LES 10 PARAULES MÉS BONIQUES DEL CATALÀ

Xiuxiuejar, aixopluc, caliu, tendresa, llibertat, moixaina, amanyagar, enraonar, ginesta i atzavara. Són les deu paraules més boniques del català que en motiu de l’Any Fabra, 10.469 persones han triat tot participant en una votació popular a les xarxes socials.

Els deu mots aniran ara al Pavelló de les Llengües (Telapviljoen) de la ciutat neerlandesa de Ljouwert (Països Baixos), Capital Europea de la Cultura 2018.

L’alumnat de tercer hem volgut il·lustrar algunes d’aquestes paraules amb aquestes fotografies

10 PARAULES MÉS BONIQUES… on PhotoPeach

JORNADES CULTURALS. CICLE MITJÀ FEM TEATRE: “UN DRAC TERRIBLE!”

Els nens i les nenes de CICLE MITJÀ, hem representat una obra de teatre que es titula “UN DRAC TERRIBLE!” de l’ Adelaida Frías.

És una obra en què apareixen els personatges de la llegenda de Sant Jordi, però amb algunes diferències….Esperem que us hagi agradi i us ho hàgiu passat molt bé!!

Enllaç a l’àlbum JORNADES CULTURALS. CICLE MITJÀ FEM TEATRE: “UN DRAC TERRIBLE!”

JORNADES CULTURALS. EL CICLE MITJÀ FEM TEATRE: “TOT CAPGIRAT”

Els nens i les nenes de CICLE MITJÀ,  hem representat una obra de teatre que es titula “TOT CAPGIRAT”   de l’ Adelaida Frías.

És una obra en què apareixen personatges  de contes tradicionals que tots coneixeu. Esperem que us hagi agradi i us ho hàgiu passat molt bé!!

Enllaç a l’album JORNADES CULTURALS. TEATRE DEL CICLE MITJÀ: “TOT CAPGIRAT”

AVUI LLIURAMENT DEL XIIè PREMI DE POESIA I IL·LUSTRACIÓ DE POESIA “EL SOL DEL PLA”

Avui el Consell Comarcal del Pla d’Urgell ha lliurat els Premis de l’XIIa edició del certamen de poesia i il·lustració de poesia El Sol del Pla.

La guardonada de la nostra escola és l’HELENA BOLDÚ VALLÉS en la categoria de Poesia. Felicitats, HELENA!!!

Aquest és el seu poema:

EL MEU POBLE

 

Al meu poble
hi ha una escola
amb un pati molt gran
on juguem petits i grans.

 

Al meu poble

hi ha un ajuntament

on hi treballa molta gent

i hi guardem els gegants.

 

Al meu poble

hi ha una plaça

rodona com una mona

i cada any fan cassola.

 

Al meu poble

hi ha una llar d’infants

es diu el Sitjaret

amb xiquets menudets.

 

Al meu poble

hi ha bona gent

i tot allò dolent

Se l’emporta el vent.

 

HELEN

Enllaç a l’àlbum DOTZÈ PREMI DE POESIA I IL·LUSTRACIÓ DE POESIA “EL SOL DEL PLA”

 

CM i CS VISITEM L’EXPOSICIÓ “MÉS ENLLÀ DELS LÍMITS” DE MANUEL DE PEDROLO

Enllaç a l’àlbum CM visitem l’exposició “Més enllà dels límits” de Manuel de Pedrolo

Enllaç a l’àlbum CS visitem l’exposició “Més enllà dels límits” de Manuel de Pedrolo

L’alumnat de CM i CS hem anat a la biblioteca Salvador Espriu a visitar l’exposició itinerant “Més enllà dels límits” fent un petit homenatge a l’escriptor Manuel de Pedrolo, ja que el dia 1 d’abril vam celebrar 100 anys del seu naixement, motiu pel qual la Generalitat de Catalunya ha designat el 2018 com a Any Manuel de Pedrolo. I com sempre, la nostra bibliotecària, la Montse, ens ho ha fet viure i ens ho ha explicat molt bé.

DIA INTERNACIONAL DEL LLIBRE INFANTIL 2018

El dia 2 d’abril se celebra a tot el món el DIA INTERNACIONAL DEL LLIBRE INFANTIL per commemorar el naixement de Hans Christian Andersen.

Els país membre de l’IBBY que enguany s’ha encarregat d’elaborar el cartell i el missatge adreçat a tots els infants del món és Letònia. El text és d’Inese Zandere (1958) i la il·lustració de Reinis Petersons (1982). La traducció al català és d’Anna Rius i Anna Sagristà.

A la  web de l’ IBBY podeu llegir el  missatge original en anglès. A la web de l’OEPLI podeu descarregar-vos el missatge en diferents idiomes i informació sobre l’autora i l’il·lustrador.

