Assessorament de Biblioteca Escolar a la ZER Benissanet-Miravet

Aquest curs s’ha iniciat l’Assessorament al professorat dins el Pla de Formació de Zona per a posar en marxa el projecte de Biblioteca Escolar a la ZER Benissanet-Miravet, amb el suport de Joana Vernet del SE-CRP de la Ribera d’Ebre que ha guiat el procés d’organització, catalogació i dinamització del fons de cada biblioteca escolar.

Tot el professorat de la ZER s’ha implicat en aquest nou projecte que, de moment, ha permès organitzar l’espai i l’ordenació dels llibres de coneixements segons la Classificació Decimal Universal (CDU) i els llibres d’Imaginació (Ficció-Literaris) per nivells de lectura dels xiquets i xiquetes de les escoles de la ZER, amb noves activitats de consulta del fons, de lectura i de presentació de la biblioteca per als infants.

La catalogació del fons documental de cada escola s’està realitzant amb l’ Epergam que ha facilitat el Programa Puntedu del Departament d’Ensenyament. Tots els mestres i les mestres cataloguen els llibres, prèviament preparats per la Comissió de Biblioteca, amb aquest programa informàtic que permet la consulta on line d’aquest fons a tota la comunitat educativa.

També hem consensuat eines de difusió i d’animació lectora implicant la utilització de la nostra biblioteca a tots els cicles, des d’educació infantil a cicle superior de primària.

Podeu consultar els nostres blocs on recollim les noves propostes de la biblioteca:

-Escola Roc Llop i Convalia de Miravet

-Bloc de la Biblioteca de l’Escola Antoni Nat de Benissanet

Esperem el curs vinent poder continuar.

JOC DEL RECOMANO:Recomanem llibres a la biblioteca de l’escola

A la Biblioteca de l’escola Pàmies de Ginestar hem engegat aquest curs el “Joc del recomano”  per incentivar la lectura i la recomanació de llibres entre els xiquets.

Tenim aquest racó a la cartellera de la biblioteca per a enganxar el nostre cartellet de RECOMANO, on s’anota el títol, autor, nom del lector i el motiu de la recomanació, així com a la persona a qui adrecem el nostre llibre.

Per exemple podem trobar notes de llibres recomanats d’un alumne a un altre de la mateixa classe o entre alumnes de diferents cicles, però també notes de llibres recomanats d’alumne a mestra i de mestres a alumnes.

El curiós és també xafardejar les respostes als comentaris de cada recomanació que escriu el lector, al dors de cada nota .

La coordinadora de l’activitat ha creat un resum dels llibres més recomanats i els més llegits. Una graella de títols d’obres, puntuades també pels xiquets i xiquetes de l’escola que els han llegit.

 

Exposició “MAUS. Relat d’un supervivent”

Aquesta obra d’Art Spiegelman és una de les obres majors en la història del còmic.

Ara els alumnes dels Instituts la coneixeran d’aprop a partir de l’exposició de panells de gran format que permeten contemplar:

-la tècnica del còmic,

-les formes d’expressió i narració que utilitza Spiegelman,

-les relacions humanes i socials que desprenen les imatges i diàlegs,

-la història personal viscuda i l’argument de fons sobre l’holocaust nazi i què va passar al final de la guerra.

…El professorat mitjançant la Guia Didàctica trobarà suggeriments per al treball educatiu i l’animació lectora.

MAUS, una novel·la gràfica increïble que narra la història d’un supervivent dels camps de concentració nazis, explicada a través del seu fill, l’autor del llibre. Un fil narratiu amb múltiples continguts.

Un còmic on els éssers humans apareixen retratats com animals (els alemanys de gats i els jueus de ratolins) i que no deixa indiferent a ningú, ni tant sols als adolescents.

Trobareu més informació a la Guia del Còmic.

A partir d’aquest mes d’abril, aquesta exposició passarà pels Instituts de secundària de la Ribera d’Ebre, per a continuar la ruta el curs vinent pels centres de Secundària de les Terres de l’Ebre, amb el suport del SE-CRP.

Aquesta és una proposta del Programa Puntedu de Biblioteques Escolars en col·laboració amb el Departament de Cultura.

Podeu contactar amb Joana Vernet  (jvernet@xtec.cat)  del  SE-CRP Ribera d’Ebre per qualsevol suggerència o podeu deixar el vostre comentari.

Exposició a l’Institut Julio Antonio de Móra d’Ebre, abril 2012

 

Aquí tenim MAUS al Saló i a la Jornada del Còmic, de Barcelona:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Exposició MAUS a l’Institut de Flix, maig-juny2012

Acompanyada d’una col·lecció de llibres del CEPSE, com ara novel·les gràfiques relacionades per la temàtica i grans còmics com  Maria i jo de Miguel Gallardo,    Palestina: en la franja de Gaza de Joe SaccoEl fotógrafo de Guibert, Lefévre i Lemercier,  Arrugas de Paco Roca, ¡No passaran! de Vittorio Giardino, àlbum de les aventures de l’investigador Max Fridman ambientades en la guerra civil espanyola, o,  Adolf de Tezuka Osamu, entre d’altres que podeu trobar a l’expositor de l’entrada, al costat dels panells dedicats a MAUS. A la biblioteca s’ha muntat una exposició de còmics juvenils i una selecció de novel·les històriques amb un rerefons d’una guerra. Mireu el reportatge dels nous espais :

 

Propostes del GUST PER LA LECTURA i activitats de formació del professorat

Inscripció a l’activitat telemàtica fins al 15 de març.

Jornada presencial el 27 d’abril a la UAB, amb conferències i presentació d’experiències molt interessants. Mireu el programa.

En aquesta edició les propostes de Primària són els poemes de Joana Raspall, les rondalles d’Enric Valor i les obres de Angela Sommer-Bodenburg.

Per a Secundària les obres d’Albert Casals, Lewis Carroll i Pere Calders.

Totes les propostes didàctiques es poden consultar a l’apartat de Materials d’El Gust per la Lectura.

 

“Amarats de cultura” a la Biblioteca de l’Escola de Tivissa

La visita d’un escriptor motiva a escriure i a llegir a tota la canalla.

Convidar experts en qualsevol àmbit; escriptors, dibuixants, artesans, arquitectes, músics i artistes per a mostrar el seu “saber fer” ajuda al procés creador i a la millora de les competències bàsiques.

Això és el que viuen els xiquets i xiquetes de l’escola de Tivissa convidant amb regularitat autors de prestigi i de l’entorn proper,  a visitar el centre i compartir una estona plegats.

A la revista GUIX 381 en un article Flaix es recull la visita de l’escriptor Enric Larreula al centre. Perquè converses sobre com es pot escriure i escriure bé donen peu al procés de modelització tant important per aprendre.

Podeu consultar l’article al Bloc de la Biblioteca de l’Escola de Tivissa.

Cicle de conferències “Impuls de la Lectura”

Estan programades un seguit de conferències relacionades amb l’Impuls de la Lectura a Tortosa, a la seu dels  Serveis Territorials d’Ensenyament.

Podeu consultar els temes i fer la inscripció aquí.

Programa:

Dijous 2 de febrer
La resposta és en els llibres (sobre com ajudar els infants i els joves a construir el seu propi itinerari lector)“. A càrrec de Jaume Centelles, mestre i escriptor.
+[info]
CODI D’INSCRIPCIÓ: 8001530555

Dimecres 15 de febrer
“La lectura per als altres (la lectura en veu alta)”.
A càrrec de Berta Giraut, actriu i formadora.
CODI D’INSCRIPCIÓ: 8001540555

Dijous 1 de març
“Llegir en parella”.
A càrrec del Grup de Recerca sobre Aprenentage entre Iguals de la UAB.
+[info]
CODI D’INSCRIPCIÓ: 8001550555

Dimecres 14 de març
“Com fer fills lectors”.
A càrrec de Joan Portell, pedagog, escriptor i crític literari.
+[info]
CODI D’INSCRIPCIÓ: 8001560555

Dimecres 28 de març
“L’entrada al gust per llegir”.
A càrrec de Nathalie Pons, mestra i escriptora.
Conferència adreçada a centres d’educació infantil i cicle inicial de primària.
+[info]
CODI D’INSCRIPCIÓ: 8001570555

Cal fer la inscripció prèvia a cada conferència.
Període d’inscripció del 19 de gener al 23 de març.

