Protegit: Donde esté mi corazón

El contingut està protegit amb contrasenya. Per veure’l, introduïu la contrasenya a continuació:

Publicat dins de DE TODO UN POCO | Escriviu la vostra contrasenya per veure els comentaris.

Examen de los temas 1 y 2 (3.º ESO)

  • Fechas:

3º A: 9 de noviembre

3º B: 10 de noviembre

3º C: 7 de noviembre

  • Contenidos:

LENGUA Y SOCIEDAD

– El texto (pág. 14…)

– La narración (pág. 40…)

LITERATURA

– Tópicos literarios y recursos literarios (pág. 16…)

GRAMÁTICA

– La lengua como sistema: fonemas, morfemas, palabras y sintagmas

– Las funciones sintácticas (pág. 22…)

– La oración (pág. 46…)

– La modalidad oracional (pág. 48…)

LÉXICO

– Los diccionarios en línea

– Las definiciones (pág. 26…)

– Significado denotativo y significado connotativo (pág. 50…)

ORTOGRAFÍA

– Normas generales de acentuación (pág. 28…)

– El acento diacrítico (pág. 52… )


¡REPASAMOS!

Publicat dins de DE TODO UN POCO | Deixa un comentari

Comencem les pràctiques!

Publicat dins de ESO | Etiquetat com a , | Deixa un comentari

Les Terres de l’Ebre

Les Terres de l’Ebre és el nom amb què es denomina un territori situat al sud de Catalunya integrat per quatre comarques: Montsià, Baix Ebre, Terra Alta i la Ribera d’Ebre, les dues primeres situades a la costa i les altres dues a l’interior, fet que confereix a aquest territori una gran riquesa paisatgística i de costums.

L’alumnat de 4t E està recollint informació per resumir-la i plasmar-la en una presentació visual a manera de guió, que els ajudarà quan hagin de presentar el tema a la resta del grup.

Assignació de temes:

Iker Jaramillo i Esteban: Vegetació del Delta de l’Ebre Enllaç

Alejandra i Àfrica: El parc natural dels Ports  Enllaç

Aroa i Àlex: La fauna del Delta de l’Ebre Enllaç

Mario i Andrea: El riu Ebre Enllaç

Iker Zafra : Navegació fluvial per l’Ebre Enllaç

Julen: Rutes Enllaç

Jon: El conreu de l’arròs al Delta de l’Ebre  Enllaç

Ángel: La Gastronomia de les Terres de l’Ebre Enllaç

Pau i Dael: Cultura a les Terres de l’Ebre Enllaç

Ivan i Mihai: Platges de les Terres de l’Ebre Enllaç


Enllaços:

Deltaturístic

Terresdelebretravel

Ebre.com

Viulebre

Publicat dins de DE TODO UN POCO | Etiquetat com a , | Deixa un comentari

Paisatges de Catalunya

L’Alumnat de 4t E, després de localitzar els accidents geogràfics al mapa físic de Catalunya, realitza una activitat en parelles.

Què heu de fer?

Un àlbum de fotos de les muntanyes, serralades, valls, rius… de la llista que heu treballat a l’aula.

Com ho heu de fer?

Podeu utilitzar qualsevol programa o aplicació que us deixi inserir música i transicions.

Les imatges han de tenir HD.

A la portada heu de posar el següent títol: Paisatges de Catalunya. També heu de posar els vostres noms.

A cada imatge li heu de posar el nom de l’accident geogràfic que representa.

Un cop ho tingueu corregit, m’ho heu d’enviar en format MP4.

Exemple:

Publicat dins de ESO | Etiquetat com a , , , , | Deixa un comentari

Estructura de las palabras: lexemas y morfemas

 

 

 

 

 

Actividades (3.º ESO)

Actividades (4.º ESO)

Actividades (básicas)

Publicat dins de ESO, Lengua | Etiquetat com a , , , , | Deixa un comentari

Els pobles del Montsià

Per parelles, us he assignat un poble:

  • Alejandra i Pau: Amposta
  • Àfrica i Mario: Mas de Barberans
  • Aroa i Mihai: Ulldecona
  • Andrea i Jon: Sant Carles de la Ràpita
  • Íker Jaramillo i Àlex: Santa Bàrbara
  • Íker Zafra i Dael: Sant Jaume d’Enveja
  • Ivan i Ángel: La Sénia
  • Julen i Esteban: Alcanar

1. Heu de buscar informació del poble que us ha tocat i després distribuir-la en diferents diapositives en format Google Slides.

