Piràmide de l’activitat física a l’adolescència

La majoria d’infants i joves feu exercici gairebé sense proposar-vos-ho, mitjançant el joc i les activitats quotidianes d’un estil de vida actiu: anar caminant a l’escola, pujar escales o passejar el gos.

Per créixer amb bona salut, cal que feu , com a mínim, una hora diària d’activitat física moderada/intensa: jocs actius, caminar a bon pas, anar amb bicicleta, córrer, saltar a la corda o practicar esports.

L’activitat física ajuda a millorar la salut actual i la futura, i serà més fàcil mantenir uns bons hàbits si s’inicien des de la infància.

image piramide

Activitat física i salut

El cos humà i la salut

anar en bicicletaL’Organització Mundial de la Salut (OMS), en la Carta Magna de 1946, defineix la salut com “l’estat de complet benestar físic, mental i social, i no solament com l’absència d’afeccions o malalties”. El potencial de la persona i les característiques de l’entorn en el què es troba estan en equilibri.

Conèixer el funcionament del cos humà, conèixer quins hàbits són favorables per la nostra salut i quins nocius, saber com podem recuperar-nos d’una lesió o malaltia i/o evitar-ne l’empitjorament,…ens ajudarà a millorar el nostre benestar físic, mental i social.

Mantenir una bona salut és doncs responsabilitat de cadascun de nosaltres.

1. Hàbits beneficiosos per a la salut

El funcionament correcte de tots els sistemes de l’organisme ens permet viure plenament: estudiar, practicar esport, passejar…

Moltes vegades la nostra biomàquina es cansa a causa de l’esforç constant a què la sotmetem. Us ha passat mai que en acabar el dia us trobeu completament exhausts?

La capacitat que l’organisme té per superar millor aquest cansament depèn del que anomenem condició física. La condició física és doncs l’estat que permet a la persona poder desenvolupar el seu treball diari amb energia, eficàcia i sense que provoqui cansament. Contràriament, un nivell deficient de condició física repercutirà negativament en la realització de les nostres activitats diàries. Fins i tot, si el seu nivell és molt baix, podem traspassar el llindar de la salut i posar-nos malalts.

Els factors que ens ajudaran a tenir una bona condició física són: l’exercici físic, una correcta alimentació, el descans, unes qualitats físiques ben desenvolupades (força, resistència, flexibilitat i velocitat), bones qualitats psíquiques (voluntat, confiança en un mateix, autoestima, bon estat d’ànim…), i també els condicionants genètics (tipus de fibres musculars…).

Ens centrarem, per ara, en el primer d’aquests factors: l’exercici físic.

En la majoria de programes de salut, l’activitat física és un dels elements més importants. Excepte en casos molt concrets, l’exercici físic té un paper destacat en el benestar físic, mental i social. L’exercici físic potencia el funcionament dels aparells i sistemes del cos (nerviós, endocrí, respiratori, digestiu, urogenital, circulatori i locomotor).

A la taula 1 podeu observar beneficis que la pràctica d’activitat física comporta per a la nostra salut. Per aconseguir aquests beneficis, cal però que l’activitat física sigui regular, d’intensitat moderada i s’ha de fer ben feta, tenint cura dels aspectes preventius que us presentem a la taula 2.

Resumint, un estil de vida actiu ajuda a moure el cos, és a dir, que no es rovelli: anar caminant a la feina o a l’institut, pujar escales, fer excursions, ballar, fer exercici físic, etc., té un impacte positiu en el nostre benestar i, en conseqüència, en el benestar dels que ens envolten.

Taula 1: Beneficis de la pràctica regular i moderada d’activitat física
  • Disminució del risc de patir malalties del cor
  • Prevenció de l’osteoporosi
  • Prevenció dels mals d’esquena
  • Prevenció de la hipertensió arterial
  • Prevenció de la diabetis
  • Prevenció del restrenyiment
  • Millora del funcionament dels aparells circulatori,   locomotor, respiratori i digestiu, i dels sistema nerviós
  • Millora de l’estat d’ànim
  • Control de l’estrès i l’ansietat
  • Manteniment del pes ideal
  • Endarreriment de l’envelliment
  • Millora del rendiment intel·lectual
  • Millora de la condició física
  • Assimilació de valors (autocontrol, capacitat de   superació, competitivitat, cooperació, diversió, sensibilitat ecològica,   integració, responsabilitat, solidaritat, socialització, etc.)
  • Millora de la salut
Taula 2: Aspectes preventius en la pràctica d’activitat física
  • Hidratació i alimentació suficient
  • Ungles dels peus i mans curtes, rectes i netes
  • Vestuari esportiu net, transpirable i còmode
  • Embenatges protectors
  • Calçat còmode, ajustat (cordons ben lligats), net,   diferent del calçat de caminar pel carrer
  • Escalfament muscular previ a l’activitat física
  • Estiraments musculars abans i després de l’activitat   física
  • Execució correcta de les tècniques esportives
  • Respecte per les instal·lacions
  • Farmaciola amb els elements bàsics per a primeres   cures
  • Dutxa i canvi de la roba suada després de la   pràctica d’activitat física
  • Ús de xancletes a la dutxa per evitar infeccions per   contagi
  • Revisions mèdiques periòdiques

Aquí teniu alguns articles interessants:


Finalitat de l’EF a l’ESO

caminarSi us pregunto què vol dir “portar una vida saludable” segurament em direu “fer activitat física, practicar algun esport, menjar equilibradament, cuidar-se…”, però sabeu com fer-ho?

