Jornades de lectura i escriptura

Publicat dins de PRESENTACIONS | 1 comentari

Bloc Projecte Eines

Benvolgudes i benvolguts,

Ja sabeu que he dedicat els meus esforços didàctics dels tres últims anys al Projecte Eines. Aquest curs ja és complet al mercat a disposició de tots aquells que us hi vulgueu engrescar. La satisfacció de tot l’equip d’autors és màxima, sobretot, pel fet que hem pogut fer els llibres que volíem fer i perquè s’ha intentat donar resposta a les necessitats d’enfocar l’ensenyament de la llengua des del punt de vista de l’ús i del raonament. El temps ens dirà si l’hem encertat o no, però ens sembla que, en els temps que corren, un projecte no pot ser un fill que es llença al món amb una guia didàctica perquè el professorat s’espavili. Sabem que el professorat en farà un ús ben professional sota els criteris que li semblin més oportuns en el seu context, però creiem que és bo que tot el professorat que el faci servir pugui tenir una via de contacte amb els coordinadors del projecte, ja sigui per qüestionar, comentar, criticar…aquells aspectes que li semblin oportuns.

És per aquesta raó que l’editorial Castellnou ha engegat el Bloc del projecte Eines. Un bloc on anirem penjant tota mena d’aportacions i on donarem resposta a les vostres demandes (sempre que en siguem capaços). Ens sembla una manera interactiva i seriosa de compartir la tasca i de responsabilitzar-nos davant de tothom de les nostres decisions.

Espero que pugui ser útil i que en feu el màxim d’ús i de difusió.

Publicat dins de ENLLAÇOS COMENTATS | Deixa un comentari

Avaluació d’un projecte editorial

En Cádiz conocí a unos compañeros con los que debatimos sobre la validez de los libros de texto. Recordé que hace más de diez años elaboré esta pauta de valoración de un proyecto editorial conjuntamente con algunos miembros del departamento de lenguas del instituto Alba del Vallès. No lo he revisado en absoluto ya que queda claro que cualquier equipo debería elaborar su rúbrica antes de elaborar o escoger unos materiales.

En la misma línea, ya desde un enfoque competencial, publiqué en la revista Aula (número 188) esta rúbrica de evaluación de la calidad competencial de una unidad didáctica.

Estos trabajos se han visto coronados en la participación en el Projecte Eines, unos materiales didácticos publicados por la editorial Hermes- Castellnou. También se puede observar su espíritu en la unidad didáctica El miracle de les llengües maternes publicado por la Generalitat de Catalunya.

Publicat dins de avaluació, PRESENTACIONS | Deixa un comentari

XIII Congreso Internacional de la SEDLL

ALGO SE MUEVE

En mi último post, comentaba la sensación de impotencia que uno siente al observar a compañeras y compañeros muy entendidos en didáctica a los que cuesta que nuestras autoridades consulten para  documentarse antes de tomar decisiones importantes. Esta semana he podido asistir al XIII Congreso Internacional de la SEDLL y he sentido una sensación parecida.

Lo primero que me gustaría hacer es felicitar a la organización por su trabajo, por su acogida y por su dedicación hasta el último detalle para que todo saliera lo mejor posible. Meterse a organizar congesos es de esas quijotadas que la mayoría de conocidos solamente llevan a cabo una vez. Los obstáculos pueden ser tantos (autoridades, las propias universidades, algún compañero de departamento envidioso, la crisis económica, la fatalidad, el tan citado Murfi…) que el valor roza la temeridad. Con todo, año tras año, existen grupos de profesores que afrontan el reto y, en el seno de la SEDLL, con un gran acierto. No me puedo ni imaginar las horas que dedican antes, durante y después del evento a su consecución y aunque el reconocimiento de la comunidad de didactas lo compense, creo que la satisfacción del deber cumplido es aquéll0 que más les llena. Su tarea redunda en su propio bien y en el de todos los participantes que pueden presentar sus ideas, debatir, conocerse y establecer esos lazos humanos imprescindibles para cualquier progreso científico. Algunos creen que todo se puede resumir en puntos, índices y etiquetas individuales objetivas. Otros creemos que el mérito individual debe ser reconocido pero siempre dentro de la participación en un grupo más amplio, compartiendo lo bueno y lo malo para el bien común. Sin estos congresos, sin la colaboración, sin el frenético trabajo que se lleva a cabo en las pausas café, no avanzaríamos porque seríamos genios aislados, inútiles para el progreso de la didáctica.

Antes de entrar en valoraciones estrictamente académicas, me gustaría reconocer la tarea que año tras año realizan estudiantes de las universidades que nos acogen, siempre con una sonrisa en la cara y un afán de servicio encomiable. Son nuestra cantera y debemos cuidarla. En algún caso, hasta les he visto tomar apuntes de alguna intervención.

