Ahir al vespre vaig assistir a la 1a xerrada de renovació pedagògica a Premià de Mar. El grup impulsor de l’acte té com a objectiu la creació d’un institut renovador a la vila i està format per pares, mares, alumnes i docents de Premià. La sala de gom a gom demostrava per si mateixa el poder de convocatòria dels ponents, Carme Alemany i Boris Mir, i del tema que s’havia de tractar.
Si dues hores després, més enllà de les deu de la nit, la sala continuava ben plena, és evident que la xerrada no va decebre i que va estar plena d’idees interessants nascudes de l’experiència dels dos docents, fet que ens obliga a respectar-les profundament. D’idees sobre la nova escola n’he llegit i escoltat moltes, però quan t’ho expliquen des de l’experiència, t’adones de mil matisos enriquidors.
Carme Alemany va començar l’acte desenvolupant els fonaments pedagògics de l’escola Roure Gros. En resum, alumnes que poden circular lliurement pel centre i que no s’agrupen en classes o per nivells de desenvolupament sinó per cicles, foment de la motivació per aprendre, absència d’avaluació certificativa (com a mínim d’exàmens), èmfasi a parlar i discutir sobre els interessos d’aprenentatge dels alumnes per ajudar-los a formular bones preguntes o preguntes riques. Òbviament, absència de llibres de text i presència massiva de llibres en passadissos i llocs de pas, als quals els alumnes tenen un lliure accés.
El que em va resultar més interessant va ser la desmitificació que va fer del concepte “treball per projectes”. Com a pare ja havia observat que els meus fills havien fet projectes interessantíssims i d’altres que valdria més no haver fet, i no em refereixo al resultat sinó al procés proposat a l’aula. Per Alemany, el projecte no pot ser un treball de classe més o menys guiat sinó que ha de néixer dels interessos d’un petit grup d’alumnes motivats en un determinat aspecte i convertir-lo en un “treball d’investigació”. Els grups de cinc o sis alumnes discuteixen amb el docent per acordar interessos i acompanyar el procés; el mestre crea materials ad hoc per a cada procés d’investigació.
A partir del pal de paller de les ciències i les matemàtiques (elements globalitzadors) s’acosten a totes les àrees.
La voluntat de dotar d’autonomia l’alumnat i de fer-li experimentar el procés científic són centrals i s’entenen des de la seva pròpia dificultat i la cultura de l’esforç.
Tot i que crec que m’encantaria treballar en aquesta escola, hi ha alguns elements que no em varen acabar de convèncer, sobretot, pel que fa a una certa concepció del saber. Així, la ponent acceptava la possibilitat que les recerques dels alumnes arribessin a conclusions errònies. No sé si ho vaig entendre bé, però una cosa és acceptar l’error en el procés d’aprenentatge i l’altra és acceptar-lo com a producte. Que les certeses de la ciència evolucionin no justifica que els alumnes no hagin de saber la ciència vàlida en un determinat moment, que serà la manera de millorar-la, si escau. En fi, que com a professor de llengua, hi ha uns sabers als quals em costaria renunciar.
A continuació, Boris Mir ens va explicar el funcionament de l’Institut-Escola Les Vinyes. L’estil del ponent va fer que ningú es perdés cap detall però van ser les seves aformacions superdocumentades les que ens feien assentir a cada moment. Poques vegades he sentit algú que demostrés haver rumiat amb tanta profunditat sobre un aspecte organitzatiu dels centres i que n’expressés sincerament els avantatges i els inconvenients.
Em va semblar especialment interessant l’estructuració de l’horari en tres menes de tasques:
a) Un parell de setmanes on cada professor treballa la seva assignatura de la manera que creu oportuna (que pot anar des dels projectes fins a la manera més “tradicional”).
b) Una setmana on es fa “Treball globalitzat”. L’equip docent proposa una pregunta rica [estem a l’any 2015?; On són els diners que hi havia abans de la crisi?…] i cada professor l’aborda en el seu horari des de la seva àrea. En aquest cas, el repte és la coordinació per reprendre la discussió d’un professor a l’altre.
c) Un treball per projectes en cada trimestre. Tots els alumnes d’un nivell han de produir un producte en un parell de setmanes: una exposició, un curtmetratge, un musical… En aquestes setmanes no hi ha assignatures (podria assemblar-se a l’organització horària dels treballs de síntesi d’alguns centres), i els alumnes i el professor planifiquen i desenvolupen el seu projecte.
