ACTIVITATS PER CELEBRAR EL SANT JORDI 2012 A L’ESCOLA

 

A L’EDUC365.CAT podreu trobar informació, llibre, poemes, llegenda, roses i molt més per celebrar el Sant Jordi 2012 a les vostres aules:

– Fes el teu punt de llibre amb la XTEC.

– Manualitats amb imaginació Una rosa amb Cavall Fort Fem roses de paper Roses per al dia del llibre.

– Els contes d’en Tom i la Laia . Contes per a infantil i primària també en anglèsfrancès.

– Poesia@.com: Recull de poemes per a nens i nenes.

– Au, llegim!Vamos a leer!: Guies de lectura per a primària.

– Diverteix-te per Sant Jordi a laPetita xarxa.

– Juga amb la llegenda: Una activitat del Club Súper3.

– Sant Jordi a la Viquipèdia : Amplieu la informació que hi ha sobre Sant Jordi a la Viquipèdia: catalàanglès,francèscastellà.

– La paret de les Auques: El llibre i la rosaSant Jordi.

– Festes.org : Tot sobre la festa de St. Jordi a Catalunya. Descobreix el drac i coneix el bestiari fantàstic.

– El món per un foratFotografies, dibuixos i activitats sobre la festa de Sant Jordi.

– Va de llibres amb molts llibres recomanats.

– Escolta, llegeix i fes l’activitat: compte amb el drac!: Contes SPC.

– Per Sant Jordi visita lesBiblioteques; hi trobaràs de tot: postals, jocs, manualitats, cançons, llibres recomanats…

 

Posted in AULA D'ACOLLIDA, AULA ORDINÀRIA, LLENGUA CATALANA, RECURSOS | Leave a comment

PRIMERA PROVA EXTERNA PER A L’OBTENCIÓ DEL TÍTOL DE BACCALAURÉAT

A la pàgina web del Departament es pot trobar tota la informació sobre la primera convocatòria de prova externa per a l’obtenció del títol de baccalauréat, així com també el text íntegre de la corresponent resolució.

14 i 15 de maig: Per resolució de la Direcció General d’Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, de 10 d’abril de 2012, es convoca per primer cop la prova externa per a l’obtenció del títol de baccalauréat per a l’alumnat que ha cursat el programa batxibacc.

Aquest programa, impartit en centres específicament autoritzats pel Departament d’Ensenyament, permet cursar un currículum mixt que suposa fer un terç de l’horari lectiu del batxillerat en llengua francesa i cursar les matèries llengua i literatura francesa i història de França.

Enguany completa aquest programa una primera promoció d’alumnes. Per obtenir el títol de baccalauréat l’alumnat ha de superar, a més de les matèries del batxillerat, la prova externa, de llengua i literatura francesa i d’història, que ara es convoca.

Resolució de la Direcció General d’Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, de 10 d’abril de 2012, [PDF, 340,23 KB.] per la qual es convoca la prova externa per a l’obtenció del títol de baccalauréat per a l’alumnat que ha cursat el currículum mixt de batxillerat i baccalauréat i que l’ha completat en el curs acadèmic 2011-2012

Posted in AULA ORDINÀRIA, LLENGÜES ESTRANGERES | Leave a comment

MINIRECEPTES: LECTURA A TOT ARREU

Propostes de lectura de la Biblioteca de l’escola Mare de Déu del Remei (Alcover)

 

 

Posted in AULA ORDINÀRIA, IMPULS A LA LECTURA I BLOCS SOBRE LA LECTURA, LLENGUA CATALANA, RECURSOS | Leave a comment

SUBVENCIÓ PER A L’APRENENTATGE ACTIU D’IDIOMES A SECUNDÀRIA

El Departament d’Ensenyament convoca la concessió de subvencionscentres educatius públics i privats concertats d’educació secundària de Catalunya per a l’aprenentatge actiu d’idiomes, en els nivells d’educació secundària obligatòria, batxillerat i formació professional.

Per tal d’impulsar la millora de l’ensenyament i aprenentatge de les llengües estrangeres, s’han de fer actuacions que incideixin tant en els aspectes metodològics vinculats amb el desenvolupament ordinari de les classes, com en la potenciació d’activitats complementàries i projectes que facilitin l’ús de les llengües en contexts reals.

En aquest sentit, la convocatòria potencia les actuacions d’aula que incideixen favorablement en l’aprenentatge de les llengües estrangeres, i afavoreix aquells projectes susceptibles de continuar l’aprenentatge actiu en els països on es parlen els idiomes que s’imparteixen com a llengua estrangera.

Termini de presentació de sol·licituds: del 31 de març al 30 d’abril de 2012

 

Posted in BEQUES I AJUTS, LLENGÜES ESTRANGERES | Leave a comment

6è CONGRÉS EDUCACIÓ I ENTORN A LA SEU D’URGELL

  • 6è Congrés Educació i Entorn: Llegint, creixem!
    Termini d’inscripció: del 22 de març al 10 de maig

El 6è Congrés “Educació i Entorn” centra el seu contingut en la lectura, element clau en el Pla de Govern de la Generalitat 2011-2014, que fixa com a objectiu millorar l’èxit educatiu establint la competència lectora com a eix vertebrador de l’aprenentatge.

Sabem del cert que la lectura, en la seva concepció més àmplia, és un bé universal imprescindible que permet a les persones desenvolupar-se plenament i continuar aprenent al llarg de la vida. Per això, cal que els nens i les nenes i els nois i les noies tinguin les habilitats lectores necessàries per dominar les fonts del coneixement i del saber i, també, per créixer com a persones.

 

Posted in CURSOS I CONFERÈNCIES | Leave a comment

21 DE MARÇ: DIA MUNDIAL DE LA POESIA

Tota la informació sobre les accions i celebracions es pot consultar al bloc del Dia Mundial de la Poesia (http://diamundialpoesia.wordpress.com), un espai de participació i d’intercanvi per a entitats i col·lectius arrelats al nostre país i que treballen en la promoció de la seva pròpia llengua oferint-los la possibilitat de traduir, precisament al seu idioma, els poemes originals.

