Tot allò que aprendrem des de la matèria d’EF a l’ESO us acompanyarà i us serà útil al llarg de tota la vostra vida doncs té una relació directe amb el vostre cos, amb la vostra salut, amb l’estil de vida que porteu i òbviament amb la vostra felicitat.
La finalitat de l’educació física a l’ESO és formar persones físicament actives, saludables i participatives. Pretén ajudar-vos a descobrir què és un a vida saludable, quins hàbits hem de respectar quan fem esport, quins esports o quin tipus d’activitat física us agrada més… en definitiva: us ajuda a triar el vostre estil de vida!.
OBJECTIUS DE L’EDUCACIÓ FÍSICA
La matèria d’educació física de l’ESO té com a objectiu el desenvolupament de les capacitats següents:
- Conèixer els trets que defineixen una activitat física saludable i els beneficis que l’activitat física comporta per a la salut individual i col·lectiva.
- Valorar la pràctica regular d’activitat física com a mitjà de millora de la salut i de la qualitat de vida.
- Realitzar activitats físiques dirigides a la millora de l’eficiència i la riquesa motriu i la millora de la condició física per respondre davant de diferents situacions.
- Manifestar autonomia en l’organització i planificació de l’activitat física, consolidada com hàbit de vida saludable.
- Conèixer les normes principals de seguretat i mesures preventives i actuar amb respecte i cura de l’entorn en les activitats en el medi natural.
- Practicar diferents activitats físiques, esportives i recreatives, en l’àmbit de la competició i en el temps de lleure per a la millora de la condició física.
- Utilitzar el cos com a eina de comunicació, expressió i creació.
- Valorar les capacitats individuals, acceptar les diferències individuals i potenciar l’afany de millora personal.
- Mostrar habilitats i actituds de respecte, treball en equip i esportivitat en la participació en activitats, jocs i esports, independentment de les diferències culturals, socials i d’habilitat.
- Adoptar una actitud crítica davant el tractament del cos, l’activitat física i l’esport en la societat actual i valorar-ne els aspectes positius.
L’EF a l’ESO s’organitza al voltant de quatre blocs de continguts:
- condició física i salut
- jocs i esports
- expressió corporal
- activitats en el medi natural.
Amb el bloc de condició física i salut aprendrem tot el que fa referència al desenvolupament personal i la pràctica d’hàbits saludables de forma regular i continuada (escalfament, qualitats físiques bàsiques, principis de l’entrenament, hàbits posturals, hàbits alimentaris, higiene…).
- Identificació de les parts d’una pràctica física: escalfament, activitat física i exercicis de baixa intensitat.
- Realització d’exercicis apropiats per a l’escalfament general.
- Caracterització de la condició física i de les qualitats físiques.
- Realització de jocs per a la millora de la condició física.
- Atenció a la higiene després de fer activitat física.
- Pràctica de posicions corporals adequades per a les activitats físiques i la vida quotidiana.
- Pràctica d’exercicis per a la millora del to muscular i postura corporal.
- Control de la respiració i consciència del cos en relaxament.
Amb el bloc de jocs i esports practicarem diferents esports i aprendrem a treballar en equip, a respectar unes normes, als companys i companyes, als adversaris i a l’àrbitre. I treballarem la solidaritat, la cooperació, l’acceptació de les pròpies limitacions individuals, la responsabilitat dintre del grup, el joc net, etc.
- Aplicació de les habilitats motrius als esports col·lectius. Execució de jocs per a la comprensió de les fases del joc col·lectiu: atac i defensa. Realització d’activitats i jocs per a l’aprenentatge dels esports col·lectius.
- Aplicació de les habilitats motrius als esports individuals. Pràctica d’activitats i jocs per a l’aprenentatge dels esports individuals.Valoració de l’esport individual i col·lectiu com fenomen social i cultural.
- Acceptació del nivell individual i la disposició de millora.
- Valoració de les activitats esportives com una forma de millorar la salut.
Amb el bloc d’expressió corporal aprendrem a mostrar-nos davant els altres descobrint maneres de comunicar i expressar sentiments, emocions i estats d’ànim; treballant el gest i el moviment (amb o sense suport musical…)…
- Ball en línia: country
- Malabars, acrobàcies, expressió corporal
Amb els continguts d’activitats en el medi natural, estarem en contacte amb la natura i aprendrem a respectar-la i a valorar i evitar els riscos que comporta la seva pràctica.