Heu d’escriure només el més rellevant i posar imatges a totes les diapositives.

2. A les primeres diapositives posareu tota aquella informació relativa a la situacióeconomia, història, etc. Només cal que poseu al cercador del Google el nom del poble + Wikipedia , el nom del poble+ Enciclopèdia Catalana o el nom del poble + Catalunya.com.

3. Tot seguit afegireu les dades estadístiques que trobareu a la pàgina de L‘IDESCAT. És molt senzill, només cal seleccionar i clicar sobre el poble que heu de treballar. Us passo l’enllaç:

https://www.idescat.cat/emex/?id=22 

3. A  les pàgines webs dels diferents ajuntaments, buscareu informació variada sobre festes, tradicions, cultura, etc. Us passo les adreces:

https://www.amposta.cat/ 

http://www.alcanar.org/

http://santabarbara.cat/ 

http://larapita.cat/

https://ulldecona.cat/  

http://www.santjaume.cat/  

http://lasenia.cat/web/

https://masdebarberans.net

4. A continuació hi adjuntareu els llocs més emblemàtics i bonics per visitar, és a dir, tot allò més important a nivell turístic. Ho treureu de la web del Consell Comarcal del Montsià. Aquí teniu l’enllaç:

http://www.montsia.cat/turisme

Exemple:

Publicat dins de Diversificació Curricular 4t ESO | Etiquetat com a , , | Deixa un comentari

El príncep feliç

El Príncep Feliç

Text complet d’Oscar Wilde traduït al català

L’estàtua del Príncep Feliç s’alçava sobre una columna molt alta, des d’on es dominava tota la ciutat. Era daurada i estava recoberta per fines làmines d’or; els seus ulls eren dos brillants safirs i al puny de l’espasa lluïa un enorme robí porpra.

La lluïssor de l’or i les pedres precioses feien que els habitants de la ciutat admiraren el Príncep Feliç més que a qualsevol altra cosa.

-És tan bonic com un penell -comentava un dels regidors de la ciutat, a qui li interessava guanyar reputació d’home de gustos artístics-; clar que en realitat no és tan pràctic -afegia, perquè al mateix temps temia que el consideraren massa idealista, el que per descomptat no era.

-Per què no ets com el Príncep Feliç -li deia una mare afligida al seu fillet, que plorava perquè volia tenir la lluna-. El Príncep Feliç no plora per res.

-Em consola molt veure que algú en el món és completament feliç -murmurava un home infortunat en contemplar la bella estàtua.

-De veritat sembla que siga un àngel -comentaven entre ells els xiquets de l’orfenat en eixir de la catedral, vestits amb brillants capes roges i blancs davantalets.

-I com saben quin aspecte té un àngel? -els refutava el professor de matemàtiques- Quan han vist un àngel?

-Els hem vist, senyor. Clar que els hem vist, en somnis! -li responien els xicons, i el professor de matemàtiques arrufava el front i adoptava el seu aire més sever. Li semblava molt reprovable que els xicons somiaren.

Una nit va arribar volant a la ciutat una petita oroneta. Les seues companyes havien anat cap a Egipte sis setmanes abans, però ella s’havia quedat enrere, perquè estava enamorada d’un jonc, el més bell de tots els joncs de la vora del riu.

El va trobar al començament de la primavera, quan voletejava sobre el riu darrere d’una gran colometa groga, i la cintura esvelta del jonc la va captivar de tal manera, que es va aturar per a donar-li conversa.

-Em deixes estimar-te? -li va preguntar l’oroneta, a qui no li agradava pegar voltes. El jonc li va fer una àmplia reverència. L’oroneta llavors va voletejar al voltant, fregant l’aigua amb les ales i traçant solcs de plata sobre la superfície. Era la seua manera de demostrar el seu amor. I així va passar tot l’estiu.

