Recinte de la Fabra i Coats

Construir futur sense oblidar el passat

La Glòria va fer una visita guiada al recinte de la Fabra i Coats en la jornada de portes obertes, amb motiu de la celebració de la Festa de la Primavera d’enguany. Ens va aportar aquesta informació:

L’Ajuntament de Barcelona està en condicions  de poder mostrar  l’inici de la transformació de l’antiga factoria de filats de Sant Andreu. Aquesta és una actuació que es va iniciar l’any 2005, quan l’Ajuntament va adquirir els terrenys de Fabra i Coats a Renta Corporación, en una operació valorada en més de 50 milions d’euros, i que va suposar un guany per a la ciutat i per al districte de Sant Andreu de 31.000 m2 que es destinaran a usos educatius, associatius, assistencials, habitatges, aparcaments,  zones verdes i el projecte cultural més potent de la ciutat, encapçalat per la Fàbrica de Creació i el Centre d’Interpretació del Treball del Patrimoni Industrial.
Així mateix, amb aquesta operació l’Ajuntament de Barcelona assegura la preservació del conjunt format per una dotzena d’edificis inclosos en el catàleg de protecció del Patrimoni de Barcelona. Amb l’aprovació l’any 2008 de la modificació del PGM (Pla General Metropolità) al recinte de l’antiga fabrica de Fabra i Coats, en l’espai situat entre els carrers de Sant Adrià, Segre, Parellada i Gran de Sant Andreu, es van definir els edificis a mantenir assignant el tipus d’equipament previst per a cada un d’ells, i es va determinar la disposició dels espais lliures.
La rehabilitació dels edificis o construcció està anant a càrrec d’operadors diversos i el seu tractament és específic en funció de la seva finalitat però respectuós amb el caràcter unitari del conjunt; conservaran l’aire fabril i els seus elements patrimonials, que encara resten en bona mesura.
L’espai s’urbanitza respectant i rehabilitant el patrimoni arquitectònic històric del conjunt i en coherència amb la preservació i pacificació del nucli històric del barri.

Visita virtual als pavellons L i D

EDIFICI A
Espai per a Entitats que
siguin d’àmbit superior al districte.

EDIFICI B + K
Institut d’Educació Secundària.

EDIFICI C
Casal del Barri.

EDIFICI E
Cavallerisses cedides a la
Societat per a la Festa de
Sant Antoni Abad de Sant
Andreu de Palomar.

EDIFICI G
Habitatges dotacionals.

EDIFICI I + J
Sala Polivalent per a grans actuacions.

Plànol del recinte

EDIFICI D + L
Espai de Creació,
Espai d’Exposició
i Museu industrial,
Escola de les Arts.

EDIFICI F
Associació de Familiars
de Malalts d’Alzehimer
Residència i Centre de Dia per a Persones amb aquesta malaltia.

EDIFICI H
Escola Bressol.

EDIFICI 1
Escola d’Educació Primària Can Fabra.Aparcament en el subsòl.