Seguint el model de fitxa de BONA PRÀCTICA del Programa Puntedu, des del CRP de la Ribera s’han recollit diferents experiències de les biblioteques escolars de Riba-roja, Tivissa i Ginestar:
Experiències publicades a la XTEC, dins l’àmbit de les Terres de l’Ebre
— — — — — — —
El curs 2016-17 es presenten les següents experiències escolars de la Ribera en diferents jornades:
-El Projecte de Biblioteca de ZER i la trobada literària. ZER Ribera d’Ebre Nord. A la Jornada de Biblioteques Escolars de les Terres de l’Ebre.
–El bibliocabàs i els espais de lectura compartida. Del Seminari de Biblioteques Escolars de la Ribera i el CRP, com a mostra del treball en xarxa a la Trobada Pedagògica de Biblioteques de Catalunya.
— — — — — — —
El curs 2015-16 es recull la bona pràctica de la Biblioteca de l’Escola Pàmies de Ginestar per al Programa Puntedu:
.-“ELS MIL I UN VIATGES A LA LECTURA”: LECTURA PER PLAER COMPARTIDA DES DE LA BIBLIoTECA ESCOLAR
Experiència presentada a la Jornada de Biblioteques Escolars a les Terres de l’Ebre, juny 2016, a càrrec d’Helena Borràs Ten, coordinadora de biblioteca del centre.
__________________________________________________________________
— — — — — — —
BONES PRÀCTIQUES RECOLLIDES DES DEL SEMINARI DE BIBLIOTEQUES ESCOLARS DE LA RIBERA-FITXES MODEL PLEC:
-RACONS DE BIBLIOTECA, curs 2016-17:
- RACÓ DEL PROJECTE
- RACÓ DEL RECOMANEM
- RACÓ EBRENC
- RACÓ DE POESIA
-VISITA AUTOR EBRENC, curs 2015-16
-LECTÒMETRE, curs 2015-16
-EXPOSICIÓ DE LIJ ITINERANT
Anteriors que anem actualitzant:
— — — — — — —
EXPERIÈNCIES PRESENTADES A LA JORNADA DE BIBLIOTEQUES DE LES TERRES DE L’EBRE a Tortosa, organitzades pels CRP:
- Esc. Enric Grau Fontseré de Flix sobre les “Eines TIC i la biblioteca“, participant Rosa Roma, coordinadora de la biblioteca escolar del centre.
- Esc. Lluís Viñas de Móra d’Ebre, sobre “Els llibres d’artista a la biblioteca” dins el marc de la jornada sobre el tema “Relació Biblioteca Pública i Biblioteca Escolar” ( juny 2015). Participant Maria Josep Clua i Maria Elena Grau de la Biblioteca Comarcal de Móra d’Ebre, i Olga Casanova de l’escola Lluís Vinyas Vinyoles de Móra d’Ebre.
— — — — — — —
PRÀCTIQUES DE REFERÈNCIA A LES BIBLIOTEQUES ESCOLARS DE LA RIBERA, segons BONA PRÀCTICA PUNTEDU:
1.- ”DE LA CERCA AL LAPBOOK”____________________________________________
des de la Biblioteca de l’escola Sant Agustí de Riba-roja d’Ebre, curs 2013-14:
Coordinadora – responsable de la biblioteca que porta a terme l’activitat:
Olga Casals, junt a la mestra Anna M. Marín Mora
Amb l’objectiu de sistematitzar la competència informacional mitjançant el desenvolupament de les tres fases:
– Adquisició i comprensió de la informació (Cerca de la informació)
– Recull, expressió i difusió de la informació (Tractament de la informació)
– Comunicació de la informació i interacció social (Comunicació del coneixement)
L’alumne ha de ser capaç de:
–Utilitzar diferents fonts i recursos per a la cerca d’informació, cercant als ordinadors i a les prestatgeries de la biblioteca, a llocs web i/o als llibres.
-Gaudir amb la lectura i comparació de diferents textos i/o materials digitals i audiovisuals.
-Analitzar i seleccionar la informació segons els ítems del treball per projectes, desenvolupant l’anàlisi crític i la capacitat de síntesi.
-Plasmar i resumir en un “lapbook” els diferents aspectes del tema, citant les fonts bibliogràfiques i webgràfiques.
-Comunicar i compartir el treball realitzat amb la resta de companys de la classe i famílies, de manera oral i gràfica.
Experiència presentada també a la Jornada “Fem i compartim” de la Ribera.
_2.-___________________”BLOCTIVITECA”_______________________________________________
des de la Biblioteca de l’escola Marcel·lí Domingo de Tivissa__________________
Coordinadora – responsable de la biblioteca que porta a terme l’activitat:
Eva Martínez Ferreres
-Incidint en els següents objectius:
. Utilitzar el bloc de la biblioteca escolar per a compartir les activitats realitzades, a l’hora de biblioteca, amb tots els alumnes de l’escola tant d’educació infantil com de primària. Fer que el bloc sigui una activitat més, dins de la programació de la biblioteca, amb l’ús de les TIC, que motivi a tot l’alumnat i a les seves famílies a participar d’aquest, fent comentaris i compartint les experiències educatives i lectores.
. Gaudir amb la lectura de llibres i nous materials a la biblioteca escolar, compartint el gust per llegir i fent recomanacions de lectures als companys i a les famílies, mitjançant el bloc, les exposicions literàries, el butlletí de la biblioteca i les activitats lectores dinamitzades a la biblioteca, creant hàbit lector i formació literària.
_____________________________________________________________________________________
Recull de Bones Pràctiques dels centres docents de la Ribera d’Ebre referents a la Biblioteca Escolar i la Lectura PRESENTADES AL DEPARTAMENT D’ENSENYAMENT DES DEL CRP:
TítolBona Pràctica: |
Centre/EscolaBibliotecaEscolar: |
Activitats:(Fitxes model PLEC) |
1. Acompanyament lector i expressiu: Maleta viatgera, biblioteca, teatre i visita d’autor a la trobada de ZER |
ZER Ribera d’Ebre Nord
(Escoles de Garcia, Vinebre i La Torre) |
–Visita d’un escriptor o escriptora a la trobada de ZER -Maleta viatgera i acompanyament lector -Representació teatral dels alumnes de l’escola
|
2. Tot un món per crear i llegir: Biblioteca, tallers literaris, lectura i revista escolar | Escola Sant Miquel d’Ascó |
-Taller de poesia -Un conte entre tots -Millors lectors -Concurs literari i de dibuix -Revista Escolar “Nova Gent” edició de Sant Jordi
|
3. Commemoració literària i popular a l’escola: Correllengua i treball d’un autor a partir d’exposicions públiques, de jocs, lectures i la biblioteca escolar per a tots els cicles |
Escola Marcel·lí Domingo de Tivissa |
-Fem Correllengua -Treball d’un autor/a i la seva commemoració literària |
4. Les TAC i la Biblioteca Escolar: Contacontes digitals, wiki de personatges literaris, prestatgeria digital i recursos de la biblioteca. |
Escola Enric Grau Fontseré de Flix | -Powers de contes–Fem una wiki de personatges de la literatura infantil i juvenil–Prestatgeria digital-Biblioteca i internet |
Pingback: Bones Pràctiques Puntedu | Biblioteques Escolars de la Ribera d'Ebre