La Banqueta

Des de les finestres de l’Hotel Real veiem l’esplèndida avinguda de Blondel i el riu Segre. La consolidació del pis del terreny guanyat al riu, amb la seva moderna barana, el nou traçat de voreres,  els seus jardins i amples carreteres per al trànsit.  Aquesta via és  un dels llocs més amens de la ciutat, digna de la capitalitat de província, exponent de progressos i grans possibilitats de futur.

La Maite ens explica que els lleidatans es refereixen a aquesta important avinguda amb el nom de “La Banqueta”. Les seduïdes volem saber moltes coses sobre aquest tema doncs intuïm que aprofundint-hi trobarem dades importants sobre el desenvolupament de la ciutat del Segre.

En principi volem conèixer el personatge:

Lluís de Blondel de Drouhot i Dàvalos, (Hainaut, Holanda, 1728-Palma de Mallorca, 1797) Militar. Primer marquès de Blondel de l’Estany. Després de participar en diverses campanyes, el 1763 fou enviat a Barcelona com a inspector de l’exèrcit. Ascendí a mariscal de camp (1783), el 1786 fou nomenat corregidor de Lleida, on realitzà obres de conducció d’aigües especialment remarcables (1786-94); urbanitzà amb un criteri modern, les zones que restaven despoblades a consequència de l’ensulsiada de 1707 i féu construir un mur de pedra al llarg del marge dret del Segre per tal de contenir les riuades, amb prou espai per fer-hi una carretera, hostals i el mercat del gra, origen de l’actual avinguda de Blondel. L’any 1794, malalt, es retirà.
Marquesat de Blondel de l’Estany, Títol concedit el 1780 a Lluís de Blondel de Drouhot i Dàvalos, sobre la propietat que a l’Estany de Bellcaire d’Empordà (Baix Empordà) tenia la seva muller Maria Francesc de Wyts de la Bouchardrie i de Valencià.
Pel que fa al mot “Banqueta”, hem trobat a l’Enciclopèdia Catalana el següent: 

“… En el tram la quarta sèquia del Canal d’Urgell que passa per Juneda es conserva una banqueta, nom que rebien antigament els passejos arbrats a banda i banda dels canals i sèquies …”

I, penso que  està molt clar el per què  actualment aquesta Banqueta, guanyada al riu Segre, porta el nom del governador que la va idear i materialitzar.

El Pilar del General 

Estructura porticada construïda entre els s XIII i XVII. Al porxo anomenat el Pilar del General hi havia antigament una argolla on els delinqüents eren lligats i exhibits públicament. Hi destaca el bust del marquès de Blondel.

La riuada va arribar al seu punt culminant la nit del 14 de gener de 1787.
El general Lluís de Blondel de Drouhot presenciava amb els seus  ulls la catàstrofe i, reunit amb l’Ajuntament, es va oferir desinteressadament a posar tota la seva influència i ànim, i fins i tot els seus interessos, perquè es construís la Banqueta sòlidament i sense estalviar mitjans ni sacrificis.

La Paeria ho recorda i ho agraeix.

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *