La Neuropsicologia infantil s’està començant a implantar a Espanya

BAEZA (JAÉN), 19 (EUROPA PRESS)

La  catedràtica  Carme junqué, que participa en el  cicle de  ponències “Actualització  dels  trastorns  del  desenvolupament infantil. Una aproximació psicobiològica”. Dintre  dels  cursos d’estiu que la Universidad Internacional de Andalucía (UNIA) imparteix a  Baeza, ha assegurat que la neuropsicologia  infantil està  “començant  a implantar-se a Espanya”.

Aquesta  disciplina,  que s’encarrega d’analitzar  la base  neurològica  de la  conducta  i  dels  trastorns  mentals, té  encara escasa presència als plans  universitaris. “Es  pot trobar  com  a assignatura  optativa a les  facultats  de  Psicologia. A  Medicina ni tan sols  es  cursa, afirma  Junqué.

A  Espanya  la neuropsicologia  va  começar  a tractar-se en l’aplicació  als trastorns  de l’edat  adulta, “però ha  costat  molt  d’esforç  que a quests  estudis  s’apliquin  a  l’anàlisi  de les  disfuncions en la  lectura, l’escriptura  i  el càlcul, ja  que  no  són  conseqüència  de  lesions  cerebrals”, sosté  la investigadora  en una  entrevista  a  Europa Press.

nen-llegint-amb-problemes

Junqué  defensa  la  seva  especialitat, encara no  regoneguda  al  país, sobretot  perquè “haria d’ésser  obligatòria en el  diagnòstic  i tractament  d’infants  amb  trastorns  del  desenvolupament, perquè  molts  d’ells  poden tenir disfuncions  cerebrals, no necessàriament  lesions, però  si un  defecte  de  maduració, o també  podem  trobar-nos  que les  condicions  ambientals hagin  configurat  un  cervell poc  eficient”.

“La neuropsicologia  permet  una reestructura ció  del  cervell, un canvi  en la manera  de processar la informació”, ha  explicat Junqué que coordina  un  grup d’investigació en Neuropsicologia financiat  per la Generalitat de Catalunya des  de  1995, i ha  rebut  d’aquesta  institució la  distinció com a  investigadora sènior.

D’altra  banda, l’experta  es  lamenta de  la “baralla  de  competències”  que, creu,  existeix actualment  entre  els neuropsicòlegs  i  els  psicòlegs  clínics.

“Una  persona  pot  haver  cursat  la  carrera  de  psicologia clínica  i  no tenir  cap  formació en neuropsicologia perquè  a  l’hospital on  s’ha  format no  hagi anàlisi d’aquest  tipus. En  aquest  cas  estaria exercent  un a persona sense  coneixements  i  sense  pràctiques, encara  que t ingui un  títol superior”, fa  constar  la ponent.

ALS  CENTRES  EDUCATIUSmestrra-i-nena-llegint

En un  horitzó  “molt  llunyà” es  vislumbra la col·laboració  dels neuropsicòlegs  als  centres educatius. “Probablement  es  faci realitat  com  ajud  en patologies  molt  puntuals  com  pot  ser la  dislèxia”

Avui dia, la  seva especialitat troba  la  màxima  expansió  als  serveis  de  pediatria, sobretot  en el tractament  de nadons  prematurs,  ja que troben “una major  conscienciació  dels pares”.

La  investigadora ha parlat  a  Baeza sobre les  alteracions  cerebrals  i  cognitives  associades a  la prematuritat. Pel  mateix  fet  que un nadó  sigui  prematur, ha  explicat la  Carme Junqué, “ja  corre  un  risc  de patir trastorns del  desenvolupament infantil i  lesions  cerebrals”.

bebes-prematuros1

“Al voltant  d’un  30% dels prematurs  pateixen lesions. Això  s’ha  descobert  ,  utilitzant tècniques de neuroimatge sofisticades,  cervells menys  desnvolupats que els  de la  resta  dels  nou  nascuts,  encara  que  no hagueren  tingut  hemorràgies”, ha  afegit. No obstant, afegeix  Carme  Junqué, “aquestes lesions es  poden  compensar,  reorganitzant  el  cervell. Els nens poden  progressar  i  situar-se en nivells  normals  de  desenvolupament  a  la  seva  vida  adulta”.

Finalitat d’aquest bloc

Aquest  bloc  està  adreçat  a  tot  el  que el  vulgui  llegir.

Es va  redactant  des  de l’Aula  Escolar  de l’Hospital  del Mar.

Aquí tenim alumnes  de  diferents  països   i  de  moltes  edats (des  de  3  fins  a  16 o 18 anys).

Recollim  temes  d’actualitat, des  de  molts  àmbits:  Ciències (en  totes  les  vessants) però  també  articles que tenen a veure amb  aspectes  Socials  i Econòmics, així  com  a culturals  des  de  totes les perspectives  (musica, literatura, política, costums…) i  tot  el  que  pugui  interessar, o  el  que  faci  despertar  l’esperit  crític  als  nois  i  noies que  hi  intervenen , i/o  que  en  llegir-los  els  incitin a manifestar la seva opinió envers la societat que viuen.