Tot allò que aprendrem des de la matèria d’EF a l’ESO us acompanyarà i us serà útil al llarg de tota la vostra vida doncs té una relació directe amb el vostre cos, amb la vostra salut, amb l’estil de vida que porteu i òbviament amb la vostra felicitat.

La finalitat de l’educació física a l’ESO és formar persones físicament actives, saludables i participatives. Pretén ajudar-vos a descobrir què és un a vida saludable, quins hàbits hem de respectar quan fem esport, quins esports o quin tipus d’activitat física us agrada més… en definitiva: us ajuda a triar el vostre estil de vida!.

L’EF a l’ESO s’organitza al voltant de quatre dimensions:

    • activitat física saludable
    • esport
    • activitat física i temps de lleure
    • expressió i comunicació corporal

Amb la dimensió “activitat física saludable” aprendrem les característiques i els efectes de l’estil de vida actiu en comparació amb el sedentarisme, i que la pràctica d’activitat física us ajudarà a millorar el desenvolupament del vostra cos durant aquesta etapa de l’adolescència (escalfament, qualitats físiques bàsiques, principis de l’entrenament, hàbits posturals, hàbits alimentaris, higiene…).

Amb la dimensió “esports” aprendrem elements tècnics, tàctics i estratègics dels esports individuals, d’adversari i col·lectius. Els esports tenen en la competició la seva màxima expressió així que hem d’aprendre a treballar en equip, a respectar unes normes, als companys i companyes, als adversaris i a l’àrbitre. I treballarem la solidaritat, la cooperació, l’acceptació de les pròpies limitacions individuals, la responsabilitat dintre del grup, el joc net, etc.

Amb la dimensió “activitat física i temps de lleure” es vol associar la pràctica d’activitat física a emocions plaents i de gaudi. Pràctiques no institucionalitzades que persegueixen una finalitat lúdica i recreativa. Ens centrarem sobretot en pràctiques que es poden fer en el medi natural i que no tenen connotacions competitives.

Amb la dimensió “expressió i comunicació corporal” fomenta la presa de consciència del propi cos i la comunicació mitjançant el moviment corporal (activitats vinculades a la dramatització, teatre, balls i danses).

És doncs una matèria realment important, aprofita-la!

I al Batxillerat, què?

L’etapa de Batxillerat és una etapa d’ensenyament no obligatòria. Si esteu fent Batxillerat és perquè heu triat aquesta opció. Prendre decisions de forma real i conscient és començar a ser adult. Tots vosaltres ho sou. Heu escollit seguir estudiant, alguns començareu a treballar, esteu defibicicletanint el vostre estil de vida i sou part activa de la societat actual.

La matèria d’EF al Batxillerat pretén que observeu la societat en la que viviu, sigueu crítics amb alguns dels estils de vida que observareu i us atreviu a construir un futur millor, el vostre futur.

Heu de saber que la societat actual es caracteritza per:

  • l’augment progressiu del sedentarisme degut a les característiques de moltes ocupacions laborals.
  •  elevats índexs d’estrès provocats pels ritmes de vida
  •  desig dels homes i dones de mantenir al llarg de l’existència una bona salut i una bona qualitat de vida
  • per la necessitat de gaudir i relacionar-se amb els altres compartint activitats comunes..

L’EF al Batxillerat pretén que aprofiteu tot allò que heu treballat i après a les classes d’EF al llarg de l’etapa de Primària i d’ESO i ho utilitzeu de tal manera que us permeti aconseguir la competència en el domini corporal i postural (autoconeixement, desenvolupament de capacitats físiques, utilització d’habilitats i destreses motrius, expressió i autocontrol corporals i la capacitat per gaudir de l’activitat física), competència en l’adquisició d’un estil de vida saludable (coneixement, valoració i pràctica dels hàbits saludables, així com el reconeixement dels riscos que impliquin els hàbits no saludables) i la competència en l’ocupació activa del temps de lleure (organització i la gestió de l’activitat física com a recurs d’ocupació del temps lliure).

Per fer-ho, l’EF a Batxillerat s’organitza en tres blocs:

  1. L’activitat física i la salut;
  2. L’activitat física recreativa i l’expressió corporal;
  3. L’activitat física i l’esport.

Les classes d’EF aniran combinant aquests tres blocs de continguts a partir de propostes que us obligaran a prendre decisions sobre com podeu preservar la vostra salut, com us mostreu davant la societat i com voleu utilitzar el vostre temps de lleure.

És el vostre darrer any d’EF, aprofiteu-lo!