EN UN LLIBRE, EL PETIT ESDEVÉ GRAN
Les persones tendeixen al ritme i la regularitat, de la mateixa manera que l’energia magnètica organitza les llimadures de ferro en un experiment de física o un floc de neu crea cristalls a partir de l’aigua. Ja sigui en una rondalla o en un poema, als infants els agrada la repetició, els refranys i els motius universals perquè els poden reconèixer un cop rere l’altre –aporten regularitat al text–. El món pren un ordre bonic. Encara recordo que de menuda lluitava amb mi mateixa per defensar la justícia i la simetria, la igualtat de drets entre l’esquerra i la dreta: si tamborinava un ritme amb els dits sobre la taula, comptava quants cops feia amb cada dit perquè els altres no se sentissin ofesos. Solia aplaudir picant la mà dreta contra l’esquerra, però vaig pensar que això no era just i vaig aprendre a fer-ho a la inversa, picant l’esquerra contra la dreta. Sens dubte aquest afany instintiu d’equilibri resulta graciós, però el que mostra realment és la necessitat d’evitar que el món arribi a ser asimètric. Tenia ben bé la sensació de ser l’única responsable de tot el seu equilibri.
La inclinació dels nens i les nenes cap als poemes i les històries prové, també, de la necessitat que tenen de donar regularitat al caos del món. Des de la indeterminació tot tendeix cap a l’ordre. Les cançons de bressol, les cançons populars, els jocs, els contes, les rondalles, la poesia… són formes d’existència rítmicament organitzades que ajuden les criatures a estructurar la seva presència en el gran caos. Creen la consciència instintiva que l’ordre en el món és possible i que cadascú hi té el seu lloc, que és únic. Tot flueix cap a aquest objectiu: l’organització rítmica del text, els rengles de lletres i el disseny de la pàgina, la impressió del llibre com un tot ben estructurat. La grandesa es revela en la petitesa i hi donem forma en els llibres infantils, fins i tot si no estem pensant en Déu o en els fractals. Un llibre infantil és una força miraculosa que fa créixer l’enorme desig dels infants i la seva capacitat de ser. Promou el seu coratge per viure.
En un llibre, els infants són sempre grans, a l’instant, sense que els calgui arribar a l’edat adulta. Un llibre és un misteri on podem trobar alguna cosa que no buscàvem o que no és al nostre abast. Allò que lectors i lectores d’una certa edat no poden entendre es manté en la seva consciència com una empremta i continua actuant encara que no ho comprenguin del tot. Un llibre il·lustrat pot funcionar com un cofre del tresor de saviesa i cultura fins i tot per als adults, de la mateixa manera que els nens i les nenes poden llegir un llibre destinat als adults i trobar-hi la seva pròpia història, un indici sobre la seva vida tendra. El context cultural modela les persones, prepara les bases per a les impressions que els arribaran en el futur, com també per a les experiències més difícils que hauran d’afrontar sense deixar de ser íntegres.
Un llibre infantil representa el respecte per la grandesa del que és petit. Representa un món que es crea de nou una vegada i una altra, una serietat lúdica i preciosa, sense la qual tot, inclosa la literatura infantil, seria senzillament una ocupació buida de sentit.
INESE ZANDERE

 

AVUI HEM CELEBRAT EL DIA MUNDIAL DE LA POESIA I EL DIA MUNDIAL DE LES PERSONES AMB LA SÍNDROME DE DOWN

Avui 21 de març, DIA MUNDIAL DE LA POESIA i DIA MUNDIAL DE LES PERSONES AMB LA SÍNDROME DE DOWN, tots els nens i nenes i mestres de l’Escola ho hem celebrat recitant poemes de Miquel Martí i Pol, Joana Raspall, Lola Casas i Gloria Fuertes. L’alumnat de sisè ens ha recitat el poema LA POESIA de MARC GRANELL en català, en àrab i en romanès i també ens han llegit el MANIFEST del GRUP DE JOVES EMPODERATS de l’Associació Down Lleida.

Enllaç a l’àlbum DIA MUNDIAL DE LA POESIA I DE LES PERSONES AMB LA SÍNDROME DE DOWN

 

EL 21 DE MARÇ CELEBREM EL DIA MUNDIAL DE LA POESIA

La Unesco va declarar el dia 21 de març, Dia Mundial de la Poesia, per celebrar-ho, la ILC (Institució de les Lletres Catalanes) celebra una gran festa de la paraula i les lletres i fomenta tot un seguit d’iniciatives, presencials i/o a través de la xarxa, arreu dels territoris de parla catalana.

Es fa la tria d’un autor/a a qui se li encarrega un poema que és traduït a nombroses llengües, mostrant la riquesa mundial de la poesia. Aquest any s’ha triat MARC GRANELL (València, 19-04-1953) i el seu poema “La poesia”.

EL 21 DE MARÇ CELEBREM EL DIA MUNDIAL DE LA SÍNDROME DE DOWN

Para Volar cortometraje from Banavisual art on Vimeo.

MANIFEST DEL DIA MUNDIAL DE LES PERSONES AMB SINDROME DE DOWN

Com cada any, avui dia 21 de març,

celebrem a tot el món el Dia de les persones

amb la Síndrome de Down.

El nostre lema d’aquest any és “sóc autèntic, sóc autèntica”.

Tots i totes som iguals però diferents.

Hem de conèixer a les persones per saber cóm son

i què fan realment.

Cadascú tenim gustos diferents,

ens agrada fer coses diferents…

i pensem que això és molt bo per tota la societat.

Demanem que tothom tingui l’oportunitat

de ser una persona autèntica.

Mostrar-nos tal com som i poder fer allò que més ens agrada.

No hi ha cap persona igual que una altra,

i això ens fa úniques i irrepetibles.

Les persones amb síndrome de Down

tenim els mateixos drets i deures que la resta de la societat,

 tal i com recull la Convenció Internacional

de les persones amb Discapacitat.

Volem estar informats de l’actualitat

i gaudir de les mateixes activitats que fa tothom.

Ens agrada conèixer coses noves,

ajudar i ensenyar a les altres persones tot el que sabem fer.

Volem tenir les mateixes oportunitats

i que ningú vulneri els nostres drets.

Totes les persones tenim dret a néixer,

a una educació de qualitat,

a poder treballar,

a decidir on i amb qui volem viure,

a votar i a poder entrar als espais d’oci nocturn.

En definitiva,

tenim dret a prendre les nostres decisions,

encara que ens equivoquem,

perquè així també aprenem.

Tots i totes som autèntiques

i tenim capacitats diverses, i possibilitats infinites.

Grup de Joves Empoderats de l’Associació Down Lleida

21 de març de 2018

DENIP 2018: CELEBREM TOTS JUNTS EL DIA ESCOLAR DE LA NOVIOLÈNCIA I LA PAU

Avui, celebrem el Dia Escolar de la No Violència i la Pau, que se celebra cada 30 de gener, en commemoració de l’aniversari de la mort de Mahatma Gandhi. Durant aquesta jornada, escoles i instituts d’arreu del món organitzem diferents activitats per difondre els valors de la noviolència i de la pau.

Aquest any ens hem proposat reflexionar sobre el respecte a la diferència, el diàleg i l’acord possible entre les persones. És per això que hem preparat un joc de comunicació que hem anomenat “Dialogar per millorar”. En aquest joc caldrà que tot l’alumnat, en grups de tres (1 d’infantil i 2 de primària i agrupats a l’atzar) i al pati, es trobin, reflexionin i parlin sobre  què podem fer per millorar la comunicació i el diàleg. Escriuran els acords i propostes i les enganxaran en unes grans capses que tots podrem llegir.

Per finalitzar llegirem un manifest i tota l’escola cantarem la cançó: El Swing de la Pau, desitjant que el dia que commemorem avui, el Dia Escolar de la No violència i la Pau sigui cada dia.

Enllaç a l’àlbum DENIP: Dia Escolar de la Noviolència i la Pau

MAPA DENIP 2018

Per saber-més sobre Mahatma Gandhi:

 

La carta als REIS del Servei de Biblioteques de la Generalitat de Catalunya

Cada any, el Servei de Biblioteques de la Generalitat de Catalunya edita una Carta als Reis en català, que té el distintiu de guardar un espai on els nens poden llistar els llibres que desitgen. Aquest any la il·lustradora és Bruna Valls.

Descarrega’t la carta i el sobre!

LLIBRES RECOMANATS PER A LA CARTA ALS REIS MAGS

Llibres recomanats Reis 2018 by elsitjar on Scribd

VISITEM L’EXPOSICIÓ “S’HA ESCRIT UN CRIM” A LA BIBLIOTECA SALVADOR ESPRIU DE LINYOLA

Enllaç a l’àlbum Tercer a l’exposició “S’ha escrit un crim” a la Biblioteca Salvador Espriu de Linyola

Enllaç a l’àlbum Quart a l’exposició “S’ha escrit un crim” a la Biblioteca Salvador Espriu  de Linyola

Enllaç a l’àlbum Cicle Inicial a l’exposició “S’ha escrit un crim” a la Biblioteca Salvador Espriu de Linyola

Enllaç a l’àlbum Sisè a l’exposició “S’ha escrit un crim” a la Biblioteca Salvador Espriu de Linyola