Donar peu a que opinin i  es manifesten activament pel que passa  al món, on ells seran  i són  els protagonistes.

No  es pretén un  bloc  monotemàtic,  sinò  imperfecte i hetereogeni  amb la pretensió  d’arribar a  qualsevol aspecte de la  vida que envolta  aquests infants  i  joves.

“Viure a Espanya és barat”???

El  nivell  de vida  d’Espanya s’equipara  al  d’Europa, però no així  els  salaris.

La remuneració mitjana  dels  assalariats  espanyols al 2009 fou fins  un  43’3% inferior  en  comparació  amb  d’altres  països  europeus , com  per  exemple  Irlanda.

Segons  les  dades  del  ministeri  d’Indústria,  la  remuneració  mitjana  per  assalarita  espanyol va  arribar als  30.948 €, un  15’1% menys que la mitjana  de l’eurozona (35.645 euros anuals).

Per  països, els  treballadors alemanys cobraren  un  10’2%, els  francesos un  39’7% addicional, i els  irlandesos un 49’3% per  sobre  dels espanyols.

 Article  vist  a:

cotizalia

Comentari: fora  interessant veure  quins sectors  econòmics tenen  més  diferència. I  també el desnivell entre els ingressos , per  professió,  dels  sous més  alts  i  més  baixos.

La Meca estrena el rellotge que es considera el més gran del món.

ARABIA SAUDÍ MECA

El rellotge , que  té  un  diàmetre  d’uns  40 metres  i es  troba a una alçada  del sòl  de 4oo metres, pot  veure’s des  de qualsevol punt  de la Meca i  fins  una  distància de  25 kilòmetres.

Està previst que en  un  futur proper, aquest  rellotge  de  quatre  façanes (encara que a dia  d’avui  solament  en  tingui una  d’acabada)  es  col·loqui  damunt  d’un  gratacels que el  situaria a  600 metres de terra, amb  una  gran  lluna  daurada creixent  a  sobre  d’ell.

El  poble  saudita espera avui amb  moltíssima  il·lusió la  crida  a l’oració  del  vespre (que anuncia  la fi  del  dejuni).

La  transmetrà  per primer  cop aquest  rellotge amb un acompanyament  de  llums i  focs  al cel.De momento, sólo una de las cuatro de sus fachadas está terminada, pero su riqueza decorativa y extravagancia, con 98 millones de piezas de mosaicos de cristal, permite intuir el fastuoso resultado final.

Però  aquest rellotge no  solament  pretèn ser el  més  gran  del  planeta, sinò també  convertir-se en referència horaria  a nivell mundial,  fent  la  competència  a l’horari GMT.

Està  previst  que  les  autoritats  saudites inauguren  el  rellotge  en un acte  oficial d’ací  tres mesos .

Ha  estat  el consorci saudita  Binladen qui s’ha  encarregat  de  la  construcció del  rellotge, segons l’agència  oficial SPA,   el  disseny en  forma  de  torre l’ha  dut  a terme arquitectes alemanys i suissos.

Font: Agència EFE a  través  de  Google Chrome

Els híbrids de la família del Lleó.

Un híbrid és una animal resultat de creuar una espècie d’una raça amb un altra espècie de la mateixa raça.
La descèndencia de dos pares de diferent tipus tindrà característiques dels dos.
La gran majoria de les espècies d’animals híbrids són estèrils.

Les quatres espècies vives del gènere Panthera (Phantera leo (lleó), Phantera onca (Jaguar), Phantera pardus (Lleopard), Phatera tigris (Tigre)) poden produir nombrosos híbrids.
El gènere Phantera presenta nombroso híbrids en les seves espècies.

ligres-11
Lleó♂  U  Tigresa——>Ligre (Com  el  gen inhibidor  del  creixement de  la  tigresa, que es correspòn  al gen promotor del creixement  del lleó,  està  absent, els  “ligres” són  molt més  grans  que els  lleons.)

Els ligres mascles són  estèrils però les  femelles acostumen a ser  fèrtils.

Tigre U  Lleona——> Tigó (Aquest creueament és menys habitual, al  contrari  que l’híbrid anterior, aquest animal és més petit  i  estilitzat, amb unes  potes  i  cua  llargues).

tigo-12

Tigre♂   U  Leopardessa♀——>Dogla o Leotig (Hibridació artificial: intervenció humana)

Jaguar U   Lleona♀——> Jagleó o Jaguó (Morfologia  de lleó  i taques  de jaguar)

Lleopard U Jaguar♀——> Lepjag o Leguar (L’híbrid és molt  dòcil i es pot  domesticar)

Tigre U Jaguar——> Tiguar (Resultat de la  reproducció  entre un  tigre  siberià mascle i una  femella  de jaguar de la  selva  del  sur  de Mèxic al  zoològic  de l’Apetatilan , Txacala, Mèxic).

