Escola d’Estiu Anoia

Aquest any he anat una mica d’excursió. Cinc llargues passejades pel costat de Montserrat m’han portat a una escola d’estiu realment acollidora. Tot i la calor amb què ens ha obsequiat l’astre rei, l’ambient ha estat tan agradable i profitós que ha valgut molt i molt la pena.
Gràcies a tots per la vostra acollida.
Us deixo algunes de les diapositives que hem comentat per si us fan servei i, si necessiteu res més, m’ho feu saber.
Pel que fa a l’article de poesia, el pdf que tinc no m’acaba de funcionar. Teniu els articles en castellà a Veamos poesía, i podeu consultar la versió catalana als números 336 i 338 de la revista GUIX.
Bones vacances a tothom!

Publicat dins de PRESENTACIONS | Deixa un comentari

Una llibreta sense espiral

Avui m’agradaria convidar-vos a visitar el bloc de la companya Muntsa de l’IES Frederic Martí Carreras de Palafrugell. Es diu Una llibreta sense espiral i presenta un seguit de tasques d’expressió encomanades al seu alumnat. M’han agradat sobretot les concrecions que aporta a la consigna perquè crec que són imprescindibles si volem que els nostres alumnes millorin i, a més a més, ens ajuden a guiar l’avaluació.

A més a més, hi té enllaçats els blocs dels seus alumnes amb els treballs que hi han penjat. Això dóna encara més valor a l’experiència ja que ens permet contrastar com s’ho han fet seu els aprenents.

Llarga vida a Una llibreta sense espiral!!!

Publicat dins de ENLLAÇOS COMENTATS | Deixa un comentari

Competència metalingüística

Gira el món i torna al Born, deien els meus avis i sembla que la dita val fins i tot en Didàctica.

Ja haureu observat que aquest curs estic especialment saturat. M’he embolicat amb massa coses interessants i Didàctica ha quedat una mica frenada, però bé, de tant en tant procuro fer-hi cap i avui hi deso la rentrée d’un concepte estrella: competència metalingüística.

M’ha aparegut tot repassant el número 51 de la revista Articles (Competències i didàctica de la Llengua). alguna idea interessant, algun article una mica embullat, però la certesa que les coses estan canviant en el món de l’ensenyament de la llengua. Fixeu-vos en aquestes paraules de la Carme Duran (pàgina 37)

Partim del convenciment-avalat perls estudis (…) que , per desenvolupar la competència comunicativa, és necessari que els estudiants coneguin els mecanismes lingüístics, textuals i discursius implicats en la producció i recepció dels diferents gèneres textuals i que sàpiguen manejar una terminologia gramatical específica que els permeti parlar de com funcionen aquests mecanismes” Acaba procalmant la necessitat de fonamentar una competència metalingüística

Afortunadament, la majoria de professionals de la llengua no s’han pres al peu de la lletra la crítica a l’enfocament gramaticalista del currículum i no han abandonat el seu ensenyament a les aules. Sembla que, un cop més, aquells que van proclamar d’altres vies no havien escoltat l’experiència del professorat. En fi, seguirem aquesta línia amb atenció.

Publicat dins de LECTURES DIDÀCTIQUES, PARAULES | 2 comentaris

La descripció

La descripció ha estat un tipus de text que m’ha interessat molt els últims anys. M’agrada començar el curs amb descripcions perquè obliga l’alumnat a obrir els ulls i els impedeix quedar-se amb la típica historieta  que t’endinyen de manera automatitzada.

La descripció demana una lecta preparació i una exhaustiva elaboració, sovint per assolir resultats poc escelsos. tanmateix, insisteixo.

Podeu consultar algunes descripcions dels meus alumnes de 1r d’ESo al bloc Carrers de Premià, i us deixo un resumet d’un article encisador de l’Yves Reuter que fa temps que volia picar-vos.

Espero que us serveixi: la-description_reuter

Publicat dins de ENLLAÇOS COMENTATS, RESUMS INFORMALS | 3 comentaris

Kerbrat-Orecchioni

Fa ja alguns anys, quan tot just començava els cursos de doctorat i m’havia llançat a la descoberta de la comunicació, de la interacció i de les transcripcions, vaig engolir i resumir diverses obres de La Doctora Kerbrat-Orecchioni. Com que se’m donava millor el francès que l’anglès, aquesta autora em va ajudar a superar algunes matèries que amb el meu anglès haguessin perillat. Sembla que encara és força vigent, per la qual cosa us el deixo.

Una abraçada

kerbrat-orecchioni

Publicat dins de LECTURES DIDÀCTIQUES, RESUMS INFORMALS | Etiquetat com a , | Deixa un comentari