 

Posted in LLENGUA CATALANA, RECURSOS | Leave a comment

MATEMÀTIQUES I CIÈNCIES EN ANGLÈS: PROJECTE CLIL

Pràctica compartida a l’escola Maria Ossó de Sitges. El centre defineix, com a una de les seves prioritats educatives, l’ensenyament de l’anglès. L’experiència s’inicia amb els alumnes de tres anys i continua al llarg de l’educació primària amb l’oferta de tallers interdisciplinaris en anglès i l’oferta de blocs de continguts de l’àrea de matemàtiques i ciències naturals des de cicle inicial fins al darrer curs de l’educació primària.

Video a Edu.cat

http://www.xtec.cat/web/innovacio/practiref/competencies/matematica/clil

  • Programa Pràctica compartida
  • Idioma Català
  • Producció Generalitat de Catalunya (Departament d’Ensenyament)
  • Any de producció 2008
  • Durada: 19min.
  • Àmbit Llengües i literatura, Matemàtiques, Ciències naturals
  • Àrea Matemàtiques, Llengües estrangeres, Intercomunicació i llenguatges, Coneixement del medi: natural
  • Nivell Educació Infantil Educació Primària

 
Edu3.cat

Posted in AULA ORDINÀRIA, CLIL (Content and Language Integrated Learning), LLENGÜES ESTRANGERES | Leave a comment

JOCS DE LLENGUA PER A E. INFANTIL: ZONA CLIC

Projecte d’activitats JCLIC per treballar les característiques més importants sobre les bruixes: quina roba fan servir, el seu nom, les seves mascotes, les seves eines més importants…
Realitzat amb jocs de memòria, trencaclosques, associacions i amb suport de veu per facilitar l’ús als més petits.

Llengües per a Educació Infantil

María Pardo Artero  CEIP Isidoro Andrés de Castelló de la plana (La Plana Alta)

ButlleTIC

Posted in AULA ORDINÀRIA, LLENGUA CATALANA, RECURSOS | Leave a comment

PREMI POESIA INFANTIL

  • 1r Premi de poesia infantil Pissiganya.cat
    Adreçat als alumnes de les escoles de primària dels territoris de parla catalana. Presentació dels originals fins el 16 d’abril.
Posted in AULA ORDINÀRIA, LLENGUA CATALANA, PREMIS I CONCURSOS | Leave a comment

RECURSOS DE COMPRENSIÓ LECTORA

En aquest lloc web de COMPRENSIÓ LECTORA  trobareu un banc de recursos molt útils:

1.- Competència lingüística. Llengua catalana. Models de preguntes de comprensió lectora, i diferents textos (tipologies textuals), tant en català com en castellà.

2.- Lectures i preguntes de comprensió. És un document de text (word) on trobem lectures amb les seves comprensions corresponents, per a cicle mitjà (4t).

3.- El quadern virtual és un projecte que desenvolupa el Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya. Es tracta d’un entorn d’aprenentatge digital gràcies al qual podem disposar de quaderns d’exercicis tradicionals a la xarxa. Les diferents aplicacions que el componen són de programari lliure mitjançant el qual el professor avaluarà els alumnes, és a dir, el professor crea aquest quadern i l’alumne el treballa.

4.- Recull de blocs de comprensió lectora.

5.- A mestreprimaria.com una web amb finalitats didàctiques. Hi podreu trobar aplicacions on-line per treballar les diferents àrees a l’apartat d’ Alumnes. Un recull de pàgines web separades per matèries a l’apartat de Mestres. El web està obert a propostes i noves idees per millorar i fer-ne una eina realment atractiva i pràctica per a tots els interessats.

6.- Recursos a l’Edu365. El portal proporciona al professorat un conjunt de recursos i serveis que el poden ajudar en el desenvolupament de la tasca educativa segons matèries i etapes. Igualment proporciona eines als alumnes per fer pràctiques, resoldre dubtes o usar pàgines webs.

7.-Exercicis de comprensió lectora en llengua catalana. Són un conjunt de fulls on s’hi distribueixen preguntes i material addicional de referència i consulta i, també, punts de diàleg per que l’alumnat i el professorat hi escriguin comentaris i dubtes.

8.- Textos digitals per a la comprensió lectora és una unitat didàctica de l’àrea de llengua que va adreçada als alumnes de segon cicle de l’educació secundària obligatòria que necessiten reforçar o que volen ampliar aquells aspectes relacionats amb la capacitat de comprensió lectora. Textos digitals per a la comprensió lectora

Adreçat als aprenents que necessiten reforçar o que volen ampliar aquells aspectes relacionats amb la capacitat de comprensió lectora.

10.- Quadern Virtual. Comprensió lectora en llengua catalana

Tres quaderns amb diverses lectures amb preguntes per a cada lectura. També hi ha exercicis de comprensió basats en gràfics de trens, horaris, mapes d’autobús i mapes de metro. Destinats a alumnes d’educació primària, tot i que pot ser útil per a aprenents de nivells A i B de català

Posted in AULA ORDINÀRIA, IMPULS A LA LECTURA I BLOCS SOBRE LA LECTURA, LLENGUA CATALANA, RECURSOS | Leave a comment

LLEGIR EN VEU ALTA

En aquest Bloc sobre l’Aprenetatge de la Llengua anomenat Paraules podreu trobar entre d’altres materials, una proposta de Lectura en Veu Alta.

 

 
Llegir en Veu Alta

Posted in AULA ORDINÀRIA, IMPULS A LA LECTURA I BLOCS SOBRE LA LECTURA, LLENGUA CATALANA, RECURSOS | Leave a comment

TEXTOS DE COMPRENSIÓ LECTORA PER A 5è PRIMÀRIA

En aquest bloc podreu trobar un arxiu d’Activitats de Comprensió Lectora.

 
Textos comprensió lectora 5é primària

Posted in AULA ORDINÀRIA, IMPULS A LA LECTURA I BLOCS SOBRE LA LECTURA, LLENGUA CATALANA, RECURSOS | Leave a comment

CONCURS DE MICRORELATS EN RELACIÓ A LES TIC

Cas TIC 2012 és un concurs de microrelats d’intriga relacionats amb les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC), convocat pel programa L’altra ràdio (altraradio.cat) de Ràdio 4, el Departament d’Ensenyament i el projecte La mandarina de Newton (lamandarinadenewton.com). La iniciativa es fa conjuntament amb el professor de ciències i escriptor de literatura d’intriga Jordi de Manuel, qui darrerament ha publicat La mort del corredor de fons (2012). Els objectius del Concurs Cas TIC 2012 són: fomentar l’escriptura i la creació literària; promoure l’ús d’Internet i les TIC entre la ciutadania i els centres docents de Catalunya; estimular la creació artística i crítica del llenguatge i incentivar la creació radiofònica, amb la producció de breus dramàtics resultat de l’adaptació de les obres guanyadors del concurs.

