De l’Alguer a Fabra

No és gaire habitual que escrigui en aquest bloc per parlar de viatges i excursions. Ho vaig fer fa uns anys en tornar d’una sortida a Mequinensa per seguir l’obra de Jesús Moncada i ara hi torno després de passar uns dies a la ciutat sarda. Per a un professor de llengua catalana, anar a l’Alguer no és el mateix que fer qualsevol altre viatge. Com a mínim, suposa intentar comprovar allò que tants cops ha explicat a classe: l’alguerès. Per tant, més enllà de gaudir d’unes platges magnífiques, visitar un patrimoni destacable i de menjar com un senyor; la visita ens porta a observar amb atenció cada rètol, iniciar cada conversa en català per veure com respon l’interlocutor i anar escoltant què diu la gent pel carrer (sobretot la gent gran). Un exercici de voyerisme lingüístic una mica malaltís, però, què voleu?: resulta inevitable.

DSC_0168

Una troballa fantàstica per endreçar la visita és la Guia Sentimental de l’Alguer recentment publicada per Joan-Elies Adell. De fet, ja és un plaer disposar d’una guia en llengua catalana, però ho és més encara una guia escrita de manera planera però molt ben documentada i adreçada al visitant català. De fet, crec que és una obra pensada per ser llegida, no només per visitar la ciutat. Tanmateix, va molt bé portar-la a sobre per obtenir informacions de servei imprescindibles, com ara que a l’església de Sant Francesc encara es fa una missa setmanal en català – per cert, un claustre molt bufó-.

DSC_0106

D’informació en català no en falta, a la Torre di Porta Terra una noia molt atenta et dóna mil recomanacions de visita en alguerès. No vam trobar tan simpàtic el noi de l’oficina de turisme, tindria mal dia…

Tot i que els carrers del centre històric de l’Alguer són plens de gom a gom de turisme familiar i que cal fer un esforç remarcable per trobar un tou de sorra lliure a les platges, el viatge a Sardenya suposa un petit i deliciós salt enrere en el temps, en la majoria de casos, un salt agradabilíssim. Les síndries tenen el gust d’abans, amb totes les seves llavors i la dolçor característica. Pots coure la carn comprada a mercat sense por que et quedi la graella negada, i gaudir de l’olor i el gust de la vianda que em feia la iaia. Darrere de la majoria de platges que vàrem visitar hi ha una pineda i, darrere la pineda, la natura. L’Alguer té algun barri adreçat al turisme, però queden a casa nostra poques platges tan verges com les que jo he vist a Sardenya (l’illa és molt gran i no parlo pel que no he vist). Els passos de vianants tenen la pintura molt (però molt) desgastada. Hi ha un estil de conducció que aquí ja no es porta: cal agafar el ritme, però és una mica antic i fa mandra haver d’estar atent tothora de la cara que posa cada conductor. Molts sots als carrers i carreteres.

DSC_0139

La televisió és en italià (una llengua relativament fàcil de seguir però complicadíssima de parlar), i ens va donar un parell de notícies que ens van fer sentir, encara més, com a casa. La primera un ruixat que va deixar el barri del port ben inundat, amb talls de telèfon i tot. Va ser un ruixat de 40 minuts que ens va agafar d’excursió en una altra ciutat, afortunadament. Sembla que un arquitecte català va dissenyar aquest passeig i que sempre es nega quan plou més del que ha de ploure. L’altra, genial, el descobriment d’una infraestructura que ens feia rumiar cada cop que anàvem a la platja: un Palau de Congressos que es va construir fa una anys fora vila per allotjar congressos polítics. Si no ho vaig entendre malament, 25 milions d’euros. Una idea genial d’un alguerès que tenia un càrrec. Doncs bé, es va inaugurar i des de fa deu anys no s’hi ha fet res més. Fot-li gasto, la Merkel estarà encantada!

I em direu, i el català, com està? Doncs fotut, ben fotut. Vaig poder comprar el diari en català i una de les verdulaires (un sol) em seguia la conversa en català. Vaig sentir breument alguna conversa pel carrer i, sobretot, l’amo de l’apartament on érem (després d’escriure’ns en diverses llengües) es va arrencar en català. Allò del Cant del Cigne i això que, rumiant pels carrers mentre llegia els cartells en català (pràcticament tots) m’adonava que l’Alguer disposa d’una cosa excepcional, única al món. Quants llogarrets han fet mans i mànigues per inventar-se alguna tradició única?

DSC_0123

Com passa en tots els viatges, el millor de tot és l’imprevist. A pocs quilòmetres de la vila hi ha la casa del Parc Natural Regional de Porto Comte, instal·lada en una antiga presó. El meu fill i jo ens hi vàrem colar i vam ensopegar amb una noia que parlava alguerès. Ens va explicar com anava la cosa i ens va anunciar que, l’endemà, inauguraven una nova part del museu (dedicat a la vida a la presó/camp de treball). Una manifestació, que en diuen. Som-hi tots i,  a banda del vi espumós, del formatge i altres delicadeses, hi ha un concert de cant coral tradicional sard. Tot homes. Impressionant. Al final, una proclama a favor del sard (diria que en italià).

L’endemà torno a comprar la Nuova Sardegna (tot sigui per intercanviar quatre mots amb el quiosquer) i en portada un article en sard i sobre el sard: Lingua sarda e facebook, un’occasione. Òbviament, no parlo sard, però diria que la base romànica em permet entendre l’essència de l’article: la publicació, després de molts anys d’estudi, d’unes normes unitàries per al sard, destinades als organismes oficials i, sobretot, a l’escola. Normes discutides per alguns que defensen els localismes. Vaja, la necessitat d’establir un estàndard sard.

Mai podrem agrair prou a Pompeu Fabra i a la gent que li féu costat la feina feta.

Publicat dins de General | 6 comentaris

Llull viatja als instituts: consigna docent

Llull viatja als instituts

Llull viatja als instituts és una ruta literària virtual d’autoria compartida que va ser creada, al llarg de la tardor-hivern de 2015, pels trenta-sis alumnes que participaven a l’assignatura “Didàctica  de la Llengua i de la Literatura catalanes” del Màster per a ser professor d’ensenyament secundari de la UB.

L’objectiu de l’apunt

El projecte està actualment en procés de ser perfilat en alguns aspectes, però en aquest apunt (motivat per la III Jornades de Literatura, Educació i Territori, organitzades a Sagunt pel grup Geografies Literàries) ens volem centrar en l’anàlisi de la consigna de l’activitat,  i l’explicitació dels objectius que ens vàrem plantejar. Per tant, no presentarem el resultat del projecte sinó que reflexionarem sobre el valor afegit d’aquesta mena de tasques des d’un punt de vista formatiu, ja sigui adreçat a alumnat de secundària, ja sigui com a mitjà de formació inicial o contínua de docents. En aquest sentit, enllaçarem d’altres activitats semblants que s’han portat a terme en els últims cursos, totes elles a l’empara de la filosofia de treball de la Xarxa d’Innovació Educativa Geografies Literàries 3.0

En essència, la consigna principal que es va transmetre als futurs professors és que havien de dissenyar una etapa d’una ruta literària virtual entorn de la figura de Ramon Llull que pogués ser visitada per l’alumnat d’algun curs de secundària. L’etapa havia de contenir, com a mínim, un fragment de l’obra de Llull, una localització on fos adequat llegir el fragment, una imatge i alguna activitat per realitzar amb l’alumnat. La presentació de l’etapa s’havia de fer a través d’una pàgina de la web “Llull viatja als instituts” creada pel professor en l’entorn col·laboratiu Google Sites.

Avantatges formatius de  la proposta

1. Repte sense topall

Tot i l’extensió i la concreció de la consigna,  que anomenem consigna rica, la realització d’aquesta etapa permet a l’alumnat anar tan lluny com vulgui, en creativitat, en combinació d’elements, en disseny d’activitats… En molts nivells escolars, les tasques estan acotades de manera que l’alumnat no pot anar més enllà del límit de la pròpia activitat. Els reptes sense topall són un estímul a l’excel·lència, perquè indiquen un mínim però no un màxim.

2. Sentit competencial

Si bé podem acceptar que en molts moments de l’escolaritat les tasques declaratives poden tenir el seu valor, cal posar l’alumnat (independentment del nivell) davant de situacions  complexes que exigeixin la mobilització integrada de sabers, habilitats o procediments i actituds. Aquesta en seria una, ja que no n’hi ha prou de saber qui era Llull, sinó que s’havia de rumiar on es podia llegir el fragment i fer la transposició didàctica de la proposta.

Sovint, aquest sentit competencial de la tasca apareix després d’una sorpresa, del desconcert que produeix la consigna, que obliga a activar moltes de les estratègies per part de l’alumnat.

