Enllaç al treball QUI FA LES FEINES DE CASA?
UI
Enllaç al treball QUÈ VULL SER QUAN SIGUI GRAN….
Amb motiu del Dia internacional de les Dones, l’Institut Català de les Dones (ICD) divulga la campanya #SomAquí #Som8deMarç de reconeixement als moviments feministes i les seves importants aportacions a la societat i per als drets de les dones.
La veu en off, de l’actriu Clara Segura, recita el següent poema de Mireia Calafell adaptat per a la campanya:
Som memòria i som agraïment. Som persistència i som tenacitat.
Som joves, som petites, som grans. Quan cal: descomunals.
Som cura i som paraules. Sororitat: som nous significats.
Som la urgència de qui va contra rellotge, som la pressa que el
present convoca,
som el reclam d’una justícia justa i
el delit de qui intueix tot el que ha de venir.
Som una flor que esberla la vorera i
som el bosc aquell d’arbres altíssims.
Som tot això i no hi ha qui ens aturi, que cada dia en som més.
I som aquí, des de fa temps.
Som 8 de Març.
#SomAquí #Som8deMarç
Dream Gap, una campanya amb què la marca Mattel (Barbie) es compromet a lluitar contra els prejudicis de gènere i inspirar les nenes a imaginar-se que poden ser el que elles vulguin. ¿Què és el Dream Gap? “És la bretxa que hi ha entre les nenes i el seu potencial”
Avui, celebrem el Dia Escolar de la No Violència i la Pau, que se celebra cada 30 de gener, en commemoració de l’aniversari de la mort de Mahatma Gandhi. Durant aquesta jornada, escoles i instituts d’arreu del món organitzem diferents activitats per difondre els valors de la noviolència i de la pau.
Cada cicle ha fet diferents activitats a les seves aules i tots junts hem baixat al pati per tal de construir i col·locar-nos per formar la paraula PAU i el seu símbol.
Per finalitzar hem llegit un manifest i cada cicle ha preparat una cançó, desitjant que el dia que commemorem avui, el Dia Escolar de la No violència i la Pau sigui cada dia.
Enllaç a l’àlbum DENIP 2019. Dia Escolar de la No violència I la Pau
Avui dimecres, 19 de juny, l’alumnat de cicle mitjà i de cicle superior hem visitat l’exposició que hi ha a la biblioteca “Salvador Espriu” de Linyola sobre M. Aurèlia Capmany. La Montse ens ha explicat aspectes, curiositats i anècdotes de la vida d’aquesta assagista, novel·lista i dramaturga. Moltes gràcies, Montse!
Enllaç a l’àlbum Exposició “Això era i no era: M. Aurèlia Capmany entre nosaltres”
Enllaç a l’àlbum CICLE INICIAL. PINTURES MONSTRE DE FRANKENSTEIN
Enllaç a l’àlbum CICLE MITJÀ. PINTURES MONSTRE DE FRANKENSTEIN
Enllaç a l’àlbum CICLE SUPERIOR. PINTURES MONSTRE DE FRANKENSTEIN
Bibliografia Estiu 2018 by elsitjar on Scribd
Xiuxiuejar, aixopluc, caliu, tendresa, llibertat, moixaina, amanyagar, enraonar, ginesta i atzavara. Són les deu paraules més boniques del català que en motiu de l’Any Fabra, 10.469 persones han triat tot participant en una votació popular a les xarxes socials.
Els deu mots aniran ara al Pavelló de les Llengües (Telapviljoen) de la ciutat neerlandesa de Ljouwert (Països Baixos), Capital Europea de la Cultura 2018.
L’alumnat de tercer hem volgut il·lustrar algunes d’aquestes paraules amb aquestes fotografies
10 PARAULES MÉS BONIQUES… on PhotoPeach
Els nens i les nenes de CICLE MITJÀ, hem representat una obra de teatre que es titula “UN DRAC TERRIBLE!” de l’ Adelaida Frías.
És una obra en què apareixen els personatges de la llegenda de Sant Jordi, però amb algunes diferències….Esperem que us hagi agradi i us ho hàgiu passat molt bé!!
Enllaç a l’àlbum JORNADES CULTURALS. CICLE MITJÀ FEM TEATRE: “UN DRAC TERRIBLE!”
Els nens i les nenes de CICLE MITJÀ, hem representat una obra de teatre que es titula “TOT CAPGIRAT” de l’ Adelaida Frías.
És una obra en què apareixen personatges de contes tradicionals que tots coneixeu. Esperem que us hagi agradi i us ho hàgiu passat molt bé!!
Enllaç a l’album JORNADES CULTURALS. TEATRE DEL CICLE MITJÀ: “TOT CAPGIRAT”
Avui el Consell Comarcal del Pla d’Urgell ha lliurat els Premis de l’XIIa edició del certamen de poesia i il·lustració de poesia El Sol del Pla.
La guardonada de la nostra escola és l’HELENA BOLDÚ VALLÉS en la categoria de Poesia. Felicitats, HELENA!!!
Aquest és el seu poema:
EL MEU POBLE
Al meu poble
|
Enllaç a l’àlbum DOTZÈ PREMI DE POESIA I IL·LUSTRACIÓ DE POESIA “EL SOL DEL PLA”
Enllaç a l’àlbum CM visitem l’exposició “Més enllà dels límits” de Manuel de Pedrolo
Enllaç a l’àlbum CS visitem l’exposició “Més enllà dels límits” de Manuel de Pedrolo
L’alumnat de CM i CS hem anat a la biblioteca Salvador Espriu a visitar l’exposició itinerant “Més enllà dels límits” fent un petit homenatge a l’escriptor Manuel de Pedrolo, ja que el dia 1 d’abril vam celebrar 100 anys del seu naixement, motiu pel qual la Generalitat de Catalunya ha designat el 2018 com a Any Manuel de Pedrolo. I com sempre, la nostra bibliotecària, la Montse, ens ho ha fet viure i ens ho ha explicat molt bé.