Posted in AULA ORDINÀRIA, LLENGUA CATALANA, PREMIS I CONCURSOS | Leave a comment

ACTIVITATS DE LLETRES I OBJECTES A LA ZONACLIC

Dos projectes d’activitats a la ZonaClic on els alumnes identifiquen i escriuen les lletres a través d’animals i objectes. Al projecte trobem exercicis de resposta escrita, associacions, exploracions, activitats d’escriure text i trencaclosques.

Llengües per a primària

Carlos Toro U.E.E. Prisco Pérez Monasterio (Centro Bolivariano de Informática y Telemática “Roxana M. de Hernández”) Villa de Cura, Estado Aragua (Venezuela)
ButlleTIC

Posted in AULA ORDINÀRIA, LLENGUA CATALANA, RECURSOS | Leave a comment

JOCS PER A LA COMPRENSIÓ I LA LECTOESCRIPTURA A PRIMÀRIA: ZONACLIC

A la zonaClic: Jugant amb les paraules i les síl·labes en trobem d’altres. Mitjançant jeroglífics i altres jocs s’arriba a una reflexió sobre les paraules que facilita la consciència fonològica, la comprensió i la lectoescriptura.

Llengües per a primària

Anna Fontelles Terrés CREDA Lleida

ButlleTIC

Posted in AULA ORDINÀRIA, LLENGUA CATALANA, RECURSOS | Leave a comment

ACTIVITATS D’ANGLÈS AL C.I. PRIMÀRIA A ZONACLIC

Activitats de zonaClic adreçades a cicle inicial d’educació primària per conèixer la terminologia bàsica en anglès sobre:
– peces de roba
– estats d’ànims
– trets identificatius de Catalunya i Escòcia

Treball desenvolupat per al programa Comenius Regio entre El Prat de Llobregat i una escola d’Escòcia.

Judith Martínez Tascón i Vanessa Rubio – Escola Charles Darwin El Prat de Llobregat (Baix Llobregat)

ButlleTIC

Posted in AULA ORDINÀRIA, LLENGÜES ESTRANGERES, RECURSOS | Leave a comment

ACTIVITATS DE FORMACIÓ “EL GUST PER LA LECTURA”

Tal com ja es va avançar a començament de curs, les activitats de formació El Gust per la Lectura 2011-2012 adopten un format semipresencial, que consta d’aquestes parts:

Formació telemàtica al voltant de les propostes didàctiques del programa. Es planteja l’aproximació a les obres literàries objecte de les propostes literàries. Aquesta formació en línia té un caràcter introductori a les propostes didàctiques de cada nivell i està tutoritzada per les persones que les elaboren. 8 hores. Del 10 al 24 d’abril.

Jornada El Gust per la Lectura, consistent en conferències comunes, tallers sobre les propostes didàctiques, presentació d’experiències i treballs de grup. 7 hores.

La formació telemàtica tindrà lloc a l’entorn Odissea. És necessari disposar d’usuari de la XTEC per accedir-hi. Si no en teniu, en podeu demanar, per mitjà del vostre centre, des de la pàgina Identificació XTEC.

Propostes didàctiques

Les propostes didàctiques estan constituïdes per dossiers didàctics sobre obres literàries, que el proper curs passen al concurs El Gust per la Lectura i, doncs, a l’aula. Abans, es presenten al professorat participant en la formació.

Les propostes didàctiques seleccionades per a aquesta edició són:

Primària

Poesia de Joana Raspall. Obres: Selecció de poemes (CI); Com el plomissol (CM); Font de versos (CS).

Rondalles d’Enric Valor. Obres: Joan Ratot (CI); La rabosa i el corb (CM); La mare dels peixos (CS).

Angela Sommer-Bodenburg. Obres: el petit vampir canvia de casa (CM); Històries de por (CS).

Secundària

Albert Casals: El món sobre rodes.

Lewis Carroll: Alícia al país de les meravelles.

Pere Calders: Cròniques de la veritat oculta.

Els dossiers didàctics corresponents a aquestes propostes aniran apareixent a la pàgina de Materials de diàctics d’El Gust per la Lectura. En aquesta pàgina podeu consultar tots els materials disponibles des del curs 1997-1998. Si busqueu un dossier o solucionari anteriors, podeu adreçar-nos un correu electrònic a la bústia de l’Espai LIC (lic arrova xtec.cat).

Inscripció

Inscriviu-vos-hi entre el 27 de febrer i el 12 de març.

Inscripció Primària

Inscripció Secundària

http://blocs.xtec.cat/gustperlalectura/2012/02/24/activitats-de-formacio-el-gust-per-la-lectura-2011-2012/

 

Posted in CURSOS I CONFERÈNCIES, LLENGUA CATALANA | Leave a comment

IMPULS A L’ÚS DE LA LLENGUA FRANCESA

BLOC DE L’IMPULS A L´ÚS DE LA LLENGUA FRANCESA: http://blocs.xtec.cat/jornadafrances/2012/02/13/1995/

Des del curs 2011-2012, Suïssa participa plenament en els projectes d’iniciatives Europees dins del marc delPrograma d’Aprenentatge Permanent (PAP) de la Comissió europea.

El plurilingüisme de la Confederació Helvètica genera excel·lents oportunitats per desenvolupar: agermanaments, intercanvis,accions d’impuls a l’aprenentatge de les llengües europees…

Des d’aquest bloc el Servei de Llengües Estrangeres del Departament d’Ensenyamentels dóna la benvinguda!
Des de fa  gaire bé 15 anys Manresa celebra la Francophonie amb la finalitat, no sols, de revaloritzar la  llengua francesa, sino també de compartir els

seus valors humans i culturals i ho ofereix a la ciutat peró també a tota la regió de la Catalunya Central. En el marc de la setmana de la francofonia 2012…Homenatge a Ge

orges Brassens dijous 15 de març  a les 21:00h amb Eva Dénia Trio al Teatre Kursaal de Manresa. Per a més informació podeu contactar amb Anna Rotllan professora del departament de francès de l’INS Lluís de Peguera de Manresa de Catalunya Central, i vicepresidenta de l’APFC.