 

Xerrades sobre lectoescriptura

Dins el Pla de Formació Interzonal de les Terres de l’Ebre estan programades quatre xerrades sobre l’Ensenyament-Aprenentatge de la Lectoescriptura a l’Educació Infantil i Primària.

El nou termini d’inscripció per al professorat és de l’1 al 15 de febrer. I també hi ha la possibilitat d’assistir-hi lliurement a alguna. Són quatre conferències diferents, una a cada comarca de les Terres de l’Ebre. La primera s’inicia el 21 de febrer a Tortosa i la següent el 5 de març a Móra d’Ebre. Consulteu els títols i els conferenciants:

8031021803 Cicle de conferències sobre l’EA de la lectoescriptura
21/2/2012 – 26/4/2012 (10 hores) de 18:00h a 20:30h
ST 0243 Terres de l’Ebre 

Més informació

L’impuls de la lectura: Una estratègia per a l’èxit escolar

A les Terres de l’Ebre es va realitzar la Jornada inicial de presentació de l’Impuls de la Lectura del Departament d’Ensenyament, el passat 17 de novembre a Tortosa, amb els centres prioritzats i els centres de referència de primària i de secundària.

L’objectiu principal és millorar la competència lectora de tot l’alumnat per afavorir l’èxit educatiu.

“La competència lectora entesa com la capacitat de comprendre i utilitzar textos de tota mena, reflexionar-hi i implicar-se en la seva lectura per assolir els objectius propis, desenvolupar el coneixement i totes les potencialitats personals que faran possible participar de manera conscient, crítica, responsable i cívica en una societat democràtica.”

Cal doncs, treballar els tres eixos de la lectura:

  • SABER LLEGIR: aprendre a llegir i millorar el procés i el nivell lector.
  • LLEGIR PER APRENDRE: aprenentatge a través de la lectura. La lectura com a eina d’accés a la informació, de descoberta i d’ampliació de coneixements, relacionada amb la competència informacional.
  • LLEGIR PER PLAER: gust per la lectura i desenvolupament de l’hàbit lector.

La conferència d’Enric Queralt va sintetitzar alguns aspectes fonamentals de reflexió al centre per a fer propostes de millora i per a clarificar què és ser lector competent avui en dia.

Hi ha diferents nivells de comprensió lectora i moltes maneres de llegir. No és el mateix llegir per estudiar, que llegir per gaudir, que llegir per reelaborar la informació o per expressar-se públicament.

Per tant cada alumne ha d’aprendre i millorar aquestes estratègies i habilitats lectores fonamentals per a l’èxit escolar.

El document “La lectura al centre educatiu” ens ajudarà a planificar aquest procés al centre.

A la web trobarem més informació i recursos:


Les Orientacions per a la millora de la Comprensió Lectora i l’Expressió Escrita per a Primària
i les Orientacions per a la millora de la Comprensió Lectora i Expressió Escrita per a l’Educació Secundària Obligatòria són eines de suport al treball de la Competència Comunicativa Lingüística.

Els Informes d’Avaluació del Consell Superior d’Avaluació són un bon referent:

-Documents, número 12. Competència Lectora: Marc conceptual per a l’Avaluació. PISA2009.

05 Documents. PIRLS 2006. Estudi Internacional sobre el progrés en comprensió lectora.

 

Les publicacions d’autors reconeguts com Isabel Solé, Neus Santmartí i Daniel Cassany ens defineixen també aquest camí.

Altres recursos en línia amb propostes d’activitats lectores a: http://blocs.xtec.cat/clectora/

a  l’ Espai LIC i  al  Banc de recursos dels CRP: La lectura: font de plaer i de coneixement .