En aquest enllaç trobareu la versió en PDF de la Tasca Organització i estructura cel·lular que heu començat a l’aula.
En aquest enllaç trobareu la versió en PDF de la Tasca Organització i estructura cel·lular que heu començat a l’aula.
En aquest enllaç podeu descarregar l’activitat que heu de completar. Les captures de pantalla i les respostes de les activitats han d’estar en un document de text que heu d’enviar-me al correu.
Completa la taula de sota definint i explicant les diferències entre
|
AIGUA INTRACEL·LULAR |
AIGUA INTERSTICIAL |
AIGUA CIRCULANT |
Ves a la pàgina http://recursos.cnice.mec.es/biosfera/alumno/2bachillerato/biomol/actividades/act1b.htm i emplena la taula amb els resultats correctes:
|
qüestió |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
|
A |
||||||||||||
|
B |
||||||||||||
|
C |
||||||||||||
|
D |
Des de la pàgina http://www.lourdes-luengo.es/unidadesbio/biomoleculas/test_agua.doc, completa el test Aigua i dissolucions aquoses i emplena la taula amb els resultats:
|
qüestió |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
|
A |
|||||||||||||||||
|
B |
|||||||||||||||||
|
C |
|||||||||||||||||
|
D |
Completa els mots encreuats (atenció estan en castellà) http://recursos.cnice.mec.es/biosfera/alumno/2bachillerato/biomol/actividades/act1a.htm
Amb la informació del tutorial http://www.biologia.arizona.edu/biochemistry/tutorials/chemistry/main.html Justifica quina és la resposta adient per a cadascun dels enunciats següents
La disponibilitat dels elements en l’entorn no garanteix per sí mateixa la seva selecció per part de les cèl·lules vives. Açò és degut a què els elements fets servir per a formar les molècules dels éssers vius han de ser:
Quina de les següents NO és una propietat de l’aigua que pugui explicar-se per la seua polaritat?
La capacitat de l’aigua per a formar enllaços per ponts d’hidrogen intermolecular:
A. Dota a l’aigua d’una calor específica elevada.
B. Fa que l’aigua tinga una tensió superficial alta.
C. Permet que l’aigua siga un dissolvent universal per a moltes molècules polars.
Ara identifica les estructures dels exemples de biomolècules de sota, justificant la resposta, amb l’ajuda de http://www.biologia.arizona.edu/biochemistry/problem_sets/large_molecules/large_molecules_problems.html
Per recordar d’altres cursos la forma de treballar en un espai com el laboratori, Tal com vam comentar a classe, us adjunte les pautes per acabar la tasca sobre les normes de seguretat al laboratori i les rúbriques d’avaluació de cartells i vídeos. L’activitat i les rúbriques estan adaptades a partir de l’activitat Anem al laboratori del CDEC
Per tal de recordar totes aquestes normes de seguretat al laboratori al llarg de tot el curs, heu de dissenyar i construir un cartell o un vídeo amb les normes del laboratori. Podeu organitzar-vos en grups de fins a tres a persones però sempre del mateix grup de desdoblament.
Si trieu el cartell, les característiques han de ser:
Una vegada dissenyat i construït el vostre cartell, utilitzeu la rúbrica del cartell de l’enllaç per autoavaluar-lo. La mateixa rúbrica serà utilitzada per tal que altres grups, i també el vostre professor/a, avaluïn la vostra producció.
Els cartells més ben valorats seran els que penjareu al laboratori del centre.
Si trieu fer-ho en format vídeo, les característiques han de ser:
Feu la rúbrica del vídeo de l’enllaç per autoavaluar?lo. La mateixa rúbrica serà utilitzada per tal que altres grups, i també el vostre professor/a, avaluïn la vostra producció.
Els vídeos més ben valorats seran els que penjarem a la web del centre.
Divendres passat, a Martorell, ens vam reunir una bona representació de delegades i delegats verds dels centres d’Escoles Verdes del Baix Llobregat en la I Trobada de Comitès Ambientals del Baix Llobregat (TroCoAm2017)
Allà vam aprofitar per posar-nos cara, fer xarxa i, en equip, treballar i plantejar amb creativitat propostes per canviar allò que ens desagrada del nostre entorn.
Amb jocs, dinàmiques, un bon dinar i una cursa d’orientació pel parc de Can Cases vam completar una fantàstica jornada en molt bona companyia. Ara esperar a la propera i animar als qui no vau poder acudir-hi…
Ens veiem a la II Trobada 😉
En aquests enllaços podeu trobar algunes imatges de la jornada i una mini-pel·lícula de les imatges
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=kuW0SvhTDMU[/youtube]
Dins dels actes programats al centre per la Diada de Sant Jordi, el departament de Ciències i la comissió d’Escoles Verdes van convocar el 2n Concurs de Fotografia Ambiental i Micro-relats de l’Institut Montserrat Roig.
Les imatges guanyadores del 2n Concurs de Fotografia Ambiental han estat les tres següents:
Pel què fa al 2n Concurs de Micro-relats el 1r premi a la categoria de Relat curt ha estat per Marta Faulón de 3r D amb el conte El cometa
1r premi Contrast entre contaminació i naturalesa
Amb motiu de la Diada de Sant Jordi 2017, el departament de Ciències i la Comissió d’Escoles Verdes de l’Institut Montserrat Roig de Sant Andreu de la Barca convoquen el 2n Concurs de Micro-relats científics i el 2n Concurs de Fotografia ambiental, d’acord amb les següents bases:
Les principals dades a tindre en compte són les següents:
Si voleu també podeu descarregar-vos dos díptics per fer-ne difusió. El de Fotografia i Micro-relats.
