El cos humà i la salut

El cos humà i la salut

anar en bicicletaL’Organització Mundial de la Salut (OMS), en la Carta Magna de 1946, defineix la salut com “l’estat de complet benestar físic, mental i social, i no solament com l’absència d’afeccions o malalties”. El potencial de la persona i les característiques de l’entorn en el què es troba estan en equilibri.

Conèixer el funcionament del cos humà, conèixer quins hàbits són favorables per la nostra salut i quins nocius, saber com podem recuperar-nos d’una lesió o malaltia i/o evitar-ne l’empitjorament,…ens ajudarà a millorar el nostre benestar físic, mental i social.

Mantenir una bona salut és doncs responsabilitat de cadascun de nosaltres.

1. Hàbits beneficiosos per a la salut

El funcionament correcte de tots els sistemes de l’organisme ens permet viure plenament: estudiar, practicar esport, passejar…

Moltes vegades la nostra biomàquina es cansa a causa de l’esforç constant a què la sotmetem. Us ha passat mai que en acabar el dia us trobeu completament exhausts?

La capacitat que l’organisme té per superar millor aquest cansament depèn del que anomenem condició física. La condició física és doncs l’estat que permet a la persona poder desenvolupar el seu treball diari amb energia, eficàcia i sense que provoqui cansament. Contràriament, un nivell deficient de condició física repercutirà negativament en la realització de les nostres activitats diàries. Fins i tot, si el seu nivell és molt baix, podem traspassar el llindar de la salut i posar-nos malalts.

Els factors que ens ajudaran a tenir una bona condició física són: l’exercici físic, una correcta alimentació, el descans, unes qualitats físiques ben desenvolupades (força, resistència, flexibilitat i velocitat), bones qualitats psíquiques (voluntat, confiança en un mateix, autoestima, bon estat d’ànim…), i també els condicionants genètics (tipus de fibres musculars…).

Ens centrarem, per ara, en el primer d’aquests factors: l’exercici físic.

En la majoria de programes de salut, l’activitat física és un dels elements més importants. Excepte en casos molt concrets, l’exercici físic té un paper destacat en el benestar físic, mental i social. L’exercici físic potencia el funcionament dels aparells i sistemes del cos (nerviós, endocrí, respiratori, digestiu, urogenital, circulatori i locomotor).

A la taula 1 podeu observar beneficis que la pràctica d’activitat física comporta per a la nostra salut. Per aconseguir aquests beneficis, cal però que l’activitat física sigui regular, d’intensitat moderada i s’ha de fer ben feta, tenint cura dels aspectes preventius que us presentem a la taula 2.

Resumint, un estil de vida actiu ajuda a moure el cos, és a dir, que no es rovelli: anar caminant a la feina o a l’institut, pujar escales, fer excursions, ballar, fer exercici físic, etc., té un impacte positiu en el nostre benestar i, en conseqüència, en el benestar dels que ens envolten.

Taula 1: Beneficis de la pràctica regular i moderada d’activitat física
  • Disminució del risc de patir malalties del cor
  • Prevenció de l’osteoporosi
  • Prevenció dels mals d’esquena
  • Prevenció de la hipertensió arterial
  • Prevenció de la diabetis
  • Prevenció del restrenyiment
  • Millora del funcionament dels aparells circulatori,   locomotor, respiratori i digestiu, i dels sistema nerviós
  • Millora de l’estat d’ànim
  • Control de l’estrès i l’ansietat
  • Manteniment del pes ideal
  • Endarreriment de l’envelliment
  • Millora del rendiment intel·lectual
  • Millora de la condició física
  • Assimilació de valors (autocontrol, capacitat de   superació, competitivitat, cooperació, diversió, sensibilitat ecològica,   integració, responsabilitat, solidaritat, socialització, etc.)
  • Millora de la salut
Taula 2: Aspectes preventius en la pràctica d’activitat física
  • Hidratació i alimentació suficient
  • Ungles dels peus i mans curtes, rectes i netes
  • Vestuari esportiu net, transpirable i còmode
  • Embenatges protectors
  • Calçat còmode, ajustat (cordons ben lligats), net,   diferent del calçat de caminar pel carrer
  • Escalfament muscular previ a l’activitat física
  • Estiraments musculars abans i després de l’activitat   física
  • Execució correcta de les tècniques esportives
  • Respecte per les instal·lacions
  • Farmaciola amb els elements bàsics per a primeres   cures
  • Dutxa i canvi de la roba suada després de la   pràctica d’activitat física
  • Ús de xancletes a la dutxa per evitar infeccions per   contagi
  • Revisions mèdiques periòdiques

Aquí teniu alguns articles interessants: