Taller dirigit conjuntament amb la professora Maria del Mar Olivé de l’INS Premià de Mar a les IV Jornades Literatura, Territori i Educació celebrades a Arenys de Munt entre el 28 i 30 d’abril de 2017
El taller que proposem a Arenys de Munt té com a objectiu principal la presentació d’una metodologia de treball que estem experimentant en diversos contextos educatius i que ens sembla de vital importància: La literaturització d’espais com a estratègia de recepció literària. La majoria de rutes literàries existents tenen com a fil conductor els espais literaris (Llorenç Soldevila, Alexandre Bataller), aquells indrets reals que han aparegut en obres literàries o que han estat part de la vida d’escriptors de tota mena.
En aquest taller, en canvi, volem mirar-nos el territori pel vincle que pot tenir amb un o diversos textos, sempre des del punt de vista de la relació que hi pot establir un lector. En la lectura d’un text o d’un fragment, el receptor pot mirar de relacionar-lo amb aquell espai proper o llunyà per omplir de sentit tant el text com l’espai. Cadascú podrà explicitar les inferències que realitza sota els paràmetres que li semblin oportuns atès que els textos i l’entorn ens parlen, gairebé sempre, de la vida i de nosaltres mateixos.
En tractar-se d’un taller accelerat, reduirem la tasca que realitza cada tallerista a un únic vincle. Es tracta de triar un fragment de l’obra de Domènec Perramon, interpretar-lo com a receptor i relacionar-lo amb una de les imatges que el Grup Fotogràfic d’Arenys de Munt ens ha facilitat en aquesta exposició.
Un cop triada, enganxarem el fragment a la cartolina que hi ha sota la fotografia i escriurem en un full la raó per la qual hem establert el lligam entre imatge i text. Finalment ho signarem.
Podem observar, per tant, com aquest exercici ens permet viure la literatura en qualsevol espai, portar un poeta o narrador a la nostra població, al nostre barri, i donar noves interpretacions als textos i al territori des de la perspectiva del receptor. Les possibilitats de confeccionar rutes i itineraris passen a ser infinites i, sobretot, ens permeten densificar el context proper dels nostres centres educatius, que és el dels nostres alumnes.
A continuació, us enllacem algunes de les experiències que hem dut a terme fins ara per tal que pugueu visualitzar algunes de les possibilitats.
Llegendari apòcrif de Premià de Mar: una ruta literària en la qual els propis alumnes de 2n d’ESO escriuen llegendes apòcrifes sobre la seva pròpia població.
Llull viatja als instituts: una ruta virtual en la qual els alumnes del Màster de Formació de Professors d’educació secundària relacionen fragments de l’obra de Ramon Llull amb elements del paisatge dels Països Catalans, i exploren formes de tractament didàctic.
Camins de camins: un treball col·laboratiu amb la professora Anna Maria Moreno Bedmar en el qual, els alumnes del Màster de Formació de Professors d’educació secundària creen rutes literàries amb una sola premissa, emprar textos de la web Endrets. Destaquem la varietat de fils conductors que són capaços de generar.