialització.

Una bona relació emocional entre infants, els seus iguals i els adults, es construeix de manera constant i gradual, i això permet que, dia rere dia, se sentin més segurs.

No es tracta de posar terminis, i tenint en compte que cada persona és diferent, cadascuna pot expressar de manera diferent aquest procés, com pot ser a través de la pèrdua de gana, d’alteracions de la son, del plor o de la tristesa, i la persona referent és qui ha de recollir aquests sentiments i poder donar-los-hi resposta.

Penseu que la vostra col·laboració resulta de vital importància per dur a terme una bona familiarització de l’infant a la Llar i de la Llar als infants. Ho esteu fent molt bé!

VISITA DE L’ALIGUETA

Amb  motiu de les Festes de Santa Tecla, dimarts 16 de setembre, rebrem la visita de l’Aligueta, figura del bestiari popular de Tarragona, a les 9:15h.

Tot i que ens trobem en ple període de familiarització, aquelles famílies que, de forma excepcional, puguin i desitgin venir aquell dia a les 9h del matí, ho podran fer.

Moltes gràcies a la colla de l’Aligueta de Tarragona per mostrar-nos els seus balls tradicionals amb tant d’entusiasme.

Visca Santa Tecla!!