Lleó♂ U  Lleopardessa♀——>Liard o Lipard (s’han aconseguit uns  especímens d’aquests  en cautivitat,  zoològics  o  col·leccions  privades  d’animals)

Fonts: Wikipedia:  www.wikipedia.org
       www.lareserva.com

Necessitat d’una Educació Alimentària.

Jamie Oliver ha sentit la  cuina des que era un  infant quan  treballava  al  pub  del  seu pare.

Ha  demostrat  un  precoç  talent  culinari i, també, una  passió  per  la  creació i innovació a la cuina, sempre  partint  d’aliments  frescos  i  saludables.

A l’última  dècada,  des  de  finals  dels anys  90 ha  construit  un  conglomerat  de  mitjans  de comunicació per  tot  el  món,  amb  programes  de  tv,  llibres,  utensilis  de  cuina i revistes. Tot  es  basa en una  fórmula de  menjar  senzilla i pràctica.

Ara, Oliver  utilitza  la  seva  fama  i  “savoir faire” per  atreure  l’atenció als  canvis  que  els  britànics  i  la població  d’Estats units  d’Amèrica haurien  de  fer  en l’estil  de  vida  i  amb  la  seva  dieta.


><

Radiografia a dia d’avui: En quins professionals confiem més?

Font:bbva

Observacions:  Els  valors en  negreta són els  que manifesten  una  variació  en  la  tendència  europea general.

D’altra  banda,  des  del  punt  de  vista educatiu  ens podem  fixar  en  dos fets  destacables:  excepte  Grècia , Suïssa i Suècia (que l’iguala  amb el poder judicial), Dinamarca, Alemanya (per  sota  del militars) i Turquia, el  valor  de  la confiança amb  els mestres  solament  queda  superada  pels metges(Espanya, adhuc supera la fiabilitat dels mestres per davant dels metges). El nivell  és  prou homogeni a  tota  Europa. L’altre punt és  que  com  a  consideració, la  població que opina considera els mestres  una apartat  ben  diferent del grup  del  funcionariat



COMPORTAMENT Caçador o carronyaire?

Extret  de  Quo. News (Revista Periòdica de  Divulgació)

Depende del tamaño del cerebro

Juan Scaliter

Trucha fontinalis
Els hàbits d’alimentació del alguns peixos estan determinats per la mida del seu cervell. Així ho ha descobert el professor Rob McLaughlin, de la Universitat de Guelph (Canadà).

“Hem descobert – assenyala McLaughlin – que els peixos que neden en aigües obertes a la recerca de menjar tenen telencèfal més grans que els que esperen que l’aliment vingui cap a ells.”

El telencèfal és la regió del cervell que està relacionada amb el moviment i l’ús de l’espai en els peixos. “És responsable de l’habilitat del peix per nedar per diferents llocs i recordar el paisatge de manera que no es perdi”.

Tot i que la investigació demostra que els hàbits alimentaris d’alguns peixos estan relacionats amb la mida del seu cervell, McLaughlin no té clar encara si els diferents comportaments desencadenar les diferències en el cervell o si, per contra, van ser les diferències estructurals les que canviar el comportament. “Pot haver alguna cosa en l’ambient o en l’estructura cerebral – conclou McLaughlin – que fa que alguns peixos siguin més actius que altres ja que hi ha evidència que el seu cervell és força plàstic i pot canviar l’estructura depenent d’on es desenvolupen més ràpid les neurones. ”


L’estudi es va realitzar en dues truita fontinalis (Salvenilus fontinalis) amb diferents hàbits i per McLaughlin constitueix una oportunitat única de comprendre per què hi ha diferents personalitats en individus d’una mateixa espècie: “Sovint tendim a centrar-nos en com afectem el nostre ambient i com redueixen la biodiversitat nostres accions, però obviem processos que constantment creen biodiversitat “.

La felicidad como objetivo en la educación

Autor: Redes 21 Mayo 2010

revistaEl sistema educativo actual está basado en la Revolución Industrial, donde los trabajadores tenían que especializarse en un trabajo mecánico, y para ello debían repetirlo una vez tras otra hasta memorizarlo. Hoy día ese sistema ha quedado obsoleto, y lo único que vale la pena memorizar son las tablas de multiplicar, comenta el experto en educación Roger Schank. Lo demás lo aprendemos en función de nuestras necesidades e inquietudes.

En el tercer número de la revista Redes para la Ciencia podrás leer la entrevista completa a Roger Schank, y descubrir las claves que él propone para educar a los niños a través de ejercicios prácticos y motivadores.

classe-de-matamatiques-a-una-escola-holandesa-dels-anys-1930
Classe de Matemàtiques a una escola holandesa als voltants de 1930 (foto: Arxiu Nacional dels Països Baixos a Flickr)