Recordeu que el concurs de fotografia és obert a tota la comunitat educativa, pel què us animem a participar-hi, a més de col·laborar fent córrer la informació 😉
Finalment, com a tastet, us deixem les imatges guanyadores de la 1a edició…
1r premi Descolorització natural
2n premi La Tierra es Insultada y ofrece sus flores como respuesta
Ahir, amb l’alumnat de 2n de Batxillerat de Biologia, vam fer una sortida per fer un tastet de com es treballa en un centre de recerca i de com podem aplicar l’enginyeria genètica al tractament d’algunes malalties.
En concret vam fer una vista ràpida al Parc Científic de Barcelona i vam fer una estona de biotecnòlegs duent a terme el taller Transforma bacteris per a l’aterioesclerosi. Es tracta d’una de les activitats del cicle Fes Recerca! del programa de divulgació i foment de vocacions científiques Recerca en societat.
Trobareu més imatges en aquest àlbum.
[slideshare id=13723748&doc=enginyeriagentica-buscantunadianaperaltractamentdelaterosclerosi-120723031212-phpapp01]
El segon bloc d’animals, els invertebrats, el treballarem les properes setmanes amb una tasca per equips de tres persones que acabarà amb una exposició davant de tot el grup. En concret cada equip ha d’elaborar un lapbook i un parell de diapositives d’una presentació conjunta.
Un lapbook, o llibre de butxaques, recull els resultats d’una recerca en forma de cartell desplegable. Està fet amb una cartolina què en desplegar-se al seu interior conté diverses seccions amb esquemes, fotos, desplegables, etiquetes… Podeu fer-vos una idea amb el vídeo What is a Lapbook de sota o aconseguir mostres i plantilles en aquesta web.
En concret, el vostre llibre es centrarà bàsicament en un dels grups d’invertebrats que sortejarem a classe, tot i que també contindrà informació dels altres grups d’invertebrats.
En concret els grups grups què treballareu seran:
Com a mínim al lapbook s’ha de reflexar informació sobre:
I a la presentació conjunta heu d’incloure un parell de diapositives sobre:
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=zFVJ2OBMICM[/youtube]
Ho sap tothom, i és profecia
Ho sap tothom, i és profecia.
La meva mare ho va dir un dia
Quan m’acotxava amb blats lleugers;
Enllà del somni ho repetia
L’aigua dels astres mitjancers
I els vidres balbs d’una establia
Tota d’arrels, al fosc d’un prat:
A cal fuster hi ha novetat.
Els nois que ronden per les cales
Hi cullen plomes per les ales
I algues de sol, i amb veu d’albat,
Criden per l’ull de les escales
Que a cal fuster hi ha novetat.
Els qui ballaven per les sales
Surten i guaiten, des del moll,
Un estel nou que passa el coll.
El coraller ho sap pel pirata
Que amaga els tints en bucs d’escata
Quan crema l’arbre dels escrits;
Al capità d’una fragata
Li ho diu la rosa de les nits.
L’or i l’escuma d’una mata,
Clamen, somnàmbuls, pel serrat:
A cal fuster hi ha novetat.
El plor dels rics salpa pels aires,
I les rialles dels captaires
Solquen els glaços del teulat.
Un pastor ho conta als vinyataires:
A cal fuster hi ha novetat.
El roc dels cims escampa flaires,
I al Port mateix, amb roig roent,
Pinten, pallards, l’Ajuntament.
El jutge crema paperassa
Dels anys revolts, a un cap de plaça,
I el mestre d’aixa riu tot sol.
El fum dels recs ja no escridassa
I els pescadors faran un bol.
Tot és silenci al ras de raça
Quan els ho diu l’autoritat:
A cal fuster hi ha novetat.
Els de la Vall i els de Colera
Salten contents, a llur manera,
I els de la Selva s’han mudat;
Amb flors de fenc calquen a l’era:
A cal fuster hi ha novetat.
De Pau i Palau-saverdera
Porten les mels de llur cinglera
i omplen els dolls de vi moscat.
Els de Banyuls i els de Portvendres
Entren amb llanes de mars tendres
I un raig de mots de bon copsar
Pels qui, entre vents, saben comprendre’s.
Els traginers de Perpinyà,
Amb sang barrada en drap de cendres,
Clamen dels dalts del pic nevat:
A cal fuster hi ha novetat.
Res no s’acaba i tot comença.
Vénen mecànics de remença
Amb olis nous de llibertat;
Una Veu canta en recompensa:
Que a cal fuster hi ha novetat.
Des d’Alacant a la Provença
Qui mor no mor, si el son és clar
Quan neix la llum en el quintà.
La gent s’agleva en la nit dura,
Tots anuncien l’aventura,
Les Illes porten el saïm,
i els de l’Urgell, farina pura:
Qui res no té, clarors del cim.
La fe que bull no té captura
I no es fa el Pa sense el Llevat:
A cal fuster hi ha novetat.
J. V. Foix, El Port de la Selva, Nadal de 1953
Llibre ‘Onze Nadals i un Cap d’Any’ (Primera edició, 1960)
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=_W-3ZjJmcfg[/youtube]
Dins dels actes programats al centre per la Setmana de la Ciència 2016, el departament de Ciències i la comissió d’Escoles Verdes van convocar el 1r Concurs de Fotografia Científica de l’Institut Montserrat Roig amb el tema Ciència quotidiana.
De totes les imatges presentades, les guanyadores han estat les tres següents: