Vilfrídur plus-belle-que-Vala

contes-dislande.jpgSegur que aquest títol us ha fet pensar en algun conte ben conegut. Aquests dies he estat llegint “Contes d’Islande”editat per l’école des loisirs. És un llibret amb cinc contes tradiconals islandesos força entretinguts, llunyans i propers a la vegada, com la majoria dels contes.

Una de les activitats de comprensió lectora que plantejo a vegades és donar el títol i el primer paràgraf d’un conte (on normalment es concentra tot el pla de lectura) i demanar a l’alumnat que el continuï per escrit remarcant “de forma coherent” .

Si creiem que realment l’incipit centra perfectament tota la història, aquesta activitat ens servirà per observar la riquesa de l’intertext de l’alumnat, és a dir, copsar si han activat els referents que calia per continuar la història. A la vegada, en aquest incipit tots els elements són trascendents: en la mesura que es desenvolupin, observarem la familiaritat amb el món literari.

Proposar aquesta activitat amb textos d’altres cultures sembla molt interessant (ara que la multiculturalitat abandera els currículums) ja que evita el referent directe, cal un esforç d’inferència que ens sedueix força. Un dia parlarem d’algunes versions de la història de Polifem realment fascinants. Avui us deixo l’incipit de Vilfrídur plus-belle-que-Vala.

Il était une fois un couple que habitait dans une ferme; on ne mentionne guère le nom du paysan, mais sa femme s’appelait Vala. Elle était belle mais elle avait le coeur dur. Ils eurent une fille qui s’appelait Vilfrídur et, comme on la trouvait encore plus belle que sa mère, on la surnommait “plus-belle-que-Vala”. La mère en était très affectée et c’est pourquoi elle haïssait sa fille.

La història està clara, no? Quedaríeu parats de les semblances i de les diferències. I si heu arribat fins aquí, què us sembla l’últim conte:

Búkolla et la petite fille

Il y avait une fois un homme et une femme qui vivaient dans une chaumière; ils avaient trois filles, qui se nommaient Sígrídur, Signy et Helga. Ils aimaient bien Sigrídur et Signy, mais pas Helga, qui passait tout son temps à remuer les cendres.

I bé, per acabar un enllaç que us pot resultar curiós: http://pedagogie.ac-toulouse.fr/ien31-rieux/article.php3?id_article=335

Publicat dins de EXERCICIS | Deixa un comentari

Lectura d’un conte

Una de les activitats que m’agrada més fer amb els meus alumnes de secundària és llegir-los contes en veu alta. Sembla que aquesta activitat està força en voga tant en textos didàctics com en recomanacions d’escriptors: Espinàs i Teixidor la defensen en els seus últims llibres.

Contràriament al que jo presuposava, els nens i nenes d’ESO (i de Batxillerat) gaudeixen molt d’aquesta activitat, fins al punt que sovint és força relaxada i tot. Algun dia parlaré dels textos que els llegeixo. Avui simplement us ofereixo unes simples instruccions que he passat algun cop als meus alumnes quan són ells els encarregats de llegir un conte sencer davant dels seus companys.

Us les transcric i, al final, trobareu un arxiu pdf per si nus interessa.

Per llegir en veu alta un text qualsevol, com pot ser un conte per exemple, cal tenir en compte una sèrie de factors per tal d’aconseguir que l’auditori no s’avorreixi mentre dura la lectura.

En primer lloc, el lector o lectors han d’entendre el sentit global del text, de manera que puguin arribar a comunicar-lo d’una forma efectiva. És per això que realitzareu uns exercicis de comprensió lectora de suport.

Quan ja sapigueu què heu de comunicar, us heu de concentrar en la manera com ho fareu.

La lectura en veu alta acostuma a ser molt més lenta que la silenciosa, d’aquí que el lector hagi de compensar aquesta “pèrdua de temps” amb uns complements que la facin molt més agradable. Aquí en teniu uns quants que hauríeu de procurar seguir.

–         Donar a cada frase l’entonació adequada segons els signes de puntuació que presenti el text. Exclamacions i interrogacions però també els punts i les comes. Cal tenir en compte que, a més a més, els mateixos signes no tenen sempre la mateixa funció.

–         El ritme de dicció ha de variar segons allò que està passant al conte. De totes maneres, és millor anar a poc a poc que no córrer massa.

–         El to de veu no ha de ser sempre el mateix. Sobretot, hi ha frases que, per la seva importància, s’han de subratllar. Com que ja sabreu quines són, marqueu-les per recordar que s’han de dir d’una forma especial.

–         Les pauses serveixen per agafar aire i, sobretot, per ajudar a pair el text al lector. Marqueu en quins llocs convé aturar-se un parell de segons.

–         Podeu acompanyar les vostres paraules amb una mínima gestualitat que col·labori a transmetre el seu sentit.

–         Cal mantenir la tensió des del principi fins al final. Llegir un conte implica estar llegint durant una sèrie de minuts, fet poc habitual. Com que ho fareu en petit grup, podeu anar canviant de lector quan creieu convenient. Això sí, hauríeu de mirar que aquest canvi de veu tingués sentit:

a) canvi de temàtica del text

b) parla un personatge diferent

c) el narrador fa un aclariment…

d)també podeu intentar llegir alhora algun fragment, si creieu que és millor així.

ARXIU: Lectura d’un conte

Publicat dins de EXERCICIS | 1 comentari

El Gènere literari com a eix vertebrador del desenvolupament de la formació literària dels alumnes de Secundària

Aquesta patacada de títol no pot ser res més que el títol d’una tesi doctoral, en aquest cas la meva, que mai es publicarà en paper per respecte a la natura i al sentit comú. Afortunadament, els petits moments de lucidesa que vaig tenir es poden difondre per la xarxa i si algú pateix d’insomni o té manies estranyes, la podrà gaudir en la intimitat de la pantalla.

Si seguiu aquest enllaç, us la podreu descarregar: http://www.tesisenxarxa.net/TDX-1121106-120213/

De totes maneres, copio aquí el resum per facilitar les coses als possibles curiosos.

La tesi doctoral parteix de la insatisfacció del doctorand envers la seva pròpia competencia didàctica i de la intuïció que calia una alternativa a la forma tradicional d’ensenyar literatura.

A partir d’aquestes bases, elabora el seu marc teòric fonamentant-se en tres pilars. En primer lloc, la teoria literària i concretament els treballs elaborats per Schaeffer (1989) i Canvat (1999) sobre els gèneres literaris. En segon lloc, una extensa anàlisi de la didàctica de la literatura, abordant sobretot les teories d’Antonio Mendoza (1998 i 2003) sobre el procés de lectura i el paper actiu del lector; la importància de la LIJ defensada per Teresa Colomer (1998), Gemma Lluch (2002) i altres; la defensa de l’escriptura literària com un mitjà actiu per a la formació literària; el paper de les estratègies de lectura i la comparació com a eina bàsica de funcionament per part del lector. Al costat de tot això, s’amplien els pocs estudis relatius als materials didàctics amb què treballen els alumnes de l’ESO i, sobretot, es reivindica una forma organitzativa de la formació literària centrada en les seqüències didàctiques centrades en els gèneres literaris. En tercer lloc, i actuant de pont amb la recerca empírica, es realitza un ampli estudi de les concepcions dels professors de literatura, de manera que es mostren les distàncies i les coincidències entre les propostes didàctiques actuals i el professorat en actiu.

La part experimental de la tesi consisteix en l’elaboració, implementació i anàlisi de dues seqüències didàctiques inspirades en aquesta filosofia genèrica sota la metodologia de la recerca acció.

La primera seqüència té com a nucli conceptual els gèneres teatrals. Simultàniament, se centra en les fases inicials del procés de lectura a través d’un acostament progressiu als textos literaris. Activitats centrades en el títol, en el paratext i en els principis de les obres, sempre des d’una perspectiva comparativa i potenciant al màxim l’activitat dels aprenents. El valor d’aquesta seqüència rau en la demostració de la riquesa d’aquests constituents de les obres literàries i la seva potencialitat didàctica. A més a més, s’experimenten diverses formes d’avaluació formativa que poden resultar transferibles a d’altres àmbits. Finalment, s’ha de destacar l’interès de la feina portada a terme en la definició genèrica per part dels alumnes i en la sistemàtica realització d’expectatives de continuació que contribuiren a potenciar aquest moment del procés de lectura.

La segona seqüència s’inspira en l’anàlisi comparativa dels quatre primers capítols de Dràcula amb tres de les seves versions cinematogràfiques. Es tracta d’una seqüència clàssica de llegir per escriure. La primera activitat cerca desvetllar l’intertext inicial dels aprenents. Les tres activitats següents procuren ampliar aquest intertext a partir de la lectura atenta de la versió literària, de l’observació de la versió cinematogràfica i de la comparació de les diferents realitzacions. La seqüència acaba amb un exercici d’escriptura creativa guiada que permet als alumnes recontextualitzar tot el que han integrat al seu intertext. A més a més, l’anàlisi exhaustiva d’aquests exercicis d’escriptura ha permés observar diferents nivells de riquesa per part dels aprenents i, sobretot, indicar camins d’intervenció literària realistes i d’acord amb els principis del gènere.

En conclusió, la tesi fa dues aportacions fonamentals. D’una banda demostra la possibilitat d’emprar amb èxit la recerca acció a les aules de secundària amb una finalitat d’autoformació professional concreta i efectiva. D’altra banda, estableix les bases que permetrien confegir una organització de la formació literària per gèneres a l’ESO realista i d’acord amb les aportacions que en els darrers anys ha fet la didàctica de la literatura.

Publicat dins de PUBLICACIONS | Deixa un comentari

Llegir molt i escriure bé

No podíem començar aquest bloc d’una altra manera que fent referència al bloc que ens ha ensenyat a fer servir aquest mitjà. Llegir molt i escriure bé conté moltes activitats fetes a l’aula durant el curs 2007-2008 a l’IEs Cristòfol Ferrer. Com que hi ha molt de material, al final de curs es van redactar dues pàgines. Indicacions per a la visita i Moments memorables per tal de facilitar la tasca a futurs curiosos.

No cal, per tant, afegir res més a banda de demanar indulgència per aquells treballs d’alumnes que puguin contenir alguna errada, creiem que la gestió de l’error és una de les claus del progrés, d’aquí que no ens hàgim dedicat a esborrar totes aquestes traces d’aprenentatge.

Llegir molt i escriure bé

Publicat dins de ENLLAÇOS COMENTATS | 1 comentari