Comissió Europea contra el racisme i la intolerància

screen-shot-2011-02-10-at-172707

La Comissió Europea contra el Racisme i la Intolerància esmenta en el seu informe sobre l’estat espanyol, publicat el 8 de febrer de 2011, el fet que a Catalunya s’ofereixen classes en horari extraescolar de llengües com l’àrab, el bengalí, l’urdú, el xinès, el romanès i l’amazic.

A Catalunya, l’objectiu d’aquestes classes és múltiple i en consonància amb les propostes de les Estratègies d’Europa 2020:

– Consolidar els hàbits escolars i acadèmics de l’alumnat nouvingut per facilitar la seva permanència en el sistema educatiu, en prevenció de l’abandonament prematur dels estudis.

–  Afavorir estratègies de lectura i transferència interlingüística per a tot l’alumnat assistent, per millorar les seves competències comunicatives en diverses llengües.

– Col·laborar en la construcció d’una identitat europea plural i flexible, enriquida pel respecte a la diversitat i per l’acceptació de valors comuns i compartits, acceptant les diferències culturals.

– Proporcionar models adults i de referència de diferents orígens que ajudin a l’alumnat assistent a aquestes classes a fer els ajustaments d’expectatives socials, professionals i acadèmiques a mig i llarg termini.

Consulteu l’informe complet

Accept Pluralism

accept-logo-head1

Tolerància, pluralitat i cohesió social: donant resposta als reptes del segle 21 a Europa –Accept Pluralism– és un nou projecte dins pel VII programa marc de la Comissió Europea.

screen-shot-2011-02-10-at-171051

El projecte , que té com a objectiu investigar si les societats europees han esdevingut més o menys tolerants en els darrers 20 anys, presenta els resultats en un informe que ve acompanyat d’algunes eines pensades pels educadors com el manual sobre la tolerància i la diversitat cultural a Europa dirigit als nivells superiors de l’educació secundària.

Informació +

Llengües d’origen africà i l’ensenyament del català

El Departament de Benestar Social ha publicat la col.lecció Llengua, immigració i ensenyament del català amb la voluntat d’ajudar a les persones que arriben a Catalunya d’arreu del món a integrar-se en la nostra societat. Aquesta col.lecció pretén familitaritzar la comunitat educativa amb les llengües dels immigrants per tal que puguin entendre quins són els problemes lingüístics als quals s’han d’afrontar quan aprenen el català.

La col·lecció, a més d’una descripció gramatical de la lengua i d’un apartat amb els errors i problemes lingüístics més freqüents, presenta uns breus estudis comparatius del sistema gramatical català amb els sistemes gramaticals de les altres llengües.

Us presentem els estudis comparatius entre el català i algunes llengües africanes com el Fula i Wòlof i el Soniké i el Mandinga

Classes de llengües no curriculars

Llengües extra curriculars
Entre les accions d’impuls a un Projecte Pluriligüe, les classes de llengües no curriculars són estratègies de qualitat i d’equitat que tenen resultats molt positius en la inclusió, la identificació i la millora actitudinal de l’alumnat que hi assisteix.
En el darrer any, han augmentat els centres educatius que opten per donar classes de llengua i cultura de nova ciutadania en les franges horàries extraescolars. Actualment hi ha 208 grups que acullen 2.568 alumnes en classes de llengua amazig, àrab, bangla, neerlandès, portuguès, ucraïnesa, urdú, o xinès.
La societat i els mitjans de comunicació es fan ressò de les oportunitats que aquestes classes aporten a l’alumnat en els àmbits de l’aprenentatge de rutines escolars, el reconeixement dels valors plurilingües i interculturals, l’acceptació de la diversitat com una riquesa compartida, la necessitat de respectar les llengües minoritzades i minoritàries, la conveniència d’establir lligams local i globals, la complexitat de la globalització, etc.
+ Estadístiques anuals 2010-2011
+Informació relacionada: Llengua xinesa a Catalunya