Fa uns mesos us parlava del Llegendari apòcrif de Premià de Mar, una ruta literària elaborada pels alumnes de 2n d’ESO de l’INS Premià de Mar. Avui us parlo de la ruta literària que inicià el meu camí en aquest món: Dracs literaris. Vull agrair a l’Ana Díaz-Plaja i a la Margarida Prats la possibilitat de col·laborar en aquest projecte seu i portar-lo als alumnes del meu institut. Com que hi ha tota l’explicació a la web, tampoc no cal que reiteri aquí les explicacions, ja que la ruta, les activitats i els textos es poden consultar online.
Tanmateix, voldria completar la informació amb dues publicacions recents que han aparegut com a conseqüència de l’experiència. “Descubriendo dragones por Barcelona” és un capítol del llibre Literatura 2.0 en el aula publicat per Octaedro amb diversos treballs del grup FRAC. Aquest capítol presenta detalladament la seqüència d’activitats i podria funcionar com una guia didàctica ampliada per al professorat, amb tots els detalls per a la programació i informacions interessants per presentar el tema dels dracs a l’aula.
A continuació teniu un tastet del treball:
L’altre treball és l’article “De la ruta literaria al microrelato: una experiencia en Educación Secundaria” que es pot consultar en línia en la publicació La educación literaria y la e-literatura desde la minificción. Enfoques hipertextuales para el aula. En aquest cas, es tracta de l’anàlisi de la implementació de la seqüència sencera de la ruta literària en un institut concret, els resultats de la qual poden orientar tots aquells que tinguin la intenció de provar rutes didàctiques amb l’alumnat. Es perceben els èxits i els problemes de l’aplicació i es presenten possibles solucions.
Esperem que la pugueu provar amb els vostres alumnes i ens comenteu com us ha anat.