Amb Retrats d’amor i humor tanquem el cicle de seqüències didàctiques centrades en el tema de l’humor elaborades pels alumnes de Didàctica de la Llengua i la Literatura catalanes del Màster de Secundària de la promoció 2014-2015. Aquesta quarta seqüència seleccionada ha trigat una mica més a aparèixer simplement per culpa meva, però us asseguro que el treball de l’Eva Cabrera i de l’Aina Mulet és excel·lent i em va captivar des del primer moment.
L’única part positiva d’haver-me retardat és que ara ja sé que la majoria de membres d’aquella magnífica promoció ja estan treballant a les aules de les escoles i dels instituts de Catalunya, fet que ben segur agrairan molts alumnes.
El treball de l’Eva i de l’Aina té moltíssims valors destacables, però em limitaré a presentar-ne alguns per tal que el professorat interessat a aprofitar-los s’hi pugui guiar una miqueta.
a) En primer lloc, cal remarcar la cohesió de la seqüència didàctica. La manera com s’enllacen les diverses activitats de lectura, anàlisi i producció contribueixen a la construcció dels aprenentatges per part de l’alumnat d’una manera molt elegant. El concepte de fil conductor, que tant destaco en les meves classes de didàctica, aquí està perfectament travat.
b) En segon lloc, enfrontar l’alumnat amb el gènere de la descripció humorística és un repte molt interessant. No estic segur que segon d’ESO sigui el curs més adequat, però sí que n’estic que la unitat funcionaria a tercer i, fins i tot, a quart. Destaco l’esforç d’aïllar i treballar sistemàticament alguns dels recursos estilístics d’aquest gènere: l’exageració, la comparació, la metàfora, l’animalització… També resulta interessant acostar els alumnes a la pràctica de descriure des de l’òptica dels diversos sentits perceptius (pàgina 22).
c) Un tercer tret destacable és la presentació dels continguts teòrics relacionats amb les activitats. Les autores són capaces d’aportar presentacions en Prezi que ajudin el professor en les classes i també de redactar explicacions i exercicis molt contextualitzats, com els que fan amb la metàfora, per exemple, a la pàgina 22.
d) Un quart element a tenir en compte és la varietat de textos utilitzada, molt més densa que la que originàriament es demanava en el treball de l’assignatura. Alternen textos actuals propers a l’alumnat amb textos clàssics, de manera que el professor, si vol, pot escollir el camí que li sembli més adequat per al seu grup d’alumnes.
e) Molt relacionat amb l’anterior, remarco la solidesa de les activitats de comprensió lectora, que defugen les obvietats que presenten sovint alguns materials publicats. Les autores tenen clares que la inferència i el llegir entre línies juguen un paper central en aquesta mena de gèneres i creen unes activitats de comprensió lectora que m’atreveixo a pronosticar que algun professor podrà aprofitar fins i tot de manera individual, desvinculant-les de la resta de la unitat.
f) Tot i que alguns dels elements de l’avaluació es podrien perfilar una mica millor, m’ha agradat molt la incorporació de la fitxa d’autoavaluació (pàgina 8) que dirigeix l’alumnat a reflexionar sobre el seu propi procés d’aprenentatge.
g) Finalment, és important que les alumnes han tingut cura de cada detall, començant per la cita inicial, fet que ens avança una gran actitud de cara a la feina que els espera, on els detalls són sempre d’una màxima importància.
Com sempre, si les proveu i les voleu comentar, estarem encantats. Si heu de citar el document o voleu descarregar-vos-el en pdf, feu servir aquest enllaç: http://diposit.ub.edu/dspace/handle/2445/102128
Moltes gràcies, Joan Marc!
Moltes gràcies, Joan Marc! Pel que ens vas ensenyar i per l’anàlisi i difusió dels Retrats d’amor i humor. Una abraçada.