Festival International de Théâtre de Jeunes en Français
Els pròxims 26 i 27 de març de 2012 tindrà lloc al Teatre Poliorama de Barcelona la XII edició del Festival International de Théâtre de Jeunes en Français.Dins del festival podrem gaudir de tretze espectacles en llengua francesa interpretats per joves estudiants de centres catalans, francesos, marroquins, belgues, romanesos, italians i turcs. Us hi esperem!

Podeu reservar  les vostre entrades fent clic aquí Descarregueu-vos el programa El festival al Facebook.

El dijous 3 de maig a les 10h30 a l’Institut Francès de Barcelona podreu veure el dibuix animat Titeuf.

Aquesta sessió, en versió original francesa, subtitulada en castellà, d’una durada de 83 minuts i en format DVD està prevista per a l’alumnat de  totes les edats. Desprès de la pel·lícula esteu tots convidats a una xocolatada!!!

Ja podeu reservar les vostres entrades! El professorat interessat haurà d’inscriure el seu alumnat, a la coopération linguistique,abans del 30 d’abril per correu electrònic: coopling@ifbcn.cat

Semaine de la langue française et de la francophonie 2012 L’Espace en jeu

S (l’agence spatiale française) ouvre, pour la 9eannée consécutive, son atelier d’écriture L’Espace en jeu. Cette initiative, réalisée en partenariat avec la Fondation Alliance française et la Fédération internationale des professeurs de français (FIPF), s’inscrit dans le cadre de la Semaine de la langue française et de la francophonie organisée par la Délégation générale à la langue française et aux langues de France (DGLFLF) du ministère de la Culture et de la Communication, le ministère des Affaires étrangères et européennes et l’Institut français. Cette semaine se tiendra du 17 au 25 mars 2012.
Posted in AULA ORDINÀRIA, LLENGÜES ESTRANGERES, PREMIS I CONCURSOS | Leave a comment

LA LECTURA A E. INFANTIL DE 0-3 ANYS

Està clar que els infants d’entre 0-3 no han de llegir, només faltaria, han d’anar aprenent i formant-se com a persones

a partir de les experiències, propostes, materials i interaccions que els adults els hi oferim.

Però m’ha cridat l’atenció la forma de lligar lectura (més ben dit, d’agafar gust per la lectura) i primera infància d’aquest document escrit per Marta Roig que, per cert, té unes il.lustracions magnífiques.
El document dóna a conèixer el programa “nascuts per llegir”, programa que té un web molt interessant i una agenda d’activitats al voltant de llibres pel més menuts a diferents biblioteques de Catalunya.
També parla da la importància de llegir amb els infants, de sovintejar biblioteques i llibreries, i dóna les pautes de l’evolució com a lectors, des dels 6 mesos fins als 3 anys i els materials recomanats per a cada franja d’edat: 6-12 mesos, 12-24 mesos i 2-3 anys.
Posted in IMPULS A LA LECTURA I BLOCS SOBRE LA LECTURA, RECURSOS | Leave a comment

ACTIVITATS DE TECNOLOGIA I LLENGUA A E. PRIMÀRIA

Projecte d’activitats JClic sobre l’ús del catàleg infantil Aladí de la Xarxa de Biblioteques Municipals, utilitzant els diferents camps de consulta: Títol,  Autor, Tema, Paraula clau.

Àrea de Tecnologia i Llengua per a Educació Primària.

Mònica Ricart i Llach de l’Escola Rosa Oriol Anguera deLliçà d’Amunt (Vallès Oriental)
ButlleTIC

Posted in AULA ORDINÀRIA, LLENGUA CATALANA, RECURSOS | Leave a comment

USOS DELS BLOCS A LES AULES D’ACOLLIDA

L’aula d’acollida ofereix un entorn de treball obert dins del centre educatiu afavoridor de la integració dels nouvinguts. Amb els blocs, l’alumnat i el professorat de les aules d’acollida tenen un excel·lent espai on il·lustrar la integració i on donar a conèixer les realitats culturals i lingüístiques d’altres països. També recolzen l’aprenentatge intensiu de la llengua catalana dels nouvinguts.

Aquesta és un petita mostra dins del servei XTECBlocs:
http://blocs.xtec.cat/aajmc/abcd/ El bloc de’n Pep, aula d’acollida de l’escola Joan Marquès i Casals de Terrassa
http://blocs.xtec.cat/lacustaria/ Aula d’Acollida Escola Lacustària de Llagostera
http://blocs.xtec.cat/acollidavallbona/ El dia a dia a l’aula d’acollida de l’Institut Carles Vallbona, a Granollers
http://blocs.xtec.cat/aulacollida/ Acollida Institut Antoni Torroja de Cervera
http://blocs.xtec.cat/aulaacollidastroc/ Aula d’acollida Escola Sant Roc d’Olot
http://blocs.xtec.cat/aafontfargas/ Aula d’acollida Escola Font d’en Fargas de Barcelona

Si voleu donar a conèixer més XTECBlocs d’aules d’acollida, ens escriviu a blocs@xtec.cat

Posted in AULA D'ACOLLIDA, LLENGUA CATALANA, RECURSOS | Leave a comment

ACTIVITATS DE LLENGUA PER A L’ESO: CERVANTES

Projecte d’activitats JClic sobre Cervantes i la seva obra: Obres de Cervantes, El Quixot,  Personatges, Biografia

Activitats de llengües per a ESO

Ana Carretero Jiménez , Bernat Cabrera , Biel Cervera i Mariona Moliner de lInstitut Alexandre Deulofeu – Figueres (Alt Empordà)

ButlleTIC

Posted in AULA ORDINÀRIA, LLENGUA CATALANA, RECURSOS | Leave a comment

PER BUSCAR I DESCARREGAR LLIBRES


Per buscar i descarregar llibres: Searchs – ebooks

http://search-ebooks.eu/
ButlleTIC

 

Posted in AULA ORDINÀRIA, IMPULS A LA LECTURA I BLOCS SOBRE LA LECTURA, LLENGUA CATALANA, LLENGÜES ESTRANGERES, RECURSOS | Leave a comment

21 DE FEBRER, DIA INTERNACIONAL DE LES LLENGÜES MATERNES

Des del ‘any 1999, la UNESCO va designar el 21 de febrer de cada any com a Dia Internacional de les llengües maternes, en consonància amb l’objectiu de protegir les més de sis mil llengües diferents d’arreu del món i de preservar la diversitat cultural.

