Avaluació de la llengua oral

Gran tema, aquest, que em va ocupar ja fa uns quants anys, quan els crèdits variables et permetien fer meravelles. En el marc d’un projecte de recerca dirigit per professor Antonio Mendoza, es va editar un CD sobre avaluació a l’àrea de llengua que, malauradament, no s’ha emprat gaire.

A continuació us deixo la presentació dels materials (i un document amb els links que hi havia) i sis pautes d’avaluació de la llengua oral que jo havia experimentat a l’aula.

explicacio-pautes-llengua-oral.pdf

links-a-explicacio-de-pautes-llengua-oral.pdf

avaluacio-text-expositiu-oral.pdf

avaluacio-biografia-oral.pdf

avaluacio-debat.pdf

avaluacio-narracio-dun-viatge-oral.pdf

avaluacio-text-instructiu-oral.pdf

Publicat dins de avaluació, Lengua oral | 1 comentari

L’avaluació formativa

El tema de l’avaluació ha estat, i continua essent, central a l’àrea de llengua. Tot i que en els últims anys s’ha avançat molt i s’ha escrit molt, aquests dos documents de les franceses Linda Allal i Georgette Nunziatti crec que encara tenen molta validesa. El text de Nunziatti presenta una sèrie de definicions al voltant de l’avaluació que encara avui generen controvèrsia. Com que tinc els resums, us els penjo, però tingueu en compte que no és l’última novetat (encara que molt del que es fa s’hi inspiri)

linda-allal.pdf

georgette-nunziati.pdf

Si us interessa el tema, hi ha unes quantes pautes d’avaluació oral inspirades en el aquestes idees penjades en un altre post.

Publicat dins de avaluació, LECTURES DIDÀCTIQUES | 2 comentaris

Literatura instantània

Literatura instantània és un magnífic recull de màximes elaborat ja fa anys (1999) per Josep Ballester i publicat per Edicions 62. En els temps de crisi que corren, m’ha agradat especialment aquesta frase de Ludwig Van Beethoven:

EL GENI ES COMPON DE DOS PER CENT DE TALENT I NORANTA-VUIT PER CENT DE PERSEVERANT APLICACIÓ.

Publicat dins de Màximes | Deixa un comentari

Viu la poesia

Comentar aquest recurs telemàtic resultar balder avui en dia perquè és un dels més coneguts del nostre país. El servei que pot arribar a fer al professorat de qualsevol nivell educatiu és tan ric i variat que gairebé resulta indefugible el seu ús quan es vol portar la poesia a les aules. La posada al dia tecnològica que suposa engresca els alumnes i els internàutes curiosos i l’organització temàtica i per edats permet tot tipus d’acostaments. El que potser no és tan conegut és tot el que hi ha al darrere, el grup POCIÓ de la Universitat de Barcelona encapçalat per la Glòria Bordons.

Dijous passat vaig poder assistir a un dels seminaris que organitzen i van passar dues coses que normalment no passen alhora quan un participa en seminaris o jornades de formació diverses: em vaig divertir i vaig aprendre, parlant sempre de poesia. Val a dir que els “malalts” de poesia som éssers estranys que fruïm en excés quan ens trobem, però poder trobar gent de cultures tan diverses unides pel vincle de la poesia en el món de l’educació va ser molt reconfortant. No deixeu passar l’oportunitat de deixar-vos seduir per www.viulapoesia.com i, si voleu trobar la bastida teòrica, a www.pocio.cat hi ha un bon arsenal d’informació que us servirà.

I, tenint en compte que no tinc vergonya, us deixaré el verset impresentable que vaig improvitzar al taller d’un astre francès que desconeixia: Michel Ducom, membre del Groupe Français d’Éducation Nouvelle:

C’est une punition mentale

une erreur typique qu’il faut éliminer,

celle de considérer que les professeurs

préfèrent un Calippo à la poésie.

La révolution est en train de se faire chaque jour

La poésie survie dans nos classes.

Publicat dins de ENLLAÇOS COMENTATS | Deixa un comentari

Idees generals sobre el currículum de llengua a l’ESO

Aquí teniu unes quantes diapositives que mostren alguns dels fets destacats del currículum actual:
[slideshare id=1002411&doc=la-programaci-de-llengua-1234041250410943-1]

Publicat dins de PRESENTACIONS, RESUMS INFORMALS | 3 comentaris