Aquesta estructura només és possible perquè el model organitzatiu bàsic són els equips docents autoorganitzats de cinc persones que només entren en un nivell educatiu i que es responsabilitzen de dues àrees. El centre preveu 4 hores a la setmana de treball en equip dels professors, que em sembla entendre que només fan aquestes reunions. Reconeix que alguns dies se surt molt tard del centre.
La cultura de la innovació és inherent a qualsevol acció del centre i és tan transparent que acaba el curs amb una avaluació del professorat per part d’alumnes i famílies.
Per què no se generaltza aquest model?
En el torn de preguntes del públic va quedar clar que aquests models organitzatius són vàlids però no són hegemònics en l’ideari de la comunitat educativa:
– Moltes famílies preocupades pels resultats certificatius dels seus fills potser no es refien prou d’aquests models. Suposo que no hi deu haver gaire diferències pel que fa al que entenem per nivells, però no tothom és capaç d’arriscar amb els seus fills.
– Un professorat que potser no ha estat format i que, possiblement, no s’ho acaba de creure. Mir ens ha relatat el seu esforç per formar el personal que li arriba al centre, esforç que s’ha multiplicat a partir del moment que han començat a arribar professors amb destinació definitiva que no havien donat prioritat al projecte educatiu de les Vinyes a l’hora de fer la tria. Si, segons Mir, només hi ha centres d’aquest tipus quan es dóna una d’aquestes característiques (centres marginals per qui ningú es preocupa, centres de nova creació o centres amb professors carismàtics), ens podem preguntar per què el professorat no s’hi adapta. Sincerament, crec que l’esforç laboral que s’exigeix en alguns casos no és retribuït, fet que converteix la feina en un voluntariat que ningú exigiria a d’altres components de la societat. Demanar als docents que treballin per sobre de les seves possibilitats és insostenible (com reconeix Mir) i desgasta sobretot als impulsors d’aquests projectes.
– Una administració que fa ben poc per generalitzar el sistema o, com a mínim, flexibilitzar-lo: l’assignació de docents que no combreguen amb el projecte educatiu, l’abandonament dels docents que l’impulsen (no generant-los unes condicions laborals adequades per formar els seus companys), l’obsessió per la quantificació de qualsevol indicador calculable que atenalla directius i docents… serien algunes de les accions que em van fer entendre que l’administració tolera aquestes experiències i les valora de cara a la galeria però no se les creu. No parlarem de les ràtios, perquè això és un escàndol descomunal: alguns centres decideixen que els professors facin més hores lectives per tenir menys alumnes…ho respecto, però no crec que hagi de ser el camí.
Personalment, no sé si me les crec. Estic segur que m’ho passaria bomba en un centre d’aquestes característiques, però que jo estigui disposat a treballar d’una determinada manera no vol dir que el model s’hagi d’imposar. Em sembla que hi ha d’altres models que també funcionen i que s’han de respectar. Les classes amb continguts i la cultura de l’estudi i de l’examen no són en si mateixes dolentes si es complementen amb espais que fomentin la resta de competències de l’alumnat. Llegint Gregorio Luri cada setmana defensant els coneixements factuals o les propostes de Willingham, o Ken Bain m’adono que els alumnes sense coneixements no progressen, no desenvolupen competències. Els meus alumnes sense coneixements sobre el sistema lingüístic s”estanquen i no desenvolupen la competència comunicativa escrita. És possible que en sigui jo el culpable, però cadascú actua a partir de les seves pròpies creences com a professional.
No sé si la voluntat del grup impulsor és crear un institut nou a Premià de Mar o renovar el que hi ha, el temps ho dirà. Estic conveçut que hi ha un gran nombre d’accions que es poden impulsar en els nostres instituts per generar dinàmiques pedagògiques renovadores, amb un esperit competencial, que siguin respectuoses amb la cultura docent del professorat i les possibilitats laborals i organitzatives que l’administració posa a la nostra disposició. Em quedo amb una diapositiva on Mir defensava reduir el temps dedicat a la gestió al mínim. Alemany era del mateix parer. Al meu entorn, la gestió ocupa un paper asfixiant. Algú n’hauria de prendre nota.
En conclusió, un vespre interessantíssim on passió i idees anaven del bracet. Felicitats al grup impulsor!
Em vaig quedar amb les ganes d’anar a la xerrada d’ahir, així que m’ha agradat molt poder llegir el teu comentari. Ara encara em sap més greu no haver anat, però.
