Veamos poesía

VEAMOS POESIA: http://blocs.xtec.cat/frac

Aquesta proposta didàctica ha estat fruit de la col·laboració de l’Alba Ambròs i d’un servidor. Va sorgir del repte d’assolir una comprensió i una interpretació dels textos poètics a l’ESO, primer, i a tots els nivells educatius, després. L’objectiu principal de la proposta consisteix a arribar a una lectura profunda d’un o diversos textos poètics a través de la relectura. A cada nova lectura, es proposa als aprenents l’activació de diverses estratègies de lectura (cada cop més fines) per anar descobrint els matisos de la creació.

Paral·lelament, i com a projecte motivador, es demana als alumnes que acabin convertint aquest poema en una animació en powerpoint  que combini colors, imatges, textos, sons… A partir d’aquesta presentació, els alumnes exposaran la seva creació a classe i ajudaran a comprendre el poema als seus compays.

[slideshare id=285583&doc=nadal-pps-1204221589595880-3&w=425]

Hores d’ara ja ens hem adonat que l’exercici funciona a la vegada com a potenciador de la lectura i també de la creativitat. Aquest metatext és a la vegada una lectura de la poesia i una creació expressiva. La motivació de l’alumnat és molt elevada pel que es gasta avui en dia i genera creacions de molts tipus.

El bloc que us recomanem recull una part de les fitxes i de les activitats de la proposta. És el bloc que fem servir en els nostres cursos de formació, per la qual cosa observareu que està simplificat. Al final del cos de l’article central podeu descarregar-vos la proposta didàctica sencera publicada a la revista Aula. També va aparèixer a la revista Guix en català.

Al llibre Textos entre textos (2008) de l’Editorial Horsori, coordinat per Antonio Mendoza Fillola, hi ha un article de caire més teòric que desenvolupa els fonaments de la proposta.

Al bloc disposeu d’una sèrie d’exemples i d’enllaços que us permeten fer-vos a la idea del tipus de projecte de què estem parlant.

Aquest article ha estat publicat en ENLLAÇOS COMENTATS, EXERCICIS, PUBLICACIONS. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.