Y vamos ya al título: Algo se mueve. El nivel académico de las comunicaciones en este congreso me ha sorprendido muy gratamente, sobre todo, por la ausencia casi absoluta de personajes fuera de situación. En mis primeros viajes a estos congresos, solía sentirme un alienígena entre marcianos. Yo salía de mi instituto, viajaba hasta la sede del congreso, y oía gran cantidad de comunicantes que desconocían absolutamente la realidad de las aulas, a mi entender, eran filólogos fuera de lugar. Aportaciones geniales a la filología pero sin el mínimo atisbo de trasposición didáctica. Esto casi se ha erradicado. En este momento, los estudios didácticos miran al aula. De hecho, miran como en el aula no se acaban de implementar muchas de las innovaciones de calidad que en los últimos 20 años han llevado los mejores equipos de investigación de nuestro país. Nuestras propuestas didácticas están al día, se enmarcan en la lógica que guía la didáctica europea avanzada, analizamos casos cada vez más numerosos pero vemos como no hemos dejado huella en las aulas. Gracias a Dios, ya hemos entendido que esto no es culpa de los profesores, estos juegan (y juego) a pie de campo y no nos han acabado de comprar el producto: un experimento aquí, una innovación allá.., pero sin calar hondo… ¿Por qué?

Creo que siguiente movimiento de la DLL debe ser justamente evaluar su incidencia en las aulas. Responder a la pregunta. ¿Si hacemos las cosas bien, presentamos propuestas coherentes y fundamentadas, con una base experimental sólida…por qué no conseguimos cambios hegemónicos en temas tan cruciales como el proceso de escritura y reescritura, el uso de una gramática pedagógica orientada al uso, el fomento de la lectura inferencial e interpretativa, el uso lógico de la TIC, el enfoque intertextual de la literatura, la introducción de la lengua oral?

No basta con reconocer que no llegamos a incidir (a  mi no me basta), el reto que debe trasportar la didáctica a las aulas y catapultarla a un reconocimiento de la comunidad educativa pasa por revisar sus canales de comunicación. ¿Cómo llegar? He aquí el reto de los próximos congresos de la SEDLL y de los excelentes grupos de investigación de la entusiasta comunidad didáctica.

Publicat dins de ENLLAÇOS COMENTATS, RESSENYES | 1 comentari

Àngel Marzo: un professional a qui cal escoltar

Divendres passat, 25 d’octubre, vaig tenir el plaer de poder assistir a la defensa de la tesi doctoral “Aprenentatge a l’edat adulta. Identitats i comunicació, competències i entorn social” per part de l’ara Doctor Àngel Marzo. És curiós adonar-se que en el pis de sobre on vaig ocupar un despatx durant dos anys i on en fa gairebé quinze que participo en estudis i recerques, s’hi fan moltes coses que un desconeix fins que té la sort de ser convocat en un acte d’aquesta mena.

L’Àngel Marzo ha dedicat la seva vida professional i la seva recerca professional a l’educació de persones adultes. Al llarg dels últims 25 o 30 anys ha publicat multitud d’articles, col·laboracions en llibres, ha participat i organitzat jornades, cursos, escoles d’estiu… en definitiva, un hiperactiu dedicat en cos i ànima a la seva feina sense oblidar la família, la feina principal dels educadors. Jo deu fer set o vuit anys que el conec perquè vaig tenir la sort de tenir a classe la seva filla gran.

Suposo que tanta activitat li ha impedit acabar abans la tesi i s’ha decidit per una fórmula atípica en el nostre país, però que crec que funciona més en d’altres contrades: una tesi per compendi de publicacions, és a dir, una relectura de la seva feina d’anys i anys per organirzar-ne aquells moments clau i donar-los una coherència i un sentit en el dia d’avui i de cara al futur.

Tot i que vaig prendre apunts i que la defensa va ser clara, endreçada i amb un ritme envejable, no crec que s’escaigui que en presenti els continguts. Espero que ben aviat tots els interessats la puguin llegir en línia o en una edició en paper. Simplement voldria recollir la unanimitat amb què el tribunal va acceptar les seves tesis sobre com caldria continuar treballant amb els adults. Destacaré només l’enorme respecte que mostrava envers els estudiants i, sobretot, com traslladava aquest respecte a decisions didàctiques dirigides a donar valor al bagatge, als interessos i al programa de vida dels estudiants. El valor d’aquestes afirmacions es multiplicava quan quedava ben palès que emanaven dels casos on havia intervingut pràcticament i sobre els quals havia reflexionat per redactar algun dels seus treballs.

En definitiva, s’observava com el treball educatiu amb les persones pot millorar la seva qualitat de vida entesa en totes les seves dimensions i, a més a més, pot transformar l’entorn d’aquests aprenents. És ben problable que la majoria de professors i professores vocacionals gaudeixin d’aquesta feina justament per aquesta raó.

Totes aquestes reflexions em van tornar a fer veure que vivim en un país on hi ha moltíssima gent vàlida a qui no s’escolta prou, amb massa responsables que haurien d’aturar-se un moment a l’hora de prendre decisions importants referides  a l’educació (en qualsevol dels seus nivells) i cercar les persones referents, les que han estat a l’aula i han reflexionat rigorosament sobre el que hi passa i sobre el que passa als centres. Crec que tots aquells responsables, si creuen en el poder transformador de l’educació, haurien de ser capaços de trobar els àngels marzos dels nostre país, gent que oferiria de grat la seva experiència i la seva saviesa per fer-nos anar endavant.

Jo, la veritat, vaig passar dues hores fantàstiques escoltant-lo a ell i al tribunal, i això és una petita joia que cada dia costa més de trobar: gent que parli amb sentit.

Publicat dins de General, RESSENYES | Deixa un comentari