-És un enamorament ridícul -comentaven les altres oronetes-; aquell jonc és desoladorament buit, no té un cèntim i la seua família és terriblement nombrosa-.

Efectivament tota la ribera del riu estava coberta de joncs. A l’arribada de la tardor, les altres oronetes van emprendre el vol, i llavors l’enamorada del jonc es va sentir molt sola i va començar a cansar-se del seu amant.

-No diu mai res -es va dir-, i ha de ser prou infidel, perquè sempre coqueteja amb la brisa. I realment, cada vegada que corria una mica de vent, el jonc realitzava les seues reverències més gracioses.

 -A més és massa sedentari -va pensar també l’oroneta-; i a mi m’agrada viatjar. Per això el que m’estime hauria d’estimar també els viatges.

-Vols venir amb mi? -li va preguntar a la fi un dia. Però el jonc va negar amb el cap, li tenia molta estima a la seua llar.

-Això vol dir que només has estat jugant amb els meus sentiments! -es va queixar l’oroneta-. Jo me’n vaig a les piràmides d’Egipte. Adéu!

I dient açò, es va posa a volar. Va volar durant tot el dia i, quan ja queia la nit, va arribar fins a la ciutat.

-On podré dormir? -es va preguntar-. Espere que en aquesta ciutat hi haja algun alberg on puga passar la nit.

En aquell mateix instant va descobrir l’estàtua del Príncep Feliç sobre la seua columna.

-Em refugiaré ací -es va dir-. El lloc és bonic i ben ventilat.

I dit això, es va posar entre  els peus del Príncep Feliç.

-Tinc una alcova d’or -es va dir suaument l’oroneta mirant al voltant. De seguida es va preparar per a dormir. Però quan encara no posava el cabet sota la seua ala, li va caure damunt una gran gota.

-Quina cosa més curiosa! -va exclamar-. No hi ha ni un núvol al cel, les estreles llueixen clares i brillants, i no obstant plou. En realitat aquest clima del nord d’Europa és espantós. Al jonc li encantava la pluja, però era de pur egoisme.

 En aquell mateix moment va caure una altra gota.

 -Però per a què serveix aquest monument si ni tan sols pot protegir-me de la pluja? -va dir-. Millor vaig a buscar una bona xemeneia.

I es va preparar novament per alçar el vol.

No obstant, abans que aconseguira obrir les ales, una tercera gota li va caure damunt, i en mirar cap amunt l’oroneta va veure… Ah, el que va veure!

Els ulls del Príncep Feliç estaven plens de llàgrimes, i les llàgrimes li corrien per les galtes daurades. I tan bell es veia el rostre del Príncep a la llum de la lluna, que l’oroneta es va omplir de compassió.

-Qui ets? -va preguntar.

-Sóc el Príncep Feliç.

-Però si ets el Príncep Feliç, per què plores?

M’has deixat tota xopa!

-Quan vivia, tenia un cor humà -va contestar l’estàtua-, però no sabia el que eren les llàgrimes, perquè vivia a la Mansió de la Despreocupació, on no està permesa l’entrada del dolor.

Així, tots els dies jugava al jardí amb els meus companys, i a les nits ballàvem en el gran saló. Al voltant del jardí del Palau s’elevava un mur molt alt, però mai em vaig tenir curiositat alguna per conéixer el que hi havia més enllà. Era tan bell tot el que em rodejava! Els meus cortesans em deien el Príncep Feliç, i de veritat que era feliç, si és que el plaer és el mateix que la sort. Vaig viure així, i així vaig morir. I ara que estic mort, m’han posat ací dalt, tan alt que puc veure tota la lletjor i tota la misèria de la meua ciutat, i, encara que ara el meu cor és de plom, l’única cosa que faig és plorar.

-Com? -es va preguntar per a si l’oroneta-, no és or de llei?

Era una au molt ben educada i mai feia cap comentari en veu alta sobre la gent.

