GESTIÓ DOCUMENTAL I PLA DE BIBLIOTECA ESCOLAR
Passos bàsics de la gestió d’un document, des de que arriba a la biblioteca escolar fins que es deixa en préstec o es comparteix en activitats dinamitzadores:
- -SEGELLAR: Quan arriba un document nou es marca amb el segell del centre. Si és un llibre a la part inferior dreta de la portada interna. Als dvd o altre material potser caldrà enganxar una etiqueta amb el segell del centre.
- -REGISTRAR: Anotar el número de registre del document, en bolígraf, a sota del segell: R. (Número que ens dona el catàleg Epergam a l’entrar-lo)
- -CLASSIFICAR I SELECCIONAR ON VA: Ordenació i ubicació del llibre, si és d’IMAGINACIÓ-FICCIÓ (I, I1, I2, I3, JN, N) com els contes, les novel·les juvenils i les obres literàries a les prestatgeries adients. O si és de CONEIXEMENTS –classificació temàtica segons la CDU. Per ubicar-lo a la biblioteca escolar i etiquetar-lo segons la localització i retolació de les estanteries. Les orientacions per a la classificació i ordenació dels documents i llibres a la biblioteca escolar es troben publicades pel Programa Puntedu a:
- -CATALOGAR: Cal entrar a l’entorn de catalogació dins l’Epergam i clicar “AFEGIR” de la barra lateral, per introduir un nou llibre. (Surt un nou registre que serà el número que portarà aquest llibre)
- -ETIQUETAR:Posar el teixell del llibre al llom, amb la signatura que ens dona la catalogació de l’Epergam, segons la nostra organització de la biblioteca. (
(Anotació amb llapis a la part superior dreta de la portada interna del llibre i després impressió de l’etiqueta del teixell (utilitzant les etiquetes APLI predissenyades, o bé, la signatura elaborada per altres procediments, com pot ser amb DIMO, …segons organització i funcionament de cada biblioteca escolar).
A partir dels teixells s’ordenaran els llibres a les estanteries, en dos grans àmbits, els de CONEIXEMENTS i els llibres de FICCIÓ (LIJ) i les subdivisions corresponents.
PER ENTRAR A L’EPERGAM DEL CENTRE, COM A CATALOGADORS I GESTORS DE LA BIBLIOTECA: http://www.xtec.cat/web/projectes/biblioteca/epergam
clicar a “Entorn de biblioteca” ,
anteriorment:
actualment del desplegable:
Dins “Entorn de biblioteca” amb el codi d’usuari del centre i la contrasenya s’accedeix a la catalogació i gestió del CATÀLEG EPERGAM DE LA BIBLIOTECA ESCOLAR.
On podem accedir als diferents àmbits de CATALOGACIÓ (color verd), CONSULTA (color lilós), PRÉSTEC (color marró), LLISTATS (color blau) i a les UTILITATS.
Dins l’àmbit de la CATALOGACIÓ de l’Epergam, a partir del número d’ISBN es pot cercar el document a altres biblioteques de la xarxa i recuperar les dades bibliogràfiques d’aquest document.
Com a mínim cal entrar els camps bàsics de TÍTOL, AUTOR i EDITORIAL, a més de la CDU (seleccionar el número segons la temàtica o bé d’OBRES DE FICCIÓ el que correspongui de la llista que tenim a l’Epergam).
Després clicar “GUARDA” de la barra lateral per a que ens doni la signatura que serà la que anirà al teixell del llibre (generalment és la CDU i les tres primeres lletres del cognom de l’autor).
Per la catalogació a l’Epergam hi ha l’ajuda del material del curs telemàtic del Programa Puntedu a l’Ateneu de la XTEC: http://ateneu.xtec.cat/wikiform/wikiexport/cmd/bib/be1e/index
6.-FER DIFUSIÓ DE LES NOVETATS o del fons seleccionat, abans de col·locar-lo a l’estanteria o ubicació definitiva de la biblioteca:
-Exposició de les novetats en algun racó destacat de la biblio, o de l’aula o …
-Guies de lectura a l’Epergam, fulletons o butlletins i articles al blog de la biblio, fent difusió a les aules i a les cartelleres.
Des de la biblioteca escolar es publica a l’Epergam, uns llibres recomanats o una guia de lectura de les novetats, col·leccions o seleccions que interessa destacar i es passa un avís al claustre i a la comunitat educativa, per a que es pugui consultar des de l’entorn de consulta de l’Epergam del centre: http://xtec.gencat.cat/ca/projectes/biblioteca/epergam/
L’ enllaç directe al nostre catàleg Epergam de centre s’insereix al blog de la biblioteca escolar o de centre.
7.-ENLLAÇ DIRECTE AL CATÀLEG DE LA BIBLIOTECA DEL CENTRE, PER A FACILITAR EL SEU ÚS: Enllaç des de qualsevol ordinador del centre (icona a l’escriptori), des del blog o web del centre i, sobretot, al blog de la biblioteca escolar: http://aplitic.xtec.cat/epergam/web/biblioteca.jsp?codi=…
8.-OBRIR I OFERIR LA BIBLIOTECA ALS ALUMNES I A LES BIBLIOTEQUES D’AULA:
-Establir el servei de préstec per cicles i les normes d’ús de la biblioteca escolar per a crear bons hàbits lectors i bons usuaris.
-Fixar un horari d’ús de la biblioteca de forma lliure pels alumnes de primària i secundària, amb possibilitat de préstec a casa.
-Fixar un horari dins cada aula per a l’ús de la biblioteca com a recurs del treball per competències.
9.-PLANIFICAR ACTIVITATS D’ÚS DE LA BIBLIOTECA:
-Acordar les sessions de FORMACIÓ D’USUARIS: Presentació de l’espai i organització de la biblioteca, d’ordenació i ús dels llibres, de consulta de fons documentals, de servei de préstec, de butlletins de difusió, de guies de lectura, del bloc de la biblio,… a cada cicle i a la comunitat educativa.
-Consensuar unes activitats d’ANIMACIÓ LECTORA i de cerca d’informació, partint dels materials de la biblioteca del centre que poden anar a la biblioteca d’aula.
-Englobar les activitats de dinamització de la biblioteca dins el Pla de Lectura de Centre i les activitats curriculars del centre, recollides en les fitxes i documents corresponents dins el Pla de Biblioteca Escolar.
10.-COORDINAR-SE AMB L’ENTORN:
-Coordinació amb la Biblioteca Pública i el CRP per millorar activitats o ampliar el fons documental i participar en propostes lectores de l’entorn.
-Conèixer i participar en les activitats de dinamització de les biblioteques escolars puntedu i en la xarxa de biblioteques properes (Seminari de Biblioteques Escolars de la Ribera d’Ebre, Jornada de Biblioteques Escolars de les Terres de l’Ebre, …)
Recull realitzat per Joana Vernet – Assessora Biblioteca Escolar- SE-CRP Ribera d’Ebre (jvernet@xtec.cat)
Per a més informació:
-Programa Puntedu: http://www.xtec.cat/web/projectes/biblioteca