Molt bé, Eva, ja et farem totes les ampliacions que calguin. A més, em sembla que hi haurà noves edicions, o sigui que podrem seguir el tema!
Moltes gràcies pel teu interès i resum de la xerrada.
I també per les teves valoracions i reflexions, naturalment.
En efecte, les competències no substitueixen els continguts, els resituen en funció d’un aprenentatge més significatiu, durador i profund. Altra cosa és que els continguts s’hagin d’adquirir a través de classes magistrals, ignorant els coneixements previs o desprovistos de sentit. Segur que les coneixes, però crec que en llengua són interessants les aportacions de Juan Sánchez-Enciso, Daniel Cassany o Lluís Pastor. A mi em van obrir moltes perspectives.
Una abraçada i endavant amb la renovació pedagògica!
La xerrada va ser un èxit. Felicitats als organitzadors. I agraïments a la Carme Alemany i a en Boris Mir. I a tu, Joan Marc, per aquest article. També em va alegrar la presència de molts membres del professorat (i equip directiu) de l’INS Premià de Mar.
Jo, que també vaig prendre apunts, tinc un bon recull d’idees a comentar, Eva (si vols fem una trobada de participats a la xerrada). I em van quedar al cap diversos debats que es podrien iniciar… alguns dels quals vam encetar tot sopant, un cop acabat l’acte. Però com que això no és un article, sinó només un comentari, ho deixo aquí.
I sí, penso que jo també m’ho passaria bomba a l’Institut-Escola Les Vinyes. Deu ser que m’agrada l’amanida, que deia en Boris. O tastar plats nous…
Retroenllaç: Xerrada de renovació pedagògica 18 de setembre 2015 |
Joan Marc, molt interessant la combinació de crònica, reflexió i opinions.
A mi també em planteja dubtes lo de conèixer el saber consensuat en el nostre moment. Suposo que obsessionar-s’hi fa perdre de vista el saber transmetre l’aprendre a investigar. Però s’hauria de trobar la manera; en llengua, a més, hi ha coses que no és paradigma sinó convencions que cal conèixer. En tot cas sí que comparteixo que es negativitza massa l’error.
Estic d’acord també que va ser molt interessant la part d’organització de centre i les reflexions sobre el pes que tu recalques com asfixiant de la gestió. Quan es parla d’autonomia de centres sembla que sigui un eufemisme d’un major pes de les direccions i s’hauria d’afrontar la qüestió de l’autonomia dels equips dins els centres, no?
Els dos instituts que fins ara hem visitat amb el grup motor xRP també han donat pes en la seva transformació a la qüestió organitzativa.
https://renovaciopedagogicapremiademar.wordpress.com/category/general/visitem-instituts
Fixa’t que són dos centres on el professorat augmenta (una mica) les hores lectives per reduir els grups. El que ens van transmetre és que ho viuen positivament. Tot i que no crec que sigui el més important del canvi organitzatiu, el més important em va semblar que era les hores setmanals que el tutor passa amb els seus estudiants.
Finalment, dir que el grup motor xRP compartim que volem un institut públic renovador a Premià, podria ser un nou institut o institut-escola, però ara mateix el que tindria més sentit, em sembla, seria una transformació en l’institut actual.
I bé, per ara ens cal seguir aprenent i debatent. Fins aviat.
David.
Gràcies a tots per enriquir el debat, que és la manera d’anar eixamplant els horitzons. Segur que ben aviat ens anirem trobant en algunes experiències que participin d’aquest esperit innovador.
Joan Marc
Joan Marc, gràcies per publicar aquest resum, els que no vam poder anar t’estem agraïts; jo he accedit al bloc per l’enllaç que m’ha lliurat ma germana.
Com veus la possibilitat de que el debat s’estengui al professorat del IPM?
Jo com a professor, estic molt interessat!
Gràcies pel comentari, sempre és bo saber que l’estona que et passes escrivint serveix per a possibles lectors!
La veritat és que el debat ja hi és, és ben viu i em sembla que el primer que cal fer és endreçar totes les pràctiques innovadores individuals per compartir-les.
Avui mateix he descobert al bar la feina excel·lent d’una companya que desconeixia per complet (i això que fa més de cinc anys que treballem junts) Innovadora i creativa i només la saben els més propers a la companya. Aquest és el primer pas: compartir.
Retroenllaç: Renovació pedagògica | AMPA Escola Mar Nova
Gràcies per compartir-la! Moltes gràcies per tot, Joan Marc!!!