-Allà baix -va seguir parlant l’estàtua amb veu baixa i musical-… allà baix, en un carreró, hi ha una casa miserable, però una de les seues finestres està oberta i dins de l’habitació hi ha una dona asseguda darrere la taula. Té el rostre demacrat i ple d’arrugues, i les seues mans, aspres i roges, estan crivellades de punxades, perquè és costurera.

En aquest moment està brodant flors de la passió en un vestit de seda que vestirà la més bella de les dames de la reina en el pròxim ball del Palau. En un racó de l’habitació, estirat al llit, està el seu fill malalt.

El xiquet té febre i demana taronges. Però la dona només pot donar-li aigua del riu, i  ell plora. Oroneta, oroneta, petita oroneta… fes-me un favor! Porta-li a la dona el robí del puny de la meua espasa, vols?

Jo no puc moure’m, el veus?… tinc els peus clavats en aquest pedestal.

-Els meus estan esperant-me a Egipte -va contestar l’oroneta-. Les meues amigues ja deuen estar voletejant sobre el Nil, i estaran xarrant amb els grans lotus nubians. I prompte aniran a dormir la tomba del gran Rei, on es troba el propi faraó, en el seu taüt pintat, embolicat en benes grogues, i embalsamat amb espècies oloroses. Al voltant del coll porta una cadena de jade verd, i les seues mans són com fulles seques.

-Oroneta, oroneta, petita oroneta -va dir el Príncep-, perquè no et quedes una nit amb mi i ets la meua missatgera? El xiquet té tanta set, i sa mare, la costurera, està tan trista!

-És que no m’agraden molt els xiquets -va contestar- l’oroneta-. L’estiu passat, quan estàvem vivint a la vora del riu, hi havia dos xicots, fills del moliner, i eren tan maleducats que no es cansaven de tirar-me pedres. Clar que no encertaven mai! Les oronetes vam volar massa bé, i a més jo pertany a una família cèlebre per la seua rapidesa; però, de totes les maneres, era una impertinència i una grosseria.

Però la mirada del Príncep Feliç era tan trista, que finalment l’oroneta es va entendrir.

-Ja fa molt de fred -va dir-, però em quedaré una nit amb tu i seré la teua missatgera.

-Gràcies, oroneteta -va dir el Príncep.

L’oroneta va arrancar llavors el gran robí de l’espasa del Príncep i, agafant-lo pel bec, va volar per sobre les teulades. Va passar al costat de la torre de la catedral, que tenia àngels de marbre blanc.

Va passar al costat del Palau, on se sentia música de ball i una bella xicona va eixir al balcó amb el seu pretendent.

-Que boniques són les estrelles -va dir el nuvi- i què meravellós és el poder de l’amor!

 -Tant de bo que el meu vestit estiga preparat per al ball de gala -va contestar ella-. Vaig manar a brodar en la tela unes flors de la passió. Però les costureres són tan peresoses!

 L’oroneta va volar sobre el riu i va veure els llums penjats en els pals dels vaixells. Va passar sobre el barri dels jueus, on va veure als vells mercaders fer els seus negocis i pesar monedes d’or en balances de coure. Al final va arribar a la pobra casa, i va mirar per la finestra. El xiquet, al seu llit, s’agitava de febre, i la mare s’havia quedat adormida de cansament.

Llavors, l’oroneta va entrar a l’habitació i va deixar l’enorme robí damunt de la taula, al costat del didal de la costurera. Després va voletejar dolçament al voltant del nen malalt, ventant-li el front amb les ales.

-Quina brisa tan deliciosa! -va murmurar el xiquet-. Ja em trobe millor. I es va quedar adormit caient en un son meravellós. Llavors l’oroneta va tornar fins on el Príncep Feliç i li va explicar el que havia fet.

-Que estrany! -va afegir-, però ara quasi tinc calor; i no obstant la veritat és que fa moltíssim fred.

-És perquè has fet una obra d’amor -li va explicar el Príncep.

L’oroneta es va posar a pensar en aqueixes paraules i prompte es va quedar dormida. Sempre que pensava molt es quedava dormida. A l’alba va volar cap al riu per a banyar-se.