Al Web del Servei de Llengües Estrangeres del Departament podreu trobar tota la informació pertinent per poder celebrar a les aules aquesta data.

Podeu explorar els vídeos que els parlants de tot el món han penjat al YouTube, i enviar al Servei de Llengües la referència de contes infantil en llengües minoritàries d’arreu. Els vídeos proposats seran penjats a la pàgina del Dia de les llengües Maternes

Les llengües minoritzades (Video)

 

Posted in AULA D'ACOLLIDA, AULA ORDINÀRIA, CONVIVÈNCIA, INTERCULTURALITAT I COHESIÓ SOCIAL, LLENGUA CATALANA, LLENGÜES ESTRANGERES, PREMIS I CONCURSOS, RECURSOS | Leave a comment

PROPOSTES D’APRENENTATGE DEL LLENGUATGE ORAL I ESCRIT A EI I PRIMÀRIA

Aprendre textos és una web desenvolupada per l’Ana Teberosky i el seu equip, al servei de la formació i actualització dels mestres de l’Educació Infantil i Primària envers l’ensenyament i l’aprenentatge del llenguatge oral i escrit.

A l’apartat de TREBALL A L’AULA es presenten i analitzen seqüències didàctiques reals, desenvolupades a les aules que participen en el projecte. L’objectiu d’aquest apartat es posar en evidencia com es poden concretar les propostes d’aprendre “a partir de”, “al voltant de”, “tenim en compte” i “produint textos”.

ButlleTIC

Posted in AULA ORDINÀRIA, IMPULS A LA LECTURA I BLOCS SOBRE LA LECTURA, LLENGUA CATALANA, RECURSOS | Leave a comment

AUDIOLLIBRES A LES BIBLIOTEQUES MUNICIPALS DE LA DIPUTACIÓ DE BARCELONA

La Xarxa de Biblioteques Municipals de la Diputació de Barcelona posa a disposició de tots els usuaris amb carnet de biblioteca el servei gratuït de descàrrega d’audiollibres , en català i castellà, amb la intenció de facilitar i millorar l’accessibilitat a la lectura.

Els audiollibres són llibres parlats, en la seva versió integra de l’obra original. Són llegits en veu alta per locutors i narradors professionals en gravacions a una sola veu, sense música de fons.

Els audiollibres tenen un públic potencial important en les persones amb capacitats visuals reduïdes però també en aquelles persones que no tinguin massa temps per llegir o simplement vulguin gaudir de la lectura d’una obra literària mentre realitzen altres tasques com fer esport, desplaçaments en transport , etc. També poden ser una eina molt útil per a l’aprenentatge de la llengua, castellana i catalana.

El catàleg d’audiollibres està format per obres clàssiques i actuals, en català i castellà sobre les que es poden consultar les dades bàsiques d’identificació, la imatge de la coberta, un resumen del contingut, el nom del narrador, la durada total de l ‘arxiu y una escolta de mostra.

Per accedir al sistema és necessari disposar del carnet de biblioteca de la Xarxa de Biblioteques Municipals. Un cop identificat i accedint a la zona privada cada usuari podrà tenir accés a dues descàrregues de cada títol per si es produeix qualsevol problema en la primera descàrrega.

Les biblioteques de la Xarxa de Biblioteques Municipals també ofereixen en préstec una selecció dels audiollibres en format CD audio. ButlleTIC

Posted in AULA ORDINÀRIA, LLENGUA CATALANA, RECURSOS | Leave a comment

UNITAT DE CATALÀ I CONEIXEMENT DEL MEDI DE 3R PRIMÀRIA: TEXT INSTRUCTIU

Aquest projecte va adreçat als alumnes de 3r de Primària (tot i que també es pot adaptar per 4t)
Desenvolupa una unitat de català, la qual girarà al voltant del text instructiu.
Partirem d’un vídeo en el qual s’explica “COM ES FAN ELS CARAMELS” i a partir d’aquest elaborarem un text instructiu (expressió oral i escrita), treballarem vocabulari relacionat amb els dolços i conceptes com el gènere i el nombre (gramàtica). També s’inclouen els sufixos (lèxic) relacionats amb el món dels oficis.Partirem d’un vídeo en el qual s’explica “COM ES FAN ELS CARAMELS” i a partir d’aquest elaborarem un text instructiu (expressió oral i escrita), treballarem vocabulari relacionat amb els dolços i conceptes com el gènere i el nombre (gramàtica). També s’inclouen els sufixos (lèxic) relacionats amb el món dels oficis.
Gerard Cervelló De Gea

ButlleTIC

Posted in AULA ORDINÀRIA, CIÈNCIES SOCIALS, LLENGUA CATALANA, RECURSOS | Leave a comment

MATERIAL PER TREBALLAR EL LLIBRE DE LA “WENDY” A L’ESO

Material per treballar el llibre La nit que Wendy va aprendre a volar (Andreu Martin. Editorial Bromera).
Primer hi ha una introducció del gènere narratiu i policíac.
ESO – Llengua catalana i literatura

  • Primer hi ha una introducció del gènere narratiu i policíac.
  • Després, material per treballar cada 5 capítols (que és el que els alumnes llegeixen cada setmana).
  • Finalment, orientacions per redactar la fitxa de lectura correctament.

Llúcia Pons

ButlleTIC

Posted in AULA ORDINÀRIA, LLENGUA CATALANA, RECURSOS | Leave a comment

CONTES MULTILINGÜES PER A ALUMNES NOUVINGUTS DE 7 A 12 ANYS

L’Associació Punt d’Intercanvi acaba de publicar el contes “D’un costat a l’altre”, el tercer volum de la col.lecció “Tu i Jo, Nosaltres”, que l’Associació desenvolupa dins el projecte “Educar en la diversitat”. Són tres contes multilingües que treballen la igualtat i el respecte a partir dels sentiments universals que ens igualen com a persones més enllà d’orígens i creences. Cada conte treballa uns aspectes de la intel.ligència emocional específics i inclouen una guia educativa amb paraules clau, a més d’una proposta d’activitats per a l’aula.

