Recursos Informàtics

Ja se sap que això de la xarxa és un laberint en el qual els no iniciats les passem magres per orientar-nos. Quan tot just hem après a navegar amb decència, resulta que ens hem quedat completament endarrerits i que tot allò que controlàvem precàriament ja és de la preTicstòria.

Cada cop més els centres necessitarn un orientador informàtic, és a dir, una persona una mica més al dia que les altres a qui es pugui acudir per trobar aquell recurs que més s’adiu amb les necessitats educatives de cadascú. Fins ara, la majoria de coordinadors informàtics que conec estan condemnats a mantenir el funcionament dels aparells. Ja és ben trist que hores de docent s’esmercin en aquesta funció mecànica (de fet, és com si tinguéssim un professor/a arreglant els desperfectes de l’edifici, o muntant prestatgeries…) L’orientador informàtic ens hauria de facilitar l’accés als recursos més adients per portar a terme tal projecte o tal activitat.  Em consta que n’hi ha que ho intenten, però la dinàmica dels centres no va en aquesta direcció. Cursos de formació  com el D200 que proposa l’xtec també caminen en aquesta direcció més  didàctica.

Aquests orientadors viuran de pàgines com la de Victoriano Santana, a qui vaig tenir l’honor de conèixer fa uns dies a les Illes Canàries. En Victoriano té una pàgina de recursos impressionant que posa a la disposició dels seus alumnes, companys i internautes. Sé que a Tarragona es fan feines en aquest sentit, però sempre és bo veure què fa un professor d’institut a uns quants milers de quilòmetres de distància.

Crec que el més important és que la visiteu tranquil·lament. Jo m’hi perdo, la veritat, però saber que hi és em tranquil·litza.

Web de recursos de L’IES José Zerpa:

Publicat dins de ENLLAÇOS COMENTATS | Deixa un comentari

El papel de las TIC en la construcción compartida del conocimiento…

El papel de las TIC en la construccion compartida del conocimiento: una experiencia de descubrimiento de la realidad multilingüística en Premià de Mar.

A continuación podéis consultar la presentación que se utilizó para la presentación de esta comunicación en el X Congreso de la Sociedad Española de Didáctica de Lengua y Literatura (SEDLL) celebrado en Tenerife en diciembre de 2008.

Texto de la comunicación: El papel de las TIC…

Publicat dins de PRESENTACIONS, PUBLICACIONS | 1 comentari

Poemes de Nadal

Ara que ve Nadal, reclamem l’antiga tradició de recitar un poema per part de la mainada. L’exercitació de la memòria i la pràctica de la recitació en família són de ben segur molt interessants per a l’aprenentatge del ritme, de l’oralitat, del vocabulari i, sobretot , de l’autoestima dels minyons i minyones.

L’escola hi pot ajudar, però hauria de ser la família qui s’encarregués del repte anualment. Ens agrada molt el poema de Joan Salvat Papasseit, Nadal, el de Miquel Martí i Pol, Potser Nadal, i aquí en teniu uns quants més per poder triar.

poemes-de-nadal.pdf

Publicat dins de EXERCICIS, TEXTOS | 2 comentaris

El concepte de competència

 Sembla que aquest concepte va prenent pes a la nostra vida educativa, el problema és que costa molt acabar-ne de copsar el significat. Hem extret aquest fragment del llibre de J. Gimeno Sacristán que ressenyarem properament ja que fa un esforç de clarificació força consistent.

definicio-de-competencia.pdf

Publicat dins de LECTURES DIDÀCTIQUES, PARAULES | Deixa un comentari

Lectura extensiva

El treball de les lectures extensives és sempre un repte organitzatiu. Deixant de banda el cas on tots els alumnes llegeixen el mateix text, l’anàlisi i l’avaluació de la lectura esdevé un calvari ja que difícilment el professorat haurà llegit tots els llibres que llegiran els alumnes.

Crec que el potencial formatiu de la tria de llibres (si pot ser d’un llistat una mica treballat) és molt interessant i s’ha de compaginar amb alguna/es lectura/es general al llarg de cada curs. Quan s’opta per aquest camí, indefectiblement s’ha d’acceptar que saber del cert si tots els alumnes han fet com calia la lectura esdevé impossible. Cal, per tant, centrar-se en el plantejament d’activitats que ajudin els alumnes a aprofundir críticament en la lectura, generant aquell conflicte cognitiu que només s’esdevé quan les preguntes no tenen una resposta única.

Proposem dividir la lectura en tres parts i fer una activitat escrita al final de cada part, de manera que treballem  l’expressió escrita, la formulació d’hipòtesis i la reflexió crítica, per exemple. Les preguntes que teniu al power que segueix són simplement una petita mostra emprada durant el curs 2007-2008. M’interessa més la filosofia que no pas les preguntes en concret.

Algun dia hauré de parlar del llibre “Lectures adolescents” que ha aparegut fa poc.
[slideshare id=766831&doc=avaluaci-lectura-en-3-parts-1227083232651137-8&w=425]

Publicat dins de EXERCICIS | Deixa un comentari