-Quin fenomen extraordinari! -va exclamar un professor d’ornitologia que passava pel pont-. Una oroneta en ple hivern!

I va escriure sobre l’assumpte una llarga carta al periòdic de la ciutat. Tothom va parlar del comentari, tal vegada perquè contenia moltes paraules que no s’entenien.

 -Aquesta nit partiré cap a Egipte -es deia l’oroneta i la idea la feia sentir-se molt contenta.

 Després va visitar tots els monuments públics de la ciutat va descansar llarga estona al campanar de l’església. Els teuladins que la veien passar comentaven entre ells: “Quina estrangera tan distingida!“. Cosa que feia feliç a l’oreneta.

Quan va sortir la lluna va tornar on estava a l’estàtua del Príncep.

-Tens encàrrecs per a Egipte? -li va cridar-. Me n’aniré ara.

-Oroneta, oroneta, petita oroneta -va dir el Príncep-, no et quedaries amb mi una nit més?

-Els meus m’estan esperant a Egipte -va contestar l’oroneta-. Demà, les meues amigues volaran segurament fins a la segona cascada del Nil.

Allí, entre les canyes, dorm l’hipopòtam, i sobre una gran roca de granit s’alça el Déu Memnon. Mira les estrelles tota la nit, i quan brilla l’estel del matí, llança un crit d’alegria. Després es queda en silenci. Al migdia, els lleons baixen a beure a la vora del riu. Tenen els ulls verds, i els seus rugits són més forts que el soroll de la cascada.

-Oroneta, oroneta, petita oroneta -va dir el Príncep-, allà baix just a l’altre costat de la ciutat, hi ha un xicot en unes golfes. Està inclinat sobre una taula plena de papers, i a la seua dreta, en un got, unes violetes estan marcint-se. Té el pèl llarg, castany i arrissat, i els seus llavis són rojos com grans de granada, i té els ulls amples i somiadors. Està encabotat a acabar d’escriure una obra per al director del teatre, però té massa fred. No hi ha foc a la xemeneia i la fam el té extenuat.

-Bé, em quedaré una altra nit ací amb tu -va dir l’oroneta que de veritat tenia bon cor-. Cal portar-li un altre robí?

-Ai, no tinc més robins! -es va lamentar el Príncep-. No obstant encara em queden els meus ulls. Són dos raríssims safirs, portats de l’Índia fa mil anys. Trau-me’n un i porta-li’l. El vendrà a un joier, comprarà pa i llenya i podrà acabar d’escriure la seua obra.

-Però estimat Príncep meu -va dir l’oroneta-, això jo no ho puc fer. I es va posar a plorar.

 -Oroneta, oroneta, petita oroneta -li va pregar el Príncep-, per favor , fes el que et demane.

Llavors l’oroneta va arrancar un dels ulls del Príncep i va volar fins a les golfes de l’escriptor. No era difícil entrar allí, perquè hi havia un forat al sostre i per aquí va entrar l’oroneta com una fletxa.

 El jove tenia el cap amagat entre les mans, així que no va sentir la remor de les ales, i quan per fi va alçar els ulls, va veure el bell safir damunt de les violetes marcides.

-Serà que el públic em comença a reconéixer? -es va dir- Perquè aquesta pedra preciosa ha d’haver enviat algun ric admirador. Ara podré acabar la meua obra! I se’l notava molt content.

L’endemà l’oroneta va volar cap al port, es va posar sobre el pal d’una gran nau i es va distraure mirant els mariners que hissaven amb maromes unes enormes caixes de la bodega del vaixell.

-Me’n vaig a Egipte! -els va cridar l’oroneta. Però ningú no li va fer cas.

Va sortir la lluna, l’oroneta va tornar amb el Príncep Feliç.

-Vinc a dir-te adéu -li va dir.

-Oroneta, oroneta, petita oroneta -li va dir el Príncep-. No et quedaràs amb mi una altra nit?

