CAFÈ LITERARI AMB FAMÍLIES

Un dels pilars bàsics de la Llim la Taronja és l’estimulació del llenguatge oral en els infants. En aquest sentit, ens plau informar-vos sobre algunes de les intervencions previstes en col·laboració de l’IMET i la cooperativa Cuentropia. Les famílies esteu convidades a passar dos matins de tertúlia sobre la literatura infantil i la importància d’explicar contes per fomentar la parla. Aquestes trobades estan previstes pels dies 13 i 18 de novembre a partir de les 9:30h. Amb aquestes tertúlies iniciarem el projecte de servei de prèstec de contes de la Llar.

Finalment, el dia 19 de desembre realitzarem una sessió de contes amb famílies: toca’m un conte. 

MOMENTS DE CONVERSA

En aquestes edats és molt important dedicar moments a la conversa. En aquest sentit us recomanem l’article: ENRAONAR: PARLAR, CONVERSAR, DIALOGAR  d’Irene de Puig i Olivé, (Guix Infantil. maig 2021) amb idees sobre la importància de la conversa i el diàleg a l’etapa d’educació infantil com a  clau per aprendre la llengua i estructurar el pensament.

Nosaltres a la Llar dediquem cada dia un temps al diàleg i al retrobament del grup d’infants. Els infants d’I1 ho fan a l’estança, mentre que els infants d’I2 realitzen aquesta activitat a l’entrada de la Llar. Tot seguit us deixem unes imatges.

EXPERIMENTACIÓ AMB PATATES I MONIATOS

Els infants han pogut explorar textures, olors, colors i sensacions tot manipulant, tastant i descobrint dos tubercles típics d’aquesta època de l’any: la patata i el moniato. Aquesta proposta ha permès fomentar la curiositat dels més petits, alhora que han desenvolupat la motricitat fina. També ha servit per connectar amb la tradició de la Castanyada, acostant-los al món dels panellets, tot jugant i experimentant amb alguns dels seus ingredients d’una manera vivencial i divertida.

IMPORTÀNCIA DE LES RUTINES

Ja des del naixement, pediatres i especialistes recomanen la implantació de rutines d’alimentació, descans i higiene.
Les rutines són aquelles activitats que realitzem d’una manera determinada, regular i periòdica. Aquestes rutines requereixen habilitats i, una vegada establertes, creen aprenentatges i es formen els hàbits. Petits i grans necessitem rutines per organitzar el nostre dia a dia.
El treball dels hàbits i les rutines és fonamental en l’Educació Infantil, perquè ajuda a potenciar l’autonomia i la socialització dels infants, així com a millorar les pautes i la responsabilitat en el treball.
PER QUÈ SÓN IMPORTANTS?
Fomenten l’autonomia. Generen seguretat i augmenten l’autoestima. Són oportunitats d’aprenentatge. Creen hàbits. Donen ordre i estructura. La predictibilitat de les activitats redueix l’ansietat i les conductes negatives.
Afavoreixen l’adquisició de la noció i estructuració del temps. Donen comprensió de l’entorn. Són oportunitats per participar en les activitats del dia
activament.
Per aquests motius, ja des del naixement, pediatres i especialistes recomanen la implantació de rutines d’alimentació, descans i higiene. Amb el temps es mantindran i s’ampliaran segons el desenvolupament i el ritme de cada nen/a.
A l’escola infantil s’estableixen rutines bàsiques mitjançant horaris d’entrada i sortida, d’alimentació, d’activitats, d’higiene i de son. Tot seguit us deixem unes imatges d’aquests moments.

PRIMERS DIES A LA LLAR

Els primers dies de la Llar d’Infants esdevé un període molt sensible a causa de la quantitat d’emocions i sentiments que s’hi barregen, no només per part dels infants –malgrat que són els qui ho viuen amb més intensitat–, sinó que també per la de la resta dels agents implicats.

Per una banda, ens trobem amb els més petits i les seves famílies, algunes de les quals experimenten la separació per primer cop. En conseqüència, han de conèixer nous espais i nous adults i, en comptades ocasions, això genera incertesa. Per l’altra, també intervenen les persones educadores de referència i tota la comunitat educativa que forma part del centre, les quals han de crear noves sinergies entre la família i l’escola.

En aquest context, el procés de familiarització esdevé imprescindible per l’acompanyament a l’infant i, per aconseguir-ho, és crucial establir una relació de confiança sòlida en el temps que ajudi a detectar les seves habilitats, coneixements i nivells de socialització.

Una bona relació emocional entre infants, els seus iguals i els adults, es construeix de manera constant i gradual, i això permet que, dia rere dia, se sentin més segurs.

No es tracta de posar terminis, i tenint en compte que cada persona és diferent, cadascuna pot expressar de manera diferent aquest procés, com pot ser a través de la pèrdua de gana, d’alteracions de la son, del plor o de la tristesa, i la persona referent és qui ha de recollir aquests sentiments i poder donar-los-hi resposta.

Penseu que la vostra col·laboració resulta de vital importància per dur a terme una bona familiarització de l’infant a la Llar i de la Llar als infants. Ho esteu fent molt bé!

VISITA DE L’ALIGUETA

Amb  motiu de les Festes de Santa Tecla, dimarts 16 de setembre, rebrem la visita de l’Aligueta, figura del bestiari popular de Tarragona, a les 9:15h.

Tot i que ens trobem en ple període de familiarització, aquelles famílies que, de forma excepcional, puguin i desitgin venir aquell dia a les 9h del matí, ho podran fer.

Moltes gràcies a la colla de l’Aligueta de Tarragona per mostrar-nos els seus balls tradicionals amb tant d’entusiasme.

Visca Santa Tecla!!

PROJECTE: ELS FORATS MÀGICS

Aquest curs, la nostra Llar d’Infants ha participat en el premi “La Ciència i els Infants 2025”, organitzat per UManresa, dins la categoria d’educació infantil.
Per a l’ocasió, el centre ha creat el projecte d’enginyeria “Els forats màgics”, pensat per als infants del grup d’Infantil 2. Una proposta inspirada en el desig natural dels nens i nenes d’explorar, posar i treure, construir i transformar.
El projecte ha comptat amb l’assessorament de la Montse Pedreira, referent en ciències a les primeres edats, i ha anat evolucionant al llarg del curs.
El resultat final es va exposar el passat dissabte 17 de maig a la Facultat de Ciències Socials de Manresa, juntament amb altres projectes participants.

Des del centre valorem molt positivament aquesta experiència, que ha permès als infants aprendre, descobrir i compartir des d’una mirada científica i creativa.

NOU MATERIAL DE JOC

A l’estança d’Infantil 1 hi ha nou material natural de joc: caixes de permanència i encaixos dissenyats per estimular el desenvolupament cognitiu i motriu dels nens i nenes.

Al pati també hem instal·lat unes grades modulars que ofereixen múltiples utilitats. Permeten crear un espai de retrobament amb els infants, també poden ser una zona de joc simbòlic o esdevenir un element de joc motriu.