3. Intertextualitat

Un dels objectius fonamentals de la formació literària de l’alumnat és dotar-lo de la capacitat de relacionar textos, és a dir, d’entendre que la literatura és una xarxa infinita on cada fil està connectat en milers de punts. Moltes rutes literàries participen d’aquest objectiu. Per exemple, Dracs literaris ho fa a partir de la figura del drac en textos de la literatura universal i en elements escultòrics i arquitectònics de la ciutat de Barcelona. En la proposta de Llull, el diàleg que es pot efectuar entre les diferents etapes de la ruta (que ben aviat es concretarà en itineraris) evidencia aquesta perspectiva intertextual de la literatura.

4. Treball col·laboratiu

La proposta que presentem és una suma d’esforços individuals dirigida a la consecució d’un objectiu col·lectiu. Cal reconèixer que, atesa la naturalesa del màster que cursaven els alumnes, no hi ha propostes fetes en grup. Hagués pogut ser una opció, però no va ser triada amb la finalitat d’obtenir la màxima diversitat d’etapes. Tanmateix, el fet de treballar en suport web implica la possibilitat de veure què estan fent els companys, d’agafar idees, de fer consultes, de resoldre problemes que sorgeixen sobre la marxa (per exemple, vam col·lapsar l’espai de què disposàvem i vàrem haver de resoldre el problema entre tots).

En d’altres casos, com el Llegendari apòcrif de Premià de Mar elaborat per alumnes de 2n d’ESO, aquesta vessant cooperativa és molt més evident.

5. Patrimoni literaturitzat

Tradicionament, moltes rutes literàries s’han encarregat de cercar els espais que algun escriptor havia inclòs en els seus textos i relacionar-los en un itinerari. La Mequinensa de Jesús Moncada en podria ser un dels múltiples exemples. Al costat d’aquestes propostes, n’estan sorgint d’altres on és el lector (en aquest cas, l’alumnat) qui decideix on s’ha de llegir un fragment o un text, des de la seva perspectiva de receptor, amb els criteris que creu oportuns. D’aquesta manera, l’espai pot quedar literaturitzat i, d’aquesta manera, enriquir el patrimoni urbà, natural, rural… És el que es va fer a Premià de Mar o a la Plaça de les Glòries de Barcelona. Posar de relleu la importància dels espais (urbans, rurals…) que es glosen en la ruta, com a patrimoni.

6. Relacionar per interpretar

Text, imatge, lloc, activitat… tot connectat per una relació, per un enllaç. Si la inferència és la identificació d’una relació des de la perspectiva del lector, la generació d’enllaços en les creacions pròpies és l’activitat complementària des de la perspectiva del creador. En aquest sentit, obligar els aprenents a exercitar-se en aquesta mena d’activitats ha de contribuir a la seva competència expressiva i a la seva competència receptora.

7. Digitalització didàctica

Entenem la idea de digitalització didàctica com un ús de les noves tecnologies dirigit al desenvolupament de la resta de competència i aplicat en una àrea o àmbit del saber. Les tecnologies representen un  mitjà canviant que només tindrà valor si es fa servir amb sentit. Les plataformes canviaran, però la intenció didàctica romandrà si se n’entén la funcionalitat. En aquest treball, els alumnes han editat una pàgina web, han gravat el seu text i l’han penjat en un servidor d’Internet, han editat imatges, han difós el seu treball en les xarxes socials…amb una determinada intenció. Els problemes tècnics han sorgit però s’han resolt de manera col·laborativa. És un dels elements on més s’ha percebut la interacció entre la competència d’uns i la dels altres.

8. Autoavaluació, coavaluació i autonomia

La finalitat última de l’avaluació dels docents és aconseguir que els aprenents siguin capaços d’autoavaluar-se ja que això els farà realment independents i autònoms. La transferència dels criteris d’avaluació i la seva comprensió per part de tothom és bàsica en aquest sentit. Per tant, la rúbrica d’avaluació de l’activitat es va fer de manera col·laborativa entre tots els membres de l’assignatura i la qualificació final era una ponderació de l’avaluació experta del docent i de les coavaluacions dels companys.

On és l’autoavaluació? En la possibilitat dels alumnes de refer els aspectes del seu treball que els companys els han indicat com a millorables. Un pas més del procés cap a l’autonomia.

Publicat dins de General, PRESENTACIONS, RESUMS INFORMALS | Deixa un comentari

Activitat: “Retrat” de Víctor Català

Us deixo l’enllaç a una activitat que he preparat per als meus alumnes de 4t d’ESO a partir d’un text realment magnífic de Baltasar Porcel. Espero que us sigui útil.

 

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Ruta literària: dracs literaris

Fa uns mesos us parlava del Llegendari apòcrif de Premià de Mar, una ruta literària elaborada pels alumnes de 2n d’ESO de l’INS Premià de Mar. Avui us parlo de la ruta literària que inicià el meu camí en aquest món: Dracs literaris.  Vull agrair a l’Ana Díaz-Plaja i a la Margarida Prats la possibilitat de col·laborar en aquest projecte seu i portar-lo als alumnes del meu institut. Com que hi ha tota l’explicació a la web, tampoc no cal que reiteri aquí les explicacions, ja que la ruta, les activitats i els textos es poden consultar online. Literatura 2.0 en el aula

Tanmateix, voldria completar la informació amb dues publicacions recents que han aparegut com a conseqüència de l’experiència.  “Descubriendo dragones por Barcelona” és un capítol del llibre Literatura 2.0 en el aula publicat per Octaedro amb diversos treballs del grup FRAC.  Aquest capítol presenta detalladament la seqüència d’activitats i podria funcionar com una guia didàctica ampliada per al professorat, amb tots els detalls per a la programació i informacions interessants per presentar el tema dels dracs a l’aula.

A continuació teniu un tastet del treball:

Literatura 2.0 en el aula_inicio

L’altre treball és l’article “De la ruta literaria al microrelato: una experiencia en Educación Secundaria” que es pot consultar en línia en la publicació La educación literaria y la e-literatura desde la minificción. Enfoques hipertextuales para el aula. En aquest cas, es tracta de l’anàlisi de la implementació de la seqüència sencera de la ruta literària en un institut concret, els resultats de la qual poden orientar tots aquells que tinguin la intenció de provar rutes didàctiques amb l’alumnat. Es perceben els èxits i els problemes de l’aplicació i es presenten possibles solucions.

Esperem que la pugueu provar amb els vostres alumnes i ens comenteu com us ha anat.

Publicat dins de ENLLAÇOS COMENTATS, PUBLICACIONS | Deixa un comentari

L’humor català a les aules de secundària (3): La meva iaia no es porta bé

En aquest tercer exemple d’unitat didàctica centrada en l’humor, Annie Pugnau i Amèlia Villamayor ens presenten un treball centrat en l’observació de la figura de les àvies, fet que, per si mateix, ja pot resultador engrescador en les aules.

Ja sabeu que, el que presento en aquest apunt, és un treball d’alumnes que estaven cursant el màster de secundària i, per tant, s’ha de considerar com a part d’un procés d’aprenentatge. Tanmateix, d’aquest treball, en voldria destacar una sèrie d’aspectes i comentar-ne alguns d’altres:

a) En primer lloc, la importància de la selecció de textos en la confecció d’unitats didàctiques. Els dos textos literaris seleccionats per les autores són molt adequats i permeten un treball ben fructífer a l’aula. Trobar textos per a les classes sempre és una tasca molt complexa.

b) En segon lloc, el treball posa de manifest el problema de la transposició didàctica. Quan volem que els alumnes aprenguin alguna cosa a través d’exercicis, podem elaborar activitats més o menys guiades, de manera que l’alumnat haurà de fer esforços diferents en cada cas. En la unitat comentada, les autores volen que els alumnes es fixin en els recursos humorístics utilitzats pels autors dels textos i plantegen una activitat completament oberta (activitat 4) i una de semiestructurada (activitat 7). No es tracta que una sigui millor que l’altra, sinó de ser conscient que sempre hi ha les dues possibilitats.

c) En tercer lloc, podreu observar que, en aquest cas, hi ha tres documents en lloc de dos. Tenim la programació, el quadern per a l’alumnat i un quadern per al professorat que combina les consignes per als alumnes i les consignes per al professorat. Aquesta mena de documents podrien resultar una bona línia d’acció per a la creació de materials didàctics.

d) Pel que fa a la programació, com en la majoria dels docents debutants, és una mica optimista per al que fa a la temporització. La resta em sembla adequada, per bé que hi trobo a faltar unes orientacions més clares de cada a l’avaluació sumativa o certificativa.

Com sempre, si les proveu i les voleu comentar, estarem encantats. Si heu de citar el document o voleu descarregar-vos-el en pdf, feu servir aquest enllaç: http://hdl.handle.net/2445/68497

 

Publicat dins de ENLLAÇOS COMENTATS, EXERCICIS, L'humor català en les aules de secundària, PUBLICACIONS | 1 comentari