Si us pregunto què vol dir “portar una vida saludable” segurament em direu “fer activitat física, practicar algun esport, menjar equilibradament, cuidar-se…”, però sabeu com fer-ho?
Tot allò que aprendrem des de la matèria d’EF a l’ESO us acompanyarà i us serà útil al llarg de tota la vostra vida doncs té una relació directe amb el vostre cos, amb la vostra salut, amb l’estil de vida que porteu i òbviament amb la vostra felicitat.
La finalitat de l’educació física a l’ESO és formar persones físicament actives, saludables i participatives. Pretén ajudar-vos a descobrir què és un a vida saludable, quins hàbits hem de respectar quan fem esport, quins esports o quin tipus d’activitat física us agrada més… en definitiva: us ajuda a triar el vostre estil de vida!.
L’EF a l’ESO s’organitza al voltant de quatre dimensions:
- activitat física saludable
- esport
- activitat física i temps de lleure
- expressió i comunicació corporal
Amb la dimensió “activitat física saludable” aprendrem les característiques i els efectes de l’estil de vida actiu en comparació amb el sedentarisme, i que la pràctica d’activitat física us ajudarà a millorar el desenvolupament del vostra cos durant aquesta etapa de l’adolescència (escalfament, qualitats físiques bàsiques, principis de l’entrenament, hàbits posturals, hàbits alimentaris, higiene…).
Amb la dimensió “esports” aprendrem elements tècnics, tàctics i estratègics dels esports individuals, d’adversari i col·lectius. Els esports tenen en la competició la seva màxima expressió així que hem d’aprendre a treballar en equip, a respectar unes normes, als companys i companyes, als adversaris i a l’àrbitre. I treballarem la solidaritat, la cooperació, l’acceptació de les pròpies limitacions individuals, la responsabilitat dintre del grup, el joc net, etc.
Amb la dimensió “activitat física i temps de lleure” es vol associar la pràctica d’activitat física a emocions plaents i de gaudi. Pràctiques no institucionalitzades que persegueixen una finalitat lúdica i recreativa. Ens centrarem sobretot en pràctiques que es poden fer en el medi natural i que no tenen connotacions competitives.
Amb la dimensió “expressió i comunicació corporal” fomenta la presa de consciència del propi cos i la comunicació mitjançant el moviment corporal (activitats vinculades a la dramatització, teatre, balls i danses).
És doncs una matèria realment important, aprofita-la!