La descripció

La descripció ha estat un tipus de text que m’ha interessat molt els últims anys. M’agrada començar el curs amb descripcions perquè obliga l’alumnat a obrir els ulls i els impedeix quedar-se amb la típica historieta  que t’endinyen de manera automatitzada.

La descripció demana una lecta preparació i una exhaustiva elaboració, sovint per assolir resultats poc escelsos. tanmateix, insisteixo.

Podeu consultar algunes descripcions dels meus alumnes de 1r d’ESo al bloc Carrers de Premià, i us deixo un resumet d’un article encisador de l’Yves Reuter que fa temps que volia picar-vos.

Espero que us serveixi: la-description_reuter

Aquest article ha estat publicat en ENLLAÇOS COMENTATS, RESUMS INFORMALS. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

3 respostes a La descripció

  1. xavi diu:

    Hola Joan Marc,

    M’ha molt el resultat de les descripcions. Quines indicacions vas donar als alumnes? Han seguit algun model?

    Estic aprenent francès, espero poder llegir tranquil·lament els textos de didàctica que ens proposes.

    Per altra banda, m’agradaria saber quins són els llibres que recomanaris per llegir a 2n, 3r i 4t d’ESO.

    Per quart he pensat en: Si menges una llimona… d’en Pàmies i Aloma de la Rodoreda.

    Per tercer: Temps de perdre de Maria Mercè Roca

    Per segon: no en tinc ni idea…

    Atentament,

    Xavi

  2. Joan Marc diu:

    Hola Xavi,

    Sobre els descripcions, suposaven la culminació de la primera unitat didàctica de 1r d’ESO, per la qual cosa vaig insistir en els aspectes que s’havien treballat. Concretament, la instrucció de les descripcions fou:

    Instrucció: Escriure un text d’un mínim de 20 línies fent una descripció objectiva del carrer o plaça on visc.
    Atenció a:
    a) Posaré un títol de l’estil:
    Carrer……………………………., ………………………………………………
    b) Faré servir un bon nombre d’adjectius i els subratllaré per tal que els identifiqui tothom.
    c) Em fixaré en l’accentuació, sobretot als verbs copulatius.
    d) Pararé especial atenció al vocabulari del mobiliari urbà.
    e) Atenció als articuladors de l’espai
    Faré servir, com a mínim, una enumeració.

    Pel que fa a les lectures, la veritat és que des de sempre ha estat un dels meus punts febles, seleccionar lectures que enganxin els nanos. No et puc ni recomanar les que faig servir enguany perquè han generat divisió d’opinions. A tercer hem llegit “El noi del pijama de ratlles”, que considero que és prou interessant, però és clar, has de fer un seguiment super exhaustiu per evitar que es limitin a la novel·la.

    He de reconèixer que ho visc com un peatge que cal pagar cada curs. Les lectures obligatòries no motives gaire i les optatives em tornen boig.

  3. xavi diu:

    Hola

    M’alegra veure que recomanis “El noi del pijama de ratlles”. Precisament avui se m’havia acudit recomanar-lo per tercer.

    Ara només em falta 2n. Ja investigaré.

    Per cert, a “Es quid des català” també hi ha poemes amb imatges.

    Xavier

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *