5a passejada

Sant Andreu de Palomar (2)

Ja us vam comentar en l’anterior passejada que havíem de tornar a Sant Andreu perquè no vam poder coordinar la visita al pis-museu de la CasaBloc. El diumenge 27 de maig un jove arquitecte, guia de DHB (Disseny Hub Barcelona) ens ho ensenyarà i ens hi farà una acurada explicació. Ens trobarem a la parada de Fabra i Puig de la línia 1, sortida Passeig de Fabra i Puig, a les 9:30 h. La primera visita la farem a l’església de Sant Pacià. Aquest diumenge es celebraran moltes Primeres Comunions; això  serà un avantatge ja que l’església estarà guarnida i plena de flors, però també serà un desavantatge doncs hi haurà molta gent i no podrem gaudir-la amb llibertat. Bé, totes les passejades han estat un èxit i per tant aquesta també ho serà. La Conxita Puigarnau que comenci a escalfar la càmera fotogràfica per tal d’aconseguir les instantànees més interessants. Donem de bell antuvi informació sobre l’església de Sant Pacià, d’aquesta manera ens centrarem  en els detalls més interessants sense molestar les famílies que allà s’hi trobin.  De camí a la CasaBloc farem els comentaris sobre les nostres observacions.

Església de Sant Pacià
Aquest edifici religiós acull una gran riquesa arquitectònica, tant a l’interior com a l’exterior. És obra de l´arquitecte Joan Torras i Guardiola i va ser construït el 1895, anteriorment a la urbanització de la zona, com a capella del convent de les monges de Jesús i Maria. A finals del segle XIX va passar als germans maristes. El campanar té quatre campanes.  L’exterior té un aspecte bastant auster, tot i que segueix l’estètica goticitzant (sobretot a les finestres de la nau) i en els murs hi ha un evident tractament cromàtic, resultat de la utilització de dos materials diferents. Reflecteix la clàssica edificació gòtica, formós, simple de línies i amb contraforts.
Nau de l’església de Sant Pacià
A l’interior hi trobem una única nau, espaiosa i esvelta, amb finestrelles de vidrieres policromades. L’altar és d’estil neogòtic.L’arquitecte, Joan Torras i Guardiola (Sant Andreu de Palomar 1827 – Barcelona 1910),  mestre d’arquitectes com Elies Rogent, Antoni Gaudí, i August Font, fou també l’arquitecte de Can Vidal (bar Versalles).  El 1856, entra com a professor a l’Escola de Mestres d’Obres, Aparelladors, Agrimensors i Directors de Camins Veïnals de Barcelona, que més endavant es convertiria en la prestigiosa Escola Provincial d’Arquitectura, d’on van sortir els arquitectes catalans del Modernisme. En aquesta Escola impartí durant més de trenta anys matèries tècniques, principalment d’estructures metàl.liques i càlculs de resistència, de gran importància en l’arquitectura de finals del segle XIX. Va ser pioner en la utilització de l’acer en la  construcció; va col·locar la gran bastida que s’utilitzà per construir el Monument a Colom de Barcelona. El seu projecte per al pont de Girona va ser escollit per sobre dels que havien proposat La Maquinista Terrestre i Marítima o l’enginyer Gustave Eiffel. També va fer cobertes i estructures metàl.liques per a mercats  i per a esglésies, com la que ens ocupa o  la Basílica del Pilar de Saragossa.
mosaic de sota l’altar
Cal destacar-ne també el mosaic, dissenyat i realitzat per Antoni Gaudí.És un magnífic mosaic romà amb sanefes de formes geomètriques. Probablement fou realitzat pel mosaïcista italià anomenat Luigi Pallarin.  El mosaic comprèn tot el sòl de l’església: a la part central, hi figura un rectangle amb motius geomètrics i florals, als extrems del qual hi ha l’Alfa i l’Omega de l’Apocalipsi i, a sota, alternades, les lletres J i M, representant els noms de Jesús i de Maria. Només dos anys després d’aconseguir el títol d’arquitecte, Gaudí treballava en un estil neogotitzant que res té a veure amb el Modernisme ni amb els seus projectes posteriors. Entre 1986 i 1988, es va restaurar el mosaic per Lluís Bru Borrell, tercera generació dels coneguts artesans Bru del Modernisme.
Crist ressuscitat
Juan María Medina Ayllón (Villanueva de la Reina, 17 d’agost de 1943) és un escultor espanyol.L’any 1962 es va establir a Barcelona on va estudiar a l’escola Llotja i es va llicenciar a la facultat de Belles Arts de Sant Jordi de la Universitat de Barcelona. Des de 1987 és professor de Talla de Fusta al departament d’escultura de l’escola Llotja.  Va fer per encàrrec el Crist Ressuscitat per a l’església de Sant Pacià a Sant Andreu de Palomar, que es va col·locar sobre el mural del pintor Eduald Serrasolses a la capella on es fa la misa de cada dia. Eudald Serrasolsas i Humà, Neix el 18 de juliol de 1926 a Sant Andreu de Palomar, Barcelona. Membre fundador del grup TACA format per un grup de pintors i artistes de Sant Andreu que es reuneixen per aprofundir i parlar de l’art en general i promoure actes culturals, homenatges a artistes internacionals i artistes i personalitats de Sant Andreu, exposicions col•lectives i individuals, conferències i diferents manifestacions artístiques. És el creador de la primera capçalera de Cavall Fort.

Orgue Blancafort
L’orgue de la parròquia de Sant Pacià necessita una restauració després de 49 anys de la seva construcció.
La parròquia ha engegat una campanya per recollir diners per poder restaurar-lo.

L’instrument, obra dels constructors Gabriel Blancafort i Joan Capella, va ser construït l’any 1963 i és el primer orgue mecànic amb cadireta construït a la ciutat. Ha estat utilitzat pels alumnes de l’ESMUC (Escola Superior de Música de Catalunya) en les seves classes i també amb ell s’han fet i es fan concerts.

Segons el rector,  la inversió necessària és d’uns 50.000 euros. Des de la parròquia de Sant Pacià, s’anima els ciutadans a col·laborar-hi.

Les donacions es poden ingressar en el  número de compte:
2100 – 3009 – 20 – 2200306762.

Àlbum de fotografies de la 5a passejada