Algunes activitats de llengua per a reflexionar

Benvolgudes i benvolguts,

No m’excusaré un cop més de com us tinc d’abandonades i abandonats. Simplement he de dir-vos que tot és a benefici de la didàctica. Estic content perquè últimament cada cop més trobo companyes i companys que sintonitzen amb les idees que jo defenso, encara que això em porti a anar una mica saturat i no poder actualitzar com cal el bloc.

Avui simplement us presento un dossier amb cinc activitats de l’àrea de llengua que jo he fet o faig a classe. Algunes ja apareixen a d’altres indrets del bloc, però les he reunit aquí per tal de reflexionar una mica sobre la seva utilitat i el seu paper en el desenvolupament de la competència comunicativa. Crec que seria un dossier prou interessant per debatre en un departament de llengües o, fins i tot, en un centre on es volgués treballar l’enfocament comunicatiu de manera transversal.

Si us és útil, m’encantaria que m’ho féssiu saber

Dossier: activitats-llengua

Publicat dins de EXERCICIS | Etiquetat com a | Deixa un comentari

The OLOA Project

Com que ja sabeu que l’anglès no és el meu fort, us adreço al que en diu la Societat Catalana de WebQuests i al que en proposa Isabel Pérez.internetradio

Si les webquest són una manera de treballar de manera competencial gairebé en essència, la Proposta de Mireia Grané suposa la síntesi del que ha de ser una idea didàctica i el que es pot fer en unes aules mínimament dotades. Una feina dura però satisfactòria que dóna una resposta satisfactòria tant a les competències comunicatives en llengua segona, com a les competències digitals i, sobretot a la competència d’aprendre a aprendre.

Publicat dins de ENLLAÇOS COMENTATS | Etiquetat com a , , , | Deixa un comentari

T’agraden els dònuts?

L’activitat que us deixo és simplement una petita mostra de les possibilitats de treballar la lectura i l’ecriptura a partir d’un text. He de reconèixer que la vaig haver d’improvisar, però no em desagrada del tot. M’interessava sobretot que els alumnes aboquessin els seus coneixements i creences en la comprensió i en l’expressió.

T’agraden els dònuts

Publicat dins de EXERCICIS, Test comprensió lectora | Etiquetat com a | 4 comentaris

Anagrames

Avui practicarem el joc de paraules anomenat anagrama.


Activitat 1: Cliqueu l’enllaç següent i llegiu l’article de Màrius Serra que apareixerà. Un cop llegit, realitzeu les activitats següents:

http://enigmisticamarius.blogspot.com/1989/08/anagrames-nostrats.html

a) Definiu amb les vostres paraules què és un anagrama.

b) Escriviu tres dels exemples d’anagrames que es proposen a l’article.

c) En l’article s’exposen diversos usos dels anagrames, escriu-los en una llista.

Activitat 2: L’institut d’Estudis Catalans posa a la disposició de tots nosaltres un cercador d’anagrames. Us hi podeu connectar a través d’aquest enllaç:

http://www.dilc.org/anagrames.php

Feu diverses proves i un cop veieu com funciona l’aplicació, escriviu deu parelles de paraules que formin anagrames.

Activitat 3: Ha arribat el moment de començar a fer anagrames de veritat. Per començar, elaboreu-ne un de:

a) el vostre nom i cognom (o dos cognoms si us va millor)
b) el nom del carrer en el qual viviu
c) l’expressió “M’encanten les vacances” o, si ho preferiu “m’encanta el nou institut”.

Finalment, deseu totes les respostes en un document de text i presenteu-lo al professor en forma de comentari a l’entrada d’aquest bloc. No us oblideu de signar-lo.

Publicat dins de EXERCICIS, General | Deixa un comentari

A la descoberta de la lectura

Françoise Boulanger (2010) À la découverte de la lecture. Premiers apprentissages: pratiques et théories.  Sciencies Humaines Éditions : Auxerre

He estat llegint aquest llibre aquest estiu i, tot i que es refereixi al món de l’educació infantil, explica moltes de les coses que em passen a mi a secundària. N’he fet un resum, que sempre pot fer servei. Es pot fer un seguiment de l’enfocament de Françoise Boulanger amb molts exemples a la xarxa. No incloc enllaços perquè són molt fàcils de trobar.

L’autora justifica el seu intent de difusió del seu enfocament d’aprenentatge de la lectura a partir de l’èxit de la seva experiència, les recerques que li donen suport i el rebuig que li produeix la idea que molts nens estiguin ja en fracàs als sis anys.
Es basa en la idea que els alumnes s’acostin al llenguatge escrit de manera natural, on l’adult els acompanya en la descoberta i respecta la seva manera de reflexionar. El procés s’ha experimentat tant amb nois i noies d’educació infantil com amb alumnes d’educació especial, amb els quals s’han hagut d’afinar els passos.

Resum:

a-la-decouverte-de-la-lecture

Publicat dins de LECTURES DIDÀCTIQUES, RESUMS INFORMALS | Deixa un comentari