Els altres dos contes publicats són “La Lia, la Mei i en Saïd” i “Petit catàleg il·lustrat de les olors”. El primer tracta sobre la construcció de ciutadania en un món divers i el segon tracta de l’expressió dels sentiments.

Posted in AULA D'ACOLLIDA, INTERCULTURALITAT I COHESIÓ SOCIAL, LLENGUA CATALANA, RECURSOS | Leave a comment

MATERIAL DE GEOGRAFIA PER A ALUMNAT NOUVINGUT DEL CICLE SUPERIOR DE PRIMÀRIA I 1R D’ESO

Material Multilingüe per a l’Aprenentatge del Català aplicat al Currículum (12 a 14 anys).

Col.lecció “La Clau Lingüística”

Punt d’Intercanvi ha editat aquesta publicació amb el suport de la Secretaria per a la Immigració. Es tracta d’un llibre de text sobre geografia en català, anglès, francès, àrab, romanès i xinès, que s’inclou dins de la col·lecció “La clau lingüística” promoguda per aquesta entitat. És un material adreçat al professorat i als alumnes nouvinguts de secundària per a facilitar l’adaptació al sistema educatiu i als continguts que s’imparteixen als Instituts de Catalunya.

Posted in AULA D'ACOLLIDA, CIÈNCIES SOCIALS, INTERCULTURALITAT I COHESIÓ SOCIAL, LLENGUA CATALANA, RECURSOS | Leave a comment

BLOC PER TREBALLAR L’OPTATIVA DE LA LITERATURA UNIVERSAL A BATXILLERAT

L’institut Baldiri Guilera d’El Prat de Llobregat treballa l’assignatura de literatura universal utilitzant aquest bloc com lloc de trobada i intercanvi d’opinions.

Posted in AULA ORDINÀRIA, LLENGUA CATALANA, RECURSOS | Leave a comment

EINES.CAT, UN WEB DE RECURSOS SOBRE LA LLENGUA CATALANA

El Servei de Normalització Lingüística del Consell de Mallorca ha creat eines.cat, un lloc web que aplega diversos recursos i eines lingüístiques en llengua catalana. L’objectiu és oferir la possibilitat de tenir en un mateix lloc web una col·lecció d’eines, material i tot tipus d’informació relacionada amb la llengua catalana. Eines.cat inclou, entre altres recursos, diccionaris, conjugadors verbals, models de documents, material d’autoaprenentatge, informació sobre certificats de català…  Observatori de l’Edició Digital, ButlleTIC

Posted in AULA ORDINÀRIA, LLENGUA CATALANA, RECURSOS | Leave a comment

PREMI A L’EXPERIÈNCIA DE LLENGUA I LITERATURA CATALANES AMB TIC

La Universitat Oberta de Catalunya i la Fundació Lluís Carulla convoquen el Premi a la millor experiència didàctica d’ensenyament-aprenentatge de la llengua i la literatura catalanes mitjançant les TIC, amb motiu del 10è aniversari de LletrA. El premi és dotat amb 4.000 euros per a l’autor i l’aplicador de la proposta didàctica, un treball que ha de ser inèdit i s’ha de lliurar encapçalat amb el títol i acompanyat d’un sobre tancat amb la fitxa d’inscripció.

El premi s’inscriu dins de la convocatòria dels XXXIV Premis Baldiri Reixac 2011-2012, destinats a l’estímul i al reconeixement de l’escola catalana en tot l’àmbit dels països de parla catalana.

Posted in AULA ORDINÀRIA, LLENGUA CATALANA, PREMIS I CONCURSOS | Leave a comment

APPRENDRE LE FRANÇAIS EN LIGNE

Bonjour de France est un « cyber-magazine » éducatif gratuit contenant des exercices, des tests et des jeux pour apprendre le français ainsi que des fiches pédagogiques à l’attention des enseignants de français langue étrangère (FLE). A travers ses différentes pages, ce magazine se veut aussi un outil de promotion de la francophonie. De nouvelles rubriques interactives apparaîtront régulièrement afin que ce site soit pleinement un lieu de ressources et de partage.

Posted in AULA ORDINÀRIA, LLENGÜES ESTRANGERES, RECURSOS | Leave a comment

RECURSOS ÀREA TIC i TAC: 18 PARAULES, SERVEIS, CONCEPTES

Què és  18 ?

18 és un projecte que neix a l’Àrea Tic i àrea Tac als Serveis Territorials d’Ensenyament a Tarragona .
Presenta com a finalitat poder explicar de forma molt breu, senzilla i fàcil d’entendre, els conceptes bàsics per a poder moure’s els coordinadors i coordinadores tic i tac dels centres, tant de primària com de secundària

Què pretenem ?

Qualsevol lector i lectora podrà abarcar els temes que presentarem, de forma que la dificultat sempre passarà del nivell més baix elemental a un nivell mitjà. De vegades donem per sabuts molts temes . No sempre és així i cal explicar amb un baix nivell de complexitat alguns dels termes que habitualment fem servir . De la mateixa forma passa amb portals i aplicacions de la Xtec o Gencat. Mai està de més repasar funcionalitats, més encara pensant en el nomenament de noves coordinacions tic/tac als centres.

Posted in RECURSOS | Leave a comment

CINESCOLA: MATERIALS DIDACTICS PER TREBALLAR EL CINEMA A L’AULA

Nous materials didàctics en línia, accés lliure :

 

Posted in AULA ORDINÀRIA, RECURSOS | Leave a comment

XX JORNADES PEDAGÒGIQUES DE L’ANGLÈS AL MONTSIÀ

  • XX Jornades pedagògiques de l’Anglès al Montsià
    What how why. Amposta, 10 i 11 de febrer.