El dia 2 d’abril se celebra a tot el món el DIA INTERNACIONAL DEL LLIBRE INFANTIL per commemorar el naixement de Hans Christian Andersen.
Els país membre de l’IBBY que enguany s’ha encarregat d’elaborar el cartell i el missatge adreçat a tots els infants del món és Letònia. El text és d’Inese Zandere (1958) i la il·lustració de Reinis Petersons (1982). La traducció al català és d’Anna Rius i Anna Sagristà.
A la web de l’ IBBY podeu llegir el missatge original en anglès. A la web de l’OEPLI podeu descarregar-vos el missatge en diferents idiomes i informació sobre l’autora i l’il·lustrador.
EN UN LLIBRE, EL PETIT ESDEVÉ GRAN Les persones tendeixen al ritme i la regularitat, de la mateixa manera que l’energia magnètica organitza les llimadures de ferro en un experiment de física o un floc de neu crea cristalls a partir de l’aigua. Ja sigui en una rondalla o en un poema, als infants els agrada la repetició, els refranys i els motius universals perquè els poden reconèixer un cop rere l’altre –aporten regularitat al text–. El món pren un ordre bonic. Encara recordo que de menuda lluitava amb mi mateixa per defensar la justícia i la simetria, la igualtat de drets entre l’esquerra i la dreta: si tamborinava un ritme amb els dits sobre la taula, comptava quants cops feia amb cada dit perquè els altres no se sentissin ofesos. Solia aplaudir picant la mà dreta contra l’esquerra, però vaig pensar que això no era just i vaig aprendre a fer-ho a la inversa, picant l’esquerra contra la dreta. Sens dubte aquest afany instintiu d’equilibri resulta graciós, però el que mostra realment és la necessitat d’evitar que el món arribi a ser asimètric. Tenia ben bé la sensació de ser l’única responsable de tot el seu equilibri. La inclinació dels nens i les nenes cap als poemes i les històries prové, també, de la necessitat que tenen de donar regularitat al caos del món. Des de la indeterminació tot tendeix cap a l’ordre. Les cançons de bressol, les cançons populars, els jocs, els contes, les rondalles, la poesia… són formes d’existència rítmicament organitzades que ajuden les criatures a estructurar la seva presència en el gran caos. Creen la consciència instintiva que l’ordre en el món és possible i que cadascú hi té el seu lloc, que és únic. Tot flueix cap a aquest objectiu: l’organització rítmica del text, els rengles de lletres i el disseny de la pàgina, la impressió del llibre com un tot ben estructurat. La grandesa es revela en la petitesa i hi donem forma en els llibres infantils, fins i tot si no estem pensant en Déu o en els fractals. Un llibre infantil és una força miraculosa que fa créixer l’enorme desig dels infants i la seva capacitat de ser. Promou el seu coratge per viure. En un llibre, els infants són sempre grans, a l’instant, sense que els calgui arribar a l’edat adulta. Un llibre és un misteri on podem trobar alguna cosa que no buscàvem o que no és al nostre abast. Allò que lectors i lectores d’una certa edat no poden entendre es manté en la seva consciència com una empremta i continua actuant encara que no ho comprenguin del tot. Un llibre il·lustrat pot funcionar com un cofre del tresor de saviesa i cultura fins i tot per als adults, de la mateixa manera que els nens i les nenes poden llegir un llibre destinat als adults i trobar-hi la seva pròpia història, un indici sobre la seva vida tendra. El context cultural modela les persones, prepara les bases per a les impressions que els arribaran en el futur, com també per a les experiències més difícils que hauran d’afrontar sense deixar de ser íntegres. Un llibre infantil representa el respecte per la grandesa del que és petit. Representa un món que es crea de nou una vegada i una altra, una serietat lúdica i preciosa, sense la qual tot, inclosa la literatura infantil, seria senzillament una ocupació buida de sentit. INESE ZANDERE |
Avui 21 de març, DIA MUNDIAL DE LA POESIA i DIA MUNDIAL DE LES PERSONES AMB LA SÍNDROME DE DOWN, tots els nens i nenes i mestres de l’Escola ho hem celebrat recitant poemes de Miquel Martí i Pol, Joana Raspall, Lola Casas i Gloria Fuertes. L’alumnat de sisè ens ha recitat el poema LA POESIA de MARC GRANELL en català, en àrab i en romanès i també ens han llegit el MANIFEST del GRUP DE JOVES EMPODERATS de l’Associació Down Lleida.
Enllaç a l’àlbum DIA MUNDIAL DE LA POESIA I DE LES PERSONES AMB LA SÍNDROME DE DOWN
Enllaç a l’àlbum CICLE MITJÀ: visita de l’escriptora MUNTSA MIMÓ
Enllaç a l’àlbum CICLE SUPERIOR: visita de l’escriptora MUNTSA MIMÓ
La Unesco va declarar el dia 21 de març, Dia Mundial de la Poesia, per celebrar-ho, la ILC (Institució de les Lletres Catalanes) celebra una gran festa de la paraula i les lletres i fomenta tot un seguit d’iniciatives, presencials i/o a través de la xarxa, arreu dels territoris de parla catalana.
Es fa la tria d’un autor/a a qui se li encarrega un poema que és traduït a nombroses llengües, mostrant la riquesa mundial de la poesia. Aquest any s’ha triat MARC GRANELL (València, 19-04-1953) i el seu poema “La poesia”.
Para Volar cortometraje from Banavisual art on Vimeo.