Aules obertes als companys

M’imagino que hi deu haver ben pocs oficis públics tan privats com el de professor de secundària. Sempre actuem davant d’un auditori però pocs cops som observats per un igual. El costum de compartir l’aula amb més d’un professional no forma part de les pràctiques d’ofici habituals en el nostre sistema educatiu. Llevat d’algunes excepcions ben puntuals (treballs de síntesi, algun grup de reforç…) el professor està sol davant del perill i pràcticament no rep cap feed-back de la seves maneres de fer, més enllà d’aquelles que li ofereix l’alumnat.

Es constata, a la vegada, un cert temor a la visita a la classe de directors o inspectors, temor justificat pel caràcter avaluador que solen tenir aquestes visites, sempre amb la intenció de certificar la validesa o la poca aptitud del docent. De totes maneres, aquestes visites són tan escadusseres i aleatòries (tret de superar alguna oposició) que un pot ben passar anys i panys sense rebre’n cap. Jo mateix vaig rebre la persona inspectora a classe fa poc més d’un mes per primera vegada en la meva carrera (vint anyets de servei). Cap a les 11 del matí, se’m va dir que vindria (sabíem que en miraria una de català des de feia un parell de setmanes), va entrar a les 11.30 i ens vàrem acomiadar a les 12.30. Ho vaig fer bé? Vaig superar els descriptors que es demanen? Ara per ara, no ho sé pas. Quan en tingui notícies us ho faré saber, tot i que si triga gaire, difícilment recordaré el detall de la sessió. Innocent de mi, lector empedreït de llibres francesos estranys, m’imaginava una petita interacció posterior destacant alguns aspectes centrals. Com us podeu imaginar, no volia que m’esbronquessin, ni encara menys que m’escarnissin davant dels alumnes (com he sentit a dir que fan algunes persones inspectores), desitjava allò que defensa l’avaluació formativa o avaluació per a l’aprenentatge: una mirada exterior amb qui debatre el que havia passat.

Curiosament, va ser una classe molt productiva per a mi i em va servir per resoldre un problema pràctic en la realització d’exercicis de comprensió i comentari d’un text. La pressió temporal em va fer improvisar (sempre he estat un pèl temerari) i em va sortir bé. És a dir, la simple presència d’algú em va servir per millorar una de les meves competències professionals. Què hauria pogut passar amb un feed-back? Segurament hauria vist moltes altres coses.

Aquella mateixa setmana em va visitar una jove que està fent el doctorat a la Sorbonne. Volia veure’m a classe i provar una activitat per a la seva tesi amb els meus alumnes. Ella va observar com jo ho feia (divendres a les últimes hores) i jo la vaig observar provant la seva pràctica. Després vàrem estar una hora comentant la jugada. Suposo que alguna de les meves reflexions li hauran servit; a mi, em va anar molt bé veure com enfocaven una tasca a partir d’un text literari pràcticament sense bastides ni activitats, i això que ella ni tan sols ha exercit.

Aquest curs tinc la magnífica sort de poder compartir una hora a la setmana amb la Teresa i, durant unes setmanes, una altra amb la Raquel. Molts companys prefereixen separar els alumnes en dos espais diferents (un per a cada professor), jo m’hi trobo força bé (de moment encara no m’han criticat…herència de les pràctiques professionals adquirides).

He aprofitat les minivacances per rellegir una obra ineludible de Daniel T. Willingham “Per què als nens no els agrada anar a l’escola?”. Us en deixo tres cites que resumeixen el que us volia dir:

“Una gran quantitat d’estudis mostren que els professors milloren durant els cinc primers anys de professió. Després de cinc anys, però, la corba de progressió és plana i, un professor que té vint anys d’experiència (com a mitjana) no és ni millor ni pitjor que un professor que en té deu. Sembla que la majoria de professors intenten millorar els seus mètodes fins que superen un llindar i els suposa molta més feina.”(pàgina 247)

“Si ho pensem bé, com progressarem si ningú no avalua el que hem fet? Sense l’opinió dels altres, no sabríem què canviar per millorar.” (pàgina 248)

“És molt interessant que una altra persona analitzi la nostra classe amb una altra mirada.”

Ara que comencen a arribar als centres uns professors que han estat formats en un màster en el qual es fan més de nou setmanes de pràctiques, seria bo aprofitar l’embranzida i convidar inspecció a afavorir aquestes activitats d’intercanvi. Amb les aules obertes potser podrem enriquir-nos els uns dels altres i, fins i tot, accelerar aquesta renovació pedagògica per qui tothom frisa en silenci.

PD: En la web de la Xarxa de Competències Bàsiques, trobo un compendi deliciós d’idees sobre avaluació formativa a càrrec de la Dra. Jane Jones, del Kings College London

  1. La gestió i el lideratge escolar han dincorporar el model de lAxA.

Exemples:

  • La direcció del centre ha dactuar com voldria que actuessin els altres. En aquest sentit, es podria suggerir que les persones que lideren els equips de mestres els convidin a entrar a les seves classes, observar com ho fan i demanar-los feedback.
  • El lideratge sha de dirigir a desenvolupar treball col?laboratiu entre els mestres, tant pel que fa a les àrees com en temes transversals, com ho és la mateixa avaluació. Els equips de mestres shaurien de retroalimentar i compartir bones pràctiques. Una idea molt potent és tenir una pregunta per guiar una petita recerca.
Publicat dins de LECTURES DIDÀCTIQUES, PARAULES | Etiquetat com a , | 1 comentari

Hipertextualitzant textos literaris

Presentació del Taller que vàrem realitzar Alba Ambròs i jo mateix al XV Congrés de la SEDLL a València

Per citar el treball, podeu seguir les indicacions d’aquest enllaç del Dipòsit Digital de la UB.

Publicat dins de General, PRESENTACIONS, PUBLICACIONS | Deixa un comentari

La educación mediática en la enseñanza de la Lengua y la Literatura

Ideas de la Conferencia Plenaria presentada por Ignacio Aguaded i Amor Pérez (Universidad de Huelva) en el XV Congreso de la SEDLL.
Profesores expertos en la integración de los lenguajes de la comunicación en el currículum. Directores de la revista Comunicar.

– Se plantean el uso de las pantallas y de la tecnología en la vida y en las aulas: ¡ni demonizar ni adorar!

– Hay que alfabetizar a los alumnos para transformar la información en conocimiento. Vivimos en el mundo de la INFOXICACIÓN, INFOOBESIDAD, ¿quizás estamos sobreinfrainformados? Solamente nos llegan las etiquetas programadas por los servicios de información.

– El reto es tomar decisiones coherentes en el mundo de la infoxicación.

– Parece claro que hay que desarrollar la competencia mediática de los estudiantes. Lo que ya no está tan claro es la validez de la diferencia entre experiencia líquida y experiencia sólida en la forma de aprender. Muchos estudios desmantelan la presumible brecha entre las dos generaciones.

– El currículo permite trabajar muchos de los aspectos de la competencia mediática a través de la competencia digital y de tratamiento de la información. Es importante no olvidar la segunda parte de la competencia “tratamiento de la información”.

– Definitivamente, hay que utilizar las TIC (aprendizaje de procedimientos) en TAC (Tecnologías para el aprendizaje): RETO DIDÁCTICO DE PRIMER ORDEN. Sabemos más o menos los objetivos de esta formación pero aún no sabemos como hacerlo en contextos reales.

– No se puede ser un buen mediador (papel del docente) si no se és un buen usuario, por lo que hay que formar también en el uso para llegar a saber ayudar a los alumnos.

– La competencia mediática incluye:

a) Habilidad para accederm analizar y evaluar el poder de las imágenes, sonidos y mensajes.

b) Habilidad de comunicarse de un modo competente mediante los medios disponibles: tv, cine, radio, música, Internet…

– La competencia mediática comprende 6 dimensiones (Ferrés, 2007): estética, ideología y valores, tecnología, lenguaje, producción y difusión, recepción e interacción.–> el eje central es LA LENGUA.

¿Cómo convertir la escuela en un foro de reflexión? Quizás hay demasiadas TIC y pocas TAC.

En la segunda parte de la exposición presentan algunos de los resultados de sus proyectos I+D que han liderado:

– En la vertiente teórica, dedicaron un trabajo a definir qué era la competencia mediática y cómo se podían evaluar sus seis dimensiones. En  un estudio empírico complementario, observaron que los alumnos de primaria disponían de más competencia mediática que los de secundaria, que usan las tecnologías desde una perspectiva más instrumental.

– Entre el profesorado, se reparten 1/3 nivel básico, 1/3 nivel medio y 1/ 3 nivel avanzado.

Curiosamente, la dimensión menos desarrollada es la estética.

– Subrayan la importancia de la transferencia.

Proyecto Bubuskiski: ocho clips para trabajar la educación mediática

Proyecto Educlips

Revista Comunicar

La conferencia a dúo termina con una conminación a comunicar y transferir los datos.

 

Publicat dins de ENLLAÇOS COMENTATS, RESUMS INFORMALS | Deixa un comentari

Comprensión lectora y competencia digital

Publicat dins de General, PRESENTACIONS | 1 comentari

Triar alumnes i professors

versión castellana

Què em diríeu si demanés al cordinador pedagògic del meu centre que només assignés a la meva tutoria alumnes amb bon expedient acadèmic, amb una actitud positiva envers el treball escolar, amb una capacitat comunicativa notable i un domini crític de les noves tecnologies?

Segur que més de quatre m’acusaríeu de poc professional, ja que la meva obligació -com a professor d’un institut públic- és aconseguir que tots els alumnes desenvolupin al màxim les seves capacitats i, per fer-ho, em demanaríeu que pensés les millors estratègies per assolir aquest repte.

Què li diríeu a un director que només vol que en el seu centre públic treballin aquells professors que caminin en la direcció (o projecte directiu) que ell ha dissenyat?

Aquí, suposo, cadascú té la seva resposta en funció de múltiples factors. Abans de donar la meva opinió, vull avançar dues prèvies:

1. M’està bé que els professors pèssims (aquells que no arriben a l’hora, que s’obliden de les obligacions més bàsiques, que no fan ni intenten fer classe…) siguin convidats a reciclar-se (ep! reciclar-se no vol dir ser traslladats al centre del costat). En els meus 20 anys d’experiència, el nombre de companys pèssims ha estat realment insignificant (posem un a cada centre de mitjana, i molts designats pel bisbat!).

2. Jo he estat reclamat en diversos centres i també foragitat d’un centre. És a dir, tinc la sort de generar passions al meu voltant…

M’agradaria començar parlant dels Projectes Educatius de Centre dels centres públics. Per molt que hi rumio, no se m’acudeixen trets diferencials que facin “útil” un professor en un centre i “no-útil” en un altre centre. És a dir, que un professor amb un alt domini de les noves tecnologies, capaç de fer classe de la seva matèria en una llengua estrangera, competent en llengua catalana escrita, bon comunicador, dominador de les metodologies competencials i amb una bona dosi de recursos per donar resposta a la diversitat seria “ideal” en qualsevol centre. Si del que es tracta és que tots tinguem aquest “perfil alt” cal que ens exigeixin aquesta formació i ens posin les condicions per assolir-la (i ens remunerin en conseqüència). El que no és lícit és fer-nos creure que uns servim per a uns Projectes Educatius i uns altres per a d’altres Projectes, perquè sospito que els matisos entre la majoria d’aquests documents no passarien la prova del plagi.

El segon tema que em preocupa és la font de l’argumentari que hi ha darrere d’aquestes seleccions. En vint anys d’ofici mai cap director ni cap inspector ha entrat a la meva classe. Com caram uns saben que ho faig de conya i una altra va decidir que era “no-útil”? Òbviament per dos tipus d’informacions: “el que jo faig i dic fora de les classes” i “el que els alumnes diuen de mi als altres professors i a les famílies”. Francament, no cal insistir per veure que aquests arguments no se sostenen per enlloc. Malauradament, m’ha tocat viure de prop massa seleccions d’aquesta mena i mai han anat acompanyades d’una justificació escrita o d’un raonament pedagògic. Això vol dir que els directors no ho fan bé? No, al meu entendre, vol dir que s’ha posat en les seves mans una eina massa discrecional: alguns l’administren amb saviesa i d’altres, no tant.

He dedicat les últimes setmanes a llegir i resumir el llibre  Les règles du métier dans la formation des enseignants débutants. En l’enllaç hi teniu un ampli resum però, en suma, explica que “ensenyar” és un ofici que es pot aprendre si es disposa d’un bon acompanyament per la resta de companys i pels formadors que condueixen les pràctiques als centres. A més a més, postula que aquest aprenentatge no suposa l’adquisició d’unes regles inamobibles sinó la progressiva capacitat de resoldre situacions dilemàtiques a través del lligam i relació entre les diverses regles que, sovint, entren en contradicció en les situacions de classe. En suma, entenen que el docent va trobant la manera de resoldre les situacions concretes en la mesura que respecta unes normes genèriques de l’ofici (per exemple, intentar que tots aprenguin) i que sap relacionar-les amb aquest context canviant.

Crec, com els autors, que se’n poden extreure dues lliçons:

– els professors desenvolupen la seva competència amb l’ajut de la comunitat i

– cada professor resol els problemes concrets d’una manera concreta per arribar a un objectiu plantejat en la comunitat educativa.

Si la diversitat en l’alumnat, si el desenvolupament del seu esperit crític, si la multiculturalitat són valors en qualsevol Projecte Educatiu modern del nostre país; em pregunto per què alguns cops la diversitat de professorat o la manifestació del seu esperit crític envers de les consignes rebudes (ep!, no ho confonguem amb fer el que li sembli) no són un valor positiu.

Malauradament, massa professors que ningú qualificaria de pèssims no poden continuar en un centre i no saben exactament per què o en què han fallat, fet que els fa sospitar que han estat divergències personals (jo sempre vaig tenir aquesta sensació) i que, encara pitjor, no l’ajuda a entendre com se’n podria sortir millor. En aquest mateix llibre de Jacques Méard i Françoise Bruno s’exposen uns criteris per avaluar més objectivament els ensenyants.  Si el paper dels professors és ajudar els alumnes a desenvolupar les seves capacitats, sóc del parer que una de les obligacions dels directors i dels inspectors és contribuir al desenvolupament professional dels docents i inserir-los de forma saludable en la seva comunitat d’ofici. A més a més, això passa necessàriament pel diàleg i pel respecte als seus posicionaments crítics. Tant de bo ens acostuméssim a justificar les seleccions de personal, que cada cop seran més massives, amb la mena d’arguments pedagògics que proposen Méard i Bruno.

Publicat dins de General | Deixa un comentari