 -Ja és ple hivern -va respondre l’oroneta-, i molt aviat caurà la neu gelada. A Egipte, en canvi, el sol escalfa les palmeres verdes i els cocodrils, mig amagats al fang, miren indolents al voltant. Per aquests dies les meues companyes estan construint els seus nius en el temple de Baalbeck, i els coloms rosats i blancs les miren mentre s’acaronen entre ells. Volgut Príncep, he de deixar-te, però mai t’oblidaré. La pròxima primavera et portaré d’Egipte dues pedres bellíssimes per a reemplaçar el que vas regalar. El robí serà més roig que una rosa roja, i el safir serà blau com el mar profund.

-Allà baix a la plaça -va dir el Príncep Feliç-, hi ha una xiqueta que ven fòsfors i mistos. Se li han caigut els fòsfors en el fang i s’han fet malbé. Son pare li pegarà si no porta diners a sa casa  i per això ara està plorant. No té sabates ni calces, i el seu cabet va sense barret. Arranca el meu altre ull i porta-se’l, així son pare no li pegarà.

-Passaré una altra nit amb tu -va dir l’oroneta-, però no puc arrancar-te l’altre ull. Et quedaràs cec!.

-Oroneta, oroneta, petita oroneta -li va pregar el Príncep-, fes el que et demane, t’ho suplique.

L’oroneta llavors va extreure l’altre ull del Príncep i es va posar a volar. Es va posar sobre el muscle de la xiqueta i va deixar caure la joia a les seues mans.

-Quin tros de vidre més bonic! -va exclamar la xiqueta-, i va córrer rient cap a sa casa.

Després l’oroneta va tornar  on estava el Príncep.

-Ara que estàs cec -li va dir-, em quedaré al teu costat per a sempre.

-No, oroneteta -va dir el pobre Príncep-. Ara has d’anar-te’n a Egipte.

-Em quedaré al teu costat per a sempre -va repetir l’oroneta, adormint-se entre els peus de l’estàtua.

L’endemà es va posar en l’espatlla del Príncep per a explicar-li les coses que havia vist en els estranys països que visitava durant les seues migracions.

 Li va descriure els ibis rojos, que es situen en llargues files a vores del Nil i pesquen peixos daurats amb els seus becs; li va parlar de l’esfinx, que és tan vella com el món, i viu en el desert, i ho sap tot; li va parlar dels mercaders que caminen lentament al costat dels seus camells i porten a les seues mans rosaris d’ambre; li va parlar del Rei de les Muntanyes de la Lluna, que és negre com el banús i adora un gran vidre; li va parlar sobre la gran serp verda que dorm en una palmera i vint sacerdots l’alimenten amb pastissos de mel; i li va contar també dels pigmeus que naveguen sobre un gran llac en amples fulls llisos i que sempre estan en guerra amb els ocells.

-Estimada oroneta -va dir el Príncep-, m’expliques coses meravelloses, però és més meravellós encara el que poden sofrir els homes. No hi ha misteri més gran que la misèria. Vola sobre la meua ciutat, i torna a explicar-me tot el que veges.

Llavors l’oroneta va volar sobre la gran ciutat, i va veure als rics que estaven de festa en els seus superbs palaus, mentre els captaires s’asseien a les seues portes. Va volar pels carrerons ombrius, i va veure els rostres pàl·lids dels infants que es moren de fam mentre miren amb indiferència els carrers foscos.

Sota els arcs d’un pont hi havia dos xicots que s’abraçaven l’un a l’altre per fer-se calor.

-Quina fam tenim! -deien.

-Fora d’ací! -els va cridar un guàrdia-, i els xicots van haver d’alçar-se i allunyar-se caminant sota la pluja.

Llavors l’oroneta va tornar on era el Príncep i li va explicar el que havia vist.

-La meua estàtua està recoberta d’or fi -li va indicar el Príncep; trau-lo làmina per làmina, i porta-li’l als pobres. Els homes sempre creuen que l’or podrà donar-los la felicitat.

Així, làmina a làmina, l’oroneta va anar traient l’or, fins que el Príncep va quedar fosc. I làmina a làmina va anar distribuint l’or fi entre els pobres, i els rostres d’alguns xiquets van agafar color i rient van jugar pels carrers de la ciutat.

-Ara tenim pa! -cridaven.

Va arribar la neu, i després de la neu va arribar el gel. Els carrers brillaven de rosada blanca i semblaven rius de plata. Els caramells, com a punyals, penjaven de les cases.Tothom es cobria amb pells i els xiquets portaven gorres roges i patinaven sobre el riu. La petita oroneta tenia cada vegada més fred però no volia abandonar el Príncep, l’estimava massa.

Vivia de les molles del forner, i tractava d’abrigar-se batent les seues aletes sense parar.

Una vesprada va comprendre que anava a morir, però encara va trobar forces per a volar fins a l’espatlla del Príncep.

-Adéu, el meu volgut Príncep! -li va murmurar a l’orella-. Em deixes que et bese la mà?

-M’alegre que per fi te’n vages a Egipte, oroneteta -li va dir el Príncep-. Has passat ací massa temps. Però no em beses en la mà, besa’m en els llavis perquè t’estime molt.

-No és a Egipte on vaig -va respondre l’oroneta-. Vaig a la casa de la Mort. La mort és germana del son, veritat?

L’ocellet va besar el Príncep Feliç als llavis i va caure morta als seus peus. En aquell mateix instant es va escoltar un cruixit ronc a l’interior de l’estàtua, va ser un soroll singular com si quelcom s’haguera trencat. El cas és que el cor de plom s’havia partit en dos. Certament feia un fred terrible.

Al matí següent, l’alcalde es passejava per la plaça amb alguns dels regidors de la ciutat. En passar al costat de la columna va alçar els ulls per a admirar l’estàtua.

-Però què és això! -va dir- El Príncep Feliç sembla ara un captaire!

-Un captaire! -van reiterar els regidors, que sempre li donaven la raó i van pujar tots a examinar-lo.

-El robí de l’espasa se li ha caigut, els ulls van desaparéixer i ja no és daurat -va dir l’alcalde-. En una paraula s’ha transformat en un vertader captaire.

-Un vertader captaire! -van repetir els regidors.

-I hi ha un pardal mort entre els seus peus -va seguir l’alcalde-. Serà necessari promulgar un decret municipal que prohibisca als pardals vindre a morir-se ací.

El secretari municipal va prendre nota deixant constància de la idea. Llavors van manar a derrocar l’estàtua del Príncep Feliç.

-Com ja no és bell, no serveix per a res -va explicar el professor d’Estètica de la Universitat.

Llavors van fondre l’estàtua, i l’Alcalde va reunir al Municipi per a decidir que farien amb el metall.

-Podem -va proposar- fer una altra estàtua. La meua, per exemple.

-Clar, la meua -van dir els regidors cadascun al seu torn.

I es van posar a discutir. L’última vegada que vaig saber d’ells seguien discutint.

-Quina cosa més rara! -va dir l’encarregat de la fosa-. Aquest cor de plom no vol fondre’s; caldrà tirar-lo al femer.

I el van tirar al femer on també jeia el cos de l’oroneta morta.

-Porta’m les dues coses més belles que trobes en eixa ciutat -va dir Déu a un dels seus àngels.

I l’àngel li va portar el cor de plom i el pardal mort.

-Has elegit bé -va somriure Déu-. Perquè al meu jardí del Paradís aquesta au cantarà eternament, i el Príncep Feliç em lloarà per a sempre en la meua Àuria Ciutat.

Publicat dins de DE TODO UN POCO | Deixa un comentari

Primer dia a l’insti!

Publicat dins de Bachillerato, DE TODO UN POCO, ESO | Etiquetat com a , | Deixa un comentari

Enunciados de las redacciones, 3.º ESO (curso 2022- 2023)

Curso 2022- 2023

Primer trimestre

  • 1.ª redacción (evaluación inicial)

Escribe un texto narrativo en 1.ª persona (tú eres el/la protagonista) cuyo inicio sean las palabras “Parece que todo va a cambiar”. Además, en tu redacción deben aparecer las siguientes palabras:

-Sustantivos: océano, cueva y anciano/-a

-Adjetivos: terrorífico/-a, oscuro/-a y espléndido/-a


  •  2.ª redacción

Reflexión sobre libros y literatura

Realiza una breve reflexión (125- 150 palabras) sobre la importancia de los libros y la literatura  en la sociedad actual y en tu vida en particular. Debes argumentar tu opinión ordenadamente. Puedes organizar tu escrito a partir de los siguientes puntos.