- Realització d’activitats fisicoesportives en el medi natural.
- Descobrir nocions bàsiques d’orientació en el medi natural.
- Acceptació i respecte de les normes de conservació dels medi urbà i natural.
DISTRIBUCIÓ DELS CONTINGUTS AL LLARG DEL CURS
1r trimestre |
2n trimestre |
3r trimestre |
Condició física i salut | Condició física i salut | Condició Física i salut |
Orientació | Materials alternatius: indiaca. | Ultimate |
Atletisme | El circ: malabars, expressió corporal | Jocs amb pales |
Jocs pre-esportius | Bàsquet |
CRITERIS D’AVALUACIÓ DE L’EDUCACIÓ FÍSICA
BLOC 1: Condició física i salut.
Criteris d’avaluació:
- Identificar les parts d’una sessió d’activitat física i l’objectiu de cadascuna.
- Conèixer el significat de la condició física i reconèixer les qualitats físiques com a qualitats de millora.
- Incrementar el nivell individual de condició física per millorar la salut pròpia.
BLOC 2: Jocs i esports
Criteris d’avaluació:
- Millorar l’execució tècnica i tàctica d’un esport col·lectiu, demostrant haver comprès les fases del joc (atac i defensa).
- Respecte i acceptació de les normes de joc, les activitats i els esports practicats.
- Valoració de les activitats esportives com una forma de millorar la salut.
BLOC 3: Expressió corporal.
Criteri d’avaluació:
- Elaborar i expressar missatges de forma col·lectiva utilitzant tècniques com el mim, el gest, la dramatització o altres, i mostrar desinhibició en les activitats d’expressió corporal.
BLOC 4: Activitats en el medi natural.
Criteri d’avaluació:
- Mostrar habilitat i respecte per a la realització d’activitats en el medi natural.
Altres criteris d’avaluació a tenir en compte al llarg de totes les activitats proposades:
- Acceptació del nivell individual i la disposició de millora.
- Cercar informació referent a l’activitat física utilitzant diferents fonts, suports i mitjans, analitzar i interpretar la informació i reflexionar de manera crítica sobre diferents aspectes relacionats amb l’activitat física, la salut i els hàbits socials.
PROCEDIMENTS D’AVALUACIÓ I DE QUALIFICACIÓ:
1. Els continguts s’aniran avaluant de forma contínua a partir de diferents instruments d’avaluació segons el tipus de contingut avaluat: plantilles d’observació, escales de qualificació, exàmens escrits i/o treballs, full general d’actituds, graelles d’autoavaluació, articles de reflexió… També es tindrà en compte l’ús de les TIC, la presentació i el redactat i l’ortografia dels documents presentats.
2. La qualificació de cada avaluació es posarà a partir dels percentatges que a continuació s’exposen:
- CONTINGUTS: (50%)es. Activitats realitzades a classe cada dia i/o activitats específiques per valorar que s’han assolit els mínims i/o valorar les excel·lències.
- ACTITUDINALS: (50%): Dur roba esportiva (tres dies sense roba adequada suposarà suspendre l’avaluació), canviar-se de samarreta cada dia al final de classe i dur una tovallola petita; participar activament a classe (estar atents, fer els exercicis descrits, etc.); ser respectuós amb els companys, amb el professor/a i amb el material i instal·lacions.
3. Alumnes amb impossibilitat de fer pràctica: Aquells alumnes que total o parcialment queden exclosos de pràctica (prescripció metge) o d’altres que per circumstàncies no poden realitzar la classe pràctica han d’assistir a classe, fer les ajudes corresponents durant la sessió, i omplir una fitxa d’aquesta. Existeix la possibilitat que aquells alumnes en procés de recuperació d’alguna lesió o malaltia: desviació de columna, anèmia, lesió muscular-articular… puguin practicar els exercicis de rehabilitació a classe, fent alhora un treball de recerca de la seva malaltia (descripció, etiologia, diagnòstic, exercicis de rehabilitació, afectacions a vida quotidiana, article importat d’Internet… )