 

 

Posted in CURSOS I CONFERÈNCIES, LLENGÜES ESTRANGERES | Leave a comment

LECTURAR FÀCIL. UNA NECESSITAT PER A L’ALUMNAT NOUVINGUT A L’ESO

A la llicència d’Estudis d’en Jaume Serra Milà La lectura fàcil: una necessitat per a la inclusió de l’alumnat nouvingut d’ESO podreu trobar: 1) “La Fletxa Negra”, adaptada a lectura fàcil per a alumnat nouvingut de llengua no romànica. 2) Descripció del procés seguit en l’adaptació. 3) Una guia per redactar textos de lectura fàcil. 4) Exemples d’enunciats de lectura fàcil d’exercicis i activitats escolars. 5) Models de comunicats de lectura fàcil del centre educatiu a les famílies. 6) Inventari de verbs en alumnat nouvingut de llengua no romànica. http://xtec.cat/~jserra18/ . http://www.xtec.es/sgfp/llicencies/200708/memories/1740m.pdf

Posted in AULA D'ACOLLIDA, IMPULS A LA LECTURA I BLOCS SOBRE LA LECTURA, LLENGUA CATALANA, RECURSOS | Leave a comment

TEST DE COMPRENSIÓ LECTORA

En el Bloc de l’Xtec d’en Joan Marc Ramos Sabaté podreu trobar Test de Comprensió lectora, entre d’altres coses, com activitats, lectures… http://blocs.xtec.cat/jmrs/category/exercicis/test-comprensio-lectora/

 

Posted in AULA ORDINÀRIA, IMPULS A LA LECTURA I BLOCS SOBRE LA LECTURA, LLENGUA CATALANA, RECURSOS | Leave a comment

LECTORS EFECTIUS A L’EDUCACIÓ PRIMÀRIA I SECUNDÀRIA

Aquesta és la pàgina d’un bloc de l’Xtec de’n Joan Marc Ramos Sabaté http://blocs.xtec.cat/jmrs/gestos-lectors/on podreu trobar tota la informació al voltant de la seva llicència d’estudis “Gestos professionals per fomentar gestos lectors efectius” atorgada pel Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya al llarg del curs 2008-2009 http://phobos.xtec.es/sgfprp/resum.php?codi=1865Des del convenciment que molts professionals reclamen l’ensenyament explícit de la comprensió lectora i de les estratègies de lectura tant a primària com asecundària, l’objectiu de la seva recerca és aportar dades i instruments de reflexió que afavoreixin la presa de consciència dels continguts referits a la competència lectora que s’assoleixen a primària i els que s’han d’assolir a l’educació secundària, a fi de facilitar una programació eficaç i, també, de generar uns gestos professionals que s’hi adeqüin. Trobareu l’enllaç a la memòria definitiva:    http://www.xtec.es/sgfp/llicencies/200809/memories/1865m.pdf , l’enllaç a l’última versió de la memòria i a la resta de documents (i la data d’actualització), així com  el llistat d’activitats dutes a terme amb la finalitat de difondre les seves conclusions.

Posted in AULA ORDINÀRIA, IMPULS A LA LECTURA I BLOCS SOBRE LA LECTURA, LLENGUA CATALANA, RECURSOS | Leave a comment

DISSENYAR ACTIVITATS DE COMPRENSIÓ LECTORA

Posted in LLENGUA CATALANA, RECURSOS | Leave a comment

ENSENYAR I APRENDRE A SER COMPETENT LINGÜÍSTICAMENT

Competència Comunicativa Lingüística(function() { var scribd = document.createElement(“script”); scribd.type = “text/javascript”; scribd.async = true; scribd.src = “http://www.scribd.com/javascripts/embed_code/inject.js”; var s = document.getElementsByTagName(“script”)[0]; s.parentNode.insertBefore(scribd, s); })();

Posted in LLENGUA CATALANA, RECURSOS | Leave a comment

SUPORT ESCOLAR PERSONALITZAT -SEP-

El SEP es planteja com un recurs per millorar la resposta a les necessitats individuals d’aprenentatge dels alumnes i avançar en un dels objectius del Pla de Govern 2011–2014: reduir a la meitat el fracàs escolar per aconseguir que cap nen o nena es quedi enrere, i per augmentar l’èxit educatiu de tots.Orientacions, activitats i materials

El recull que trobareu en aquestes pàgines és una selecció de diferents materials, adreçada al professorat, que poden ser utilitzats com a referència, com a model, amb la voluntat que ajudin els mestres i els alumnes a avançar i millorar en els seus aprenentatges.

Les orientacions i les activitats van adreçades a les etapes d’Educació Infantil i d’Educació Primària per utilitzar-les d’acord amb les dificultats i necessitats dels alumnes, no tan sols segons l’edat dels alumnes.

Per ajudar a centrar el treball que es realitza en el cicle de parvulari de l’etapa d’educació infantil en els aspectes relacionats amb la matemàtica
CREAMAT
Materials i instruments per ajudar a la detecció i identificació d’alumnat SEP
SEP Departament d’Ensenayment
Orientacions metodològiques per a les pràctiques d’ensenyament, d’aprenentatge i d’avaluació.
SEP Departament d’Ensenayment
Gravació d’un tipus d’agrupament en petit grup i treball autònom a l’aula de 2n d’educació primària.
Escola Santa Margarida (Quart)
Posted in RECURSOS, TUTORIA I ORIENTACIÓ | Leave a comment

CURSOS DE L’ESCOLA VIRTUAL D’HIVERN 2012

Tots els cursos de l’Escola virtual d’hivern Espiral tenen el reconeixement del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya i per tant la seva certificació té validesa a tots els efectes administratius.

Els cursos virtuals de formació que oferta l’Associació Espiral, educació i tecnologiaen aquesta edició (del 22 de febrer a l’1 d’abril de 2012) són:

Learning English using Blogs, Microblogs and other Web 2.0 Tools Núria de Salvador 30h.
¡Comunícate en 2.0! Mejorando la competencia comunicativa Felisa Jodar
Pilar Soro
30h.
Administración básica de Moodle Valeria Pleszowski
Jaione Irisarri
30h.
El Aprendizaje Basado en Problemas y el Aprendizaje en Acción Jordi Guim 30h.
Twitter en la Escuela 2.0 Fátima Pérez
Isabel Ruiz
30h.
Fem unitats didàctiques en Moodle Jordi Fontich 30h.
Llicències Creative Commons i recursos educatius oberts Xavier Suñé
Irene Martínez
30h.
Moodle avançat Josep Ramon Planas 30h.
PLE: portafolis docent, tractament de la informació i aprenentatge social Sònia Guilana 30h.
Serveis Google aplicats a l’educació Irene Martínez
Xavier Suñé
30h.
Xarxes socials educatives. El rol del gestor de xarxes en les comunitats educatives. Pau Nadal
Toñi Quiñones
3

 

Posted in CURSOS I CONFERÈNCIES | Leave a comment

EL CIRC COM A BASE D’UN TREBALL INTERDISCIPLINAR A CICLE INICIAL

EL CIRC: OBJECTIUS:
– Exposar i conèixer les característiques més rellevants del circ
– Conèixer els oficis en un espectacle de circ
– Gaudir de representacions audiovisuals
– Escoltar i memoritzar cançons
– Reconèixer i diferenciar els animals que podem veure en un circ
– Resoldre operacions matemàtiques relacionades amb el circ
– Promoure el treball col·laboratiu i l’aprenentatge multimèdia
– Incrementar la motivació i la participació de l’alumnat en cadascuna de les tasques proposades

CONTINGUTS:

  • El circ
  • Artistes del circ
  • Animals del circ
  • Música al circ
  • El món del circ

Nivell educatiu: CI Primària
Àrea curricular: IN-Interdisciplinar
Tipus de fitxer: PDI Smart: .notebook

Conté un total de 4 arxius: El circ, animals del circ, música al circ i el món del circ
Autor/a: Àlex Font, Désirée Grifé i Maria del Mar Lluelles
Nivell/s educatiu/s: CI Primària
Àrea curricular: IN-Interdisciplinar
Àmbit/s competencial/s: Comunicativa, lingüística i audiovisual
Artística i cultural
Gestió i tractament de la informació digital
Matemàtica
Aprendre a aprendre
Autonomia i iniciativa personal
Coneixement i la interacció amb el món
Social i ciutadana
Tipus de fitxer: PDI Smart: .notebook
Llicència d’ús Creative Commons: Reconeixement – NoComercial – CompartirIgual (by-nc-sa)

http://alexandria.xtec.cat/mod/data/view.php?rid=973

Posted in AULA D'ACOLLIDA, AULA ORDINÀRIA, CIÈNCIES NATURALS (EXPERIMENTALS), CIÈNCIES SOCIALS, CONVIVÈNCIA, LLENGUA CATALANA, LLENGÜES ESTRANGERES, RECURSOS | Leave a comment

DIA ESCOLAR DE LA NO VIOLÈNCIA I LA PAU

Mapa DENIP 2012. Inclou el teu Dia Escolar de la Noviolència i la Pau.

http://www.fundacioperlapau.org/denip/

Posted in AULA D'ACOLLIDA, AULA ORDINÀRIA, CONVIVÈNCIA, INTERCULTURALITAT I COHESIÓ SOCIAL, RECURSOS | Leave a comment

CORRECCIÓ GRAMATICAL ON LINE PER A L’ESO I EL BATXILLERAT

 

En aquest lloc web anomenat GRAMMARLY els alumnes poden fer la comprovació de la correcció gramatical de l’anglès. Adequat per a l’ESO i el Batxillerat.

Grammarly is an automated proofreader and a personal grammar coach: You can check a writing for grammar, punctuation, style and much more.

Key Product Benefits

  • Instantly proofread your text and correct
    over 150 types of errors.
  • Enhance your vocabulary usage with
    context-optimized suggestions.
  • Avoid plagiarism by checking for originality and generating citations.

http://www.grammarly.com/

Posted in AULA ORDINÀRIA, LLENGÜES ESTRANGERES, RECURSOS | Leave a comment

JOC DE DIVERSITAT LINGÜÍSTICA PER ALS ALUMNES ON LINE

Microespais de divulgació lingüística: Català a l’atac és una sèrie 45 de microespais, d’uns 40 segons de durada, de divulgació de temes lingüístics. Els episodis mostren, amb sentit de l’humor, la riquesa expressiva de la llengua catalana, com poden ser col·loquialismes que els diccionaris encara no han incorporat, etimologies curioses, sinònims, frases fetes i varietats dialectals. http://www.gencat.cat/llengua/diverllengua/, http://www.gencat.cat/llengua/diverllenguainfantil/
El projecte s’emmarca dins la iniciativa de l’Any de la Paraula Viva, que ha organitzat la Secció Filològica de l’Institut d’Estudis Catalans amb el motiu del centenari de la seva creació.
Exemples:

El títol del programa parteix del cèlebre palíndrom. Català a l’atac s’emet a TV3 des del dia 9 de gener, de dilluns a divendres abans del Telenotícies comarques i del Telenotícies vespre.

 

Posted in AULA ORDINÀRIA, LLENGUA CATALANA, RECURSOS | Leave a comment

I CONCURS LITERARI “UN CONTE D’HIVERN”

  • I Concurs Literari ‘Un conte d’hivern’
    Bases del concurs literari convocat pel col·legi Turó i obert a totes les escoles de Tarragona. Data límit de lliurament 24 de febrer.
  • http://www.xtec.cat/agenda/pdf/contehivern.pdf
Posted in AULA ORDINÀRIA, LLENGUA CATALANA, PREMIS I CONCURSOS, RECURSOS | Leave a comment

SEMINARI GRATUÏT WIKI-SKILLS

  • Seminari “Wiki-Skills – Les wikis com a eines d’aprenentatge i de desenvolupament sociocultural”
    Seminari que té com a objectiu principal l’anàlisi i l’aplicació dels beneficis de la cultura wiki per promoure les oportunitats de l’aprenentatge permanent.
  • Inscripció gratuïta. Barcelona, 23 de gener.

QUÈ ÉS UNA WIKI?

Podem dir que serveix per crear pàgines web de forma ràpida i eficaç, oferint gran llibertat als seus usuaris, tan als experts com aquells que no tenen gaire coneixement d’informàtica. Permet incluir textos, documents digitals, enllaços i altres. Els seus usuaris poden crear una pàgina web que tracti d’un tema determinat i així cada persona aporta algo del seu coneixement en aquell tema concret, formant així una pàgina web cada vegada més amplia i completa.En conclusió, es crea una comunitat virtual d’usuaris.

Posted in AULA ORDINÀRIA, CIÈNCIES NATURALS (EXPERIMENTALS), CIÈNCIES SOCIALS, CURSOS I CONFERÈNCIES, INTERCULTURALITAT I COHESIÓ SOCIAL, LLENGUA CATALANA, LLENGÜES ESTRANGERES, RECURSOS | Leave a comment