  • Explica si crees que los libros son importantes o no y por qué.
  • Intenta explicar la importancia del libro en la historia de la humanidad.
  • Explica si los libros son importantes en tu vida.
  • ¿Cuál crees que es el mejor libro que has leído?

  •  3.ª redacción

Teniendo en cuenta todas las características del texto narrativo estudiadas en clase, escribe un cuento (125-160 palabras) que trate sobre la importancia de saber perdonar. Además, has de considerar las siguientes características:

  • Tipo de narrador: omnisciente
  • Tiempo: una etapa remota en la historia
  • Lugar: un pequeño pueblo
  • Tres partes: planteamiento, nudo y desenlace
  • Breve diálogo
  • Breve descripción

  •  4.ª redacción

Escribe un texto expositivo divulgativo sobre uno de los siguientes temas:

– Beneficios de hacer deporte

-Causas del calentamiento global

-La fauna del Delta del Ebro

-Especies en peligro de extinción


Segundo trimestre

  • 5.ª redacción

Escribe un texto expositivo divulgativo sobre un tema que te resulte interesante.


  • 6.ª redacción

Lee el siguiente texto de Jesús Villanueva sobre las redes sociales y escribe un texto argumentativo en el que expreses tu opinión, a favor o en contra, en relación con este tema. Repasa la teoría de la página 64 del libro de texto.

Twitter, Facebook, Instagram. Las redes sociales han entrado en nuestras vidas haciendo que cada vez seamos más dependientes de ellas. Hasta tal punto ha llegado esta dependencia que cada día más gente acude a centros para desintoxicarse de la fiebre 2.0. Las redes sociales nos van alejando a un mundo online y nos quitan actividades como dar paseos en bici, leer un libro o tomar un café con otra persona. A cambio, los usuarios preferimos quedarnos en casa tuiteando. Qué razón tenía Albert Einstein cuando temía que un día la tecnología sobrepasase nuestra humanidad. Ese día ya ha llegado y deberíamos replantearnos cuánto tiempo perdemos “en línea”.


  • 7.ª redacción

Escribe un texto narrativo, de no más de 150 palabras, que dé continuación a las siguientes palabras. Fíjate bien en el tipo de narrador (omnisciente) y en las palabras clave (superhéroe y don) para darle coherencia al texto que debes inventar.

Nunca se le ocurrió pensar que él podía ser un superhéroe, hasta que descubrió que tenía un don. Un don que iba a cambiar su vida para siempre.


  • 8.ª redacción

Ahora debes escribir una noticia atendiendo a las características de este tipo de texto periodístico estudiadas en la unidad 5. Debes inspirarte en algún aspecte del personaje o de la obra del Quijote que te haya llamado la atención y que podría ser noticiable hoy en día.


Tercer trimestre

  • 9.ª redacción

Escribe un correo electrónico formal atendiendo a las características de este tipo de texto. Debes hacer una valoración de cómo te ha ido la 2.ª evaluación, cómo te ha ido en las diferentes asignaturas, cuáles han sido los principales problemas con los que te has encontrado y cuáles son tus expectativas. Este correo debes enviármelo a mí.


  • 10.ª redacción

Tienes que crear un anuncio publicitario comercial que, supuestamente, se publicará en una revista o periódico.

Ejemplos


  • 11.ª redacción

Ahora deberás escribir un texto argumentativo y para ello tienes que exponer tu opinión sobre un tema que podrás escoger. En la página 189 del libro de texto tienes todas las indicaciones.

¡Repasa la teoría!


  • 12.ª redacción

En esta ocasión, debes preparar un guion que te servirá para posteriormente realizar una presentación oral. El tema que abordarás será las lenguas que hablas; y para organizar muy bien tu intervención y no dejarte nada, debes seguir las indicaciones de la página 213.

 

 

Publicat dins de DE TODO UN POCO | Deixa un comentari